Ilmavoimien tulevaisuus

Risikko vaatii perusteluja lentosotakoulun lakkauttamiselle
STT 10.2.2012 10:41

Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko vaatii perusteluja Kauhavan lentosotakoulun lakkauttamiselle. Kokoomuslainen Risikko kirjoittaa asiasta Facebook-sivullaan. Hänen mukaansa kukaan ei osannut ennakoida lentosotakoulun lakkauttamista.

Risikko itse asuu Seinäjoella Etelä-Pohjanmaalla.

Puolustusvoimien säästölista julkistettiin keskiviikkona. Esityksen mukaan yhteensä kuusi varuskuntaa tai joukko-osastoa lakkautettaisiin.
 
Risikko on Pohojammaalta ja Wallin on rannikkojääkärikillan ( Dragsvik ) jäsen...saapa nähdä palaako Stefanin näpit !
 
Ilmasotakouluhan on ennen kouluttanu Vinkoilla lentäjille alkeet.
Lentosotakoulu Kauhavalla on antanu HW-kalustolla koulutusta ja taktista koulutusta.
Lennoistoissa on sitten alettu HN-kalustolla koulutus.

Nykyään sitten VN ja HW-kalustot on samassa tukikohdassa. Kuin myös teknillinen koulu+viestikoulu, BIG DEAL?

Tuolla organisaatiomuutoksella todennäköisesti säästetään vähän palkkakuluissa ja Kauhavan tukikohdan ylläpitokuluissa (ei muuten varmasti koko toiminta lakkaa sieltä).
Palkkakuluissa aikalaillakin "Rauhanajan henkilövahvuus supistuu nykyisestä 2900:stä noin 2030:een. Vuosittain koulutettavien varusmiesten määrä supistuu noin 1800:sta 1300:aan."

Sitten tuo Pirkkalan hornettien siirto Rovaniemelle ja Kuopioon on oikeastaan järkeenkäypää,kun ainakin täällä meillä Lapissapäin tuota vapaata lentotilaa riittää.
Käsittääkseni Pirkkalan harjoitusalueet oli aika tukossa,tosin tuo on vain mutu-tuntuma.
 
Eräs entinen luutnantti nykyinen finskin piotti oli Helsingissä jo iloinnut Kauhavan lopettamisesta ja sanonyt Kauhavaa p...rsläveksi ! Oli ollut kauhavalla syntynyt nainen samassa huoneessa. Tästähän tässä on kysymys Kauhava "maalaiskylä" on kaukana Helsingistä ja muusta Etelä-Suomesta !

Ikävä kyllä Kauhavalle jää vain iso aakia laakia jossa ei ruohokaan kasva..ja mätänevää rakennuskantaa...tosin klassista !

Ensin Mauri Pekkarinen sai kammettua Teknillisen Koulun sieltä Tikkakoskelle ( siinä meni munkin parhaita kavereita Kauhavalta muualle, joita en ole sen koommin nähnyt ).

Sitten kuulemma Hawkit ja Vinkat eivät mahtuneet samaan lentotilaan ja Vinkat vietiin Tikkakoskelle.

Hiljattain kun uudet sveitsi Hawkit esiteltiin oli Ilmavoimien komentaja sanonut Kauhavalla, että Kauhavan toiminta on turvattu nyt 30 vuodeksi !
 
Ensin Mauri Pekkarinen sai kammettua Teknillisen Koulun sieltä Tikkakoskelle ( siinä meni munkin parhaita kavereita Kauhavalta muualle, joita en ole sen koommin nähnyt ).

Näinkö meni?
 
No mehän tenavat siellä rakennettiin lennokkeja aamusta iltaan...sitten ne vaan häipy sieltä...näinhän tietysti armeijan kasarmien lapsille käy jatkuvasti...mun koulu on vaihtunut 5 paikkakunnan välillä...lukiota kävin kolmella paikkakunnalla..ei se helppoa ole, mutta jotenkin on selvitty...en tiedä miten noi nyt selviää jotka joutuu pellolle ?

