Ilmavoimien tulevaisuus

Jos valinta osuisi Gripeniin, niin ehkä siinä kohtaa C-295 voisi olla ihan hyvä tankkeri meille. Yhden Gripen-parven sisäisen polttoaineen kokonaismäärästä C-295 pystyy tankkaamaan 35% asti 6 tonnin polttoainekuljetuksellaan.

En tiedä, että kannattaisiko sitten isommille enemmän kuluttaville konemalleille etsiä vaikka Airbus A400M tai KC-130 ratkaisuksi.

Mutta 100 miljoonaan saisi tuon option lunastettua (10 vuotta sitten pari kappaletta maksoi 45 milliä), niin tuo ei ole kuin prosentti HX:n budjetista. Neljä C-295 AWACSia olisi kyllä hyvä meille.
A400M ominaisuudet on ihan omalla tasollaan kuorman ja tankkaushosien (3kpl max.) ym. suhteen. Mutta sodanajan tukikohtakäytössä se ei olisi toimiva, vaan joutuisi operoimaan isommilta kentiltä. Syynä ei ole yksin koneen koko vaan se että sen säiliöt vetävät niin paljon löpöä että yksi tankkirekka ei siihen riitä. Tilapäistukikohdissa on rajallinen pa-täyttökyky ja CASA saisi helposti tuon 10 tn. litkua yhdestä autosta.

Vaikka CASAn kyky on murto-osa isommista tankkereista, niin ehkä tuo 2-3 tonnia /hävittäjä riittäisi pidentämään CAP:n jalkoja hieman?
 
A400M ominaisuudet on ihan omalla tasollaan kuorman ja tankkaushosien (3kpl max.) ym. suhteen. Mutta sodanajan tukikohtakäytössä se ei olisi toimiva, vaan joutuisi operoimaan isommilta kentiltä. Syynä ei ole yksin koneen koko vaan se että sen säiliöt vetävät niin paljon löpöä että yksi tankkirekka ei siihen riitä. Tilapäistukikohdissa on rajallinen pa-täyttökyky ja CASA saisi helposti tuon 10 tn. litkua yhdestä autosta.

Vaikka CASAn kyky on murto-osa isommista tankkereista, niin ehkä tuo 2-3 tonnia /hävittäjä riittäisi pidentämään CAP:n jalkoja hieman?
Olisiko se liian intensiivistä muka maantietukikohdille, että muutama tankkirekka vuorollaan käy täyttämässä tankkeria? Jos meillä on vaikka 15 maantietukikohtaa, niin eihän tuo ole kuin puolen sataa PA-rekkaa kaiken kaikkiaan, jotka voitaisiin vieläpä ottaa ottokalustona rauhan ajan kustannusten alhaalla pitämiseksi.
 
Minkälaisia? Ilmavoimien esikunta sukulaisineen Sveitsiin laskettelemaan tms.?:D

Ei tuota kovin tarkasti muistaakseni avattu mutta niin konemäärää kuin kokoakin oli haluja kasvattaa. Sittemmin päädyttiin korvaamaan kukjetuskoneet 1 :1 ja vähentämään yhteyskoneita.

Täytyy joskus kaivella vanhoja lehtileikkeitä josko sieltä löytyisi yksityiskohtaisempaa infoa.

Ilmatankkauskyvystäkin puhuttiin mutta kaiketi lähinnä koulutuskäyttöä ajatellen. Ainakin virallisesti.
 
Maksiminopeus on kuitenkin reippaasti hitaampi eikä mahdollista samaan tapaan syöksyjä kuin liikesuihkarilla. "Paikallaan pysyminen" taas kutsuu pitkän kantaman it:tä. Saatettavuus toki pitää paikkansa, tosin veikkaisin että paras saattaja AEW-koneelle olisi EW-tehtäviin määrätty kone tai konepari.

