Tietääkö ilmavoimien pilotit tämän? Itse en tiennyt.
http://www.tekniikkatalous.fi/innovaatiot/tiede/miksi+lentokone+pysyy+ilmassa++tiedemies+ruttaa+yleisen+vaaran+selityksen/a763691
http://www.telegraph.co.uk/science/science-news/9035708/Cambridge-scientist-debunks-flying-myth.html
Miksi lentokone pysyy ilmassa? - Tiedemies ruttaa yleisen väärän selityksen
YouTube-videolla brittitiedemies ruttaa hyvin yleisen väärän selityksen sille, miksi lentokone lentää.
Lentokone lentää, koska sen siipien alapuolella oleva ilmanpaine on suurempi kuin yläpuolella, mikä saa sen nousemaan ylöspäin.
Insinöörejä on vuosikausia turhauttanut teoria, joka väärällä tavalla selittää tämän paine-eron synnyn. Myytti löytyy useimmista koulukirjoista ja lentokoneiden manuaaleista, ja jopa Einsteinin väitetään pitäneen sitä totena.
Cambridgeläinen tiedemies tympääntyi laajalle levinneestä väärästä selityksestä niin pahasti, että teki minuutin mittaisen videon romuttaakseen myytin lopullisesti, The Telegraph kertoo.
Teknisen tiedekunnan professori Holger Babinskyn YouTube-video pyrkii yksinkertaisin termein selvittämään, miksi yleinen uskomus sotii fysiikan lakeja vastaan.
Paine-eron väitetään yleisesti johtuvan siitä, että ilma siiven kuperalla yläpinnalla tekee pidemmän matkan kuin suoralla alapinnalla, joten sen pitää virrata nopeammin ehtiäkseen samaan aikaan siiven takareunaan.
Tosiasiassa ilmavirran matkan pituudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Siiven kaareva muoto synnyttää paine-eron, koska se vetää osan ilmasta ylöspäin vähentäen painetta ja pakottaa loput alemmas, jolloin paine kasvaa.
Bernoullin vakiona tunnetun fysiikan lain mukaan ilma virtaa nopeammin paineen laskiessa. Niinpä ilma virtaa siiven yläpinnalla nopeammin kuin alapinnalla, mutta se ei ole paine-eron syy.
Babinsky todisti teoriansa kuvaamalla savun virtausta siiven pinnalla.
Jos perinnetieto pitäisi paikkansa, savu yläpinnalla ja alapinnalla saavuttaisi siiven reunan samaan aikaan.
Video todistaa teorian perusteettomuuden. Siiven yläpuolinen savupilvi saavuttaa siiven takareunan kauan ennen kuin alapuolinen pilvi.
Jos paine-ero johtuisi ilmavirran kulkemasta matkasta, laivojen purjeet eivät toimisi – matka purjeen kuperalla ja koveralla puolella on sama, Babinsky selittää.
– En tiedä mistä tämä väärä selitys on saanut alkunsa, mutta sitä on levitetty vuosikymmenien ajan. Siihen törmää oppikirjoissa, televisio-ohjelmissa ja jopa lentäjille tarkoitetuissa lentokoneiden manuaaleissa.
– Ei ole mitään fysiikan lakia, jonka mukaan siiven etureunaan osuvan partikkeleiden virran pitäisi päätyä takareunaan samanaikaisesti.
– Olen kuullut tarinan, jonka mukaan Einstein suunnitteli lentokoneen siiven, jossa yläpinnan muoto oli voimakkaasti aaltoileva. Tavoitteena oli pidentää ilmavirran tekemää matkaa. Idea ei kuitenkaan toiminut.