Ylläpitokustannukset eivät ole pelkästään valmistajasta riippuvia. Esim. Ilmavoimatkin usein löytävät keinoja tehostaa ylläpitoa ja minimoida kustannuksia, kun kokemusta konetyypin kanssa kertyy. Esimerkiksi, jos huomataan että tämän korjauksen voikin suorittaa näin puolessa ajassa, niin se tarkoittaa tietenkin puolittunutta tuntipalkan maksua korjaajille. Ja varaosien hinnankin on tultava alas yksinkertaisesti tuotannon volyymin takia. F-35 ei ole edes vielä täysmittaiseen tuotantoon päästetty ja maailmalla on noin kymmenesosa suunnitellusta konemäärästä. Kun maailmalla on sitten se muutaman tuhannen F-35:n fleetti, niin LM saa siitä mittakaavaetua, jolla voi yksittäisten varaosien hintaa laskea. Ja kun ilmavoimien varastoissakin alkaa olla jo varaosia valmiiksi, kysynnän ja tarjonnan lakikin jo laskee hintaa. Samaten kun F-35:n tuotanto lakkaa, siitä siirtyy tuotantokapasiteettiä varaosille.