Ilmavoimien tulevaisuus

Ei vain sinulle vaan yleisenä kysymyksenä kaikille liittyen tuohon "kuudenteen sukupolveen":

Mikä ominaisuus tai kyky tulee olemaan se joka erottaa nämä nykyisistä koneista?
Yleisen käsityksen mukaan häive oli se juttu joka erotti viidennen sukupolven neljännestä. Onko esimerkiksi tuo Tempest todella kuudetta sukupolvea, vai vain 5 tai 5.5?
Kyse on puhtaasti uskottavuudesta. Jos ominaisuudet tai keskeinen ominaisuus poikkeavat ja ovat kehittyneet siinä määrin edellisestä, että konetta voidaan uskottavasti markkinoida seuraavan sukupolven koneena niin silloin se on sitä.

Kaikki myyntimiehet haluaisivat nimittää koneensa uudemman sukupolven koneeksi mutta joutuvat miettimään onko argumentti uskottava vai tuottaako odotusarvon johon petytään.
 
Ei vain sinulle vaan yleisenä kysymyksenä kaikille liittyen tuohon "kuudenteen sukupolveen":

Mikä ominaisuus tai kyky tulee olemaan se joka erottaa nämä nykyisistä koneista?
Yleisen käsityksen mukaan häive oli se juttu joka erotti viidennen sukupolven neljännestä. Onko esimerkiksi tuo Tempest todella kuudetta sukupolvea, vai vain 5 tai 5.5?
Kai se 5 g:n suurin asia oli häive ja tilannekuva sensoreineen sekä verkottumisineen?
G 6 lienee lisääntynyt automaatio (AI), parantunut häive, kyky lentää autonomisesti myös sekä kybersodankäynti kehittyneen elson lisäksi?
 
Kai se 5 g:n suurin asia oli häive ja tilannekuva sensoreineen sekä verkottumisineen?
G 6 lienee lisääntynyt automaatio (AI), parantunut häive, kyky lentää autonomisesti myös sekä kybersodankäynti kehittyneen elson lisäksi?
Siinä on varmasti monia keskeisiä tekijöitä. Automatiikka/robotiikka/ai on hurjassa kehityksessä tällä hetkellä.

Itse valitsisin yhdeksi ulottuvuudeksi sen, että puhutaan entistä enemmän järjestelmästä kuin yksittäisestä lentokoneesta. Esim parvi voi olla tulevaisuudessa jotain muuta kuin 3-4 hävittäjää.

Tuleeko sitten uusia materiaaleja tai työntövoimaratkaisuja. Niitä varmasti kehitellään, mutta ovatko milloin riittävän kypsiä.
 
Mistäpä sitä tietää kuinka hyvin Kiinalaisten J-20 vetää vertoja Raptorile
Kiina kehittyy hienossa tahdissa, mutta en usko kiinalaisten olevan vielä amerikkalaisten tasolla. Miten J-20 pärjäisi eurokoneita vastaan?
 
HX Challenge tuo hävittäjäkandidaatit Suomeen tammi-helmikuussa
https://ilmavoimat.fi/artikkeli/-/a...avittajakandidaatit-suomeen-tammi-helmikuussa

Ilmavoimat järjestää testaus- ja todennustapahtuma HX Challengen 9.1.‒26.2.2020. Tapahtuman keskuspaikka on Satakunnan lennoston Pirkkalan tukikohta.
HX Challengen tavoite on todentaa hävittäjävalmistajien ilmoittamat tiedot tasapuolisesti Suomen olosuhteissa ja suomalaisten määrittämin testein. Jokaisen kandidaatin testeihin on varattu seitsemän arkipäivää.
Ilmavoimien operaatiopäällikkö eversti Juha-Pekka Keränen toimii Ilmavoimien HX-hankejohtajana. Eversti Keränen, mikä on HX Challengen rooli suorituskykyarvioinnissa?
HX Challenge on HX-kandidaattien suorituskykyarvioinnin ensimmäinen vaihe. Tapahtuman tarkoitus on todentaa, että kandidaattien ominaisuudet ja järjestelmät vastaavat suorituskyvyltään valmistajien ilmoittamia tietoja.
Suorituskykyarvioinnin toisessa vaiheessa käytetään HX Challengessa todennettuja suoritusarvoja. Virtuaalisimulaattoreilla toteutettavan toisen vaiheen tavoitteena on selvittää neljän koneen parven menestyminen tarjouspyynnössä asetetuissa skenaarioissa.
Suorituskykyarvioinnin kolmannessa ja viimeisessä vaiheessa selvitetään kunkin kandidaatin tarjoaman HX-järjestelmän operatiivinen tehokkuus pelaamalla ja simuloimalla pitkäaikainen sotapeli, jossa käytetään kahden ensimmäisen vaiheen tuottamia mitta-arvoja. Sotapelissä kukin HX-kandidaatti kaikkine järjestelmineen on osa Suomen koko puolustusjärjestelmää.
HX Challengen tavoite ei siis ole laittaa koneita paremmuusjärjestykseen, vaan saada varmuus hävittäjävalmistajien tarjouspyyntövastauksissa esittämistä suoritusarvoista Suomen oloissa. Tätä todennettua dataa hyödynnämme suorituskykyarvioinnin toisessa ja kolmannessa vaiheessa.
Todennetaanko HX-kandidaattien ilmoittamia tietoja myös muilla tavoin?
HX Challengella on tärkeä rooli HX-kandidaattien tiettyjen suorituskykyjen ja järjestelmien ominaisuuksien todentamisessa käytännön toimintaa vastaavissa olosuhteissa, mutta todentamista tehdään myös muilla tavoin. Osa todentamisesta on tehty ja tullaan tekemään HX-valmistajien kotimaissa toteutetuin koelennoin ja osassa käytetään apuna simulaatioita ja laboratoriotestejä.
Käytettävän menetelmän valintaan vaikuttaa muun muassa se, mikä menetelmä on turvallisin ja tarkoituksenmukaisin tapa todentaa tarkasteltavan suorituskyvyn ominaisuuksia. Esimerkiksi tiettyjä vain poikkeusoloissa käytettäviä monitoimihävittäjän järjestelmien ominaisuuksia tai suorituskykyjen käyttötapoja testataan operaatioturvallisuussyistä ainoastaan maantieteellisesti hyvin rajatulla alueella tai kokonaan simulaatio- ja laboratorioperustaisesti.
Miksi HX Challenge järjestetään Suomessa?
Testaus- ja todentamistapahtuma järjestetään Suomessa, jotta HX-kandidaattien ilmoittamat suorituskykyarvot voidaan todentaa Suomen olosuhteissa ja suomalaisten määrittämin testein. Tämä on tärkeää kandidaattien yhdenvertaisen kohtelun näkökulmasta. Talviset olosuhteet vaikuttavat erityisesti elektro-optisten sensorien sekä mahdollisesti muidenkin aktiivisten ja passiivisten järjestelmien suorituskykyyn. Monitoimihävittäjän operoinnin kannalta haastavinta ei ole niinkään kova pakkanen, vaan nollan molemmin puolin vaihteleva lämpötila, jolloin taivaalta voi tulla niin vettä, jäätävää tihkua, räntää kuin luntakin.
Osallistuuko HX Challengen läpivientiin henkilöstöä myös muista puolustushaaroista?
HX Challengen keskuspaikka on Satakunnan lennoston Pirkkalan tukikohta, mutta lentotoimintaa on ympäri Suomea. Kandidaatit saavat vastaansa esimerkiksi Hornet- ja Hawk-kalustosta koostuvia maaliosastoja. Satakunnan lennoston organisaatioon kuuluvalla Ilmataistelukeskuksella on merkittävä rooli HX Challengen läpiviennissä. Ilmavoimissa nimenomaan Ilmataistelukeskus vastaa koelentämisestä, lentokaluston operatiivisesta testauksesta sekä taistelutapaan ja taktiikkaan liittyvästä tutkimus- ja kehittämistyöstä.
HX-hanke on osa Suomen puolustusjärjestelmän kehittämisen kokonaisuutta, joten HX Challengen läpivientiin tarvitaan myös maa- ja merivoimien sekä Pääesikunnan alaisten laitosten kalustoa ja osaamista. Hornetin seuraajan on kyettävä verkottumaan mahdollisimman saumattomasti maa- ja merivoimien asejärjestelmien kanssa. Ilmavoimien henkilöstön lisäksi HX Challengessa on mukana ammattilaisia muista puolustushaaroista ja Pääesikunnan alaisista laitoksista.
HX Challengessa todennetaan kandidaattien ilmoittamia suorituskykyjä tarjouspyynnössä asetettujen skenaarioiden mukaisissa viidessä tehtävätyypissä: vastailmatoiminta, vastamaatoiminta, vastameritoiminta, kaukovaikuttaminen sekä tiedustelu-, valvonta- ja maalinosoitustehtävät. Todennamme esimerkiksi kandidaattien kykyjä tukea maa- ja merivoimien taistelua, joten on luonnollista, että testeihin osallistuu asiantuntijoita kaikista puolustushaaroista. Tässä vaiheessa painopisteenä on teknisten järjestelmien todentaminen taktisen ja taisteluteknisen tehokkuuden arvioinnin sijaan.
Miten HX Challenge näkyy Tampereen seudulla?
HX Challenge kestää tammikuun alusta helmikuun loppuun. Jokaisen kandidaatin testeihin on varattu seitsemän arkipäivää. Ensimmäiset Eurofighterit saapuvat Pirkkalaan loppiaisen jälkeen ja viimeiset Super Hornetit poistuvat helmikuun lopussa. Suomeen saapuvan kaluston ja henkilöstön määrä vaihtelee tarjoajakohtaisesti. Kukin kandidaatti tuo Pirkkalaan 2‒4 lentokonetta, sillä edellytämme osassa lentotestejä kahden koneen osastoa. Tammi-helmikuu tulee olemaan kiireistä aikaa Satakunnan lennostolle, joten Pirkkalan tukikohdassa on paikalla tavanomaista enemmän puolustusvoimien henkilöstöä.
HX Challenge ei ole lentonäytös tai harjoitus, vaan korostetun tekninen testaus- ja todentamistapahtuma. Tampereen seudulla tapahtuma näkyy lähinnä yksittäisinä lentoonlähtöinä ja laskeutumisina sekä tilapäisinä liikkumisrajoituksina Pirkkalan tukikohdan lähiympäristössä. Satakunnan lennosto osoittaa siviililentoaseman puolelle terminaalien 1 ja 2 väliselle nurmialueelle HX Challengen ajaksi katselupaikan, josta lentoonlähtöjä ja laskeutumisia on mahdollista seurata.
Kandidaattien suoritusarvot todennetaan ja mitataan lentämällä tarkasti suunnitellut lentotehtävät. HX Challengen lentotoiminta toteutetaan pääasiassa arkisin virka-aikaan. Muutamina päivinä testataan hävittäjäkandidaattien järjestelmien toimivuutta heikon valaistuksen olosuhteissa ilta-aikaan. Sen sijaan viikonloppuisin HX Challengeen liittyvää lentotoimintaa ei ole.
Miten HX-hankkeen neuvottelut hävittäjävalmistajien kanssa etenevät HX Challengen jälkeen?
HX-neuvottelut ovat HX Challengesta ja muusta suorituskykyjen todentamisesta erillinen prosessi. Neuvottelujen tavoitteena on parantaa ja optimoida kunkin hävittäjävalmistajan tarjoamaa HX-kokonaisratkaisua.
HX-neuvotteluprosessi jakautuu useampaan vaiheeseen. Lokakuussa 2019 lähetettiin tarkennettu tarjouspyyntö, joka pohjautui alustaviin tarjouksiin ja kandidaattien kanssa käytyyn ensimmäiseen neuvotteluvaiheeseen. Vastaukset saadaan tammikuun 2020 loppuun mennessä. Tarkennetun tarjouspyynnön lähettämisestä käynnistyi toinen neuvotteluvaihe, jossa määritellään lopulliset hankintakokonaisuuksien sisällöt kunkin valmistajan kanssa.
Toisen vaiheen päätteeksi lentokonevalmistajilta pyydetään lopulliset sitovat tarjoukset (Best and Final Offer, BAFO) Hornetin suorituskykyä korvaavista kokonaisuuksista. Hankintapäätöksen HX-hankkeessa hankittavasta monitoimihävittäjästä tekee valtioneuvosto vuonna 2021.
 
