Caveman kirjoitti:
Tuli tässä mieleen, että Jokioisten baana valmistui vuonna 2009. Voisi jopa olettaa, että kyseisen varatukikohdan suunnittelussa ja rakentamisessa on otettu huomioon uudet uhkat. Ja se, että kyseinen tukikohta on rakennettu, kertoo siitä, että maantietukikohdilla on vielä merkitystä. Ainakin olettaen että päättävissä elimissä on tässä tapauksessa ollut viksumpia asiantuntijoita kuin foorumilla huuteleva it-mies.
Olen tuosta Jokioisten baanan kautta ajellut useamman kerran ja kun on muutenkin pikkaisen kontaktipintaa kyseiseen paikkakuntaan niin olen siellä jonkun verran pyörinyt. Luulenpa, että moisen tukikohdan rakentamisessa on mietitty vähän muutakin kuin pelkästään sitä kiitotietä. En tiedä mitä vaateita kiitotielle asetetaan, mutta maallikon silmiin löytyy kuitenkin lähialueilta vastaavia tienpätkiä lukuisia. Muutama on jopa sellaisia, että ihmettelen jos ne on rakennettu sillä tavalla kuin ovat eikä niitä olisi suunniteltu tarvittaessa käytettäväksi samaan tarkoitukseen. Ja ei kyllä riitä yksi eikä kaksi iskanderia, jos Jokioisista ei saada konetta ilmaan monttujen takia. Virallisestihan Jokioisten varalaskupaikka rakennettiin Porin kentän korvikkeeksi. Hornetit ylittivät melurajat, joten harjoittelu sieltä käsin kiellettiin. Itse en tiedä noista ilmavoimien touhuista muuta kuin, että niitä kenttiä, joista varjomiehiä nostetaan ilmaan on muitakin kuin Utti. Paljon muita. Siksi tuleekin mieleen, että nämä tunnetut kentät ja varalaskupaikat ovat lähinnä harjoittelua varten julkistettua. Niissä saattaa toki olla toimintaa kriisin sattuessakin, mutta ne eivät varmaan ole ainoita paikkoja. Rajoittavana tekijänä on kai lähinnä koulutetun miehistön määrä. Jo nykyiselläänkin tosin maavoimat ilmeisesti tuottaa väkeä noihin tukikohtiin eli ilmavoimien oma koulutusmäärä ja koulutettavat joukkotyypit ei kerro kaikkea ja hyvä niin. Jääpä aa kakkosen pojille jotain ihmeteltävää ja tiedusteltavaa ja tutkittavaa.