Ilmavoimien tulevaisuus

@Juke

ehkä syytä riisua huutomerkki

puhutaan kuitenkin koneesta joka lensi ensilentonsa 1996

http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-130
 
adam7 kirjoitti:
@Juke

ehkä syytä riisua huutomerkki

puhutaan kuitenkin koneesta joka lensi ensilentonsa 1996

http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-130

Eli siis tasan 20 vuotta myöhemmin kuin Hornetin malli lensi !!!

Hawkki lensi jo 1974 !

http://en.wikipedia.org/wiki/BAE_Hawk

On mahdollista että Yakolewin lastentaudit on jo poispyyhitty kun kehittely on kestänyt vasta 15 vuotta.
 
Juke kirjoitti:
Eli siis tasan 20 vuotta myöhemmin kuin Hornetin malli lensi !!!

Hawkki lensi jo 1974 !

Ja Suomi osti niitä 1980. Ilmeisesti yhdeksän vuotta liian aikaisin.

On mahdollista että Yakolewin lastentaudit on jo poispyyhitty kun kehittely on kestänyt vasta 15 vuotta.

avainsana "mahdollista" ;)
 
adam7 kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Eli siis tasan 20 vuotta myöhemmin kuin Hornetin malli lensi !!!

Hawkki lensi jo 1974 !

Ja Suomi osti niitä 1980. Ilmeisesti yhdeksän vuotta liian aikaisin.

On mahdollista että Yakolewin lastentaudit on jo poispyyhitty kun kehittely on kestänyt vasta 15 vuotta.

avainsana "mahdollista" ;)

Hornetit on hankittu vasta 1990 luvulla. Eli ostivat 20 vuotta vanhan koneen.
 
Vostok E tutka

http://www.be-and-co.com/oaf_pdf/oaf050740.pdf
 
Hejsan kirjoitti:
Vostok E tutka

http://www.be-and-co.com/oaf_pdf/oaf050740.pdf

Tutkassa sen tulevaisuus ?

http://www.dept.aoe.vt.edu/~mason/Mason_f/VTechT3Shrikewithvideos.pdf

Homeland defence fighter !
 
Mielenkiintoista että JF-17 on mukana kilpailussa, mutta eiköhän taisto käydä kuitenkin Gripenin ja Viperin välillä.

Serb air force seeks new fighter jets
By Aleksandar Vasovic

BELGRADE, Dec 16 (Reuters) - The Serbian air force, left with just a handful of operational planes after wars in the 1990s, wants to buy a dozen aircraft at a cost of around 1 billion euros (1.3 billion), a defence official said on Friday.

"The procurement of two squadrons, weapons systems, spares and training will likely require additional borrowing," said the official, who asked not to be named. "Parliamentary approval would be needed."

"We would ideally need between 12 and 16 new planes to secure our air space," he said. "A billion euros would do."

Top Serbian defence officials have said the country was evaluating Russian Sukhoi Su-30, the United States-made F16 and F18, France's Rafalle, Sweden's JAS Gripen, Chinese JF-17 or the internationally-made Eurofighter.
http://in.reuters.com/article/2011/12/16/serbia-airforce-idINL6E7NG2G020111216
 
Teräsmies kirjoitti:
Mielenkiintoista että JF-17 on mukana kilpailussa, mutta eiköhän taisto käydä kuitenkin Gripenin ja Viperin välillä.

Serb air force seeks new fighter jets
By Aleksandar Vasovic

BELGRADE, Dec 16 (Reuters) - The Serbian air force, left with just a handful of operational planes after wars in the 1990s, wants to buy a dozen aircraft at a cost of around 1 billion euros (1.3 billion), a defence official said on Friday.

"The procurement of two squadrons, weapons systems, spares and training will likely require additional borrowing," said the official, who asked not to be named. "Parliamentary approval would be needed."

"We would ideally need between 12 and 16 new planes to secure our air space," he said. "A billion euros would do."

