HX-hankkeen ase-, tuki- ja järjestelmäkustannuksiin ei ole oikein paneuduttu kaupoista keskusteltaessa. HX:n mukana tilattavat hilppeet muodostavat tukijärjestelmän kanssa toisen mokoman hävittäjän listahintaan.
Siten esim. F-35A:n hinta olisi jopa 170 miljoonaa USD / kpl ja F/A-18E/F sarjalaistenkin 130-140 miljoonaa.
Asejärjestelmien hinta on huikea integrointeineen, kuten BVRAAM-ohjuksissa:
MBDA:lla on jo reippaasti yli 1000 Meteor-tilausta. Ohjuksen hintatietoja on lipsahtanut julkisuuteen vain Saksasta, jonka vuonna 2013 tilaamat 150 ohjusta maksoivat noin 300 miljoonaa euroa, jonka päälle tulevat 160 miljoonan euron integrointikulut. https://siivet.fi/sotilasilmailu/millainen-on-seuraavan-sukupolven-ilmataisteluase-meteor-ohjus/
The cost of Canada's AIM-120D buy is no chump change. Set at $140M, it buys just 32 AIM-120Ds plus support equipment, captive training rounds, spares, training and so on.
https://www.thedrive.com/the-war-zo...les-that-far-outrange-its-cf-18s-radars-reach
"Halpaa ja hyvää konetta ei ole"
Mitä Suomen on sitten hävittäjistä pulitettava?
Yhdysvaltalaisen ilmailualan tutkimuslaitoksen Teal Groupin johtaja ja hävittäjäasiantuntija Richard Aboulafia sanoo Ylen haastattelussa, että koneet käyvät vuosi vuodelta kalliimmiksi.
– Kun Suomi osti aikoinaan Hornetit, hinta oli nykyrahassa suunnilleen 40 miljoonaa dollaria. F-35:n hinta on nykyisin kaksinkertainen ja Super Hornetin suunnilleen 60 miljoonaa.
Aboulafian mukaan hinta voi käytännössä kaksinkertaistua, kun mukaan lasketaan sensorit, aseet, koulutus ja niin edelleen. Puhumattakaan käyttömenoista, joista A-studio raportoi jo vuonna 2015.
Koneiden hintaa nostavat jatkuvasti kasvava kysyntä ja yhä kehittyneempi teknologia. Aboulafia arvioi, että nykyisin hävittäjiä myydään maailmassa vuosittain 15–20 miljardilla dollarilla, mutta ensi vuosikymmenellä lähes kaksinkertainen määrä.
Myös lontoolaisen the International Institute for Strategic Studies -tutkimuslaitoksen (IISS) vanhempi sotilasilmailun analyytikko Douglas Barrie tyrmää toiveet edullisesta hävittäjästä.
– Halpaa ja hyvää hävittäjää ei ole. On joko ostettava kone, joka täyttää kansalliset vaatimukset tai sitten vaatimukset on täytettävä jollain muulla tavalla.
Barrie arvioi, että Gripen ja Super Hornet ovat halvemmasta päästä ja Rafale, Eurofighter ja F-35 kalliimmasta. Mutta yksikään ei ole oleellisesti halvempi kuin muut.
Hintaan voi kuitenkin oleellisesti vaikuttaa se, mitä tulevaisuudessa koneen valmistajamaassa tapahtuu.
https://yle.fi/uutiset/3-10984986
Hinnat ovat nousseet noista ajoista ja Kanadankin yhteensä 50 ohjuslaukauksen hinta-arvio on posketon. Niistä vain 32 on kovia. Toki nuo ovat arvioita ja heittävät varmasti lopullisesta, mutta kuitenkin.
Kovien hintojen paineessa on vaikeata saavuttaa kovin nopeasti samanlaista suorituskykyä, joka on tällä hetkellä ilmavoimilla ja ilmatorjunnalla ohjusmäärissä, jos siis uskomme Siprin tietoja.
Jos konetyypin käyttöönotossa tarvitaan uusi tukeutumisjärjestelmä, koulutuksia ja simulaattoreita sekä varaosia, voi olla että tyyliin 300 kpl BVRAAM ja 150 kpl IP-ohjuksia ei tulla saamaan tuohon pakettiin. Vielä kun pitäisi hankkia ilmasta-merelle asejärjestelmä uutena.
Integroidaanko olemassaolevia ohjuksia uusiin koneisiin ja siirretään osa asehankinnoista 2030-luvulle? Mitä olette mieltä?