Tampereen seudulla tapahtuma näkyy lähinnä yksittäisinä lentoonlähtöinä ja laskeutumisina sekä tilapäisinä liikkumisrajoituksina Pirkkalan tukikohdan lähiympäristössä. Satakunnan lennosto osoittaa siviililentoaseman puolelle terminaalien 1 ja 2 väliselle nurmialueelle HX Challengen ajaksi katselupaikan, josta lentoonlähtöjä ja laskeutumisia on mahdollista seurata.
Lentokonebongareille varattu ihan oma alue mutta tarkoittanee myös, että kiitoradan jatke on tilapäisesti suljettuna. Bongarit eivät parveile siellä spollien kiusana eikä uusia "komisario-caseja" tule.
 
Virtuaalisimulaattoreilla toteutettavan toisen vaiheen tavoitteena on selvittää neljän koneen parven menestyminen tarjouspyynnössä asetetuissa skenaarioissa.
Suorituskykyarvioinnin kolmannessa ja viimeisessä vaiheessa selvitetään kunkin kandidaatin tarjoaman HX-järjestelmän operatiivinen tehokkuus pelaamalla ja simuloimalla pitkäaikainen sotapeli, jossa käytetään kahden ensimmäisen vaiheen tuottamia mitta-arvoja. Sotapelissä kukin HX-kandidaatti kaikkine järjestelmineen on osa Suomen koko puolustusjärjestelmää.
Tätä todennettua dataa hyödynnämme suorituskykyarvioinnin toisessa ja kolmannessa vaiheessa.
Hornetin seuraajan on kyettävä verkottumaan mahdollisimman saumattomasti maa- ja merivoimien asejärjestelmien kanssa.
todennetaan kandidaattien ilmoittamia suorituskykyjä tarjouspyynnössä asetettujen skenaarioiden mukaisissa viidessä tehtävätyypissä: vastailmatoiminta, vastamaatoiminta, vastameritoiminta, kaukovaikuttaminen sekä tiedustelu-, valvonta- ja maalinosoitustehtävät.
Mitäänhän en asiasta ymmärrä, mutta sen verran vakuuttava listaus, että sitten aikanaan kun tyypistä päätetään, niin poliitikon on kyllä varauduttava perustelemaan kantansa erittäin hyvin, mikäli aikoo tukea jonkun muun kuin näissä testeissä kärkeen päässeen konetyypin hankintaa.
 
"Eversti Juha-Pekka Keräsen mukaan ainakin Rafalesta ja Super Hornetista on tulossa kaksipaikkainen versio Suomeen. Lisäksi Eurofighter tuo todennäköisesti kaksipaikkaisen mallin testitapahtumaan.
Ruotsalaisesta Gripen E -hävittäjästä ei tule kaksipaikkaista F-versiota, mutta Saab on tuomassa muokatun kaksipaikkaisen Gripen D -hävittäjän, jossa on uuden E-hävittäjän monitoreja."

"– Meille on indikoitu, että Growler olisi tulossa. Lopullista varmuutta ei ole, kun emme tiedä, mikä maailmantilanne on silloin, sanoo Keränen."


Tämä oli ihan kiinnostava kysymys myös:
 
@TomTom , kun olet MPnetin aktiivisin ja paras valokuvaaja, niin mites on, tulemmeko saamaan HX-kandidaateista kuvareportaasin? :)
Voi kiitos hirmuisesti kehuista.

En tule kuvaamaan yhtäkään HX-ehdokasta tuolla, koska itse näkisin mieluummin, että ostettaisi koko HX-rahalla kuljetuskoneita ja avattaisi 24/7 ilmasilta hakemaan ISIS-henkilöitä ja muita avaruuskirurgeja tänne, koska rasismi, persut, äärioikeisto ym ym ym ym...
 
Voi kiitos hirmuisesti kehuista.