Laskun ja nousun suhteen en pitäisi ominaisuuksia kriittisinä. Liikesuihkarina toimintamatka ja nopeus mahdollistavat tukeutumisen koko valtakunnan alueelle joustavasti. Ylipäätään, jos inertiavaikutuksia ei olisi, jos nykyään rakentaisin diktaattorina Ilmavaivojen tukikohtia rakentaisin yhden ison tukikohdan Poriin, loppuosaan maata vaan tukeutumispaikkoja.
Korjaan hieman käsitteitä.
Liikesuihkukoneella ei voi tehdä mitään syöksyväistöjä, kuten hävittäjillä. Esim. Cessna Citation matkanopeus Vcr on 870 km/h ja Vne 970km/h, tarkoittaa sitä, että normi cruisessa ollessani havaitset hävittäjiä lähestymässä ja päätät paeta 45000jalan korkeudesta pintaan pystysyöksyllä ja työntää sauvan tauluun, jonka jälkeen n. 10 sek ja sun koneen Vne on tyylikkäästi ohitettu ja siivet jättävät rungon kun aloitat matkustajana ja entisenä pilottina, pystysyöksysi päätyy havumetsävyöhykkeen karikkoiseen isänmaahan.
Toinen skenaario.
Lennät CASA.lla 45000 jalan korkeudessa ja havaitset hävittäjiä, päätät paeta pystysyöksyllä pintaan, nappaat intercomin tangenttia ja ilmoitat Lennon henkilöstölle koodisanan "TIVOLI" alkaa 4sekunnin kuluessa. Puhuessasi alat vetämään potkurien alfakulmaa hiljalleen kohti 0 kulmaa ja samalla lähdet kaatamaan konetta vasemmalle ja annat nokan painua kohti maata rauhallisella työnnöllä, tässä vaiheessa alkaa nopeutesi olla n. 330 km/h, jos aloitit vanouverin normi matkanoupudesta 480 km/h ja kun nokka osoittaa kohti maata, vedät vähitellen potkuri Betakulmalle, toisella silmällä vahaten nopusmittarin lukemaan joka soisi olevan n. 250-270 km/h ja toisella silmällä pidät siiven keskijänteen 90 asteen kulmassa horisonttiin. Interkomiin kertoilet rauhallisesti jalkoja maahan ja kerrot aloittavasi oikaisun 1700 jalan korkeudella radiokorkeusmittarin mennessä "varosta" läpi ja kerrot montako sekuntia siihen vielä menee, muistuta jokaista miehistön jäsentä siitä, että painaa tiukasti päänsä vasten niskatukea ja aloittavat painehengityksen merkkstäsi. Samalla perämies on heittänyt silppuja pitkin taivaan kantta ja pudotellut kuumapaloja muutaman sekunnin välein. Nyt sitten radiokorkeusmittari aloittaa länkyttämisen lähestyvästä maasta ja opettavalla äänellä toistelee "pull up pull up" komentoa ja 5000 jalkaa on mennyt korkeudessa läpi ja sanot porukalle oikaisuasento ja painehengitys alkaa NYT, jonka jälkeen otat myös itse asennon ja alat painamaan happea tiukasti keuhkoon pitkillä ylhengityksillä ja siirrät vähitellen potkurivipua kohti 0kulmaa.ja alat vetää rauhallisesti stongaa taakse ja vahtaat g-mittaria, nopeusmittaria, sekä horisonttia, ja kun olet saanut koneen taas vaakalentoon, olet n. 150 jalkaa maan yläpuolella ja kourasi on työntänyt potkureihin alfakulmaa ja kiihytät siihen 480 km/h matkusteluvauhtiin. Korkealla ylhäällä tähyilee ympärilleen hävittäjäpilotti, joka toivoi helppoa saalista Finnjäveleiden tutkakatiskasta, kun se on vaan turboproppi, eikä pääse lujaa pakoon meitä, kun meidän hävittäjä-ässien suihkarit menee vitunpaljon lujempaa kuin mikään matkailusuihkarikin...

Heitän mielipiteiden kysymyksen loppuun meille Kaikille.
Kuka haluaisi lähteä TBmanin tutkalennoille CASA.lla. ja saada samalla kuunnella kuinka rennosti homman voi vetää, vai kukas nousisi stmSveikin liikesuihkarilennoille?
Mä en ainakaan lähtisi siihen liikesuikariin ja takaan, että mun kyydillä joka ukko on kävelykuntoinen vielä keikan jäljiltä.
:)
@Ikarus lähtisitkö peräsmieheksi mun keikalle, vai ajaisitko tyypit Citationiin?
 
