rty19
Greatest Leader
- Typhoon on liian kallis ja siinä on vähän asejärjestelmävaihtoehtoja sekä elinkaari on lyhyt. Lentorangan tuntimäärä on myös lyhin.
Minkä tyyppisiä aseita pitäisi olla suurempi valikoima?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
- Typhoon on liian kallis ja siinä on vähän asejärjestelmävaihtoehtoja sekä elinkaari on lyhyt. Lentorangan tuntimäärä on myös lyhin.
No sinähän sen sitten meille kerrot kun se tieto on niin helppo saadaKaikki pystyvät toimimaan riittävän hyvin niiltä. Muuten tie olisi loppunut ehdokkaalla alkuunsa. Tuo on must-have ominaisuus, joka liittyy ehdottomiin vaatimuksiin hävittäjäkandidaateilta ja se tieto on hyvin helppo saada kaikilta käyttäjiltä, koska ei ole sotasalaisuus.
Millä tuokin Saabilta onnistuu kun on itse riippuvainen amerikkalaisista toimittajista. Tai no - lupaukset toki Saabilta onnistuu.Ainoastaan Saab ja Dassault ovat lupailleet riippumattomuutta myyjästä.
Millä tuokin Saabilta onnistuu kun on itse riippuvainen amerikkalaisista toimittajista. Tai no - lupaukset toki Saabilta onnistuu.
Se mitä jokin hävittäjä maksaa nähdään kun se poistetaan käytöstä.
Ei, vain omat kulut pystytään laskemaan. Kirjanpidostahan se olisi nytkin nähtävissä (jos olisi julkista tietoa), että paljonko hornettiin menee vuodessa rahaa. Todennäköisesti löytyy aika tarkasti allakoidut luvut kun puhutaan tuon hintaluokan toiminnasta ja vehkeestä. Tämä ihan kustannusten seurannan vuoksi ja budjetointia varten.Jep. Eikä silloinkaan päästä vertaamaan muiden tarjokkaiden todellisiin kustannuksiin. Näin ne myytit syntyvät.
Muut jo tuota kommentoivatkin, mutta tuo lihavoitu kohta on takuuvarmaa bullshittiä. Itse kirjoitat yllä ihmettelyn, miksi valmistaja pudottaisi ylläpitokustannuksia. Paljon relevantimpi kysymys on, miksi valmistaja tiputtaisi tukimaksuja ja varaosien hintoja? Valtaosa koneen kuluista syntyy sen elinkaaren aikana ja jos ostaja olisi riippumaton myyjästä, tuki ja varaosat ostettaisiin joltain kolmannelta toimittajalta. Uskottavaa, eikö vain!Miksi valmistaja pudottaisi ylläpitokustanuksia? Bisnestä on myydä mahdollisimman halvalla ja mahdollisimman paljon ja sitten veloittaa voitot ylläpidosta kun ostajalla ei ole vaihtoehtoa. Huumekaupassakin jaetaan ilmaisia näytteitä ja kun asiakas on saatu koukutettua niin alkaa rahan teko. Bisnes on bisnestä.
Ainoastaan Saab ja Dassault ovat lupailleet riippumattomuutta myyjästä. Toki hintansa silläkin. Se mitä jokin hävittäjä maksaa nähdään kun se poistetaan käytöstä.
Ei tuollaista kukaan lupaa, eikä sellaista haeta.Muut jo tuota kommentoivatkin, mutta tuo lihavoitu kohta on takuuvarmaa bullshittiä. Itse kirjoitat yllä ihmettelyn, miksi valmista pudottaisi ylläpitokustannuksia. Paljon relevantimpi kysymys on, miksi valmistaja tiputtaisi tukimaksuja ja varaosien hintoja? Valtaosa koneen kuluista syntyy sen elinkaaren aikana ja jos ostaja olisi riippumaton myyjästä, tuki ja varaosat ostettaisiin joltain kolmannelta toimittajalta. Uskottavaa, eikö vain!
Jos Saab olisi virallisesti luvannut riippumattomuutta ostons jälkeen, se pitäisi sulkea välittömästi kilpailusta: 1) valehtelun takia ja 2) tukipalveluihin liittyvän riskin takia.
Ylläpitokustannukset eivät ole pelkästään valmistajasta riippuvia. Esim. Ilmavoimatkin usein löytävät keinoja tehostaa ylläpitoa ja minimoida kustannuksia, kun kokemusta konetyypin kanssa kertyy. Esimerkiksi, jos huomataan että tämän korjauksen voikin suorittaa näin puolessa ajassa, niin se tarkoittaa tietenkin puolittunutta tuntipalkan maksua korjaajille. Ja varaosien hinnankin on tultava alas yksinkertaisesti tuotannon volyymin takia. F-35 ei ole edes vielä täysmittaiseen tuotantoon päästetty ja maailmalla on noin kymmenesosa suunnitellusta konemäärästä. Kun maailmalla on sitten se muutaman tuhannen F-35:n fleetti, niin LM saa siitä mittakaavaetua, jolla voi yksittäisten varaosien hintaa laskea. Ja kun ilmavoimien varastoissakin alkaa olla jo varaosia valmiiksi, kysynnän ja tarjonnan lakikin jo laskee hintaa. Samaten kun F-35:n tuotanto lakkaa, siitä siirtyy tuotantokapasiteettiä varaosille.Miksi valmistaja pudottaisi ylläpitokustanuksia? Bisnestä on myydä mahdollisimman halvalla ja mahdollisimman paljon ja sitten veloittaa voitot ylläpidosta kun ostajalla ei ole vaihtoehtoa. Huumekaupassakin jaetaan ilmaisia näytteitä ja kun asiakas on saatu koukutettua niin alkaa rahan teko. Bisnes on bisnestä.