En tule kuvaamaan yhtäkään HX-ehdokasta tuolla, koska itse näkisin mieluummin, että ostettaisi koko HX-rahalla kuljetuskoneita ja avattaisi 24/7 ilmasilta hakemaan ISIS-henkilöitä ja muita avaruuskirurgeja tänne, koska rasismi, persut, äärioikeisto ym ym ym ym...
Hyi sua, etkö sää muista miten paljon hiilidioksidia tuommoinen lykkää ilmakehään? Laivalla ne pitää tuoda. Briteillä ja jenkeillä on mainiota, joskin vanhaa, kokemusta suurten työvoimamäärien rahtaamisesta mantereelta toiselle. Taisivat tosin lopetella tuon väestö siirron yli puolitoista vuosisataa sitten.
 
Voi kiitos hirmuisesti kehuista.

En tule kuvaamaan yhtäkään HX-ehdokasta tuolla, koska itse näkisin mieluummin, että ostettaisi koko HX-rahalla kuljetuskoneita ja avattaisi 24/7 ilmasilta hakemaan ISIS-henkilöitä ja muita avaruuskirurgeja tänne, koska rasismi, persut, äärioikeisto ym ym ym ym...
Ikävää kun olet tuota mieltä. Tikkakoskeltakin kun tuli hyviä kuvia. Mutta teit kantasi selväksi.
 
OFF TOPIC

Voi kiitos hirmuisesti kehuista.

En tule kuvaamaan yhtäkään HX-ehdokasta tuolla, koska itse näkisin mieluummin, että ostettaisi koko HX-rahalla kuljetuskoneita ja avattaisi 24/7 ilmasilta hakemaan ISIS-henkilöitä ja muita avaruuskirurgeja tänne, koska rasismi, persut, äärioikeisto ym ym ym ym...

Nyt on jäänyt TomTomilta seuraamatta se, kuinka teknologisesti kehittynyttä väkeä turhapaikanhakeneisto on.

Kun tiedetään, että turvapaikkaa pitäisi hakea ensimmäisestä turvallisesta maasta ja se, että Suomi ei ole rajanaapuri esim. Syyrian, Somalian tai Irakin kanssa, niin ainoa mahdollisuus sille, että Suomi myöntää tarhapaikkoja ilman lentolippua ja sen vaatimaa passia tänne saapuneille 18-39 -vuotiaille alaikäisille turhapaikanhakijoille on tietenkin teleportaatio.

Jos ja kun parrakkaat, vankilatatuointejaan raapivat ISIS-alueiden läpi Turkkiin ja sieltä noin kymmenen maan läpi Suomeen sekä Kongosta Libyaan ja sen jälkeen Välimeren yli Italiaan Syyrian sotaa Suomeen pakenevat keski-ikäiset lapsukaiset saapuvat tänne teleportaatiokoneillaan paperinsa hukanneina, niin tärkeintä on tietenkin muistaa Petteri Orpon sanat että näiden henkilöiden motiivien epäileminen on rasismia.

Mutta se tärkein: Eihän noiden tänne rahtaamiseen kulu penninlatia. Kustannukset alkavat vasta sitten kun rajalla lausutaan taikasana.

(Ok... Poikkeuksena on tietenkin se, että joku somali on joskus saanut erehdyttämällä Suomen kansalaisuuden, lähtenyt sotimaan länttä vastaan ja perustamaan kalifaattia nussinut läpi puolet ISIS-taistelijoista, saanut kaiken maailman marokkolaisten kanssa kakaroita joista tytöt on ehkä naittanut barbileikki-ikäisinä keski-ikäisille ISIS-terroristeille... Mutta hei... Eikös ne ole suomalaisia ja sehän nyt on ihan normaali lastensuojelutoimi, että lennätetään ulkomaalaisia Suomeen jättiläisoperaatioina valtion kustannuksella. Kyllähän jokainen lastensuojelun asiakas tietää mikä se resurssointitilanne Vantaan tapaisissa paikoissa on.)
 