Viimeksi muokattu:
Korjaan hieman käsitteitä.
Liikesuihkukoneella ei voi tehdä mitään syöksyväistöjä, kuten hävittäjillä. Esim. Cessna Citation matkanopeus Vcr on 870 km/h ja Vne 970km/h, tarkoittaa sitä, että normi cruisessa ollessani havaitset hävittäjiä lähestymässä ja päätät paeta 45000jalan korkeudesta pintaan pystysyöksyllä ja työntää sauvan tauluun, jonka jälkeen n. 10 sek ja sun koneen Vne on tyylikkäästi ohitettu ja siivet jättävät rungon kun aloitat matkustajana ja entisenä pilottina, pystysyöksysi päätyy havumetsävyöhykkeen karikkoiseen isänmaahan.
Toinen skenaario.
Lennät CASA.lla 45000 jalan korkeudessa ja havaitset hävittäjiä, päätät paeta pystysyöksyllä pintaan, nappaat intercomin tangenttia ja ilmoitat Lennon henkilöstölle koodisanan "TIVOLI" alkaa 4sekunnin kuluessa. Puhuessasi alat vetämään potkurien alfakulmaa hiljalleen kohti 0 kulmaa ja samalla lähdet kaatamaan konetta vasemmalle ja annat nokan painua kohti maata rauhallisella työnnöllä, tässä vaiheessa alkaa nopeutesi olla n. 330 km/h, jos aloitit vanouverin normi matkanoupudesta 480 km/h ja kun nokka osoittaa kohti maata, vedät vähitellen potkuri Betakulmalle, toisella silmällä vahaten nopusmittarin lukemaan joka soisi olevan n. 250-270 km/h ja toisella silmällä pidät siiven keskijänteen 90 asteen kulmassa horisonttiin. Interkomiin kertoilet rauhallisesti jalkoja maahan ja kerrot aloittavasi oikaisun 1700 jalan korkeudella radiokorkeusmittarin mennessä "varosta" läpi ja kerrot montako sekuntia siihen vielä menee, muistuta jokaista miehistön jäsentä siitä, että painaa tiukasti päänsä vasten niskatukea ja aloittavat painehengityksen merkkstäsi. Samalla perämies on heittänyt silppuja pitkin taivaan kantta ja pudotellut kuumapaloja muutaman sekunnin välein. Nyt sitten radiokorkeusmittari aloittaa länkyttämisen lähestyvästä maasta ja opettavalla äänellä toistelee "pull up pull up" komentoa ja 5000 jalkaa on mennyt korkeudessa läpi ja sanot porukalle oikaisuasento ja painehengitys alkaa NYT, jonka jälkeen otat myös itse asennon ja alat painamaan happea tiukasti keuhkoon pitkillä ylhengityksillä ja siirrät vähitellen potkurivipua kohti 0kulmaa.ja alat vetää rauhallisesti stongaa taakse ja vahaat g-mittaria, nopeusmittaria, sekä horisonttia, ja kun olet saanut koneen taas vaakalentoon, olet n. 150 jalkaa maan yläpuolella ja kourasi on työntänyt potkureihin alfakulmaa ja kiihytät siihen 480 km/h matkusteluvauhtiin. Korkealla ylhäällä tähyilee ympärilleen hävittäjäpilotti, joka toivoi helppoa saalista Finnjäveleiden tutkakatiskasta, kun se on vaan turboproppi, eikä pääse lujaa pakoon meitä, kun meidän hävittäjä-ässien suihkarit menee vitunpaljon lujempaa kuin mikään matkailusuihkarikin...

