Korjaan hieman käsitteitä.
Liikesuihkukoneella ei voi tehdä mitään syöksyväistöjä, kuten hävittäjillä. Esim. Cessna Citation matkanopeus Vcr on 870 km/h ja Vne 970km/h, tarkoittaa sitä, että normi cruisessa ollessani havaitset hävittäjiä lähestymässä ja päätät paeta 45000jalan korkeudesta pintaan pystysyöksyllä ja työntää sauvan tauluun, jonka jälkeen n. 10 sek ja sun koneen Vne on tyylikkäästi ohitettu ja siivet jättävät rungon kun aloitat matkustajana ja entisenä pilottina, pystysyöksysi päätyy havumetsävyöhykkeen karikkoiseen isänmaahan.
Toinen skenaario.
Lennät CASA.lla 45000 jalan korkeudessa ja havaitset hävittäjiä, päätät paeta pystysyöksyllä pintaan, nappaat intercomin tangenttia ja ilmoitat Lennon henkilöstölle koodisanan "TIVOLI" alkaa 4sekunnin kuluessa. Puhuessasi alat vetämään potkurien alfakulmaa hiljalleen kohti 0 kulmaa ja samalla lähdet kaatamaan konetta vasemmalle ja annat nokan painua kohti maata rauhallisella työnnöllä, tässä vaiheessa alkaa nopeutesi olla n. 330 km/h, jos aloitit vanouverin normi matkanoupudesta 480 km/h ja kun nokka osoittaa kohti maata, vedät vähitellen potkuri Betakulmalle, toisella silmällä vahaten nopusmittarin lukemaan joka soisi olevan n. 250-270 km/h ja toisella silmällä pidät siiven keskijänteen 90 asteen kulmassa horisonttiin. Interkomiin kertoilet rauhallisesti jalkoja maahan ja kerrot aloittavasi oikaisun 1700 jalan korkeudella radiokorkeusmittarin mennessä "varosta" läpi ja kerrot montako sekuntia siihen vielä menee, muistuta jokaista miehistön jäsentä siitä, että painaa tiukasti päänsä vasten niskatukea ja aloittavat painehengityksen merkkstäsi. Samalla perämies on heittänyt silppuja pitkin taivaan kantta ja pudotellut kuumapaloja muutaman sekunnin välein. Nyt sitten radiokorkeusmittari aloittaa länkyttämisen lähestyvästä maasta ja opettavalla äänellä toistelee "pull up pull up" komentoa ja 5000 jalkaa on mennyt korkeudessa läpi ja sanot porukalle oikaisuasento ja painehengitys alkaa NYT, jonka jälkeen otat myös itse asennon ja alat painamaan happea tiukasti keuhkoon pitkillä ylhengityksillä ja siirrät vähitellen potkurivipua kohti 0kulmaa.ja alat vetää rauhallisesti stongaa taakse ja vahaat g-mittaria, nopeusmittaria, sekä horisonttia, ja kun olet saanut koneen taas vaakalentoon, olet n. 150 jalkaa maan yläpuolella ja kourasi on työntänyt potkureihin alfakulmaa ja kiihytät siihen 480 km/h matkusteluvauhtiin. Korkealla ylhäällä tähyilee ympärilleen hävittäjäpilotti, joka toivoi helppoa saalista Finnjäveleiden tutkakatiskasta, kun se on vaan turboproppi, eikä pääse lujaa pakoon meitä, kun meidän hävittäjä-ässien suihkarit menee vitunpaljon lujempaa kuin mikään matkailusuihkarikin...
Heitän mielipiteiden kysymyksen loppuun meille Kaikille.
Kuka haluaisi lähteä TBmanin tutkalennoille CASA.lla. ja saada samalla kuunnella kuinka rennosti homman voi vetää, vai kukas nousisi stmSveikin liikesuihkarilennoille?
Mä en ainakaan lähtisi siihen liikesuikariin ja takaan, että mun kyydillä joka ukko on kävelykuntoinen vielä keikan jäljiltä.
@Ikarus lähtisitkö peräsmieheksi mun keikalle, vai ajaisitko tyypit Citationiin?