Niin jos tuota Pekkarisen juttua kyselet niin joo...ensin poistettiin korkeakoulu status Ilmasotakoululta ( vrt. maasotakoulu ja merisotakoulu )..pikkuhiljaa se muserrettiin ja porukat häipy. Mun on vaikea kuvitella Kauhavaa ilman lentokoneita..tosi vaikeeta..vähän niinkuin vanhempien kotona odotan edelleen meidän saksanseisojaa ovelle kun käyn siellä..se on kai jo ollut 10 vuotta paremmilla metsästysmailla.
 
Sveitsissä on vuotanut julkisuuteen osia vastikään päätetyn hävittäjähankinnan evaluaatioraportista vuodelta 2009: linkki

Rafale, Eurofighter Typhoon ja Gripen C/D ja vertailukohtana Hornet, joka on siis sama malli kuin meillä. Raporttia on saksittu niin että nähtävillä on vain yhteenvedot, ja vain koneiden suhteellinen suorituskyky eri tehtävissä (kustannuksia tai luotettavuutta ei ole arvioitu ollenkaan) mutta kiintoisaa kamaa silti. Rafale voitti melkein joka saralla, Eurofighter oli paras puhtaassa ilmataistelukyvyssä, suomalaisten mieltä varmaan lämmittää että Gripen hävisi jopa vertailukone Hornetille.

evalsuissecopie.png


Gripen jäi kauas jopa perusvaatimustasosta, mikä on nostanut pienoisen myrskyn Sveitsissä. Internet puolestaan on vimmastunut Eurofighterin saamasta huonosta arvioista Rafaleen nähden. Tulokset eivät kuitenkaan ole millään muotoa yllättäviä koneiden jo hyvin tiedossa oleviin vahvuuksiin ja heikkouksiin nähden.

Raportissa myös arvioidaan myös projektoitujen päivitysten merkitystä. Gripeniin oli jo tuolloin suunnitteilla suurin remontti, mutta parannettukin versio jäi paperilla jälkeen suorituskyvystä. On tosin todettava että Gripen NG, jonka Sveitsi lopulta valitsi, kehittyi vielä siitä mitä vielä 2008 kaavailtiin. Ilmeisesti Saab on tarjonnut uutta versiota joka on juuri ja juuri nitkuttanut perusvaatimustasolle ja voittanut halvimpana vaihtoehtona. Koneethan ostetaan korvaamaan F-5:ttä.
 
fulcrum kirjoitti:
Sveitsissä on vuotanut julkisuuteen osia vastikään päätetyn hävittäjähankinnan evaluaatioraportista vuodelta 2009: linkki

Rafale, Eurofighter Typhoon ja Gripen C/D ja vertailukohtana Hornet, joka on siis sama malli kuin meillä. Raporttia on saksittu niin että nähtävillä on vain yhteenvedot, ja vain koneiden suhteellinen suorituskyky eri tehtävissä (kustannuksia tai luotettavuutta ei ole arvioitu ollenkaan) mutta kiintoisaa kamaa silti. Rafale voitti melkein joka saralla, Eurofighter oli paras puhtaassa ilmataistelukyvyssä, suomalaisten mieltä varmaan lämmittää että Gripen hävisi jopa vertailukone Hornetille.

evalsuissecopie.png


Gripen jäi kauas jopa perusvaatimustasosta, mikä on nostanut pienoisen myrskyn Sveitsissä. Internet puolestaan on vimmastunut Eurofighterin saamasta huonosta arvioista Rafaleen nähden. Tulokset eivät kuitenkaan ole millään muotoa yllättäviä koneiden jo hyvin tiedossa oleviin vahvuuksiin ja heikkouksiin nähden.

