Ilmavoimien tulevaisuus

Jos koneet pitää hajauttaa ympäri maata päätukikohtiin kohdistuvien uhkien takia, niin liikekannallepanolle alkaa olla tarvetta, sillä tuskin uhka häviää mihinkään niillä siviililentoasemillakaan. Uhka voi olla jopa suurempi, kun rakenteelliset suojausjärjestelyt ovat heikompia kuin päätukikohdissa.

Jos taas kohotetaan tunnistamisvalmiutta laittamalla muutama konepari Turkuun ja Helsinki-Vantaalle, samaan tapaan kuin Ukrainan kriisin kuumempina hetkinä, niin tällöin voitaneen tukeutua lentoaseman tankkausinfraan. Tai jos ylimääräistä tankkauskalustoa tarvitaan, niin PV:n resurssit riittänevät siihen erittäin hyvin.

Kuten todettua tässä on kysymys aika paljon muustakin kuin tankkiautoista. Valmiutta voi nostaa johonkin mittaan sillä mitä on jo hankittu. Täysimittainen hajautus onnistunee vasta kun on käynnistelty rauhan aikana valmisteltuja hankintoja ja saatu tavara sekä rakenteet käyttöön. Henkilöstöä voi kierrättää kertausharjoituksissa jne. Järjestelmä on hyvin joustava ja olennainen osa sitä on henkilöstön koulutus joka ottaa aikansa siinä kuin hankinnatkin.
 
F-35:lle tulee luultavasti olemaan säästöliekillä polttavia käyttäjiä, jotka päivittää softat mutta ei osta läheskään kaikkia uusia aseita. Joku voi ostaa pää märkänä. Luulen, että Suomen tarpeisiin löytyy oikea linja elinkaaren lisähankintojen suhteen.
Elinkaarikustannuksia voitaneen madaltaa simulaattoriharjoituksilla. Tätä tarvittaneen yleisten höpinöiden perusteella ainakin F-35:n kohdalla.

Edelleen jää jäljelle päivitys- ja korkokulut, joista jälkimmäisen laskeminen on hankalaa muutenkin ja sulautunee osittain suojattavien kohteiden arvoon approksimointiin.

Otetaanpa ääripäät:
1) Koneet koipussissa ja lentäjät simuissa ja muissa 2-luokan harjoitteissa. Slloin meillä on soittimet kunnossa (ehkei vireessä), mutta pelimannit ainakin puolivireessä - tosin silläkin setillä on monella areenalla saatu aikaan merkittävää tuhoa.
2) Koneet hallissa, jossa jatkuvia päivityksiä tehdään - jotkin (uudet aseet?) tehdään vain osaan koneista, huoltoja harjoitellaan, mutta lentotoiminta on edelleen niukkaa
3) Kaiketi nykytila: koneilla lennetään niin paljon harjoituslentoja, että lentojätkät ovat tappavia (muunlaisilla ei kai tehdä mitään?). Tiukkojen liikkeiden kulutusvaikutus osuu loivasti myös itse kalustoon, niinkuin on kuntoselvityksistä nähty. Päivitykset tehdään koko kalustoon.

Voidaanko saada aikaan säästävä kombinaatio ja samaan aikaan tappavan tehokas lentäjävahvuus sillä, että harjoittelu siirretään teholla P1 osin simulaattoreihin, opiskellaan alan "shakkisiirtoja" teholla P2 testataan samaa täysillä G-voimilla raittiissa suomalaisessa maalaismaisemassa teholla P3. Sitten, kun tätä on sitten tehy kutakuinkin vakuuttava määrä, mennään Red Flagiin teholla P4 ja katsotaan miten kävi vai kävikö mitenkään.

Kaikki 64 konetta ovat tarpeen, jotta Mainilan suunnalla ei taas joku ala hölmöillä.
 
Growlerista sanon sen verran, että tarjoukseen tulee NGJ-podit eikä mitää "All Transistor":ROFLMAO: -mallia. Niiden hinta upotetaan tarjoukseen, vaikka toimitus olisi vasta 2030. Myöhemmät päivitykset tulevat kuitenkin olemaan sekä kalliita että tarpeellisia.
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Luulen, että paine "laajoihin päivityksiin" voi olla aiempaa suurempi. Siis nythän neljä viidestä HX-ehdokkaasta lähtee kisaan taka-asemasta, 4.5 sukupolven koneina. On luultavaa, että HX:n elinaikana nähdään ainakin kuudennen sukupolven konetyyppien palveluskäyttöönotto. Se asettaa väkisinkin enemmän paineita HX:lle kuin Hornetille, joka on saanut nauttia pysähtyneisyyden aikakaudesta.

Paras kone voittaa (toivottavasti) jolloin sen päivitystarve on myös pienin. Se onko voittaja F-35 vai joku muu ei ole tämän suhteen relevanttia. Päivityspotentiaalia on tietysti kiva olla kaiken varalta, mutta koneet hankitaan kuitenkin käyttöön eikä modernisoitaviksi. Hyvin laajat MLUt tuppaavat olemaan epätaloudellisia, kun korvattavien järjestelmien budjetoidu käyttöikä jää hyödyntämättä. Se on rahaa jolle puolustusvoimissa löytyisi epäilemättä muutakin käyttöä.
 
