Mistä meinasit lisää lentotunteja repiä C-17 koneille? Meinaatko että muut maat luopuisi omista tunneistaan Suomen hyväksi? Ei onnistu.
Kuljetuskoneilla voidaan myös kuljettaa kalustoa Suomen sisällä, jos painopistealue muuttuu etelä-pohjois Suomen välillä. Esim M270, niiden kasetteja yms.
Juuri näin. Olemme keppikerjäläisen asemassa nyt, jonka Afganistanin evakuointi osoitti. NATO SAC- europen kapasiteettia ei saada lisää edes rahalla ja se on tietääkseni meillä nyt 100 tuntia vuodessa, joka on surkean vähän. Nuo Unkarin C-17 koneet on olleet täystyöllistettyjä jo ennen Ukrainan konfliktin kiihtymistä ja nyt varmasti vielä enemmän pitkälle tulevaisuuteen. C-17 on kuitenkin jotakin, mihin meillä ei ole varaa eikä niitä kannata havitella. Ei siis mitään strategista kuljetuskykyä tarvita, mutta kyllä näen että meillä on puute taktisen ilmakuljetuskyvyn kapasiteetissa. C-295M on hankittu pääasiassa kotimaan puolustuksen tehtävien tukemista varten, ei mitään suurempaa.
Afganistan osoitti viimeistään sen miten arvaamattomassa maailmassa me elämme ja miten nopeasti tilanteet tulevat eteen. Näkisin että NATO-jäsenyys lisää meidän tarvetta osallistua kriha-operaatioihin täysjäsenenä ja myös kyetä reagoimaan nopeasti silloin kun omat kansalaiset tai sotilaat ulkomailla ovat tuen tarpeessa. Yhdysvaltain erikoisoperaatioita tukevat erilliset lennostot, joilla on huippukalusto ja osaaminen monenlaisiin tehtäväviin ympäri maailmaa. Sieltä hakisin oppeja ja kalustoa jos euroopasta sitä ei saa.
Itse lähtisin esimerkiksi siitä että kalusto ja tehtävät mitä meidän tarvitsisi hankkia ja hallita olisivat:
- erikoisjoukkojen sekä kriha-joukkojen tukeminen ja siirto nopeasti kotimaassa, suomen lähialueilla sekä rajoitetusti NATO-operaatioissa
- kriha-operaatioiden humanitaariset tehtävät (tarvikkeiden pudotus katastrofialueille ja siviilihenkilöstön sekä materiaalin kuljetukset)
- toimintakyky arktisilla alueilla sotilaallisesti ja katastrofeissa
- ilmatankkaus rajoitetusti hekoille ja lentokalustolle
- operointi korotetun sotilaallisen uhkan alueilla
- kriittisen sotilasmateriaalin toimitus ulkomailta suomeen sotilaallisen uhkan vallitessa
- lääkinnällinen evakuointi etäältä ja hankalapääsyisiltä alueilta ( Medevac)
- muut puolustusvoimien kuljetustehtävät
Näihin tehtäviin riittäisi tuo 3 konetta jos valinta osuu C-130J konetyyppiin. Sopivaksi comboksi valitsin 2 kpl C-130J-30 Super Hercules kuljetuskoneita ja yhden erikoisoperaatioihin suunnitellun tyypin, kuten tuo MC-130J Commando II. Perusversiot hankkisin ilmatankkauskyvyllä ja integroidulla omasuojalla varustettuna. Pimeätoimintakyky NVG-ohjaamolla voisi olla riittävä perusversioissa ja tuo MC-130J sitten tietysti tulee FLIR-sensoreilla ym. herkuilla ihan totaaliseen pimeässä tapahtuvaan matalalentoon varustettuna.
Utin ja laivaston erikoisjoukoista koostaisin sitten 75-100 henkilön squadronin sopimussotilaita, jakautuen 3-4 wingiin. Joukot koulutettaisiin myös ulkomailla tapahtuviin, vaativiin erikoisoperaatioihin merellä ja maalla. Näin suomi pääsisi sellaiseen kerhoon, jossa saataisiin korvaamatonta oppia ja kokemuksia todellisista erikoisoperaatioista erilaisissa uympäristöissä kumppanimaiden kanssa (USA, Iso-Britannia ym.).
Myös Ilmavoimien operoiva henkilöstö kehittyisi taktisen ilmakuljetuskyvyn operoinnissa huomattavasti. Suomi tarvitsee huippuunsa koulutetun erikoisjoukon, jota voidaan käyttää kansallisten tarpeiden ja kv-tarpeiden mukaisesti ja nopeasti. Tällainen yksikkö voisi olla suoraan pääesikunnan alaisuudessa, omassa erikoisoperaatioista päättävässä segmentissä ja operointiin antaisi luvan TP-UTVA.
Emme voi olla ikuisesti partiolaisia omalla takapihalla tästä eteenpäin. NATOssa ei saa kunnioitusta kyyhöttämällä nurkassa, vaan olemalla aktiivinen ja tuomalla pöytään jotakin yhteiseen kapasiteettiin.