Raportissa myös arvioidaan myös projektoitujen päivitysten merkitystä. Gripeniin oli jo tuolloin suunnitteilla suurin remontti, mutta parannettukin versio jäi paperilla jälkeen suorituskyvystä. On tosin todettava että Gripen NG, jonka Sveitsi lopulta valitsi, kehittyi vielä siitä mitä vielä 2008 kaavailtiin. Ilmeisesti Saab on tarjonnut uutta versiota joka on juuri ja juuri nitkuttanut perusvaatimustasolle ja voittanut halvimpana vaihtoehtona. Koneethan ostetaan korvaamaan F-5:ttä.

Mikä on sitten todellinen puute ja mikä lähinnä taktinen rajoite? Nykyisistä koneista on vaikea ottaa selvää, kun tietoa on rajallisesti tarjolla. Aiemmissa sodissa moni numerojen valossa heikolta näyttävä kone on osoittautunut toimivaksi, kun taas ennakolta vahvaksi veikattu on saattanut olla täysi susi. Muutama yksittäinen vahvuus on saattanut riittää paikkaamaan kaikki muut heikkoudet, kunhan taktiikka on oikea.
 
fulcrum kirjoitti:
Sveitsissä on vuotanut julkisuuteen osia vastikään päätetyn hävittäjähankinnan evaluaatioraportista vuodelta 2009: linkki

Rafale, Eurofighter Typhoon ja Gripen C/D ja vertailukohtana Hornet, joka on siis sama malli kuin meillä. Raporttia on saksittu niin että nähtävillä on vain yhteenvedot, ja vain koneiden suhteellinen suorituskyky eri tehtävissä (kustannuksia tai luotettavuutta ei ole arvioitu ollenkaan) mutta kiintoisaa kamaa silti. Rafale voitti melkein joka saralla, Eurofighter oli paras puhtaassa ilmataistelukyvyssä, suomalaisten mieltä varmaan lämmittää että Gripen hävisi jopa vertailukone Hornetille.

Mutta, mutta... Yksikin ruotsalainen Gripen-fani kirjoittaa (ihan lentonäytöksessä kuultuna) miten Gripen on täysin ylivoimainen kone esim. meikäläiseen Hornetiin nähden, joten tuo raportti ei voi mitenkään pitää paikkaansa! :rolleyes:

Sinänsä muutama mielenkiintoinen yksityiskohta raportista:
- Eurofighter kykenee superkruisailemaan Mach 1.4:sta tuon mukaan. Mielenkiintoista koska tuosta asiastaon taitettu kovasti peistä netissä. Muuten kone ei vain tunnu olevan ihan sellainen kuin pitäisi erityisesti elektronisten järjestelmien osalta.
- Gripenin vahvuudeksi Hornetiin nähden kerrotaan havaitsemis- ja tunnistuskyky johtuen RWS kyvystä. Vähän epämääräsesti sanottu, mutta koska molemmissa on tuo kyky, niin ilmeisesti Gripenissä on onnistuttu toteuttamaan tuo paremmin.
- Hornetin lähitaistelukyky mainittiin parhaaksi kaikista neljästä koneesta johtuen AIM-9X:stä ja kypärätähtäimestä.
- Hornetin päivitykset ovat pitäneet koneen kilpailukykyisenä, koska se oli monessa suhteessa kilpailukykyinen paljon uudempaa suunnittelua oleviin koneisiin verrattuna.
 
RistoJ kirjoitti:
Sinänsä muutama mielenkiintoinen yksityiskohta raportista:
- Eurofighter kykenee superkruisailemaan Mach 1.4:sta tuon mukaan. Mielenkiintoista koska tuosta asiastaon taitettu kovasti peistä netissä. Muuten kone ei vain tunnu olevan ihan sellainen kuin pitäisi erityisesti elektronisten järjestelmien osalta.
- Gripenin vahvuudeksi Hornetiin nähden kerrotaan havaitsemis- ja tunnistuskyky johtuen RWS kyvystä. Vähän epämääräsesti sanottu, mutta koska molemmissa on tuo kyky, niin ilmeisesti Gripenissä on onnistuttu toteuttamaan tuo paremmin.

Eurofighterin supercruise-huippunopeudeksi on mainittu mitä vain Mach 1.5 asti. Ilmeisesti kaikki luvut ovat oikein, riippuen kuormasta. Voisin kuvitella että ilman ulkoisia lisätankkeja ja muutaman ilmatst-ohjuksen kanssa Mach 1.4 voisi olla hyvinkin saavutettavissa. Eri asia sitten kuinka pitkään ko. lentotila voidaan säilyttää.

Huomattavaa on että Eurofighter olisi hävinnyt joissain osa-alueilla Gripenillekin, mm. tiedustelussa, rynnäköinnissä ja joillain elektronisen sodankäynnin osa-alueilla. Eurofighteriähän ei alkujaan suunniteltu samalla tavoin multirole-koneeksi kuten Gripeniä tai Rafalea. Lisäksi tutka alkaa olla vanhanaikainen ja ilmeisesti avioniikat yleensäkin. Tässä näkyvät 90-luvulla tehdyt säästöt, pitkä kehitysaika ja monikansallisen projektin hidas päätöksenteko. Konetta ei olla päästy päivittämään, ainoa moderni-osa-alue on ilmataisteluhohjus (Meteor). Rafalessa on lisäksi paras toimintasäde, ja jo Mirage 2000:n aikaan todettiin että ranskalaisten ohjaamosuunnittelu on maailman kärkeä.
 
Lockheed Martin’s Fighting Falcon Evolves With New F-16V
SINGAPORE, Feb. 15, 2012 – Lockheed Martin [NYSE: LMT] unveiled a new version of the F-16 today at the Singapore Airshow. The F-16V will feature enhancements including an active electronically scanned array (AESA) radar, an upgraded mission computer and architecture, and improvements to the cockpit – all capabilities identified by the U.S. Air Force and several international customers for future improvements.
http://www.lockheedmartin.com/us/news/press-releases/2012/february/0215aero-F-16V.html
 
RistoJ kirjoitti:
fulcrum kirjoitti:
Sveitsissä on vuotanut julkisuuteen osia vastikään päätetyn hävittäjähankinnan evaluaatioraportista vuodelta 2009: linkki

Rafale, Eurofighter Typhoon ja Gripen C/D ja vertailukohtana Hornet, joka on siis sama malli kuin meillä. Raporttia on saksittu niin että nähtävillä on vain yhteenvedot, ja vain koneiden suhteellinen suorituskyky eri tehtävissä (kustannuksia tai luotettavuutta ei ole arvioitu ollenkaan) mutta kiintoisaa kamaa silti. Rafale voitti melkein joka saralla, Eurofighter oli paras puhtaassa ilmataistelukyvyssä, suomalaisten mieltä varmaan lämmittää että Gripen hävisi jopa vertailukone Hornetille.

Mutta, mutta... Yksikin ruotsalainen Gripen-fani kirjoittaa (ihan lentonäytöksessä kuultuna) miten Gripen on täysin ylivoimainen kone esim. meikäläiseen Hornetiin nähden, joten tuo raportti ei voi mitenkään pitää paikkaansa! :rolleyes:

Sinänsä muutama mielenkiintoinen yksityiskohta raportista:
- Eurofighter kykenee superkruisailemaan Mach 1.4:sta tuon mukaan. Mielenkiintoista koska tuosta asiastaon taitettu kovasti peistä netissä. Muuten kone ei vain tunnu olevan ihan sellainen kuin pitäisi erityisesti elektronisten järjestelmien osalta.
- Gripenin vahvuudeksi Hornetiin nähden kerrotaan havaitsemis- ja tunnistuskyky johtuen RWS kyvystä. Vähän epämääräsesti sanottu, mutta koska molemmissa on tuo kyky, niin ilmeisesti Gripenissä on onnistuttu toteuttamaan tuo paremmin.
- Hornetin lähitaistelukyky mainittiin parhaaksi kaikista neljästä koneesta johtuen AIM-9X:stä ja kypärätähtäimestä.
- Hornetin päivitykset ovat pitäneet koneen kilpailukykyisenä, koska se oli monessa suhteessa kilpailukykyinen paljon uudempaa suunnittelua oleviin koneisiin verrattuna.

