Ilmavoimien tulevaisuus

Juu ei laskettu kaksipaikkaisia mukaan hävittäjälukuun. (Periaatteessahan sopimus mainitsi vain lentokoneet yleensäkin ja arvelen tämän olleen alkuperäinen tarkoitus).
MiG-29:n kaksipaikkainen versio ei omannut kummoista taistelutehoa kun siinä ei ollut tutkaa eikä vissiin tykkiäkään. No olisi se ehkä ollut vähän Hawkia parempi. Länsikoneissa tilanne on eri mutta ehkä sekä raha- että poliittisista syistä ei lähdetty tällä asialla liikaa kikkailemaan, eikä se näin jälkikäteen katsoen olisi onnistunutkaan.

Tuo MiG-29-tieto on itselleni uusi. Lähimättäjänä MiG-29 olisi kyllä ollut suorastaan tappava Hawkiin verrattuna, mutta varmaankin kustannustehoton. Yhden MiG-29:n kuluilla olisi varmaan lentänyt kahta ellei kolmea Hawkia...

Länsikoneiden osaltahan tuossa olikin jo vähän kikkailua, kun kaksipaikkaisia koneita oli tarkoitus hankkia suhteessa enemmän kuin neuvostokoneissa (20+2 vs. 40+5). Tosin tuo nyt voi periaatteessa selittyä ihan länsikoneiden edistyneisyydelläkin ja kasvaneella koulutustarpeella, kun taas MiG-29:n ohjaamo on aika karu ja voi sanoa, että siitä on karsittu turha ydin.
 
Tuo MiG-29-tieto on itselleni uusi. Lähimättäjänä MiG-29 olisi kyllä ollut suorastaan tappava Hawkiin verrattuna, mutta varmaankin kustannustehoton. Yhden MiG-29:n kuluilla olisi varmaan lentänyt kahta ellei kolmea Hawkia...

Tosin tuo nyt voi periaatteessa selittyä ihan länsikoneiden edistyneisyydelläkin ja kasvaneella koulutustarpeella,n ohjaamo on aika karu ja voi sanoa, että siitä on karsittu turha ydin.

Sanos nyt mulle mitä tuosta on karsittu pois?

acUS6lb.jpg
 
Sanos nyt mulle mitä tuosta on karsittu pois?

acUS6lb.jpg

MFD-näytöt ja muu pirusti ominaisuuksia tarjoava tauhka. MiG:ssä on sitten tasan yksi tai kaksi ominaisuutta ja perkeleesti mittareita.
 
^Tuossa kuvassa on MiG-23:n ohjaamo. Sen erikoisuutena oli ettei tutkalle ollut omaa näyttöä vaan havainnot heijastettiin HUDille. MiG-29:n ohjaamossa on yksi näyttö (en tiedä onko todellinen monitoiminäyttö vai pelkkä tutkanäyttö):
b6f237f8e4f7cf6f1a973babd68a536b.jpg


MFD:den puute johtui neukkukoneissa johtui yksinkertaisesti siitä ettei niitä osattu siellä riittävän laadukkaasti valmistaa. Idässä oltiin tässä n. 10 vuotta jäljessä, lännessä ensimmäinen oikea 'lasiohjaamokone' oli Hornet.

"Pihlajanmarjat on kuitenkin happamia" -ilmiö oli tässä nähtävissä. Ysärinä aikoinaan eräältä venäläiseltä koelentäjältä kysyttiin miksei itäkoneissa ole MFD-ohjaamoja, hän vastasi että kokeneelle lentäjälle perinteinen ohjaamo on parempi koska kaikki tieto on kerralla nähtävissä. Kumma kyllä, nykyään venäläiskoneissa on samanlaiset lasiohjaamot kuin lännessäkin... Sama toimi toisinkin päin, kun jenkkipilotit kokeilivat tuota yllämainittua MiG-23:n HUD-näyttöä, heidän mielestään se oli turhaa kikkailua sillä "ylimääräiset symbolit lentäjän näkökentässä vain haittaavat näkyvyyttä". Nykyään maalien näyttäminen HUDissa tai jopa silmänäytössä on vakiokauraa.
 
