Gripen C:ssä kuulemma on nokkapyörässäkin jarru, mikä on aika poikkeuksellista ja ihmeellistä, koska siinä on vain hyvin kevyt tukivarsi ottamassa jarruvoimia vastaan. E/F:n jarrullisuudesta en tiedä. Muissa konetyypeissä kyllä selvästi telineen muodon tarkoitus on ottaa vain pysysuoria (paino)voimia vastaan rullausnopeutta kovemmissa vauhdeissa. Jos katsoo millaisia tikkuja nokkatelineet ovat vaikkapa Rafalen ja F-35:n maaversioissa, kovasta ohjauksesta tulisi aika kovat vääntövoimat telineeseen, vaikka toki vahvaa metallia ovatkin. Päätelineet sen sijaan kestänevät molemmissa mitä vain, ja ne ovat lähellä painokeskipistettä siksi, ettei nokkateline rasittuisi ja voisi olla mahd. kevyt. Luultavasti kumin pito antaa myöten aiemmin kuin metallin kestokyky.
Gripenin painopiste laskukiidossa on varmaankin edempänä, johtuen canardien toimimisesta ilmajarruina, minkä takia tuosta etujarrusta saadaan hyötyä. Mielestäni Gripenin nokkapyörän tukivarsi on kyllä aika tanakka sen kokoiselle koneelle, varmaankin juuri tuon takia.
Nokkapyöräohjaus löytyy muuten myös Eurofighteristä ja muistaakseni Rafalen maaversioistakin. Myös niiden vaatimuksiin on kuulunut vaurioituneisiin kiitoteihin sekä maantiepätkiin tukeutuminen, minkä seurausta lyhyt nousu- ja laskukiito ovat.
Ylipäänsä tämä turha kiitotievaatimus-keskustelu toistuu palstalla tasaisin väliajoin. Ei F-35:n kiitotievaatimus ole se netissä usein esiintyvä 2.5km eikä se varmaankaan hirveästi poikkea Hornetista tai muista, mutta se on ihan päivänselvä asia että Eurocanardit ja SH vaativat vähemmän suoraa samankaltaisissa kuormissa, niin kauan kun verrataan A-malliin.
Viimeksi muokattu: