Ilmavoimien tulevaisuus

Mitään erillisiä podeja ei ole.

Mutta myöskään normaalioloissa ECM-modulia ei kuljeteta koneessa. Näin muistan lukeneeni jostain. Onko moduleja tarpeeksi kaikille koneille, sitä en tiedä. Muistaakseni ilmasta-maahan ominaisuudet on vain kymmenelle Hornetille (Litening-tähtäinpodeja tilattiin vain 10 kpl käsittääkseni).
 
Vielä tuosta Venäjän kipuilusta uuden koneensa kanssa. Luin jostain, että suurin hidaste Venäjän asevoimien uudistumiselle on sotateollisen kompleksin rapistuminen. Eli ei pystytä tuottamaan esim. hävittäjän vaatimia osia tarpeeksi tiukilla toleransseilla tarvittavia määriä tarvittavan nopeasti. Lopputuloksena saadaan tyyliin kymmenkunta uutta Su-34 -konetta palvelukseen per vuosi. Hidas tahti ei johdu suunnitelmasta, vaan kapasiteetin puutteesta.
 
Horneteissa on ALQ-165 ASPJ omasuojahäirintälaite ja ilmeisesti ALR-67 tutkavaroitin (RWR). Nämä ovat vain omasuoja käyttöön. Sen lisäksi samaan tehtävään on ALE-47 silppu/soihtu heittimet (4x30kpl) ja Saab BOL-heittimet.

Ilmavoimilla ei ole merkittävää tarvetta hyökkäykselliseen tutka/viestihäirintään, koska niiden tarkoitus ei ole rynnäköidä vihollisen alueelle. Eli ei löydy erillisiä raskaampia häirintälaitteita.


Mutta myöskään normaalioloissa ECM-modulia ei kuljeteta koneessa. Näin muistan lukeneeni jostain. Onko moduleja tarpeeksi kaikille koneille, sitä en tiedä. Muistaakseni ilmasta-maahan ominaisuudet on vain kymmenelle Hornetille (Litening-tähtäinpodeja tilattiin vain 10 kpl käsittääkseni).

Miksei kuljetettaisi? Miten LITENING AT-maalinosoituspodien määrä tähän liittyy? Kaikki koneet päivitetään A-G kykyisiksi vaikka LITENING-podien määrä on tuo 10 kpl. ASPJ pitäisi löytyä kaikista koneista ja sen voi todentaa melko suurella todennäköisyydellä ihan katsomalla netistä löytyviä kuvia.
 
Mutta myöskään normaalioloissa ECM-modulia ei kuljeteta koneessa. Näin muistan lukeneeni jostain. Onko moduleja tarpeeksi kaikille koneille, sitä en tiedä. Muistaakseni ilmasta-maahan ominaisuudet on vain kymmenelle Hornetille (Litening-tähtäinpodeja tilattiin vain 10 kpl käsittääkseni).

Jos "tarpeeksi kaikille koneille" tarkoittaa koneiden kokonaismäärää niin ei. Mutta käsittääkseni aika lähellä sitä määrää mitä koneita voi olettaa olevan samaan aikaan käyttökunnossa.
Rynnäköintiominaisuudet ovat kaikissa Horneteissa samanlaiset, podeja ei tietenkään kanneta kuin tarpeen mukaan.
 
Jos "tarpeeksi kaikille koneille" tarkoittaa koneiden kokonaismäärää niin ei. Mutta käsittääkseni aika lähellä sitä määrää mitä koneita voi olettaa olevan samaan aikaan käyttökunnossa.
Rynnäköintiominaisuudet ovat kaikissa Horneteissa samanlaiset, podeja ei tietenkään kanneta kuin tarpeen mukaan.

Ottaen huomioon vähäisen määrän JASSMeja, niin ehkäpä max 10 koneen irrottaminen yhtä aikaa ilmasta-maahan tehtävään on realistista. Tietty, kun ne 10 on ammuttu alas, niin sitten ei lopuilla 50 koneella enää JASSmeja ammuta, vaikka olisi jäänyt varastoon.
 
Totta kai antennit ja johdotukset ovat, mutta on täysin eri asia onko moduuli aina asennettuna.

