Hajauttaminen sinällänsä ei ole ongelma. Ongelmana on, että Suomesta valuu solkenaan tietoa ulos aina siihen hetkeen kun sotatoimet alkavat. On poliittisesti täysin mahdotonta ryhtyä laittamaan tiettyjä kansanryhmiä turvasäilöön tai olennaisesti ryhtyä rajoittamaan tietoliikennettä ulkomaille. Tämä mahdollistaa sen, että huomattava osa koneiden sijainneista saattaa olla tiedossa vihollisen hyökätessä. Kuten aina hyökkäjä voi valita hetkensä, jos yksi valmiusprikaati ja pari laivuetta on kateissa niin h-hetkeä lykätään kunnes saadaan taas tietoa.
Mikä turvasäilöön/valvontaan laittamisen estää jos jotkut henkilöt katsotaan uhaksi?
Puolustustilalaki 22.7.1991/1083
Valtakunnan puolustusta tukevat yleiset turvallisuustoimenpiteet
8 §
Jos henkilön, joka ei ole kansanedustaja, voidaan aikaisemman rikollisen toimintansa vuoksi tai muuten pätevin perustein epäillä todennäköisesti syyllistyvän valtiopetokseen tai maanpetokseen taikka muuhun sellaiseen rikokseen,
joka on omiaan vahingoittamaan tai vaarantamaan valtakunnan puolustusta tai sen turvallisuutta, kihlakunnan poliisilaitoksen päällikkö voi enintään kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan velvoittaa hänet asumaan määrätyllä paikkakunnalla tai oleskelemaan määrätyssä paikassa ja asettaa hänet samalla erityisen valvonnan alaiseksi taikka määrätä hänet muuttamaan oleskelupaikkakunnaltaan.
J
os 8 §:ssä tarkoitetut toimenpiteet ovat lain tarkoituksen saavuttamiseksi riittämättömiä, mainitun pykälän 1 momentissa tarkoitetun henkilön asuinpaikan yleinen alioikeus voi poliisilaitoksen päällikön, suojelupoliisin päällikön tai poliisiylijohtajan vaatimuksesta määrätä hänet otettavaksi turvasäilöön enintään kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan. (22.12.2009/1429)
Poliisimies saa 1 momentissa tarkoitetun poliisiesimiehen määräyksestä ottaa kiinni ja pitää säilössä samassa momentissa tarkoitetun henkilön siihen asti, kun tämän turvasäilöön ottamista koskeva asia on otettu tuomioistuimessa käsiteltäväksi.
Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitetun asian käsittelyssä noudatetaan soveltuvin osin pakkokeinolain (450/87) vangitsemista koskevan asian käsittelyä koskevia säännöksiä.
Turvasäilöön määrätyn henkilön oikeuksista on soveltuvin osin voimassa, mitä tutkintavangista on tutkintavankeudesta annetussa laissa (615/74) säädetty. Hänen yhteydenpitoaan ulkopuolisiin voidaan kuitenkin rajoittaa ja yhteydenpito voidaan kieltää siltä osin kuin se saattaa vaarantaa turvasäilöön määräämisen tarkoituksen saavuttamisen.
Suomi on pieni maa ja täällä on pieni asukasmäärä sekä tehokas viranomaistietopankki kyllä pitää kartalla täällä oleskelevat ja asuvat henkilöt.
Voin sanoa omastakin kokemuksestani että viranomaisten tiedot täällä asuvista on huomattavan tarkat. Tuskin SUPOkaan täysin tietämätön näistä jutuista on. Juttu on vaan niin että tavan kansalaiset eivät tiedä myöskään taktisen tiedustelun ja tarkkailun toimista joita mm. sisäasianministeriön alaiset tahot tekevät. Siksi voi syntyä kuva siitä että kukaan ei tiedä mitään ja ihan tuuliajolla ollaan. Tavan kansalaisten ei kuulukaan tietää näistä kuvioista. Riittää että toimivaltaiset viranomaiset ovat ajan tasalla ja näin uskon että asia on.