Heitän mielipiteiden kysymyksen loppuun meille Kaikille.
Kuka haluaisi lähteä TBmanin tutkalennoille CASA.lla. ja saada samalla kuunnella kuinka rennosti homman voi vetää, vai kukas nousisi stmSveikin liikesuihkarilennoille?
Mä en ainakaan lähtisi siihen liikesuikariin ja takaan, että mun kyydillä joka ukko on kävelykuntoinen vielä keikan jäljiltä.
:)
@Ikarus lähtisitkö peräsmieheksi mun keikalle, vai ajaisitko tyypit Citationiin?
Taitaisin näillä skenaarioilla lähteä Casan peräsmieheksi:)

Kerran lennettiin 2000 jalassa, äkkiä silmäkulma otti liikettä oikealta. Noo, Casahan se siellä risteävällä kurssilla, puiden latvoissa. Mennä huristeli selvällä korkeuserolla siitä, mutta kyllä meillä reaktiot väistöön jo lähti, kone vavahti kun oltiin nakkaamassa omaa konettamme väistöön. Reaktio väistämiseksi alkoi, ennen kuin ehdittiin tajuta sekuntia myöhemmin, että altamme turvallisesti se Casa menee.

Vaikka olivat olleet samalla korkeudella, väistää olisi ehditty välittömällä pokakurvilla.

Meillä oli plaani, ponderi myös päällä ja tiesivät varsin varmasti meistä, mutta mitään ne ei taajuudella tulostaan varotelleet. Ehkä harjoitusohjeet oli Casalla sillä kertaa sellaiset.
 
Liikesuihkukoneella ei voi tehdä mitään syöksyväistöjä, kuten hävittäjillä. Esim. Cessna Citation matkanopeus Vcr on 870 km/h ja Vne 970km/h, tarkoittaa sitä, että normi cruisessa ollessani havaitset hävittäjiä lähestymässä ja päätät paeta 45000jalan korkeudesta pintaan pystysyöksyllä ja työntää sauvan tauluun, jonka jälkeen n. 10 sek ja sun koneen Vne on tyylikkäästi ohitettu ja siivet jättävät rungon kun aloitat matkustajana ja entisenä pilottina, pystysyöksysi päätyy havumetsävyöhykkeen karikkoiseen isänmaahan.

Syöksyessään pystysyöksyssä kone on sangen helppo maali. Liikesuihku kasvattaa tehokkaasti etäisyyttä (tai ainakin tekee etäisyyden lyhentämisen hitaammaksi). Silppu ja soihdut ovat hengen kohottamiseksi, todellinen vaikutus tulee koneen omista tai saattavien koneiden EW-järjestelmästä.

Mikäs on CASA:n nousunopeus läheltä pintaa vaikkapa 30 000 jalkaan tai 45000 jalkaan tilannekuvan saamiseksi ja pääsynopeus takaisin pintaan? Entäpä jos halutaan vaikkapa 30000 jalan tai 45 000 jalan korkeudella tehdä valvontalento nopeasti EW-saaton suojassa vihollisen kentältä nousevan iskuaallon havaitsemiseksi ennen kuin vihollinen ehtii reagoida omilla hävittäjillään? Tätä tarkoitan taktisella liikkuvuudella.

Tai ennen kaikkea, miksi muut haluavat laittaa tutkakoneensa suihkulavetille jos vain mahdollista?
 
Viimeksi muokattu:
Tutkakoneille on oma vitjansa kylläkin, mutta senverran kommentoin että AEW-C koneiden tehtävähän on tuottaa tilannekuvaa ja täydentää maatutkia. Hyvillä kyvyillä sieltä voidaan johtaakin ilmapuolustusta, mutta kookkaammat AWACSit ovat siihen varmaan parempia. Ei niiden ole tarkoitus kuitenkaan lennellä taitolentoa tai pakoilla vihollisen tutkia, koska silloin ne eivät kykykene täyttämään tehtäväänsä.

Noilla koneilla on oltava meidän olosuhteissa omat saattajansa, jotka turvaavat koneen operointia. Syöksyt on hätätilanteisiin ja tutkakone säilyttää stand-off etäisyytensä muutoin viholliskoneisiin. Se kyllä pääosin onnistuu siinä erinomaisten sensorien ja tilannekuvan ansiosta. Koneelle on tärkeämpää pitkä toiminta-aika kuin suuri matkanopeus. Potkuriturpiinikoneen lentonopeus on täysin riittävä meidän olosuhteissa minun mielestäni.

Jos jonnekin tarvitaan nopeasti silmiä niin hävittäjät ovat sitä varten ja voivat käyttää kyllä omia sensoreitaan tuottamaan tilannekuvaa nopeasti suppealla alueella.
 