En saa jostain syystä ladattua tuota linkkiä. Miten hornet pärjäsi pitkänkantaman ilmataistelussa?
 
fulcrum kirjoitti:
Jo Mirage 2000:n aikaan todettiin että ranskalaisten ohjaamosuunnittelu on maailman kärkeä.

Todettiin myös että ne lentäjät pitää sitten myös kouluttaa ranskalaisittain noihin ohjaamoihin. Mikä lisännee kustannuksia.
 
Radar kirjoitti:
En saa jostain syystä ladattua tuota linkkiä. Miten hornet pärjäsi pitkänkantaman ilmataistelussa?

Melkein kaikki tuollaiset yksityiskohdat on editoitu pois, ainoastaan lukujen yhteenvedot ovat tallella. Hornetin mainitaan pärjänneen suhteessa parhaiten lähitaistelussa ohjus/kypärätähtäin-kombon ansiosta, joka ainakin Rafalesta vielä puuttuu.
 
Suomen kuvalehdessä tarinaa Horneteista:

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/talous/armeija-saastaa-ja-kayttaa-miljardeja-horneteihin
 
Hande kirjoitti:
Suomen kuvalehdessä tarinaa Horneteista:

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/talous/armeija-saastaa-ja-kayttaa-miljardeja-horneteihin

"Ilmasta maahan -hankkeen hinta-arvio on 168 miljoonaa euroa, riippuen tietenkin siitä, kuinka paljon erilaisia pommeja ostetaan. Yksi lyhyen kantaman pommi maksaa jopa 150 000 dollaria ja liitopommi noin puoli miljoonaa. Yhdysvaltain kongressi on antanut luvan myydä Suomeen 70 JASSM-ohjusta 255 miljoonalla dollarilla eli 192 miljoonalla eurolla."

Onkohan nuo hinnat ihan oikein? lyhyenkantaman pommi JDAM tuskin maksaa 150000? :confused: ennemminkin kymmeniä tuhansia... Liitopommit ovat käsittääkseni sitten tuonhintaisia jassm taitaa ottaa sen miljoona, puolitoista kappale
 
Raveni kirjoitti:
Onkohan nuo hinnat ihan oikein? lyhyenkantaman pommi JDAM tuskin maksaa 150000? :confused: ennemminkin kymmeniä tuhansia... Liitopommit ovat käsittääkseni sitten tuonhintaisia jassm taitaa ottaa sen miljoona, puolitoista kappale

Perus-JDAM-sarja maksaa vuoden 2011 tietojen mukaan 27 000 taalaa. Siihen päälle tulee tietysti varsinaisen pommin hinta, mutta se nyt ei paljoa maksa. Meillä voi olla niitä ennestäänkin. Tuo 150 000 viitannee johonkin bunkkerintuhoajaan tms. erikoispommiin. Vai olisiko siinä sotkettu laserohjattu pommi asiaan.

JDAMit ja rautapommit kuitenkin eivät välttämättä edusta Hornetin perusaseistusta meillä, vaikka hyvä niitä tietenkin on olla varalla. Aika riskaabelia niillä rynnäköinti kuitenkin on jos kohteessa on mitään puolustusta.
 
Raython alkaa uudelleen valmistamaan AGM-65 Maverick
http://www.defencetalk.com/raytheon-restarts-production-of-maverick-for-usaf-and-us-navy-40511/

Lockheed Martin näyttä niiden uusi versio F-16V Singapoorissa
http://www.flightglobal.com/news/articles/singapore-lockheed-martin-announces-f-16v-development-368323/
 
Back
Top