Top Serbian defence officials have said the country was evaluating Russian Sukhoi Su-30, the United States-made F16 and F18, France's Rafalle, Sweden's JAS Gripen, Chinese JF-17 or the internationally-made Eurofighter.
http://in.reuters.com/article/2011/12/16/serbia-airforce-idINL6E7NG2G020111216

Olikos nyt niin, että Eurofightereitä olisi saatavilla suoraan hyllystä?
 
RistoJ kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
F-22 linja on jo suljettu eikä uusia näillä näkymin tule. Ja vaikka tulisikin USA tuskin myy niitä kenellekään ulkopuoliselle. F-35 on juuri nimenomaan "liittolaishävittäjä" vientiin jota tarjotaan eri herkuilla.

Nimenomaan. Carlo Koppilta unohtuu välillä realismi täysin, vaikka onkin muuten varsin hyvin perillä asioista. Ainahan sitä voi haaveilla, mutta F-22 Australia tuskin tulee saamaan koskaan käyttöön vaikka kuinka haluaisi.

Minusta näyttää että Koppin ja kavereiden jutut on parasta julkista analyysiä mitä on tarjolla, ainakin tietoa on selkeästi siitä mitä puhutaan.

Tällä palstalla ei ole mainittu että F-22-tuotantolinjaa ei suinkaan ole suljettu vaan että se koipallotettiin niin että tuotannon jatkaminen on helppoa, missä on selkeä järki.

Itseasiassa on suorastaan harvinaisen loogista että F-50:n (ja ehkä SU-35S:n) ollessa parempia kuin suurin osa länsikalustoa, tarvitaan muillekin maille sama high-low -yhdistelmä kuin USA:lla, eli F-22-linja voidaan ottaa puoliteholla käyttöön muutaman vuoden päästä korvaamaan USAF:n poistumaa ja kumota vientikielto jonka jälkeen toimittaa F-50:n kanssa samoihin aikoihin 2017 alkaen esim. briteille, Saksalle, ausseille, ja israelille pari sataa konetta jolloin USA saa rahaa, ja omien koneiden keskihinnan laskemaan.

2017 F-22 on jo 15 vuotta vanha kone ja ihan hyvin myytävissä kun jenkeillä on seuraavan sukupolven koneet jo putkessa. Teoriaa tukevaksi voisi tulkita myös Saudeille juuri kaikilla herkuilla myydyt F-15E:t, kauppa oli hyväksytty Israelin kanssa periatteella että Israel säilyy korkeimman teknologian liittolaisena alueella mikä viittaisi tuleviin F-22 tai vähintään F-15SE -kauppoihin.

Tämä olisi tärkeä kehitys koko Euroopan puolustukselle kun F-22:ien tukena olisi Typhooneja, Rafaleja, F-35:ia joita osa maista ostaa jokatapauksessa tms. Tämä olisi hyvä varsinkin pienille maille kuten Suomelle joilla ei ole rahaa liikaa, oli meidän valinta sitten tusina tai kaksi F-35:tä tai F-15SE:tä. Sitten kun vielä tuesta on jollain tavalla sovittu :/
 
Liberaali kirjoitti:
2017 F-22 on jo 15 vuotta vanha kone ja ihan hyvin myytävissä kun jenkeillä on seuraavan sukupolven koneet jo putkessa. Teoriaa tukevaksi voisi tulkita myös Saudeille juuri kaikilla herkuilla myydyt F-15E:t, kauppa oli hyväksytty Israelin kanssa periatteella että Israel säilyy korkeimman teknologian liittolaisena alueella mikä viittaisi tuleviin F-22 tai vähintään F-15SE -kauppoihin.

Hieman epäilen. Israelille varmasti myytäisiin F-35 mielellään, mutta onko USA valmis F-22 myyntiin viidenkään vuoden päästä? Ehkä kymmenen tai viidentoista vuoden päästä asiaan voi palata uudelleen.