Meillä oli plaani, ponderi myös päällä ja tiesivät varsin varmasti meistä, mutta mitään ne ei taajuudella tulostaan varotelleet. Ehkä harjoitusohjeet oli Casalla sillä kertaa sellaiset.
Olisivatko menneet alle viidessä sadassa QFE ja räknänneet, ettei sinne osaavia siviilejä liu'u, vaikka VFR:ssä olisivatkin? (Tai eihän valvomattomassa mitään radioliikennettä ole pakko ollakaan)
 
Syöksyessään pystysyöksyssä kone on sangen helppo maali. Liikesuihku kasvattaa tehokkaasti etäisyyttä (tai ainakin tekee etäisyyden lyhentämisen hitaammaksi). Silppu ja soihdut ovat hengen kohottamiseksi, todellinen vaikutus tulee koneen omista tai saattavien koneiden EW-järjestelmästä.

Mikäs on CASA:n nousunopeus läheltä pintaa vaikkapa 30 000 jalkaan tai 45000 jalkaan tilannekuvan saamiseksi ja pääsynopeus takaisin pintaan? Entäpä jos halutaan vaikkapa 30000 jalan tai 45 000 jalan korkeudella tehdä valvontalento nopeasti EW-saaton suojassa vihollisen kentältä nousevan iskuaallon havaitsemiseksi ennen kuin vihollinen ehtii reagoida omilla hävittäjillään? Tätä tarkoitan taktisella liikkuvuudella.

Tai ennen kaikkea, miksi muut haluavat laittaa tutkakoneensa suihkulavetille jos vain mahdollista?
Kovia nuo on nousemaan molemmat koneet, mutta turbopropit pystyy laskeutumaan monta kertaa nopeammin.
Eihän se tosiaan ole itsetarkoitus lentää mitään temppua niillä koneilla, mutta tuollaista käyttöä ne kuitenkin kestää. Siksi koneita pitää olla useampia, että voidaan ottaa sitä tilannekuvaa hieman siltä ja täältä.
 
Olisivatko menneet alle viidessä sadassa QFE ja räknänneet, ettei sinne osaavia siviilejä liu'u, vaikka VFR:ssä olisivatkin? (Tai eihän valvomattomassa mitään radioliikennettä ole pakko ollakaan)
Ne oli tosiaan alle tuon 150 metrin minimin. Niin lähellä maastoa, kuin koneella voi mennä.

Me olimme lähimmän pienlentokentän jaksolla, kyllä Ilmavoimien koneetkin ajoittain näillä jaksoilla käy varoittaakseen omasta liikenteestä.

Vinkoilla kävivät treenaamassa lähestymisiä ja laskujakin näille lyhyille korpikentille. Vinka lennonopettajan on joskus korpikentän jaksolla keskusteltu.
 
Ne oli tosiaan alle tuon 150 metrin minimin. Niin lähellä maastoa, kuin koneella voi mennä.

Me olimme lähimmän pienlentokentän jaksolla, kyllä Ilmavoimien koneetkin ajoittain näillä jaksoilla käy varoittaakseen omasta liikenteestä.

Vinkoilla kävivät treenaamassa lähestymisiä ja laskujakin näille lyhyille korpikentille. Vinka lennonopettajan on joskus korpikentän jaksolla keskusteltu.
Olen todistanut samaa ja kyllä alhaalla meni puidenlatvoja "raapien". Komian näköistä ja pääsi näkemään vielä todelta läheltä.
 
Olen todistanut samaa ja kyllä alhaalla meni puidenlatvoja "raapien". Komian näköistä ja pääsi näkemään vielä todelta läheltä.
Näin on, Ilmavoimat lentää siinä korkeudessa, kuin se tehtävän kannalta on tarpeen.

Heitä ei siviilien minimilentokorkeus rajoitukset koske. Maaston päällä siviililiikenteellä 150 m, taajaman/kaupungin päällä 300 m korkeimmasta esteestä ovat nämä minimit.
 
Potkurikoneella uskaltaa ilmeisesti lennellä alempana kuin suihkuturbiinilla. Ei liene ihan yhtä herkkä esim. Moottoriin osuvan linnun suhteen.
 
