Ilmavoimien tulevaisuus

No tässä joutuisimme saamaan luvan myös Yhdysvalloista, Israelhan yritti myydä Kroatiaan mutta kiellettiin.

Ilmeisesti se kiikasti modifiointeihin jotka olisi tehty israelilaisten firmojen kanssa. Aiemminhan esim Alankomaat ovat myyneet koneitaan Jordaniaan ja Chileen.

Sinänsä olisi ironista, jos koneet myytäisiin Vietnamiin, josta tullee USA:n liittolainen lähivuosina...
 
Perustetaan oma "Finn Air" agressor laivue Lappiin..

giphy.gif
 
Ei nyt oikein käy laatuun. Suomihan on vuosien varrella, eriväristen hallituten aikana, myynyt ulkomaille niin uusia tykkejä, vanhoja panssarivaunuja ja sotalaivoja ym. Kuka on tässä tehnyt tulkintoja, pitääpä olla valppaana kun HX konkretisoituu ja lähestyä kansanedustajia asiasta.

täyttä spekulaatiota, mutta ettei vain kävis niin, että HN:n ostaja vaihtaisi uudet central barrelit ja lentäisi vielä 10 vuotta. Se saattaisi johtaa kiusallisiin kyselyihin siitä, että oliko ne oikeasti pakko vaihtaa nyt.

Toisaalta ostajajoukko olisi aika pieni, käytännössä nykyiset Legacy Hornet -käyttäjät. Voisiko USMC olla kiinnostunut?

Meillähän toki on historiassa esimerkkejä, että kuranttia, myyntikelpoista kamaa olisi voitu myydä, mutta stenattiin kuitenkin. Aivan varmasti olisi T-72-kalustolle löytynyt ostaja Afrikasta, Etelä-Amerikasta tai Lähi-Idästä.
 
täyttä spekulaatiota, mutta ettei vain kävis niin, että HN:n ostaja vaihtaisi uudet central barrelit ja lentäisi vielä 10 vuotta. Se saattaisi johtaa kiusallisiin kyselyihin siitä, että oliko ne oikeasti pakko vaihtaa nyt.

Toisaalta ostajajoukko olisi aika pieni, käytännössä nykyiset Legacy Hornet -käyttäjät. Voisiko USMC olla kiinnostunut?

Meillähän toki on historiassa esimerkkejä, että kuranttia, myyntikelpoista kamaa olisi voitu myydä, mutta stenattiin kuitenkin. Aivan varmasti olisi T-72-kalustolle löytynyt ostaja Afrikasta, Etelä-Amerikasta tai Lähi-Idästä.

Näinhän siinä voi käydä, ja "linjaus" johtunee juuri tuosta, eli seuraava käyttäjä voikin käyttää koneita pitkään. Tälloin toimittajajoukko ei toki ota huomioon, että seuraava käyttäjä voi lentää niillä vaikka vain paraateissa tai agressor-käytössä ilman tarvetta sotakäytön lentotunteihin, moderneimpaan elektroniikkaan ym.

Joka tapauksessa, vaikka koneista saisi vaan miljoonan kipale, on muutaman kymmenen miljoonan pottikin sitä luokkaa ettei sitä kannattaisi jättää hyödyntämättä, vaikka raha vain menisi valtion pohjattomaan kassaan. USMC, agressorit, kehittyvät maat kuten Vietnam... (Henkilökohtaisesti voisin antaa koneet ilmaiseksi Taiwaniin, siellä niistä pidettäisiin huolta ja kyseessä olisi keskisormenosoitus Kiinalle.)

Muistelen, että T-55:ia myytiin Vietnamiin "romuksi", voin olla ihan väärässä. T-72:n osalta en ole varma ostajakandidaateista, Afrikassa T-55 on kuningastiikeri, Etelä-Amerikassa suositaan länsivaunuja kuten Leoja, Lähi-Idässä taas T-72 vaunuja olisi voitu myydä lähinnä Iraniin tai Syyriaan. Ilmeisesti on jopa ostajia, kuten Pakistan, jotka preferoivat T-55:ia T-72:n sijaan.
 
Näinhän siinä voi käydä, ja "linjaus" johtunee juuri tuosta, eli seuraava käyttäjä voikin käyttää koneita pitkään. Tälloin toimittajajoukko ei toki ota huomioon, että seuraava käyttäjä voi lentää niillä vaikka vain paraateissa tai agressor-käytössä ilman tarvetta sotakäytön lentotunteihin, moderneimpaan elektroniikkaan ym.

Joka tapauksessa, vaikka koneista saisi vaan miljoonan kipale, on muutaman kymmenen miljoonan pottikin sitä luokkaa ettei sitä kannattaisi jättää hyödyntämättä, vaikka raha vain menisi valtion pohjattomaan kassaan. USMC, agressorit, kehittyvät maat kuten Vietnam... (Henkilökohtaisesti voisin antaa koneet ilmaiseksi Taiwaniin, siellä niistä pidettäisiin huolta ja kyseessä olisi keskisormenosoitus Kiinalle.)

