Ilmavoimien tulevaisuus

Horneteista vielä vähän tuon PV:n uudistusjulkistuksen jälkeen.

Pirkkalassa Hornetit siis hiljenevät; puolet vissiin suuntaa Rissalaan ja puolet Rovaniemelle; vai olisikos kuitenkin niin että Pirkkalan koneet laitetaan koipussiin ja varastoon...

Mitähän tuo käytännössä tarkoittaa
"Nykymuotoiset lennostot lakkautetaan ja valvonta keskitetään ilmaoperaatiokeskukseen"

Koko juttu http://tinyurl.com/7e85vjo

Mitenkähän Hawk koulutus jatkossa hoidetaan; vissiin nuissa jäljelle jäävissä "laivueissa"...

edit: turha lainaus pois...
 
"Satakunnan lennoston Hornet-hävittäjät lentävät joko Karjalan tai Lapin lennostoon, mutta toiminta Pirkkalassa ei lakkaa.

Pirkkalan kentälle siirretään koelentotoiminta ja ilmavoimien kuljetukset. Myös varusmiehet jäävät Pirkkalaan.

- Varusmiesten määrä saattaa jopa hieman kasvaa nykyisestä, sanoi Satakunnan lennoston komentaja eversti Kim Jäämeri."

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194721345935/artikkeli/uutta+toimintaa+hornetien+tilalle+-+varusmiehia+tulee+lisaa+pirkkalaan.html

Eli edelleen Pirkkala pysyy yhtenä päätukikohtana. Lentotoiminnasta aiheutuva meteli vaan ilmeisesti halutaan siirtää idän ja pohjoisen asumattomille korpimaille. Tuskin kneita koipussitetaan, vaan lkoneita käytetään edelleen tasaisesti. Lentotunnit todennäköisesti vähenevät kyllä rutkasti...
 
Kauhavan Ilmasotakoulu lopetetaan !

Mahtavaa...sama kuin pääkaupunki siirrettäis Jyväskylään.
 
Juke kirjoitti:
Kauhavan Ilmasotakoulu lopetetaan !

Mahtavaa...sama kuin pääkaupunki siirrettäis Jyväskylään.

Oikein hyvä päätös. Toinen loistava päätös oli siirtää se, Rollon ilmatorjuntarykmentti maavoimien yksikön yhteyteen - päätös jota jokainen it-upseeri kiittää.

Kerrankin isänmaan etu saneli päätöksen eikä ilmavoimien Köpenickin kapteenien loputon vallanhimo. Vielä kun saataisiin se ilmasta-maahan projekti peruttua!
 
Mosuri kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Kauhavan Ilmasotakoulu lopetetaan !

Mahtavaa...sama kuin pääkaupunki siirrettäis Jyväskylään.

Oikein hyvä päätös. Toinen loistava päätös oli siirtää se, Rollon ilmatorjuntarykmentti maavoimien yksikön yhteyteen - päätös jota jokainen it-upseeri kiittää.

Kerrankin isänmaan etu saneli päätöksen eikä ilmavoimien Köpenickin kapteenien loputon vallanhimo. Vielä kun saataisiin se ilmasta-maahan projekti peruttua!

Tuo täysin järjetön ilmavoimien vastaisuus tuntuu... noh, aina yhtä järjettömältä :)
 
Toivottavasti ei kuulosta jankkaamiselta, mutta pakko kysellä uudemman kerran,
kun tätä olen mietiskellyt:

Ilmavoimistahan ollaan lakkauttamassa Lentosotakoulu ja Teknillinen koulu.
Käsittääkseni Lentosotakoulu on vastannut lentäjien suihkukoulutuksesta; aluksi Hawkeilla ja sen jälkeen Horneteilla. Samalla tapaa Teknilliinen koulu on vastannut oman alansa koulutuksesta.

Jos Teknillinen koulu siirtyy vain toiseen paikkaan, niin sama lopputulos lienee saatavissa kuin nyt.

Mutta mites tuon suihkupuolen koulutus?. Onko nyt niin, että jatkossa lakkautetaan yksi Hornetti-laivue? ja koulutus siirretään osaksi jäljelle jäävien "lennostojen" koulutusta?. Tästä siis seuraisi se, että jäljellejäävät "lennostot" muuttuisivat merkittävästi; lisää kalustoa, koulutusvastuu jne. Ongelman voi muodostaa se että sama koulutus "annetettaisiin kahdessa eri paikassa.

Miksi:
-> ei tarvitse kouluttaa niin paljoa lentokadetteja hommaan
-> Hornetteja säästellään ja operatiivisia tehtäviä lennetään Hawk kalustolla
-> varaudutaan siihen että F-35 kiimassa ei ole varaa hankkia kuin pari kourallista koneita tai vähän enempi edukkaampia esim. Gripen NG koneita Hornettien tilalle

Mitenkähän IV on meinannut asian hoitaa jatkossa ?.
 
Patria, Patria, Patria. Mitäs arvelette, siirtyykö "ei ydinosaamisen piiriin" kuuluva lentokoulutus ko. firmalle?

"Valmet L-70 Vinka (VN) on ilmavoimien ohjaajien peruskoulutuskone. Niitä on käytössä 28 kappaletta.
Koneet siirtyivät vuonna 2006 Patria Aviation-osakeyhtiön operoitaviksi peruslentokoulutuksen siirtyessä sen tehtäväksi."

"Sveitsi toimitti ilmavoimille 18 käytettyä Hawk Mk66:ta. RAF on 1980-luvulla luokitellut Hawkin aputaistelukoneeksi, mutta Suomen ilmavoimissa koneella ei ole enää tällaista roolia."