^Tuossa kuvassa on MiG-23:n ohjaamo. Sen erikoisuutena oli ettei tutkalle ollut omaa näyttöä vaan havainnot heijastettiin HUDille. MiG-29:n ohjaamossa on yksi näyttö (en tiedä onko todellinen monitoiminäyttö vai pelkkä tutkanäyttö):
b6f237f8e4f7cf6f1a973babd68a536b.jpg


MFD:den puute johtui neukkukoneissa johtui yksinkertaisesti siitä ettei niitä osattu siellä riittävän laadukkaasti valmistaa. Idässä oltiin tässä n. 10 vuotta jäljessä, lännessä ensimmäinen oikea 'lasiohjaamokone' oli Hornet.

"Pihlajanmarjat on kuitenkin happamia" -ilmiö oli tässä nähtävissä. Ysärinä aikoinaan eräältä venäläiseltä koelentäjältä kysyttiin miksei itäkoneissa ole MFD-ohjaamoja, hän vastasi että kokeneelle lentäjälle perinteinen ohjaamo on parempi koska kaikki tieto on kerralla nähtävissä. Kumma kyllä, nykyään venäläiskoneissa on samanlaiset lasiohjaamot kuin lännessäkin... Sama toimi toisinkin päin, kun jenkkipilotit kokeilivat tuota yllämainittua MiG-23:n HUD-näyttöä, heidän mielestään se oli turhaa kikkailua sillä "ylimääräiset symbolit lentäjän näkökentässä vain haittaavat näkyvyyttä". Nykyään maalien näyttäminen HUDissa tai jopa silmänäytössä on vakiokauraa.

Minä itse pidän erityisesti "Black board" periaatetta erinomaisena, etenkin jos koneella pitää pystyä muuhunkin, kuin "kuppilatiimaan".
Viggenissä hän ei ollut instrulaudassa mitään valoja päällä, jos homma toimi, sitten kun tuli jotain normaalista poikkeavaa, niin syttyi ensin vihreä, sitten keltainen, sitten alkoi vilkkua punaiset valot...
Taisteluhävittäjässä arvostaisin MDF-ohjaamoa erityisesti ja etenkin siten, että voisi konffata näytöt siten, että koneen toiminnot on jossain sivulla, alhaalla olevassa näytössä ja vain ne asiat tulisi näyttöön, johon pitäisi välttämättä kohdistaa lentäessä huomiota. Sitten ne ruudut, jotka ovat lähellä näkökentän keskiötä, taisteluinformaatiota kaikkiin niihin... Hudiin tutka ja Tähtäysinfoa, silmänappivideoihin kaikki maalitus.
 
http://ilmavoimat.fi/artikkeli/-/as...o-lahetetaan-kaikille-havittajakandidaateille

Hornetin seuraajahankkeen tarjouspyyntö lähetetään kaikille hävittäjäkandidaateille

Hävittäjäkandidaatit erottuvat vastauksissa toisistaan muun muassa häiveteknologian ja elektronisen vaikuttamisen soveltamista koskevien ratkaisujen osalta. Jokainen ehdokas on integroitavissa ilmavoimien valvonta- ja johtamisjärjestelmään ilman huomattavia muutoksia.

Vastausten analyysin perusteella Hornet-monitoimihävittäjien suorituskyvyn korvaaminen täysmääräisesti on mahdollista hankinnalle suunnitellussa 7–10 miljardin euron kustannuskehyksessä.

Kaikkien hävittäjäkandidaattien käyttö- ja ylläpitokustannukset ovat annettujen vastausten perusteella rahoitettavissa nykyisen tasoisesta puolustusbudjetista.
 
Hallitus varasi jo ensimmäisen miljardin uusiin hävittäjiin

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201704242200109447_pi.shtml
Suomi varaa hankintaan rahaa jo nyt, vaikka hankintapäätöksen tekee seuraava hallitus. Tämä johtuu paitsi Suomen ja puolustusvoimien budjettisäännöksistä myös ennen muuta kaupallisesta juridiikasta.

Alustava rahoituspäätös tarvitaan, jotta Suomi voi edes lähettää viralliset tarjouspyynnöt. Myyjien pitää voida uskoa siihen, että hanke aiotaan toteuttaa, koska he joutuvat panostamaan paljon rahaa tarjousten tekemiseen.
 
Upeaa! Mahdollisesti tuleva vasemmistohallitus voi leikata nyt enintään vain 9 miljardia!
 
Boeing will not participate in Belgium's effort to replace its F-16 fleet, leaving rival Lockheed Martin and other European contractors in the competition, the company said this week.

The aerospace manufacturer responded to the Belgian request for proposal with its F/A-18 Super Hornet, a multirole fighter marketed as a 4th-plus-generation aircraft. The plane has been viewed as a more cost-effective alternative to the 5th-generation Lockheed Martin F-35.