Liberaali kirjoitti:
Tämä olisi tärkeä kehitys koko Euroopan puolustukselle kun F-22:ien tukena olisi Typhooneja, Rafaleja, F-35:ia joita osa maista ostaa jokatapauksessa tms. Tämä olisi hyvä varsinkin pienille maille kuten Suomelle joilla ei ole rahaa liikaa, oli meidän valinta sitten tusina tai kaksi F-35:tä tai F-15SE:tä. Sitten kun vielä tuesta on jollain tavalla sovittu :/

Omasta mielestäni F-35 olisi melko huono vaihtoehto, etenkin jos aiotaan ostaa enemmän kuin 5 kpl. Vaikka kone ehkä näkyykin huonosti tutkassa, ovat monet muut asiat varsin retuperällä. Esimerkiksi "dogfight" -kyvyt, sisäisiin ripustimiin mahtuu vain 4 ohjusta (vrt. F-22 8 ohjusta), nopeus ja käsistä karanneet kehityskustannukset.

Jos halutaan enemmän kuin parvi lentämään paraatin yli, kun haetaan Hornetin korvaajaa, niin kääntäisin katseen johonkin, josta lastentaudit on saatu karsittua pois. En usko, että F-35:tä on saatu kovin hyväksi, tai ainakin hinta on jotain täysin käsittämätöntä. F-22 rupeaa tuolloin näyttämään houkuttelevalta jos siitä on saatu karsittua ongelmia ja mikäli linjastot pistettäisiin uudelleen käyntiin, kun todetaan ettei F-35 ollutkaan kaivattu halpa ja näkymätön monitoimihävittäjä. Mikäli F-22:a ei myytäisi Suomelle (tai tuotantolinja ei olisi edes käynnistynyt), eikä F-35 ole oikeasti hyvä, niin silloin kääntäisin katseet Eurofighteriin ja F-15 Silent Eagleen. Itse ostaisin tällöin tusinan verran jompaa kumpaa ja rutkasti lisää ilmatorjuntakalustoa, kuten Patrioteja tai SAMP/T ja NASAMSeja
 
Meidän ei varmaankannata ihmetellä jotain f-22 / f-35 tiimoilla...ostetaan heti kerralla seuraavan sukupolven stealth 10 vuoden päästä; http://www.flightglobal.com/news/articles/lockheed-reveals-bold-technology-plans-with-6th-gen-fighter-concept-366533/?cp=NLC-FGFIN20120110&attr=editorial
 
Juke kirjoitti:
Meidän ei varmaankannata ihmetellä jotain f-22 / f-35 tiimoilla...ostetaan heti kerralla seuraavan sukupolven stealth 10 vuoden päästä; http://www.flightglobal.com/news/articles/lockheed-reveals-bold-technology-plans-with-6th-gen-fighter-concept-366533/?cp=NLC-FGFIN20120110&attr=editorial

Tuo tuskin etenee mihinkään seuraavien kymmenen vuoden aikana. Hikisiin kerkiää edes viides sukupolvi ilmaan tässä ajassa.

Elättelen toiveita eurooppalaisesta korvaajasta Hornetille. F-35 alkaa näyttämään väistämättömältä flopilta kustannusten takia. Ihmettelen suuresti ellei eurooppalaiset valmistajat kykene hyödyntämään tilannetta.
 
F-35 on kestänyt niin kauan kun se on huono kompromissi...ja VTOL koneet yleensä kestää iäisyyden kehittää kuten Kestrel aka mikäsenytolikaan. Sitäpaitsi NAVY on ostanut kaikki Harrierit Englannista ja muualta..kertoo varmaan jotain.
 
Susi1.net:ssä jo toin tämän julki. Kaverini mullistavan ajatuksen siitä kuinka määräkin voi olla laatua.

Uhohdetaan nuo superkoneet.

Hommataan perkeleellinen määrä esim. Mustangeja ja ohjuksia niiden siipien alle.

