Ilmavoimien tulevaisuus

En oikein usko tuohon että linnoitteita saataisiin tuhottua itänaapurin nykyohjuksillä. Venäläisissä tykistö- ja risteilyohjuksissa osumatarkkuus on vähän niin ja näin ja huteja tulee aikalailla. Niiden ballistiset ydinaseetkin sisältävät tarpeettoman suuren latauksen, jolla pyritään pääasiassa kompensoimaan heikkoa osumatarkkuutta.

Tuo on kai sellainen tuhannen taalan kysymys, kuinka hyviä vihollisen täsmäaseet ovat?
Silti lienee turvallisinta olettaa niiden pystyvän osumaan suojiin ja myös läpäisemään ne.
 
Tuo on kai sellainen tuhannen taalan kysymys, kuinka hyviä vihollisen täsmäaseet ovat?
Silti lienee turvallisinta olettaa niiden pystyvän osumaan suojiin ja myös läpäisemään ne.

Ei me ihan helpolla saada sellaisia huoltopaikkoja maakuntiin aikaiseksi että koneita voisi rauhassa siellä huoltaa Iskanderien paukkuessa voimattomina katolla. Päätukikohtien luolastoista en tiedä mutta niissä ei ainakaan ole kauaa kiitoratoja käytettävissä. Pitää pysyä liikkeessä niin täsmäasein tehtävät iskut tuottavat huonommin tulosta.
 
Ei me ihan helpolla saada sellaisia huoltopaikkoja maakuntiin aikaiseksi että koneita voisi rauhassa siellä huoltaa Iskanderien paukkuessa voimattomina katolla. Päätukikohtien luolastoista en tiedä mutta niissä ei ainakaan ole kauaa kiitoratoja käytettävissä. Pitää pysyä liikkeessä niin täsmäasein tehtävät iskut tuottavat huonommin tulosta.

Samaa mieltä. Liike, naamiointi ja hajautus lienevät tehokkaita keinoja täsmäaseita vastaan.
 
Kuinka kuuma se jättövirtaus on?

Saattaa olla turhan kuuma kun pikipadasta levitettävätavara on n. 200-asteista ja siis juoksevassa muodossa. Vesikattokermille luvataan lämmönkestoa 80 astetta. Jättövirtaus saattaa olla ainakin 100-asteinen :) Vaan jekkunahan olikin katon suojaaminen vedellä.
 
Jottei vitja menisi täysin fiktiiviseksi niin F-35B on lyhyen nousun ja pysty suoran laskun kone... Eli vaatii nousuun ainakin kuormassa, jonkilainen pätkän. Mutta kyllähän suomi olisi täynnä sopivia paikkoja...
 
Venäläiset siirsivät Kaliningradissa kolme "seisontavakuutuksessa ollutta" SU-27:aa kotikentän remontin takia kahden lentokentän välillä 11mil = 110km:

su27_landsvc3a4g.jpg


https://oplatsen.wordpress.com/category/modernisering/

Aukot paljaana ilman suojuksia metsätietä körötellään... ei näytä liian särmältä touhulta...
 
Pohjoismainen Red Flag?

Eikös noissa Red Flageissa pyritä erityisesti treenaamaan mahdollisen vastustajan konetyyppejä vastaan? Muistelisin että Intia on käyttänyt Migejä ja/tai Suhosia tuollaisella vierailulla USA:ssa. Sikäli meidän Hornetit eivät osu samaan formaattiin.

Saakohan oregonilaiset näytöksen maantieltä lennättämisestä? Pitäisi niille vähän elvistellä meidän osaamisella :D
 
F-35B on 30-40% kalliimpi sekä ostaa että käyttää, ja suorituskyky on huonompi. Ei jatkoon.

Totta tuokin, mutta toisaalta lyhyt nousu ja pystylasku on osa "suorituskykyä" sekin. Onhan tuo omalla tavallaan kiehtova ajatus. Minkä vaan Prisman parkkipaikasta tukikohta... ylipäänsä nousu kai esittää tienpätkälle vähemmän vaatimuksia kuin lasku? No joo.
 
Eikös noissa Red Flageissa pyritä erityisesti treenaamaan mahdollisen vastustajan konetyyppejä vastaan? Muistelisin että Intia on käyttänyt Migejä ja/tai Suhosia tuollaisella vierailulla USA:ssa. Sikäli meidän Hornetit eivät osu samaan formaattiin.

Saakohan oregonilaiset näytöksen maantieltä lennättämisestä? Pitäisi niille vähän elvistellä meidän osaamisella :D

Red Flagissa pyritään simuloimaan oikeaa ilmasotaa. Vastustajina lentävät F-15 ja F-16 Aggressorit.

Suhoin kanssa treenaus on tietysti mielenkiintoista, mutta sitä harjoitellaan paljon erikseen. Ei käsittääkseni niinkään Red Flagissa.
 
No peltikatoilta sitten. Niissä tosin yleensä on kaatoa ehkä turhan paljon. Vai saako päivystävä kone siitä vain paremman alkuvauhdin? Kannattaako lähteä alamäkeen vai ylämäkeen? :D

Kyllä Suomesta löytyy ihan tarkoitukseen suunniteltujakin alustoja. Esim. Lahdesta kolme ;)

urheilukeskus-main-4.jpg
 
Back
Top