En ikinä unohda Saukin ilmettä kun Trump höpisi suomen hankkivan Super Hornettaja :LOL:
"Mitä vi..ua se puhuu taas"!:facepalm:
Itse veikkaan että tässä tapauksessa kävi kömmähdys ja Trumpin olisi ollut tarkoitus sanoa, että olemme ostaneet Hornetteja ja ostamme niihin jatkuvasti tukevia osia (aseistusta, jne...) Amerikalta ja ostamme paljon muutakin amerikkalaista aseistusta.
 
Itse veikkaan että tässä tapauksessa kävi kömmähdys ja Trumpin olisi ollut tarkoitus sanoa, että olemme ostaneet Hornetteja ja ostamme niihin jatkuvasti tukevia osia (aseistusta, jne...) Amerikalta ja ostamme paljon muutakin amerikkalaista aseistusta.

Ylisana-autistilta nyt lipsahtaa super joka lauseen väliin.
 
Oma veikkaus on, että meidän uusi hävittäjä on Superhornet ja Growlerit. Iskukykyä ei ainoastaan korvata vaan se kasvaa merkittävästi.
Jos kustannuksia aletaan syynätä kovalla kädellä ja budjetti ahdistaa niin näkisin että se olisi todennäköisintä. Growler toisi lisäboostia SH:lle, vaikka itse peruskone ei ole välttämättä suorituskykyisin monessakaan mielessä. SH on kyllä varma valinta, koska se on todella taistelutestattu ja uudella rungolla on pisin elinkaari tod.näk. Käyttökustannukset keskipitkällä välillä tiedetään varmasti. Se miten kone kukkuu 2050-luvulla on sitten epävarmaa. Niin on tosin muissakin paitsi F-35.ssä. EA-18G voi tuoda meille saman toimintavapauden kuin häivekoneen kanssa toimittaessa. Growler tosin on pirun kallis taydellä kyvyllä.

On muistettava että pelkkä taistelukone moottoreineen ja huoltoineen ei riitä, vaan asejärjestelmät ovat tärkeitä. Niissä on oltava suhteellisen edullisesti integroitavia, ajanmukaisia järjestelmiä riittävä valikoima ja itse aseita on saatava tarpeeksi. Pelkkä hyvä tai erinomainen kone ei riitä jos siihen ei saada tarpeeksi aseita. Nykyisiä asejärjestelmiä kantaisi todennäköisesti helpoimmin SH. Myös F-35 voisi ottaa niitä itsensä. Tosin JASSM tuottaisi ongelmia toistaiseksi ja se heikentäisi häivekoneen etua ulkoisesti kannettuna.
 
According to Gen Leitges, Project luWES is based upon a three-strand system-of-systems (SoS). This comprises a stand-off jammer aircraft, an escort jammer, and a stand-in jammer. The stand-off jammer would consist of about 10 larger aircraft yet to be acquired by the Luftwaffe that would operate at a distance from the target area using an integrated/podded/or palleted EA system; the escort jammer that would be about 12 Eurofighter ECR or Boeing EA-18G Growler platforms; while the stand-in jammer would be an unknown number of small expendable assets such as Remote Carrier unmanned aerial vehicles (UAVs) or MBDA SPEAR-EW decoys operating in the ground-based air defence system's no-escape zone. "There will be attrition in this mission, and so air-launched decoys will be important [to remove humans from danger]," the general said. "We are just about to start this project."


Tuosta hyvää vertailupohjaa Growlerin tarpeen ja lukumäärän pohdintaan. Noihin isompiin ei meillä ole varaa, mutta SPEAR tai UAV varmaan laajentaisi kykyä mukavasti. Kaksi korttia kolmesta yhden sijasta oikea toimintatapa?

Tällä kombolla stand-in ja escort häirintä onnistuisi. Stand-off joko maasta tai ei ollenkaan.

EU:n PESCOsta rahoitetaan niin ikään kaikkia kolmea (stand-off, escort, stand-in) kykyä tavoittelevaa eurooppalaista projektia (Espanja, Ranska, Italia sekä Ruotsi ja Saksa).
 
Viimeksi muokattu:

Ainakin nyt tiedetään, että Rafale pysyy pääkäyttäjällä käytössä yhtä kauan kuin meillä pysyy HX, ellei jopa pidempään, ja sen kehitystä tuetaan. Tässä alan ajatella, että F-35:n jälkeen Rafale on paras kakkosvaihtoehto.
 
Jos Horneteista pystyttäisiin luopumaan aikaisemmin niin nyt niistä voisi saada rahaa!

