Ilmavoimien tulevaisuus

Jos noista säiliöperävaunuista saisi yksityiskohtaisempaa tietoa, se saattaisi indikoida jotain haarukkaa kaventavaa siitä mihin tulevaan koneeseen varaudutaan? Vai onko noissa kaikissa hävittäjäehdokkaissa nykyään sama natolainen letkuliitäntä? (Wanha Ilmavaivojen kunnianarvoisa apumeisseli mutta aivan kelkasta tipahtanut nykyään.)
Perävaunun malli ei indioi yhtään mitään kun perävaunulla ei tankata sillä vain kuljetetaan.
Kyllä on sama carter-liitin kaikissa.
Eli koneiden tankkaamiseen tarvittiin eri tankkerit? Hawkia täyttävän auton/säiliön pumppua ei saatu hitaammalle MiGiä varten?
Saa ja sai, meilläkin oli vielä vanhoja dk/mig-aikakauden autoja muutama ja kyllä kaikissa on säädettävä pumppu. Tankkauspaine vaihtelee eri konemallien välillä nykyäänkin.
Hawkeja tankkasin useasti, Migin kerran (ei muuten ole kivaa istua 20 minuuttia Migin selässä räntäsateessa). Sitä en muista, onko girassiautossa kahta eri letkutyyppiä kahta eri tankkaustapaa varten. Teknisesti kai voisi olla, mutta tilankäyttö pohdituttaa.
Joissakin on ollut, nykyään en tiedä muttei sillä hirveää merkitystä ole.
Se liittimen vaihto ei ole mikään iso urakka, parin minuutin homma.
 
Perävaunun malli ei indioi yhtään mitään kun perävaunulla ei tankata sillä vain kuljetetaan.
Kyllä on sama carter-liitin kaikissa.

Saa ja sai, meilläkin oli vielä vanhoja dk/mig-aikakauden autoja muutama ja kyllä kaikissa on säädettävä pumppu. Tankkauspaine vaihtelee eri konemallien välillä nykyäänkin.

Joissakin on ollut, nykyään en tiedä muttei sillä hirveää merkitystä ole.
Se liittimen vaihto ei ole mikään iso urakka, parin minuutin homma.
Muistatko, kuskattiinko samassa autossa lentobensiiniä (100LL) ja kerosiinia (Jet A-1)? Tai Hotnettihan haluaan girassinsa hieman lisäaineistettuna.
 
Perävaunun malli ei indioi yhtään mitään kun perävaunulla ei tankata sillä vain kuljetetaan.
Kyllä on sama carter-liitin kaikissa.
Okei, taisin sekoitaa bulkkikuljetus-perävaunun varsinaiseen kentällä hyörivään tankkausautoon.

Se liittimen vaihto ei ole mikään iso urakka, parin minuutin homma.
Siis letkuliittimestä tankin päässä nyt puhut? Ja onko tuosta parin minsan hommasta siis ihan oma kokemus? (En epäile, kunhan varoskelen kuulopuheita, kuten aina hyvä tapa.)
 
Perävaunun malli ei indioi yhtään mitään kun perävaunulla ei tankata sillä vain kuljetetaan.
Kyllä on sama carter-liitin kaikissa.

Saa ja sai, meilläkin oli vielä vanhoja dk/mig-aikakauden autoja muutama ja kyllä kaikissa on säädettävä pumppu. Tankkauspaine vaihtelee eri konemallien välillä nykyäänkin.

Joissakin on ollut, nykyään en tiedä muttei sillä hirveää merkitystä ole.
Se liittimen vaihto ei ole mikään iso urakka, parin minuutin homma.
No, toisesta liittimestä lirutetaan kuin auton tankkiin ja toisesta litku tuutataan koneeseen paineella. Eroa on muutakin kuin hana.
 