Other competitors include Saab with the Gripen, Eurofighter with the Typhoon, and Dassault with the Rafale. Boeing announced its withdrawal from the competition on Wednesday.

"Boeing informed the Belgian government that it will not participate in its bidders conference today, nor respond to the request for proposals for a new fighter aircraft," the company told UPI in an emailed statement. "We regret that after reviewing the request we do not see an opportunity to compete on a truly level playing field with the extremely capable and cost-effective F/A-18 Super Hornet."

Boeing added its removal from the program will free up company time to focus on other customers. Recently, the contractor inked a $2.1 billion deal to produce 17 Poseidon aircraft for the U.S. Navy.

The company also received a $41 million contract modification in early April to update Super Hornets and EA-18 Growlers operated by various U.S. foreign military sales customers. The modification includes work for the governments of Australia, Finland, Kuwait, Malaysia, Switzerland, Canada and Spain.

The F/A-18 Super Hornet is a twin-engine air supremacy jet built for taking off from aircraft carriers. Updates for the aircraft include conformal fuel tanks, an enclosed weapons pod, a reduced radar signature and an enhanced engine.
http://www.spacedaily.com/reports/B...fair_Belgian_fighter_replacement_bid_999.html
 
Kuwait ja aussit taitaa olla noista ainoat SH -käyttäjät.
Kertoo kyllä noiden nettiartikkeleiden yleisestä tasosta jotain, että melkein kaikista löytyy virheitä jotka toimittaja olisi välttänyt käyttämällä kaksi minuuttia wikipediassa.
Ei ole mitään virhettä tässä.

"This modification provides for integrated logistics support and sustaining engineering services in support of F/A-18 A-F and EA-18G aircraft for the Navy and the governments of Australia, Finland, Kuwait, Malaysia, Switzerland, Canada, and Spain. Services to be provided include engineering, provisioning, information systems, technical data updates, support equipment engineering, training and software integration support."

Suomen osuus $467,429.

https://www.defense.gov/News/Contracts/Contract-View/Article/1137448/
 
Ei ole mitään virhettä tässä.

"This modification provides for integrated logistics support and sustaining engineering services in support of F/A-18 A-F and EA-18G aircraft for the Navy and the governments of Australia, Finland, Kuwait, Malaysia, Switzerland, Canada, and Spain. Services to be provided include engineering, provisioning, information systems, technical data updates, support equipment engineering, training and software integration support."

Suomen osuus $467,429.

https://www.defense.gov/News/Contracts/Contract-View/Article/1137448/

Hienoa! Suoraan sinne tiedon alkulähteille
 
Uskoisin, että yksi uhkakuva Suomea vastaan on, että hyökkäys alkaa Iskander-iskuilla, koska Suomella ei ole kykyä torjua näitä ohjuksia ja näin ollen vihollinen voi iskeä strategisiin kohteisiin ilman omia tappioita. Tähän saumaan voisin arvella JASSM:in tarttuvan. Niillä voidaan iskeä Iskander-laukaisulaitteisiin ja tämä olisikin ainoa keino Suomella estää Iskander-iskut. Maalitus toivottaneen saatavan USA:lta, koska Suomi ei ehkä pysty tiedustelemaan Iskander-asemia itse. Varmaan 5/6 JASSM:eista ammutaan sodan ensimmäisenä viikkona, kun omat koneet vielä ovat ampumiskunnossa. Viimeinen 1/6 säästettäneen, jotta voidaan antaa kuva, että lisäiskuihin pystytään

Tämä taas on utopiaa. Oletko katsonut kartasta kuinka laaja maa Venäjä on? Ei ole mitään mahdollisuutta ennakoivasti tuhota Iskandereita Horneteilla tai sen seuraajalla ja JASSM:lla. Sen 300 km kantama uppoaa tuohon maahan liian monesti.
 
Tämä taas on utopiaa. Oletko katsonut kartasta kuinka laaja maa Venäjä on? Ei ole mitään mahdollisuutta ennakoivasti tuhota Iskandereita Horneteilla tai sen seuraajalla ja JASSM:lla. Sen 300 km kantama uppoaa tuohon maahan liian monesti.

Oletko koskaan katsonut Iskanderin spekseistä, kuinka kaukaa Iskander-ohjuksen voi laukaista? Vinkki: onnistuu Pietarista Helsinkiin, mutta ei Moskovasta Helsinkiin.
 
Back
Top