Ainoastaan Saab ja Dassault ovat lupailleet riippumattomuutta myyjästä. Toki hintansa silläkin. Se mitä jokin hävittäjä maksaa nähdään kun se poistetaan käytöstä.
Kumppanuus antaa Suomelle arvokkaita hyötyjä: teollista hyötyä paikallisten kykyjen kehittämisessä, taloudellista hyötyä paikallisen aktiivisuuden luomisessa ja arvokkaina työpaikkoina sekä liiketoiminnan kehitysmahdollisuuksia kasvattaen Suomen ilmailu- ja puolustusteollisuussektoria tarjoamalla uuden bisnesnäkökulman. Näitä varsin kattavia lupauksia emme ole, ainakaan toistaiseksi, kuulleet vielä miltään muulta valmistajalta eikä vastaavia todennäköisesti ole kaikilta edes saatavissa. Dassaultilla lienee varsin laajat oikeudet Ranskan hallitukselta, jotta se voi julkisesti luvata Suomelle mahdollisuuden esimerkiksi konetyypin omaan valmistuslinjaan. Oma valmistus ainakin varmistaisi koneen varaosien saatavuuden koko elinkaaren ajaksi. Yleensä näistä asioista sovitaan hallitusten kesken ja ne julkistetaan vasta kaupan allekirjoittamisen jälkeen.Ei tuollaista kukaan lupaa, eikä sellaista haeta.
Väärinymmärrys tulee siitä, että Raveni ei edelleenkään ymmärrä että teknologian siirto ei tarkoita täydellistä riippumattomuutta valmistajasta.
Tuo kaava toimii tilanteessa jossa on kilpailua/vaihtoehtoja. Hävittäjän sitoudutaan vuosikymmeniksi.Ylläpitokustannukset eivät ole pelkästään valmistajasta riippuvia. Esim. Ilmavoimatkin usein löytävät keinoja tehostaa ylläpitoa ja minimoida kustannuksia, kun kokemusta konetyypin kanssa kertyy. Esimerkiksi, jos huomataan että tämän korjauksen voikin suorittaa näin puolessa ajassa, niin se tarkoittaa tietenkin puolittunutta tuntipalkan maksua korjaajille. Ja varaosien hinnankin on tultava alas yksinkertaisesti tuotannon volyymin takia. F-35 ei ole edes vielä täysmittaiseen tuotantoon päästetty ja maailmalla on noin kymmenesosa suunnitellusta konemäärästä. Kun maailmalla on sitten se muutaman tuhannen F-35:n fleetti, niin LM saa siitä mittakaavaetua, jolla voi yksittäisten varaosien hintaa laskea. Ja kun ilmavoimien varastoissakin alkaa olla jo varaosia valmiiksi, kysynnän ja tarjonnan lakikin jo laskee hintaa. Samaten kun F-35:n tuotanto lakkaa, siitä siirtyy tuotantokapasiteettiä varaosille.
Mä olen ihan ymmärtänyt, että F-35:n kohdalla kiitotievaatimus on aikamoinen ja koska vermeessä ei ole pysäytyskoukkua jolla vaijeri laskeutuminen onnistuisi on mm. Norjassa päädytty jarruvarjoon joka ei ole ihan kuitenkaan täyttänyt sikäläisiä odotuksia mitä tulee luotettavuuteen.
The JSF Integrated Test Force here conducted the first set of tests for the F-35A's tailhook. F-35s have landed using a tailhook before, but not at the speeds and weights being tested now. By nature, Navy aircraft need tailhooks to catch arresting wires on aircraft carriers. The Navy's version of the JSF -- the F-35C -- has a significantly more robust tailhook that is designed differently for Navy purposes. On Air Force planes, tailhooks are only used to help the jet stop when landing distance is insufficient or if the jet has a brake malfunction or directional control issue. They are designed as a one-time use device whereas Navy tailhooks like on the F-35C can deploy, retract and stow. "In the big picture, the F-35A tailhook is designed to stop the jet in an emergency primarily," said Maj. Corey Florendo, 461st Flight Test Squadron project test pilot. "We have to make sure the system works as designed and as specified. We're out there to verify the performance of the system, up to and including the worst case conditions we can possibly envision."Uskoisin että tuossa on kyse vain (kehitysvaiheen?) rauhanajan toiminnan turvamääräyksistä, ei todellisesta vaatimuksesta.
Pysäytyskoukku kuitenkin koneesta löytyy.
![]()
Näin juuri. Kommenttina Ravenille:Uskoisin että tuossa on kyse vain (kehitysvaiheen?) rauhanajan toiminnan turvamääräyksistä, ei todellisesta vaatimuksesta.
Pysäytyskoukku kuitenkin koneesta löytyy.
![]()