Sen ainoankin kerran tuulisessa räntäsateessa...
(Idän eksotiikkaa, ***kele!)
Kolikon kääntöpuolella tietenkin se että ankeammissa kenttäoloissa tuon tankkaisi vaikka jerrykannulla. Käynnistykseen sitten tarvitsi sen agregaattikärryn maakalustoksi, siinä Hawk taas (käynnistys omalla pikkupikku kaasuturbiinillaan) oli omaehtoisempi.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Muistatko, kuskattiinko samassa autossa lentobensiiniä (100LL) ja kerosiinia (Jet A-1)? Tai Hotnettihan haluaan girassinsa hieman lisäaineistettuna.
Ei kuskattua. Se lentobensiinin menekki oli muutenkin jo todella vähäistä ja nykyään vielä vähäisempää että siihen riittää vain henkilöauton perässä kiskottava perävaunu missä on oma pieni pumppu.
Siis letkuliittimestä tankin päässä nyt puhut? Ja onko tuosta parin minsan hommasta siis ihan oma kokemus? (En epäile, kunhan varoskelen kuulopuheita, kuten aina hyvä tapa.)
Letkun päähän saa vaihdettua liittimen. Se ei ole kuin molemiin käsiin sopiva avain, vääntö eri suuntaan ja liitin irti. Sitten vain kierretään uusi kiinni ja kiristys. On omaa kokemusta polttoainehommista.
Tässä lähikuva painetankkausliittimestä. Näkyy letkukierre päässä.
Toki näitä ei käytännössä vaihdeta kuin rikkoutuessa, tiivistetään kiinnittäessä tiivistysteipillä ja turha avaaminen vain tekee vuotoalttiimmaksi.
64348-pressure-refueling-nozzle.jpeg
No, toisesta liittimestä lirutetaan kuin auton tankkiin ja toisesta litku tuutataan koneeseen paineella. Eroa on muutakin kuin hana.
Pumppu se pumppaa kun autoosikin tankkaat polttoainetta. Pumpun tehon säätelyllä se virtausmäärä ja paine muutetaan, ei pumppua vaihtamalla. Minäkin saan vaihdeltua virtausta 1l/min vauhdista ~1500l/min omassa arkityökalussa.
 
Viimeksi muokattu:
Hawkeja tankkasin useasti, Migin kerran (ei muuten ole kivaa istua 20 minuuttia Migin selässä räntäsateessa). Sitä en muista, onko girassiautossa kahta eri letkutyyppiä kahta eri tankkaustapaa varten. Teknisesti kai voisi olla, mutta tilankäyttö pohdituttaa.
Kyllä voi olla kaksi letkua laitekaapissa, ne kelat on siellä poikittain niin mahtuu kaksi vierekkäin.
Muoks: löytypä arkistoista wanhastakin kalustosta kuvaa missä näkyy letkukelat.
painetankkeri.jpg
 
Viimeksi muokattu:
World-View-Stratollite_Asset-Monitoring-2-1440x973.png

Resoluutio stratosfäärissä seilaavasta ilmapallosta

Stratospheric balloons promise cheap access to incredibly high-resolution images that can be collected anywhere on Earth. Using off-the-shelf imaging hardware, World View can take photos with 15-centimeter resolution from 75,000 feet, and its custom-made cameras will soon be capable of 5 centimeters.

According to Hartman, World View’s system is sensitive enough to tell whether a person on the ground is “holding a shovel or a gun.” Unsurprisingly, perhaps, World View has attracted the interest of the US Department of Defense, which Hartman says will be one of the company’s first customers when it starts selling its data next year.
https://arstechnica.com/gadgets/201...ce-balloons-are-lurking-at-the-edge-of-space/
 
Kertokaapa milloin arvelette Euroopan ja miksei muidenkin maanosien rakantavan lentohärvelin, joka vetää vertoja tai ylittää F-22 Raptorin kyvykkyyden ilmaherruuskoneena?
 
Vahvalla mutulla veikkaisin aikaa jolloin F-22 ei enää ole jenkkien ykköstykki.
Tämäpä näin. Yhtenäisen valtion on helpompi kehitellä omat sotavermeet ja ajoissa kuin tuplasti populaatioltaan isomman muutaman kymmenen valtion mantereen. Paljon vähemmän monimutkaisuuksia ja esteitä kehityskulussa USA:lla kuin Euroopalla. Kaikkein tärkeimpänä tahtotila sijoittaa asevoimiin.
 
