Ilmavoimien tulevaisuus

Mun mummo ja Bear Grylls voivat molemmat olla vain lavetteja rynnäkkökiväärille. En silti haluaisi että nämä ottaisivat matsia :(

Tämä foorumilla esiintyvä "lavetti" -nimitys on sen verran harhaanjohtava ja tarkoituksenhakuinen, että koetan muistaa käyttää aina sotilaista, panssarivaunuista sun muista nimitystä "lavetti" kirjoittaessani tällä foorumilla :)

Ihan miten vain. Kannattaa silti verrata kandidaatteja ja hämmästyä. Modernimmalla avioniikalla pimpattu Hornet ei olisi selkeä altavastaaja millekään muulle kilpailijalle kuin F-35:lle. Vain F-35:ssä on jotakin mullistavaa, eli stealth ja huipputason datafuusio/tilannetietoisuus. Muut ovat 4.5 sukupolven koneita, ja asiallisella avioniikan uusimisella Hornet tulisi hyvin lähelle niitä ja tietyillä osa-alueilla menisi jopa joidenkin yli (esim. asekuorma).

Jos, siis JOS, Hornetien runkojen kuluminen ei tulisi tielle, niin koneisiin voisi tehdä mm. seuraavia parannuksia:

-AESA-tutka ja AIM-120D
-LITENING G4 (maalinosoitussäiliö IRST-kyvyllä)
-AN/ALR-67(V)3 (RWR, Suomessa käytössä tätä nykyä (V)2?)
-AN/ALQ-214(V)5 (Super Hornetin omasuojahäirintälähettimen Hornetiin tarkoitettu versio, suunnitellaan otettavaksi käyttöön vanhoissa Horneteissa)
-Britecloud 218 (drop-in täyte nykyisiin AN/ALE-47 harhamaaliheittimiin, ei tarvitse integraatiota)

Ei tuo olisi huono setti, vaan toisi Hornetin käytännössä samaan sarjaan Typhoonin, Rafalen, Super Hornetin ja Gripen E:n kanssa. Harmi vain, että rungoista on tiima valumassa loppuun, niin meillä kuin muuallakin.
 
Sveitsin speksit seuraavalle hävittäjähankinnalle:

https://www.newsd.admin.ch/newsd/message/attachments/51786.pdf

"All candidates for the new combat aircraft must conduct at least part of their flight and ground testing in Switzerland"

"As far as possible, the combat aircraft being evaluated should be test flown by Swiss pilots "

"For the procurement of the new combat aircraft and the long-range ground-based air defence system, offsets in the amount of 100% of the purchase price will be demanded. "

Yllätyn jos LM vastaa tarjouspyyntöön, jos vastaa edes RFI:hin.
 
Reservin hävittäjälentäjistä puheenollen, tietääkö joku, kuinka Jyrki Laukkanen paransi likinäköisyytensä?

Laukkanen ei ole Jeesus tai muukaan taikaolento, joten hän ei parantanut likinäköisyyttään vaan se korjaantui. Taittovirheillä on taipumus "elää" ajan myötä ja myös korjaantuminen on mahdollista.
 
Sveitsin speksit seuraavalle hävittäjähankinnalle:

https://www.newsd.admin.ch/newsd/message/attachments/51786.pdf

"All candidates for the new combat aircraft must conduct at least part of their flight and ground testing in Switzerland"

"As far as possible, the combat aircraft being evaluated should be test flown by Swiss pilots "

"For the procurement of the new combat aircraft and the long-range ground-based air defence system, offsets in the amount of 100% of the purchase price will be demanded. "

Yllätyn jos LM vastaa tarjouspyyntöön, jos vastaa edes RFI:hin.

Paljonko Sveitsi käyttää rahaa?
 
Paljonko Sveitsi käyttää rahaa?

Ei enempää kuin kahdeksan miljardia, ja sillä pitää saada sekä koneet että ilmatorjunta.