Niin mutta miksei niitä ASPJ LRU-moduuleja kuljetettaisi mukana? Toki eihän niiden mukana raahaamiseen mitään tarvetta rauhanaikana ole.

Ottaen huomioon vähäisen määrän JASSMeja, niin ehkäpä max 10 koneen irrottaminen yhtä aikaa ilmasta-maahan tehtävään on realistista. Tietty, kun ne 10 on ammuttu alas, niin sitten ei lopuilla 50 koneella enää JASSmeja ammuta, vaikka olisi jäänyt varastoon.

JASSMin ampumiseen ei tarvita mitään muuta kuin maalin koordinaatit. Ne on etukäteen ohjelmoitu koneeseen/ohjukseen. Toki niitä voi lentäjä muuttaa myös lennon aikana. JASSMien kanssa ei käytetä LITENING-podeja.

JSOW ja JDAM eivät myöskään tarvitse muuta kuin maalin sijainnin. LITENING-podilla voidaan paikantaa maaleja lennon aikana, mutta tätä käytetään lähinnä lyhyen kantaman aseiden kanssa (JDAM).
 
Ei ole tarvetta prinsessa podeille. Ilmeisesti tarkoitus tuossa on että ohjusvaroitin (IR) voidaan inegroida koneeseen ilman muutoksia koneen runkoon. Gripeniin tota ei kyllä voi asentaa jo ennestään pienen ilmataisteluohjuskuorman takia. Muut podin komponentit kuten BOL/BOP-heittimet voidaan kiinnittää olemassa oleviin ripustimiin ja näin suomessa tehtykin jo.
 
Onko viikonloppu-kaljoja jäänyt yli? USA pomppisi onnesta jos saisi F-35:n myytyä Suomeen, niitä tyrkytetään melkein kaikille mahdollisille, Intiasta Singaporeen.

Juuri näin...v. 1991 Suomelle luvattiin myydä koneita jotka olivat parempia kuin mitä millään Nato-maalla oli käytössä, ja sen pääaseeksi ohjus jonka jenkit itse olivat juuri ottamassa käyttöönsä. Suhteessa paljon mullistavampi kauppa kuin F-35 olisi joskus 2025-30.
Voihan tietysti tilanteet muuttua, mutta vaikea kuvitella että Atlantin-yliset suhteet niin pahasti sentään sössittäisiin.
 
Niin mutta miksei niitä ASPJ LRU-moduuleja kuljetettaisi mukana? Toki eihän niiden mukana raahaamiseen mitään tarvetta rauhanaikana ole.

Jokainen moduuli maksaa ja jos ne ovat riittävän kalliita, on fiksumpi hankkia niitä vain sen verran kuin arvellaan tarvittavan kerralla ja siirrellä koneesta toiseen. Ja muutenkin koneissa on turha pitää ylimääräistä painoa.
 
Juuri näin...v. 1991 Suomelle luvattiin myydä koneita jotka olivat parempia kuin mitä millään Nato-maalla oli käytössä, ja sen pääaseeksi ohjus jonka jenkit itse olivat juuri ottamassa käyttöönsä. Suhteessa paljon mullistavampi kauppa kuin F-35 olisi joskus 2025-30.

On täysin mahdollista, että F-35:stä myydään aikanaan versiota joka on parempi kuin mikään käytössä oleva. Jopa luultavaa koska koneita kehitetään koko ajan.
 
On täysin mahdollista, että F-35:stä myydään aikanaan versiota joka on parempi kuin mikään käytössä oleva. Jopa luultavaa koska koneita kehitetään koko ajan.

Missasit ehkä fulcrumin pointin? Ei tarkoitus ollut väheksyä F-35, vaan osoittaa, että pelko siitä ettei jenkit myisi sitä Suomelle ei perustu mihinkään kovin todesta otettaviin faktoihin.
 
Missasit ehkä fulcrumin pointin? Ei tarkoitus ollut väheksyä F-35, vaan osoittaa, että pelko siitä ettei jenkit myisi sitä Suomelle ei perustu mihinkään kovin todesta otettaviin faktoihin.