Ei vain sinulle vaan yleisenä kysymyksenä kaikille liittyen tuohon "kuudenteen sukupolveen":

Mikä ominaisuus tai kyky tulee olemaan se joka erottaa nämä nykyisistä koneista?
Yleisen käsityksen mukaan häive oli se juttu joka erotti viidennen sukupolven neljännestä. Onko esimerkiksi tuo Tempest todella kuudetta sukupolvea, vai vain 5 tai 5.5?
 
Ei vain sinulle vaan yleisenä kysymyksenä kaikille liittyen tuohon "kuudenteen sukupolveen":

Mikä ominaisuus tai kyky tulee olemaan se joka erottaa nämä nykyisistä koneista?
Yleisen käsityksen mukaan häive oli se juttu joka erotti viidennen sukupolven neljännestä. Onko esimerkiksi tuo Tempest todella kuudetta sukupolvea, vai vain 5 tai 5.5?
Enkä usko resurssien taas riittävän tempesterin täysimittaiseen kehitykseen ja aseintegraatioon... Fyrkkaa pitää olla takana ihan hirveä määrä.
 
...yleisenä kysymyksenä kaikille liittyen tuohon "kuudenteen sukupolveen":

Mikä ominaisuus tai kyky tulee olemaan se joka erottaa nämä nykyisistä koneista?

Helppo kysymys!

6gen erottuu aiemmista sillä että se ei (enää) ole hävittäjä vaan aiempaa huomattavasti suuremmassa määrin yhteissopeutunut modulaarinen järjestelmä jossa aiempaa huomattavasti suurempi osa toiminnan ja tehtävien kannalta keskeisistä osista on koneen ulkopuolella tai koneesta ulkoistettavissa.

Jos pitäisi nimetä joitain noista, niin osa aseiden laveteista ja sitä kautta aseista, osa sensorijärjestelmistä ja osa omasuojajärjestelmistä.

Jos pitäisi nimetä toimintoja joita ulkoistetaan osittain koneen ulkopuolelle, niin nopeus, loitering, lähitaistelu- ja -tiedustelukyky, toimintasäde ja -aika, lähettäviä sensoreita, torjuvat aseet, pienmaalien tuhoaminen...
 
Ei vain sinulle vaan yleisenä kysymyksenä kaikille liittyen tuohon "kuudenteen sukupolveen":

Mikä ominaisuus tai kyky tulee olemaan se joka erottaa nämä nykyisistä koneista?
Yleisen käsityksen mukaan häive oli se juttu joka erotti viidennen sukupolven neljännestä. Onko esimerkiksi tuo Tempest todella kuudetta sukupolvea, vai vain 5 tai 5.5?
Ehdottaisin että 6:ssa sukupolvessa, sikäli kun vastustajan koneita yleensä voidaan taktisessa tilanteessa observoida, miehitetyn erottaminen miehittämättömästä on lähtökohtaisesti mahdotonta.
Tämä avaa peliteoreettisesti täysin uudenlaisia mahdollisuuksia, esim. bluff vs.double bluff pawn-tyyppiset hyökkäykset. Joihin varautuminen sitoo paljon resursseja.
EI tarvitse katsoa kuin Battle of Okinawaa, kuinka sekaisin jenkeillä pakka meni kun kamikaze oli ensimmäistä kertaa totaalisessa, jopa saturaatiokäytössä.
Kesti aikaa ymmärtää ja sisäisitää vastustajan doktriinin täydellinen muutos, sekä implementoida improvisoituja ad hoc -vastatoimia, mikä oli ymmärrettävästi hitaasti skaalattavissa fleet-tasolle. Kehäpuolustus ilmassa oli liian lähellä ja liian harva, käytännössä tilanne oli alustasolla pelastukoon ken voi, päiväkausia....
 
Back
Top