SA-tilanteessa 5000 potkurikonetta ilmaan (ohjuksineen ja muine aseistuksineen) on LIIAN kova logistinen vastus vaikka vastassa olisi mitä.
 
Tvälups kirjoitti:
Susi1.net:ssä jo toin tämän julki. Kaverini mullistavan ajatuksen siitä kuinka määräkin voi olla laatua.

Uhohdetaan nuo superkoneet.

Hommataan perkeleellinen määrä esim. Mustangeja ja ohjuksia niiden siipien alle.

SA-tilanteessa 5000 potkurikonetta ilmaan (ohjuksineen ja muine aseistuksineen) on LIIAN kova logistinen vastus vaikka vastassa olisi mitä.

Trollina huono, totena aika pelottava. Aivopieruiksi kai tälläistä tällä palstalla yleisesti sanotaan?
 
Tvälups kirjoitti:
Susi1.net:ssä jo toin tämän julki. Kaverini mullistavan ajatuksen siitä kuinka määräkin voi olla laatua.

Uhohdetaan nuo superkoneet.

Hommataan perkeleellinen määrä esim. Mustangeja ja ohjuksia niiden siipien alle.

SA-tilanteessa 5000 potkurikonetta ilmaan (ohjuksineen ja muine aseistuksineen) on LIIAN kova logistinen vastus vaikka vastassa olisi mitä.

Aerodynamiikka ja rakenneratkaisut menneet sen verran eteenpäin, että alle machin koneita voi jo tehdä ihan TIO-720 moottorin pohjalle ( 400 mph huiput ). Se olisi silloin sama kuin sanoisi että alamme valmistaa postproduktiona DeHavilland Dragon Rapideja Finnairille ( jos Mustangeja aletaan haikailla ) koska ne tehdään puusta ja kuluttaa huilea vähemmän kuin nykyiset / matkustajakilometri.
MFI-9 koneilla käytiin menestyksekästä sissisotaa Biafrassa...siinä oli O-200 100 heppanen moottori. Niihin saisi 5000 pilottia..Mustangit on vaativampia lentää kuin Hornetit ja niihinkin on vain pari kourallista pilotteja.
 
Tvälups kirjoitti:
Susi1.net:ssä jo toin tämän julki. Kaverini mullistavan ajatuksen siitä kuinka määräkin voi olla laatua.

Uhohdetaan nuo superkoneet.

Hommataan perkeleellinen määrä esim. Mustangeja ja ohjuksia niiden siipien alle.

SA-tilanteessa 5000 potkurikonetta ilmaan (ohjuksineen ja muine aseistuksineen) on LIIAN kova logistinen vastus vaikka vastassa olisi mitä.

Olen joskus huvikseni pohtinut tällaista skenaariota. Laskeskelin aikoinaan että yhden F-22:n hinnalla saisi ainakin 30 uustuotettua potkurihävittäjää. Propellivehkeet voisivat pitää jatkuvaa partiota vihollisen kenttien yläpuolella. Edes F-22 ei voi mitään jos vihollisen pörräävät kentän yläpuolella. Tällainen skenu voisi toimia jotain maantieteellisesti rajoitettua maata kuten Israelia vastaan (olettaen että jostain löytyisi 5000 pilottia). Se ei ikävä kyllä toimisi Venäjää vastaan, joka voisi vain siirtää koneensa ropellivehkeiden toimintasäteen ulottumattomiin.
 
Mig-29


 
Last edited by a moderator:
fulcrum kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Susi1.net:ssä jo toin tämän julki. Kaverini mullistavan ajatuksen siitä kuinka määräkin voi olla laatua.

Uhohdetaan nuo superkoneet.

Hommataan perkeleellinen määrä esim. Mustangeja ja ohjuksia niiden siipien alle.

SA-tilanteessa 5000 potkurikonetta ilmaan (ohjuksineen ja muine aseistuksineen) on LIIAN kova logistinen vastus vaikka vastassa olisi mitä.