Ulkoistaminen (välistäveto) jatkuu kiihtyvällä tahdilla. Me maksamme tämän.
 
Tvälups kirjoitti:
Patria, Patria, Patria. Mitäs arvelette, siirtyykö "ei ydinosaamisen piiriin" kuuluva lentokoulutus ko. firmalle?

"Valmet L-70 Vinka (VN) on ilmavoimien ohjaajien peruskoulutuskone. Niitä on käytössä 28 kappaletta.
Koneet siirtyivät vuonna 2006 Patria Aviation-osakeyhtiön operoitaviksi peruslentokoulutuksen siirtyessä sen tehtäväksi."

"Sveitsi toimitti ilmavoimille 18 käytettyä Hawk Mk66:ta. RAF on 1980-luvulla luokitellut Hawkin aputaistelukoneeksi, mutta Suomen ilmavoimissa koneella ei ole enää tällaista roolia."

Ulkoistaminen (välistäveto) jatkuu kiihtyvällä tahdilla. Me maksamme tämän.

Tuo arviosi selittäisi asian. Usein vain on niin, että ulkoistettu ja palveluna ostettava koulutus tms ei sitten loppupeleissä olekaan se kustannustehokkain vaihtoehto. Jos nuin kävisi, olisi Patria Aviationilla määräävä markkina-asema ja vähän ajan kuluttua hinnoittelu sen mukainen :huh:.

Toisaalta tämähän mahdollistaisi myös pohjoismaisen yhteisen koulutuksen kehittämisen :a-cool:. Eikös tätä ole jo pohdiskeltu ennakkoon...
 
Mosuri kirjoitti:
Oikein hyvä päätös. Toinen loistava päätös oli siirtää se, Rollon ilmatorjuntarykmentti maavoimien yksikön yhteyteen - päätös jota jokainen it-upseeri kiittää.

Ei kai tuossa hirveää muutosta tullut? Komentaja vain istuu Sodankylässä, eikä Rovaniemellä. Ilmavoimien uhka toki väistettiin...
 
Hande kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Oikein hyvä päätös. Toinen loistava päätös oli siirtää se, Rollon ilmatorjuntarykmentti maavoimien yksikön yhteyteen - päätös jota jokainen it-upseeri kiittää.
Ei kai tuossa hirveää muutosta tullut? Komentaja vain istuu Sodankylässä, eikä Rovaniemellä. Ilmavoimien uhka toki väistettiin...

LAPITRE (eli esikunta) siirtyy Pyssykylään, kyllä täytyy ent. it-upseerina(kin) ristiä kädet oikein kyynärpäitä myöten...
 
Tvälups kirjoitti:
LAPITRE (eli esikunta) siirtyy Pyssykylään, kyllä täytyy ent. it-upseerina(kin) ristiä kädet oikein kyynärpäitä myöten...

Montakohan ukkoa tuossakin lopulta säästetään? Rykmentin esikunta ei liene massiivinen kokoonpanoltaan.

Lisäherkkuna sitten jatkuva hyppääminen Rovaniemi-Sodankylä-akselilla.
 
Hande kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
LAPITRE (eli esikunta) siirtyy Pyssykylään, kyllä täytyy ent. it-upseerina(kin) ristiä kädet oikein kyynärpäitä myöten...

Montakohan ukkoa tuossakin lopulta säästetään? Rykmentin esikunta ei liene massiivinen kokoonpanoltaan.

Lisäherkkuna sitten jatkuva hyppääminen Rovaniemi-Sodankylä-akselilla.

Saadaan kuljetuslentolaivueelle ja yhteyskoneille hyviä keikkoja: Ovat vissiin tulosssa tänne Tampereelle; siitä sitten pirssikeikalle pohjoisen kautta Helsingin kirkolle ja siitä sitten Mikkeliin ja takaisin :dodgy:. Lentotunteja kyllä piisaa...
 
Ilmavoimien koulutus keskittyy Tikkakoskelle:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012020815180398_uu.shtml

Kukahan operoi; toivottavasti ei Patria Avia....
 
Jo vain alkaa löytyä ydintehtävien mukaista käyttötarvetta Pilateksille ja enhoille...

Hassua ettei kuraporras saa samalla perusteella työsuhdeautoetua, kun ajetaanhan niillä muutenkin?
 
Tvälups kirjoitti:
Jo vain alkaa löytyä ydintehtävien mukaista käyttötarvetta Pilateksille ja enhoille...

Hassua ettei kuraporras saa samalla perusteella työsuhdeautoetua, kun ajetaanhan niillä muutenkin?

Mitä ovatkaan uuden tekniikan mahdollistamat videotykkineuvottelut? Tai ihan perusläppärein toimeenpantavat kokoukset? Kunta- ja valtio-organisaatioissa nämä ovat arkipäivää, säästetään matka-aikaa ja -rahaa. Ydintehtäviinsä tiukasti paketoitunut Suomen pv hommaa vain lisää erilaista matkailutoimintaa tarpeisiinsa. Tämä on toki ymmärrettävää, koska rahaa on.
 
Ei järkevää ollut...ensin sinne vietiin teknillinen, sitten Vinka koulutus ja nyt Hawk...vaikuttaa enemmänkin rikokselta ( varkaus ) !
 
Juke kirjoitti:
Ei järkevää ollut...ensin sinne vietiin teknillinen, sitten Vinka koulutus ja nyt Hawk...vaikuttaa enemmänkin rikokselta ( varkaus ) !

Jossain ne koulutetaan nuo Hornettienkin kuskit alkuun; vastuu oli ennen Lentosotakoululla, nyt menee siis Tikkakoskelle....

Jatkossa vastuu koulutuksesta Patria Aviation?....
 
Back
Top