Ehdottaisin että 6:ssa sukupolvessa, sikäli kun vastustajan koneita yleensä voidaan taktisessa tilanteessa observoida, miehitetyn erottaminen miehittämättömästä on lähtökohtaisesti mahdotonta.
Tämä avaa peliteoreettisesti täysin uudenlaisia mahdollisuuksia, esim. bluff vs.double bluff pawn-tyyppiset hyökkäykset. Joihin varautuminen sitoo paljon resursseja.
EI tarvitse katsoa kuin Battle of Okinawaa, kuinka sekaisin jenkeillä pakka meni kun kamikaze oli ensimmäistä kertaa totaalisessa, jopa saturaatiokäytössä.
Kesti aikaa ymmärtää ja sisäisitää vastustajan doktriinin täydellinen muutos, sekä implementoida improvisoituja ad hoc -vastatoimia, mikä oli ymmärrettävästi hitaasti skaalattavissa fleet-tasolle. Kehäpuolustus ilmassa oli liian lähellä ja liian harva, käytännössä tilanne oli alustasolla pelastukoon ken voi, päiväkausia....
Olet sinänsä oikeassa tuossa ns. swarm-ajattelussa mutta toki ilmavoimien tankkausletkun suuttimen malli on hyvin tärkeä lähtökohta.
 
Kai se 5 g:n suurin asia oli häive ja tilannekuva sensoreineen sekä verkottumisineen?
G 6 lienee lisääntynyt automaatio (AI), parantunut häive, kyky lentää autonomisesti myös sekä kybersodankäynti kehittyneen elson lisäksi?
Unohdit laittaa viestikeskuksen osaamisen.
 
Voit laittaa sen itsekin, ei tarvitse minulle brassailla. Gyllis1 osoitti kysymyksensä kaikille foorumilaisille.
Jep, ja hyviä vastauksia tulikin. Tattista vaan kaikille.

Propulsioteknologian kehittyessä hypernopeudet voisi olla yksi ja keinoälyn kehittyessä autonominen toiminta toinen mieleen tuleva juttu jotka voisivat olla sellaisia suuria harppauksia jolla uusi sukupolvi erottuisi selkeästi edellisestä. Jännä nähdä.

Viestikeskuksen osaaminen ei kyllä tässä kontekstissa aukea.
 
OFF TOPIC



Nyt on jäänyt TomTomilta seuraamatta se, kuinka teknologisesti kehittynyttä väkeä turhapaikanhakeneisto on.

Kun tiedetään, että turvapaikkaa pitäisi hakea ensimmäisestä turvallisesta maasta ja se, että Suomi ei ole rajanaapuri esim. Syyrian, Somalian tai Irakin kanssa, niin ainoa mahdollisuus sille, että Suomi myöntää tarhapaikkoja ilman lentolippua ja sen vaatimaa passia tänne saapuneille 18-39 -vuotiaille alaikäisille turhapaikanhakijoille on tietenkin teleportaatio.

Jos ja kun parrakkaat, vankilatatuointejaan raapivat ISIS-alueiden läpi Turkkiin ja sieltä noin kymmenen maan läpi Suomeen sekä Kongosta Libyaan ja sen jälkeen Välimeren yli Italiaan Syyrian sotaa Suomeen pakenevat keski-ikäiset lapsukaiset saapuvat tänne teleportaatiokoneillaan paperinsa hukanneina, niin tärkeintä on tietenkin muistaa Petteri Orpon sanat että näiden henkilöiden motiivien epäileminen on rasismia.

Mutta se tärkein: Eihän noiden tänne rahtaamiseen kulu penninlatia. Kustannukset alkavat vasta sitten kun rajalla lausutaan taikasana.

(Ok... Poikkeuksena on tietenkin se, että joku somali on joskus saanut erehdyttämällä Suomen kansalaisuuden, lähtenyt sotimaan länttä vastaan ja perustamaan kalifaattia nussinut läpi puolet ISIS-taistelijoista, saanut kaiken maailman marokkolaisten kanssa kakaroita joista tytöt on ehkä naittanut barbileikki-ikäisinä keski-ikäisille ISIS-terroristeille... Mutta hei... Eikös ne ole suomalaisia ja sehän nyt on ihan normaali lastensuojelutoimi, että lennätetään ulkomaalaisia Suomeen jättiläisoperaatioina valtion kustannuksella. Kyllähän jokainen lastensuojelun asiakas tietää mikä se resurssointitilanne Vantaan tapaisissa paikoissa on.)
Eihän tämä voi olla Ilmavoimien tehtävä. Vai näetkö tulevaisuudessa Rajavartioston lennokkien suurkuluttajana?
 
Back
Top