November 8, 2017 / 5:10 PM / 4 months ago
Switzerland to spend no more than $8 billion on new fighter jets

Reuters Staff
2 Min Read


ZURICH (Reuters) - Switzerland will spend no more than 8 billion Swiss francs ($8 billion) to purchase new fighter jets and missile defenses, the government said on Wednesday, toward the lower end of three options previously considered.
The government has tasked the defense department to look at which aircraft to buy, and wants it to begin talks with Airbus, Boeing, Dassault, Lockheed Martin and Saab.
As well as for defense, neutral Switzerland uses fighter jets to police the skies during events like the World Economic Forum in Davos. It wants the new planes to be delivered by 2025.
Switzerland is looking to replace its fleet of Boeing McDonnell Douglas F/A-18C and D Hornets and outdated Northrop F-5 Tigers, all of which are scheduled to be retired in the 2020s.
A defense ministry task force said in a report published in May that the most expensive and powerful option would be to buy 55-70 aircraft and ground-based air defense weapons for an estimated 15 billion to 18 billion francs.
The least expensive option would have been procuring 20 jets and accompanying ground-based air defense systems for 5 billion francs.
($1 = 0.9998 Swiss francs)
Reporting by Joshua Franklin and John Revill; Editing by Susan Fenton

https://www.reuters.com/article/us-...n-8-billion-on-new-fighter-jets-idUSKBN1D82HT
 
Sveitsin speksit seuraavalle hävittäjähankinnalle:

https://www.newsd.admin.ch/newsd/message/attachments/51786.pdf

"All candidates for the new combat aircraft must conduct at least part of their flight and ground testing in Switzerland"

"As far as possible, the combat aircraft being evaluated should be test flown by Swiss pilots "

"For the procurement of the new combat aircraft and the long-range ground-based air defence system, offsets in the amount of 100% of the purchase price will be demanded. "

Yllätyn jos LM vastaa tarjouspyyntöön, jos vastaa edes RFI:hin.

Yllätyn jos eivät vastaa.
 
Yllätyn jos eivät vastaa.

Niin, Sveitsi on niin hyvä referenssiasiakas, että sen sivuuttaminen olisi sulaa hulluutta. Siinä maassa ei ole lahjuksille sijaa.
 
Laukkanen ei ole Jeesus tai muukaan taikaolento, joten hän ei parantanut likinäköisyyttään vaan se korjaantui. Taittovirheillä on taipumus "elää" ajan myötä ja myös korjaantuminen on mahdollista.

Thanks doc, my eyesight is immediately much better! :p

:( Tuo itsessään eläminen on jokseenkin järjenvastaista. Mutta nähtävästi asia on näin, likinäköiseksi voi tulla myös myöhemmällä iällä, jos Wikipediaan luotetaan, ts. pelkkä fyysisen kasvun loppuminen ei selitä asiaa. No, kenties tähänkin löytyy vielä laseria parempi parannuskeino...
 
Thanks doc, my eyesight is immediately much better! :p

:( Tuo itsessään eläminen on jokseenkin järjenvastaista. Mutta nähtävästi asia on näin, likinäköiseksi voi tulla myös myöhemmällä iällä, jos Wikipediaan luotetaan, ts. pelkkä fyysisen kasvun loppuminen ei selitä asiaa. No, kenties tähänkin löytyy vielä laseria parempi parannuskeino...

Tulevaisuudessa vaihdetaan koko silmä.
 
Jos vaihtoehdot on sivuuttaminen tai hylätyksi tuleminen niin se sivuuttaminen ei niin kovin surkea vaihtoehto ole, säästyy rahaa ja mainetta.

Väännän vielä rautalangasta satunnaisten lukijoiden varalla jotka eivät ymmärrä mistä kenkä puristaa:
1)Yksikään ostaja ei ole suorittanut suorituskyky-testejä F-35:llä ennen ostopäätöstä, mitä Sveitsi vaatii ja vieläpä omalla maaperällä
2)Yksikään ostaja ei ole etukäteen päässyt lentämään F-35:llä(suorituskykytestejä) ennen ostopäätöstä, vain maksaneet ja koelento-ohjelman mukaista toimintaa, kaksipaikkaista versiota ei ole
3)Yksikään ostaja ei ole saanut LM:ltä sitoumuksia miljardien vastakaupoista, se sotii koko JSF-konseptia vastaan jossa urakoista kilpaillaan
 
Jos vaihtoehdot on sivuuttaminen tai hylätyksi tuleminen niin se sivuuttaminen ei niin kovin surkea vaihtoehto ole, säästyy rahaa ja mainetta.

