neme
Kapteeni
Kyllä noista koneista on tietoa varmasti todella monella täällä riittävästi. Gripen lienee malliesimerkki torjuntahävittäjästä. Se on pieni, halpa ja ketterä. A-malli suunniteltiin itse asiassa ilmaherruushävittäjäksi toisia ilma-aluksia vastaan. Olen erittäin skeptinen F-35 häiveominaisuuksien todelliseen hyötyyn. Onhan sillä niitä, mutta kun menettää koko ajan merkitystään kehittyvien paikantimien johdosta. Gripenkään ei ole mikään majakka tutkassa. F-35 ongelmana on sen naurettava suorituskyky kaikissa sille asetetuissa tehtävissä. Se on yksinkertaisesti todella kankea ja häviää dogfightissa noin kaikille. Sen asekuorma on mitätön ja tutkan tasosta ei ole selvyyttä. Se ei voi olla suuri, koska kone on pieni. Rynnäkkökoneeksi sillä ei ole ketteryyttä, edes välttävää asekuormaa eikä iskunkestävyyttä. F-35 on rakennettu monitoimihävittäjäksi, mutta suoriutuu melko huonosti lopulta kaikissa tehtävissään. Gripenin uusimpaan malliin on luvattu lisää kokoa, häiveominaisuuksia, tehoa ja asekuormaa. Niillä ominaisuuksilla alkaa muistuttaa perustavanlaatuisesti ilmaherruushävittäjää, jonka tulisi kyetä toimimaan vihun ilmatilassa. Samoin lisääntyneen asekuormansa, myöskin niiden häiveominaisuuksiensa takia se suoriutuu pommitustehtävistä entistä paremmin. Tiedä koska sitten valmistuu? Taitaa olla taas myöhässä Suomea ajatellen. Toivottavasti Suomi ei valitse F-35. Elinkaarikustannus lienee sitä luokkaa, ettei siihen pitäisi sotkeutua millään tavoin.Ei taida tästä porukasta löytyä ketään tuohon uskottavasti vastaamaan. Se tiedetään ettei kumpikaan ole varsinainen ilmaherruushävittäjä joten puutteita tuolla elämänalueella varmasti löytyy molemmista.

Uskomisesi ei minua käytännössä liikuta. F-35 ongelmat on lueteltuna ja sitä fysiikkaa ei pääse pakoon. Selitin karkeasti miksi F-35 ei ole hyvä missään tehtävässä. Kone on täynnä kompromisseja. Jos se olisi suurikokoisempi ja suuremmalla siipipinta-alalla/moottoritehoilla, tilanne olisi erilainen. Siltikin asekuorma jää pieneksi kun sitä yritetään tunkea rungon sisään. Se tekee siitä valaan ilmassa. Mutku se prutku on tehty pieneksi ja vielä tungettu kamat rungon sisään vieläpä pienellä siipipinta-alalla ja välttävällä moottoriteholla. Paljon jää häiveen ja muun mystisen hokkus pokkus tekniikan varalle.