Toisille kun F-35:stä ei voi löytyä mitään hyvää sanottavaa. Mutta on se sentään käytössä....180+ valmistettu tähän kuuhun mennessä, mikä saattaa olla enemmän kuin mitä joitakin kilpailijoita tullaan koskaan valmistamaan.
Jos Gripen NG:n ensilento ei tapahdu muutaman kuukauden sisällä (ja tarkoitan prototyyppiä enkä demonstraattoria), niin Gripen NG on suuressa vaarassa pudota kilpailusta. Tämä siksi, että se ei välttämättä ole valmis kone kun päätös tehdään (vrt. Gripen C/D edellisessä kilpailutuksessa). Se olisi kyllä harmi, sillä pidän sen konseptia hyvänä sinänsä. Tosin pienet valmistusmäärät ovat jo sinänsä tietty riskitekijä, ellei Saab saa konetta kaupattua lisää.
F-35:n akilleenkantapää on huoltojärjestely. Jos sitä ei saada Suomen kannalta järkeväksi (tai jos Suomi ei ole NATO:ssa kun päätös tehdään, jolloin asian kanssa saattaisi olla mahdollista elää), niin se voi tiputtaa F-35:nkin edistyneistä ominaisuuksista huolimatta pois.
Olisi aika hämmentävää (mutta aivan mahdollista), että noissa tapauksissa loppukilpailu käytäisiin Super Hornetin, Rafalen ja Typhoonin välillä...
Yksi huomionarvoinen seikka on se, että Suomi on viimeisten 20 vuoden ajan tukeutunut Ilmavoimien aseistuksessa USA:n tuottamaan aseistukseen. Yhtäkkinen siirtyminen eurooppalaiseen tai ranskalaiseen aseistukseen voisi olla melko prosessi. Esim. AIM-120 - Meteor, AIM-9X - AIM-132 ASRAAM - IRIS-T jne.