Väännän vielä rautalangasta satunnaisten lukijoiden varalla jotka eivät ymmärrä mistä kenkä puristaa:
1)Yksikään ostaja ei ole suorittanut suorituskyky-testejä F-35:llä ennen ostopäätöstä, mitä Sveitsi vaatii ja vieläpä omalla maaperällä
2)Yksikään ostaja ei ole etukäteen päässyt lentämään F-35:llä(suorituskykytestejä) ennen ostopäätöstä, vain maksaneet ja koelento-ohjelman mukaista toimintaa, kaksipaikkaista versiota ei ole
3)Yksikään ostaja ei ole saanut LM:ltä sitoumuksia miljardien vastakaupoista, se sotii koko JSF-konseptia vastaan jossa urakoista kilpaillaan

Niinpä niin. Myös meillä aiotaan, ja varmasti myös pystytään tekemään suorituskykytestejä omalla maaperällä kaikilla koneilla. Kaksipaikkaista versiota tuskin halutaan tai tarvitaan, sellaista ei ole myöskään Trollhättanin miesten lempilapsella. Vastakauppoja on LM, tai olennaisemmin Yhdysvallat, tehnyt kautta historian siinä missä muutkin valmistajat.
 
Viimeksi muokattu:
Jos vaihtoehdot on sivuuttaminen tai hylätyksi tuleminen niin se sivuuttaminen ei niin kovin surkea vaihtoehto ole, säästyy rahaa ja mainetta.

Väännän vielä rautalangasta satunnaisten lukijoiden varalla jotka eivät ymmärrä mistä kenkä puristaa:
1)Yksikään ostaja ei ole suorittanut suorituskyky-testejä F-35:llä ennen ostopäätöstä, mitä Sveitsi vaatii ja vieläpä omalla maaperällä
2)Yksikään ostaja ei ole etukäteen päässyt lentämään F-35:llä(suorituskykytestejä) ennen ostopäätöstä, vain maksaneet ja koelento-ohjelman mukaista toimintaa, kaksipaikkaista versiota ei ole
3)Yksikään ostaja ei ole saanut LM:ltä sitoumuksia miljardien vastakaupoista, se sotii koko JSF-konseptia vastaan jossa urakoista kilpaillaan

1) Ei pitäisi olla mikään deal-breaker
2) tämä oli "ois kiva" -vaatimus, eikä "on pakko" -vaatimus
3) Ei Sveitsikään vaadi LM:ltä mitään. Kuten Suomi, Sveitsikin osoittaa RFI:nsä valtioille, ei yrityksille.
 
perseeseen kasvatetaan nakeva silma lisaa... Siina olisikin ryssalla ihmeteltavaa, kun poteroissa alkaa tyypit loysailla voitaan kun pitaa tahdata tarkasti...

Eikös taistelukaasujen käyttö ole kielletty jo Geneven sopimuksessa (1925)? ;)
———
Omalla maaperällä tehtävät käyttötestit etenkin vaativissa jäätävissä ja lumisissa oloissa olisivat paikallaan tarjokkaille koelentovaiheessa. Autenttisessa ympäristössä voi tapahtua monta sellaista juttua, joita ei pakastinsimulaatiossa voida tehdä ihan samalla tavalla.
 
Eikös taistelukaasujen käyttö ole kielletty jo Geneven sopimuksessa (1925)? ;)
———
Omalla maaperällä tehtävät käyttötestit etenkin vaativissa jäätävissä ja lumisissa oloissa olisivat paikallaan tarjokkaille koelentovaiheessa. Autenttisessa ympäristössä voi tapahtua monta sellaista juttua, joita ei pakastinsimulaatiossa voida tehdä ihan samalla tavalla.


Oleellista meille kai on kuinka paljon lentosuorituksia saadaan toimiessa hajautettuna eri olosuhteissa.
 
Back
Top