Venäjä on tietyllä tapaa kontrolloidumpi yhteiskunta, mutta myös hyvin hajanainen. Putin luo kuvaa yhtenäisestä ja vahvasta Venäjästä, mutta luulempa että ulkoministeriön virkamiehet lähetystöissä ja sotilasasiamiehet ulkomailla näkevät toisenkin puolen. Venäjä on valtava maa ja 180 milj.+ väestöä on helkkarin hankalaa valvoa varsinkin sikäläisellä, tehottomalla ja korruptoituneella virkamieskunnalla. Enää ei eletä Neuvosto-aikoja. Venäjällä yksi suurimmista ongelmista on identifioimisongelma eli monista ihmisistä ei ole id-korttia(henk.tunnus) tai mitään tietoja viranomaisilla. Tiedot ehkä löytyy tyyliin Moskovan alueelta, mutta kun mennään pikkukyliin ja kaupunkeihin, tilanne on ihan toinen. Venäjä vuotaa kyllä tietyissä asioissa tietoa enemmän kuin suomi.
Tilanne on myös jyrkästi huonontunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tilapäistukikohtien ilmatorjunta on nykyisin luokkaa häirintää. Vihollinen pystyy iskemään kaikissa sääoloissa ja tarkasti. Kaiken lisäksi osa asejärjestelmistä on suomalaisten käyttämillä asejärjestelmillä "torjumattomia" - meiltä ei löydy mitään millä torjua ja aseiden alta vain täytyy pysyä poissa alta ja/tai kovettaa maalit sekä korjata vahingot. Vaatimukset ilmatorjunta-, suojelu-, turvallisuus-, huolto- ja pioneerijoukkojen osalta ovat kasvaneet valtavasti.
Tuosta en voi sanoa mitään kun en tunne asiaa tarpeeksi hyvin. Luulisi että ilmatorjuntaakin päivitetään nyt ja tulevaisuudessa. Kai ne Sergeitkin korvataan jollain tehokkaammalla järjestelmällä, vaikka määristä tingitäänkin varmaan. Toivottavasti saadaan noita Oerlikon Skyshield-35 järjestelmiä meille. Sopinevat hyvin ainakin kiinteiden kohteiden suojaukseen. "Torjumattomia" maaleja tuskin on tullut ainakaan tyypeiltään hirveesti lisää. ABM-kykyä meillä ei ole ollut ikinä ja tuskin ihan heti tulee. Ballistisia ohjuksia (esim. SRBM) on ollut olemassa jo puoli vuosisataa emmekä ole tähän astikaan kyenneet vastaamaan niihin. Toki ohjukset ovat vakavampi uhka koska niiden tarkkuus on parantunut huimasti. Tosin aikaisemmin ydinkärkien käyttäminen kompensoimaan ohjusten huonoa tarkkuutta, ainakin venäjän taholta olisi ollut vieläkin todennäköisempää.
Ongelmaa kasvattaa myös se, ettei hornettia tarvitse välttämättä tuhota. Riittää varsin hyvin, että tukikohdan toiminta lamaantuu tarpeeksi pitkäksi ajaksi jolloin sen kimppuun voidaan iskeä niillä vanhoilla lentokoneilla joiden toimintaa taas tehostavat sateliittipommit.
Totta, mutta kauanko vie yhden tai muutaman montun täyttäminen soralla ym.?
Toki tukikohtien toimintaa voidaan rajoittaa ja hankaloittaa ohjuksin, mutta NASAMS II pystyy torjumaan valmistajan mukaan risteilyohjuksia. Ballistisia ohjuksia vihollinen tuskin käyttää tienpätkiä vastaan tai jos käyttää niitä sitten kuluukin jonkin verran. Ongelmana on vielä että ne pitäisi löytää ja mieluiten jo etukäteen ja siinä on hommaa. Vielä kun käytetään maalilaitteita, maastouttamista ja muita passiivisia keinoja vaikeuttaa se hommaa jonkun verran.