Olen joskus huvikseni pohtinut tällaista skenaariota. Laskeskelin aikoinaan että yhden F-22:n hinnalla saisi ainakin 30 uustuotettua potkurihävittäjää. Propellivehkeet voisivat pitää jatkuvaa partiota vihollisen kenttien yläpuolella. Edes F-22 ei voi mitään jos vihollisen pörräävät kentän yläpuolella. Tällainen skenu voisi toimia jotain maantieteellisesti rajoitettua maata kuten Israelia vastaan (olettaen että jostain löytyisi 5000 pilottia). Se ei ikävä kyllä toimisi Venäjää vastaan, joka voisi vain siirtää koneensa ropellivehkeiden toimintasäteen ulottumattomiin.

Pohjois-Korealla saman tyylinen taktiikka. Etelässä pelätään P-K:n hyökkäävän yhtäaikaa kaikilla koneillaan Soulia vastaan. Eihän niitä ehdi kukaan kaikkia ampua alas. Eipä ihme jos Etelää kiinnostaa vanhatkin Patriotit... Toimisiko meillä Pietaria ajatellen?
 
Pullosorsa kirjoitti:
fulcrum kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Susi1.net:ssä jo toin tämän julki. Kaverini mullistavan ajatuksen siitä kuinka määräkin voi olla laatua.

Uhohdetaan nuo superkoneet.

Hommataan perkeleellinen määrä esim. Mustangeja ja ohjuksia niiden siipien alle.

SA-tilanteessa 5000 potkurikonetta ilmaan (ohjuksineen ja muine aseistuksineen) on LIIAN kova logistinen vastus vaikka vastassa olisi mitä.

Olen joskus huvikseni pohtinut tällaista skenaariota. Laskeskelin aikoinaan että yhden F-22:n hinnalla saisi ainakin 30 uustuotettua potkurihävittäjää. Propellivehkeet voisivat pitää jatkuvaa partiota vihollisen kenttien yläpuolella. Edes F-22 ei voi mitään jos vihollisen pörräävät kentän yläpuolella. Tällainen skenu voisi toimia jotain maantieteellisesti rajoitettua maata kuten Israelia vastaan (olettaen että jostain löytyisi 5000 pilottia). Se ei ikävä kyllä toimisi Venäjää vastaan, joka voisi vain siirtää koneensa ropellivehkeiden toimintasäteen ulottumattomiin.

Pohjois-Korealla saman tyylinen taktiikka. Etelässä pelätään P-K:n hyökkäävän yhtäaikaa kaikilla koneillaan Soulia vastaan. Eihän niitä ehdi kukaan kaikkia ampua alas. Eipä ihme jos Etelää kiinnostaa vanhatkin Patriotit... Toimisiko meillä Pietaria ajatellen?

Ei toimisi, Venäjä on hieman liian iso maa, että naapurin ilmavoimat saataisiin pidettyä kaikki maassa. Jos taas tarkoitat, että hyökättäisiin Pietaria vastaan, niin sekään ei onnistu, koska se vain julistettaisiin hyökkäykenä venäjää vastaan ja siihen vastattaisiin ydinaseilla. Ja Suomen uhkaa Pietaria vastaan on jo yhdesti käytetty tekosyynä, joten kannattaako sille oikeasti antaa perusteita uhkaamalla sillä? Enkä edes ottanut tässä huomioon IT:tä. Joku WW2 ajan konetta vastaava vempele olisi aika helppo maali joka ikiselle Venäjällä käytössä olevalle IT systeemille. Ja voisivat vaikka halutessaan ottaa varastosta kaikkea sellaista todella vanhaa kamaa, koska noita vastaan kaikki mahdollinen toimii vielä jollakin tavalla.

Ennemmin kokeilisi tehdä potkurimottorisia lennokkeja ja käyttää niitä risteilyohjuksina, mutta nekin olisi helppo ampua alas.
 
Back
Top