Sattumalta osui mielenkiintoinen tieto silmiin nykyisistä Horneteista ja sitä kautta niiden kustannuksien vertaamisesta julkisuudessa, kuin täälläkin esillä olleisiin tietoihin.
2014 MPK Seppänen Hornettien elinkaaresta:
"Koneille suunniteltu rakenteellinen elinikä tulee vastaan rakennemodifikaatioprosessin jälkeen 4500 lentotunnin kohdalla. Alun perin koneen lentotuntimääräksi annettiin 6000 lentotuntia koneyksilöä kohden. Suomessa koneiden käyttö on ollut rakenteille raskaampaa ja tästä johtuen koneiden lentotuntimäärää on jouduttu pienentämään."
2.5.2018 S-Kuvalehti Hornet hankinnan kustannuksista:
"Yhteen laskettuna hankinnan ja käytön piti siis maksaa nykyrahassa noin 3,9 miljardia euroa. Todellisuudessa rahaa kuluu 8 miljardia. Eliniän käyttökustannusarvio jää todella pahasti alakanttiin."
Jos tuota toteutuvaa käyttötuntimäärää vertailee Hornettien elinkaarikustannuksiin, niin saadaan aikamoisia lentotunti hintoja.. 8 mrd. / 64 kpl / 4500h = 27 777€/h (Ja todellisuudessa vielä tuostakin enemmän, kun koneita tippunut kesken matkasta)
Joku viisaampi toki voi korjata näitä maallikon laskelmia, mutta kyllä omissa silmissä näyttää, ettei tällä varjolla edes kalleimmat vaihtoehdot loppuen lopuksi edes poikkea kustannuksiltaan suuresti korvattavan suorituskyvyn kokonaiskustannuksista käyttöaikanaan.
2014 MPK Seppänen Hornettien elinkaaresta:
"Koneille suunniteltu rakenteellinen elinikä tulee vastaan rakennemodifikaatioprosessin jälkeen 4500 lentotunnin kohdalla. Alun perin koneen lentotuntimääräksi annettiin 6000 lentotuntia koneyksilöä kohden. Suomessa koneiden käyttö on ollut rakenteille raskaampaa ja tästä johtuen koneiden lentotuntimäärää on jouduttu pienentämään."
2.5.2018 S-Kuvalehti Hornet hankinnan kustannuksista:
"Yhteen laskettuna hankinnan ja käytön piti siis maksaa nykyrahassa noin 3,9 miljardia euroa. Todellisuudessa rahaa kuluu 8 miljardia. Eliniän käyttökustannusarvio jää todella pahasti alakanttiin."
Jos tuota toteutuvaa käyttötuntimäärää vertailee Hornettien elinkaarikustannuksiin, niin saadaan aikamoisia lentotunti hintoja.. 8 mrd. / 64 kpl / 4500h = 27 777€/h (Ja todellisuudessa vielä tuostakin enemmän, kun koneita tippunut kesken matkasta)
Joku viisaampi toki voi korjata näitä maallikon laskelmia, mutta kyllä omissa silmissä näyttää, ettei tällä varjolla edes kalleimmat vaihtoehdot loppuen lopuksi edes poikkea kustannuksiltaan suuresti korvattavan suorituskyvyn kokonaiskustannuksista käyttöaikanaan.