Näkisin puolustuksellemme tavoitellun vaikutuksen hieman abstraktimpana asiana. Eli naapuri joutuu miettimään valloitussodan hintaa kokonaisuutena eikä niinkään jonkun yksittäisen käkättimen tai öljysataman laiturin tms. kohtaloa. Ajattelemme samaa asiaa mutta mittakaavaero on olemassa.
Toki, mutta jos sen yksittäisen "käkättimen" tuhoaminen edesauttaa meidän puolustustamme vain hiukan, niin kannattaako sitä tuhota, vaikka se aiheuttaisi Kremlissä huomattavaa vitutusta ja miljardilaskun? Voimavaramme ovat rajoitetut, ja jokin meidän kannaltamme arvokkaampi maali, kuten ammusvarikko tai lentotukikohta, voi jäädä koskemattomaksi, koska paukut käytettiin Venäjän kannalta arvokkaan "käkättimen" tuhoamiseen. Mutta jos pystymme neuvotteluteitse saamaan riittävästi konkreettista pidättyväisyyttä jonkin tempun suhteen (esim. Iskanderin käyttö) ainakin sodan alku- ja keskivaiheissa, niin sitä voidaan ajatella kauppana, jossa molemmat osapuolet hyötyvät: Suomi voi iskeä korkeamman prioriteetin maalia vastaan ja säilyy joiltakin Venäjän käytössä olevilta keinoilta, kun taas Venäjä säilyttää ydinasevaltiolle arvokkaan ja tarpeellisen ennakkovaroituskyvyn.
Olet silti hyvin mahdollisesti oikeassa siinä, että venäläisiä ei kiinnosta neuvotella. Emme ehkä pysty tuhoamaan oikein mitään niin arvokasta, että voisimme sen avulla neuvotella itsellemme jotakin helpotuksia. Ja tietysti Venäjä noudattaa sopimusta vain niin kauan, kuin se on sen intressissä, eli niin kauan kuin meillä on paukkuja jäljellä sen vaihtokaupan kohteen tuhoamiseen.
Niin, jos olemme liittoutuneet on meillä sitä sun tätä tiedustelutietoa. Tutkat voivat kuitenkin mitata silloin kun on tarpeen - aivan kuten omammekin - pohjautuen omaan viestitiedusteluorganisaatioonsa, OTH-tutkiin, infrapunasatelliittietoon jne. Vielä 1999 liittoumalla oli suuria vaikeuksia löytää Kosovon Sodankylää pienemmältä alueelta ilmatorjunta- tai maavoimien yksiköitä vaikka ilmaherruus oli absoluuttinen ja varusteiden taso liittoumalla noin parisenkymmentä vuotta fyysisesti Serbiaa edellä.
Mutta mikä tärkeintä, vaikka maalitieto on olemassa meidän kalliilla hankkimamme pitkän kantaman iskukyky ja tiedustelukyky sitoutuu vihollisen ilmapuolustuksen tuhoamiseen sen sijaan että sillä tehtäisiin konkreettista vahinkoa, esimerkiksi tuhottaisiin Suomeen hyökkääviä maajoukkoja, iskettäisiin vihollisen taktisia ohjuksia vastaan tms.
De facto ja De jure. Tavallisesti vihollisen vihollinen on ystävä, ja vaikka itse ei haluttaisikaan selkkaukseen sitoutua, niin erinäinen informaatio ja aseet virtaavat yleensä helpommin. Ukrainalaisetkin ovat saaneet tiedustelutietoa ja vähäistä materiaaliapua, eivätkä heidän länsisuhteet ole edes samalta planeetalta kuin Suomen.
Siksi toisekseen, jos ilma-ase on niin tehoton kuin annat ymmärtää Kosovo-esimerkilläsi, niin miksi meidän sitten edes pitäisi torjua Venäjän ilma-asetta? Jätetään suoraan sekä hävittäjät että Stingeriä ulottuvampi ilmatorjunta hankkimatta. Eikä tarvitse kuvitella vaikuttavansa myöskään vihollisen maajoukkoja tai vihollisen taktisia ohjuksia vastaan, kerran niitä kohteita ei löydä...
Mitä tulee Hornetien hankinnan aikaan tuolloin ei oikein ollut pitkän kantaman realistisia ohjuksia tarjolla. Tuossahan toin esille tutkahorisontin Etelä-Suomen painopistealueella, se on siellä muutaman kymmenen metrin alapuolella missä lentäjän huomio kiinnittynee erilaisiin stressaaviin juttuihin kuten mäkien, puiden ja rakennusten väistelyyn torjuntatehtävän sijaan.
Ilmatorjuntaohjuksia ei ollut saatavilla, Suomelle? Eikö Patriot kanna aika pitkälle, jos tutkahorisontti ei kerran ole ongelma? Ja varmaan sekin olisi myyty, jos kerran parasta hävittäjäkalustoa myytiin...