The Marines have a back-up plan. Not only is the Marine Corps bringing into service some of the healthier Hornets that the U.S. Navy in recent years has retired, the Corps also is considering buying back F/A-18s from allied countries.
That's the same strategy the Canadian air force is pursuing for its own F/A-18 squadrons as it acquires retired Australian Hornets. Similarly, the Marine Corps in 2011 acquired 72 of the British military's old AV-8s and broke them down for spare parts.

"Possible F/A-18C divestment in partner nations in the 2020 timeframe may provide additional opportunities to strengthen the USMC aircraft inventory," the aviation plan states. The Australian and Kuwaiti air forces both are in the process of replacing their F/A-18s, potentially freeing up scores of airframes over the next few years.
"The overall increase in the USMC F/A-18 inventory will help to further mitigate material shortfalls," according to the aviation plan. If all the upgrade, support and acquisition efforts proceed as planned, Marine F/A-18s could hold their own until their stealthy replacements finally arrive.
https://nationalinterest.org/blog/b...ighters-flying-until-more-f-35s-arrives-51207
 
Jos yhdestä Hornetista saisi sen 10 miljoonaa, niin siitä olisi saanut sen 620 milliä, joka olisi ollut mukava lisä HX-hankkeeseen.
MLU2 on tosin niin tuore, että käyttöarvo 2030 ylittänee 10M/kpl. Jos niistä vielä 2025 saisi sen niin ehkä. Koska silloin alkaa tipahdella ensimmäiset uudet.
Mutta myymällä tulisi tilapäinen suorituskykyvaje.

Aussit raapi juuri tuota puolen miljardin luokkaa plus säästyneet romutuskulut. Ne on vanhoja rotteloita verrattua meidän peleihin.

Sveitsi voisi myydä kun ei ole mitään vaaraa. Nehän ilmeisesti tilasi aikoinaan muista poiketen titaanisella keskirungolla, joten niissä on tiimaa vielä muita enemmän.
 
Kyllä niin vituttaa kun kuulee vasemmistolaiselta että pitää ostaa mahdollisimman vähän mahdollisimman huonoja hävittäjiä, ettei olla hyökkäävältä vaikuttava kansa... :mad:
No se on yhtä populistista tai innostunutta puhetta kuin käänteiset puheet sadasta koneesta tankkereineen ja tusinoine elso-lavetteineen. Kukin omista lähtökohdistaan ja siitä, miten nyt just sattuu suosiota ajattelevansa saada joltain pieneltä porukalta. Sitten tulee muut ja tasapainottaa asiat kaikkien muiden tärkeiden asioiden kanssa. Kyllä tästä hyvä tulee. Ei tuo ole vasemmiston mielipide; kyllä sieltä suunnalta löytyy ihan tarpeeksi porukkaa, joka ei tahdo elää esim. venäläisessä kapitalistisessa korruptoituneessa oligarkiassa.
 
MLU2 on tosin niin tuore, että käyttöarvo 2030 ylittänee 10M/kpl. Jos niistä vielä 2025 saisi sen niin ehkä. Koska silloin alkaa tipahdella ensimmäiset uudet.
Mutta myymällä tulisi tilapäinen suorituskykyvaje.

Aussit raapi juuri tuota puolen miljardin luokkaa plus säästyneet romutuskulut. Ne on vanhoja rotteloita verrattua meidän peleihin.

Sveitsi voisi myydä kun ei ole mitään vaaraa. Nehän ilmeisesti tilasi aikoinaan muista poiketen titaanisella keskirungolla, joten niissä on tiimaa vielä muita enemmän.

Onko tälle keskirungolle olemassa muuta lähdettä kuin pm Niinistö? Olisi kiva tietää ja varmaan monen muunkin foorumilaisen.
 
Onko tälle keskirungolle olemassa muuta lähdettä kuin pm Niinistö? Olisi kiva tietää ja varmaan monen muunkin foorumilaisen.

Googlailulla löysin vain yhden lähteen:


e7n4Cqv.png


Lähteen luotettavuuteen en osaa ottaa kantaa.
 
Luulisi, että noista Horneteista voisi jotain saada kuitenkin USMC:ltä, vaikka vasta 2025 alettaisiin myymään. Siis jos USMC aikoo näillä näkymin lentää Legacy Hornetilla vuoteen 2030 saakka. He nimittäin varmasti tarvitsevat muitakin varaosia kuin lentokoneen runkoja, joista voi meillä olla tiimat täynnä. Mutta ihan laskutelineistä avioniikkaan, tutkaan, ja vaikka näyttöihin ja mittareihin asti voi olla kiinnostusta ostaa meidän koneet ja kannibalisoida ne varaosiksi. Niillä ei välttämättä ole tarkoituskaan lentää, vaan puretaan osiksi.

Tosin itse uskon, että ainakin parhaimmassa kunnossa olevat koneet jemmataan meillä luolaan kriisiaikaa varten niin pitkäksi aikaa kuin meillä on Hornet-koulutettuja lentäjiä aktiivipalveluksessa. Mutta osan voisi myydä jenkeille.
 
Back
Top