Muistelen, että T-55:ia myytiin Vietnamiin "romuksi", voin olla ihan väärässä. T-72:n osalta en ole varma ostajakandidaateista, Afrikassa T-55 on kuningastiikeri, Etelä-Amerikassa suositaan länsivaunuja kuten Leoja, Lähi-Idässä taas T-72 vaunuja olisi voitu myydä lähinnä Iraniin tai Syyriaan. Ilmeisesti on jopa ostajia, kuten Pakistan, jotka preferoivat T-55:ia T-72:n sijaan.
Venezuela operoi T-72-kalustoa, joten olisivat ehkä olleet kiinnostuneita ennen talouden romahtamista. Uusi Irakin armeija ehkä myös, heillähän on T-90-vaunuja joitakin kymmeniä ja pitkä kokemus T-72-vaunusta, jota valmistettiin myös lisenssillä siellä Saddamin aikaan. Tosin USA olisi tod näk närkästynyt näistä kaupoista
 
Näinhän siinä voi käydä, ja "linjaus" johtunee juuri tuosta, eli seuraava käyttäjä voikin käyttää koneita pitkään. Tälloin toimittajajoukko ei toki ota huomioon, että seuraava käyttäjä voi lentää niillä vaikka vain paraateissa tai agressor-käytössä ilman tarvetta sotakäytön lentotunteihin, moderneimpaan elektroniikkaan ym.

Joka tapauksessa, vaikka koneista saisi vaan miljoonan kipale, on muutaman kymmenen miljoonan pottikin sitä luokkaa ettei sitä kannattaisi jättää hyödyntämättä, vaikka raha vain menisi valtion pohjattomaan kassaan. USMC, agressorit, kehittyvät maat kuten Vietnam... (Henkilökohtaisesti voisin antaa koneet ilmaiseksi Taiwaniin, siellä niistä pidettäisiin huolta ja kyseessä olisi keskisormenosoitus Kiinalle.)

Muistelen, että T-55:ia myytiin Vietnamiin "romuksi", voin olla ihan väärässä. T-72:n osalta en ole varma ostajakandidaateista, Afrikassa T-55 on kuningastiikeri, Etelä-Amerikassa suositaan länsivaunuja kuten Leoja, Lähi-Idässä taas T-72 vaunuja olisi voitu myydä lähinnä Iraniin tai Syyriaan. Ilmeisesti on jopa ostajia, kuten Pakistan, jotka preferoivat T-55:ia T-72:n sijaan.


Jos ne jonnekin antaa pitää niin Viroon, koulutus ja huolto Suomessa.
 
Ihan vaan sellainen "näppituntuma" että Tuomioja suomisyöjän nimi löytyy alariviltä, haloska toinen perkele.

Suomihan on myynyt käytettyjä sotakoneita ulkomaille viimeksi 2014, eli Redigot. En oikein usko, että tuollaista linjausta on tehty millään poliittisella tasolla. Ohjusveneet menivät 2008 Kroatiaan, Haloskan ollessa presidenttinä. Vaikea uskoa, että poliitikot ovat edes miettineet jonnekin 2020-luvun lopulle tai jopa 2030-luvulle menevää asiakokonaisuutta. Mikä tärkeintä, tuossa voi tehdä muutoksen, koneita ei ole paalattu eikä toki paalatakaan pitkään aikaan.

Kysymys kuuluu, kuka on tehnyt tuollaisen linjauksen ja milloin, vai onko kyse Ilmavoimien tai toimittajan tulkinnasta tai, kuten itse luulen, rikkinäisestä puhelimesta?
 
Se, että Suomi ei myy käytettyjä eteenpäin uskon voivan olla yhteydessä ostosopimuksiin. Tai ainakin toimittajille syntyy tästä yleistävä kuva asiasta.
Olemme tuotteita ostaessamme sitoutuneet siihen, ettemme välitä/myy näitä valmistajamaan myöntämiä luvanvaraisia suorituskykyjä eteenpäin.

Varmasti esim Hornetit olisi myytävissä mutta silloin siitä tulisi neuvotella myös USA:n kanssa.

Tässä ei ole kulunut valitettavasti kuin muutama vuosikymmen siitä, että olimme pahasti turvallisuuspoliittisessa kytköksessä Neuvostoliittoon. Silloin ja vähän sen jälkeenkin ei ollut itsestään selvää, että USA tai vaikka Israel saattaisi tänne itablokin rajalle kaikkea tekniikkaa myydä. Toisaalta myös Neuvostoliitto pidätti oikeuden myydä tai luovuttaa tekniikkaansa meiltä eteenpäin.
 
Se, että Suomi ei myy käytettyjä eteenpäin uskon voivan olla yhteydessä ostosopimuksiin. Tai ainakin toimittajille syntyy tästä yleistävä kuva asiasta.
Olemme tuotteita ostaessamme sitoutuneet siihen, ettemme välitä/myy näitä valmistajamaan myöntämiä luvanvaraisia suorituskykyjä eteenpäin.

Varmasti esim Hornetit olisi myytävissä mutta silloin siitä tulisi neuvotella myös USA:n kanssa.

Kyllä, varmasti juuri näin. Toisaalta USA on sallinut sotakalustonsa myynnin eteenpäin, kuten vaikka Alankomaiden ja Australian tapauksessa, kunhan ostaja on ollut sopiva. Se, löytyykö sellaista sitten aikanaan on asia erikseen.
 
Back
Top