Jep. Alkuperäinen keskustelu siitä onko F-35 myynnissä oli näköjään paria sivua aiemmin, joten konteksti jäi ymmärtämättä. Tosin pidän pointtiani sikäli validina, että F-35-kauppa saattaisi olla yhtä "mullistava" kuin Hornetinkin mitä varustuksen uudenaikaisuuteen tulee.
 

Aika vähän tuossa käsiteltiin F-35:ttä. Noin parin lauseen verran.

Mutta muuten kannattaa kaikkien ketjun lukijoiden lukea rauhassa tuo pitkä teksti läpi! Tulee hyvin monet oleelliset asiat ilmataistelusta esille... Minulle oli yllätys, että F-15 oli niinkin tehoton ja alhaisella polttoainemäärällä varustettu, kun käsitys oli jotain ihan muuta.

Harmi ettei mies kommentoinut Hornettia. Tuli melkein vaikutelma, että Hornet yhdistää F-15 ja 16 hyvät puolet monilta osin (tutka, teho, ketteryys, polttoaine, AoA etc).
 
Juuri näin...v. 1991 Suomelle luvattiin myydä koneita jotka olivat parempia kuin mitä millään Nato-maalla oli käytössä, ja sen pääaseeksi ohjus jonka jenkit itse olivat juuri ottamassa käyttöönsä. Suhteessa paljon mullistavampi kauppa kuin F-35 olisi joskus 2025-30.
Voihan tietysti tilanteet muuttua, mutta vaikea kuvitella että Atlantin-yliset suhteet niin pahasti sentään sössittäisiin.

Vuonna 1991 Neukkula oli juuri hajonnut. Vuonna 2015 Neukkulan perillinen on takaisin vanhoissa metkuissaan. Suomen luotettavuus huippuasetekniikan vientikohteena riippuu ihan siitä mihin lokeroon Suomi aikoo jatkossa poliittisesti itsensä lokeroida. Mikäli täällä on halu alkaa uudeksi Kekkoslovakiaksi, mistä on kyllä viitteitä niin Kepun kuin Demareidenkin viime aikaisissa lausunnoissa, niin voi olla että jää F-35:n vientilupa Kongressissa saamatta.
 
Aika vähän tuossa käsiteltiin F-35:ttä. Noin parin lauseen verran.

Mutta muuten kannattaa kaikkien ketjun lukijoiden lukea rauhassa tuo pitkä teksti läpi! Tulee hyvin monet oleelliset asiat ilmataistelusta esille... Minulle oli yllätys, että F-15 oli niinkin tehoton ja alhaisella polttoainemäärällä varustettu, kun käsitys oli jotain ihan muuta.

Harmi ettei mies kommentoinut Hornettia. Tuli melkein vaikutelma, että Hornet yhdistää F-15 ja 16 hyvät puolet monilta osin (tutka, teho, ketteryys, polttoaine, AoA etc).

Hyvä artikkeli! Jukelta varmaan ensimmäisen kerran asiaa. Tosin Juke ei tainnut kiinnittää mihinkään muuhun huomiota kuin BFMn tykeillä.

Huomasit varmaan että kyseessä oli A-mallin F-15 ei C. Taisi myös mainita että C on lähes kaikilta osin parempi.
 
Hyvä artikkeli! Jukelta varmaan ensimmäisen kerran asiaa. Tosin Juke ei tainnut kiinnittää mihinkään muuhun huomiota kuin BFMn tykeillä.

Huomasit varmaan että kyseessä oli A-mallin F-15 ei C. Taisi myös mainita että C on lähes kaikilta osin parempi.

Jep. Samalla C oli muistaakseni 1000 kiloa kuitenkin myös painavampi? Muoks. Osa siitä ehkä löpöä?
 
F-15A on myös G-rajoitetumpi verrattuna C-malliin. Siitä puuttui G-rasitusta mittaava ja tallentava tietokone ja oli siksi rajoitettu 7.33G rasitukseen. C-mallilla ei varsinaista kovaa rajoitusta ole, vaan rungon rasitusta mitataan ja elinikää arvioidaan sen mukaan. Lisäksi nuo alkupään F100-PW-100 moottorit olivat hyvin ongelmallisia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_&_Whitney_F100
 
Back
Top