Onko tuota CASAn tankkeriversiota kukaan hankkinut? Vaikuttaa melko marginaaliselta laitteelta.
En tiedä. Tällaisen lauseen löysin KC-295 versiosta:
KC-295: The Air-to-Air Refueling (AAR) Refueling Kit is an incremental upgrade to the C295 and CN-235 that is designed to provide aerial refueling for helicopters and other slow-movers. Announced 11/2015 with flight testing started 10/2016. https://againstallodds.fandom.com/wiki/CASA_C-295

Testivideota:
 
Näin on, Ilmavoimat lentää siinä korkeudessa, kuin se tehtävän kannalta on tarpeen.

Heitä ei siviilien minimilentokorkeus rajoitukset koske. Maaston päällä siviililiikenteellä 150 m, taajaman/kaupungin päällä 300 m korkeimmasta esteestä ovat nämä minimit.

Maavoimat samaten.

Nimimerkillä harmittelin jokunen viikko sitten, ettei ole kojelautakameraa. Oli meinaan kyrväkäs näky, kun reilun sadan metrin päästä meni suoraan tien yli joidenkin kymmenien metrien korkeudessa 2 kpl NH90:tä. Onneksi ei ollut ylinopeutta... ("Kohta Minigun laulaa, s-tana.")
 
6000 kg on kirassia säiliöissä annettavaa.
Kyllä se 2000 kg/kone kolmenkoplalle antaa jotain lisää.
F35 menee löpöä 9600 kg, joten 1/5 lisää tuohon. Kyllä se jossain näkyy.

Noin 6000 kg taitaa olla kokonaispolttoainemäärä eli muille jaettavaksi riippuen tehtävästä on vähemmän. Kyllä tuo on vaatimatonta kun miettii vaikka KC-46 verrattuna, jonka polttoainemäärä kokonaisuudessa on 100 000 kg luokassa. Onko tehokasta resurssien käyttöä nostaa ilmaan tankkauskone joka pystyy tankkaamaan Max yhden parven (4 konetta) todennäköisesti vain parin
 
Jos oletetaan, että meillä olisi sitten kalustona F-35 tulevaisuudessa.

F-35:n sisäinen polttoainekuorma on 8391 kg. Jos nyt mennään melkein höyryillä niin että oletetaan että maksimissaan koneeseen tankataan 8 tonnia, niin se olisi 32 tonnia per parvi.

Harmillisesti pienet tankkauskoneet eivät ole yhteensopivia A-version tankkausjärjestelmän kanssa. KC-46 voisi helposti tankata pari parvea.

Se on kyllä meille vittumaista, että parhaiten maantietukikohtien kanssa yhteensopivat tankkerit kuten KC-130, joka voisi kerralla tankata kokonaisen parven, eivät ole A-version kanssa yhteensopivia.
 
Jos oletetaan, että meillä olisi sitten kalustona F-35 tulevaisuudessa.

F-35:n sisäinen polttoainekuorma on 8391 kg. Jos nyt mennään melkein höyryillä niin että oletetaan että maksimissaan koneeseen tankataan 8 tonnia, niin se olisi 32 tonnia per parvi.

Harmillisesti pienet tankkauskoneet eivät ole yhteensopivia A-version tankkausjärjestelmän kanssa. KC-46 voisi helposti tankata pari parvea.

Se on kyllä meille vittumaista, että parhaiten maantietukikohtien kanssa yhteensopivat tankkerit kuten KC-130, joka voisi kerralla tankata kokonaisen parven, eivät ole A-version kanssa yhteensopivia.
Saahan ne halutessaan eri tankkausmetodilla, mutta kustannus olisi enemmän mitä Norjan jarruvarjoilla. Joten ei siihen ainakaan kukaan sellainen käy, jolla ei ole jo paljon valmiita vääränlaisia tankkereita. Koska katoaisi lockstep pääkäyttäjään koneen yhtenäisyyden kanssa koko elinkaareksi.
Onneksi ei ollut ylinopeutta... ("Kohta Minigun laulaa, s-tana.")
Dillonin väläys tolpan sijaan saisi ajamaan kieli keskellä suuta.
 
Back
Top