Ilmavoimien tulevaisuus

Miksipä Brasilia vaihtaisi konetyyppiä? Gripen vastaa Brasilian tarpeisiin ihan hyvin. Argentiinalla ei ole ilmavoimia oikeastaan enää lainkaan, Venezuela vajoaa yhä kauemmas mutaan ja Chilellä ei riitä resursseja Brasilian ilmavoimien kanssa kilpailuun jos kilpaan lähdetään. Jos jotain Brasilia hankkii niin lisää Gripenejä.
No onhan USA kiinnostavampi kumppani. Ei toki hävittäjätarpeeseen kannata ottaa uutta. Mutta Gripen M vs. Super Hornet kallistuu helpommin jälkimmäiseen, ellei ole halua tuhlata turhaan kehitystyöhön. Tosin eihän niillä ole välttämättä sellaista tarvitsevaa lotjaakaan. Vain se ex-HMS Ocean.
 
No onhan USA kiinnostavampi kumppani. Ei toki hävittäjätarpeeseen kannata ottaa uutta. Mutta Gripen M vs. Super Hornet kallistuu helpommin jälkimmäiseen, ellei ole halua tuhlata turhaan kehitystyöhön. Tosin eihän niillä ole välttämättä sellaista tarvitsevaa lotjaakaan. Vain se ex-HMS Ocean.

Tukialustarpeeseen Brasilialle realistisin vaihtoehto lienee pieni määrä F-35B:tä. Vaikea uskoa, että Brasilia tulisi hankkimaan enää perinteistä tukialusta. Aikaskaala venyisi niin pitkälle, että teknologia lienee siinä vaiheessa jo ajanut tukialusten ohi. Mutta toki kun kyse on Etelä-Amerikan maasta ei mikään ole mahdotonta. Jos esim. Britannia päättäisi luopua yhdestä tukialuksestaan tms...
 

Hävittäjähankinta perustuu puolueiden yhdessä hyväksymään puolustuspoliittiseen selontekoon. Sen perusteella tarjouskilpailu alkoi viime vaalikaudella. Vain vasemmistoliiton Markus Mustajärvi jätti puolustusvaliokunnassa eriävän mielipiteen hävittäjähankinnasta. Siksi hankinnalla on puolueiden laaja tuki.

– Keskusta on sitoutunut puolustuksen strategisten suorituskykyhankkeiden täysimääräiseen toteuttamiseen ja hallituspuolueiden on neuvottelujen alussa sitouduttava 7–10 miljardin euron käyttämiseen hankkeeseen, vastasi keskusta Rinteelle.

Keskusta saa hävittäjähankkeeseen tukea rkp:lta.

– Puolustusselonteon konkreettisin osa liittyy meri- ja ilmapuolustuksen suuriin, strategisiin suorituskykyhankkeisiin ja niiden resursointiin. Laivue 2020 ja HX-hanke [hävittäjät] ovat mittaluokaltaan erittäin merkittäviä investointeja. On selvää, että hankinnat ovat tarpeellisia, jotta maamme puolustuskyky voidaan turvata, rkp vastasi.

Vasemmistoliitto on ainoa puolue, joka selkeästi haluaisi vähentää hävittäjien määrää ja pienentää hankinnan kokonaishintaa.

– Vasemmistoliitto ei vastusta vanhentuvan kaluston korvaamista, mutta hävittäjien määrää ja hintaa tulee arvioida kriittisesti. HX-hankinnassa tulee painottaa teollisen yhteistyön kehittämistä Suomen ja hankintamaan välillä, puolue vastasi.

Vihreät ei mainitse vastauksessaan hävittäjiä. Se kuitenkin vastaa Rinteen kysymykseen kyllä, puolue on valmis tukemaan selonteoissa hyväksyttyä puolustuspolitiikan linjaa.
 
Tukialustarpeeseen Brasilialle realistisin vaihtoehto lienee pieni määrä F-35B:tä. Vaikea uskoa, että Brasilia tulisi hankkimaan enää perinteistä tukialusta. Aikaskaala venyisi niin pitkälle, että teknologia lienee siinä vaiheessa jo ajanut tukialusten ohi. Mutta toki kun kyse on Etelä-Amerikan maasta ei mikään ole mahdotonta. Jos esim. Britannia päättäisi luopua yhdestä tukialuksestaan tms...
Minusta realistisin vaihtoehto Brasilialle on luopua tukialuksista kokonaan, koska Brasilialla ei ole ollut ja tuskin tulee olemaankaan tarvetta projisoida voimaa. Laivaston suojaamiseen ennemmin sijoittaisin kunnollisiin IT-kyvykkäisiin pinta-aluksiin (AEGIS?)
 
Minusta realistisin vaihtoehto Brasilialle on luopua tukialuksista kokonaan, koska Brasilialla ei ole ollut ja tuskin tulee olemaankaan tarvetta projisoida voimaa. Laivaston suojaamiseen ennemmin sijoittaisin kunnollisiin IT-kyvykkäisiin pinta-aluksiin (AEGIS?)

Niin, mutta tukialukset on niin hienoja. Brasiliasta tulee suurvalta, se haluu että sillä on auttava kyky projisoida voimaa mihin tarvitaan amfibioaluksia joilla, kuten HMS Oceanilla, on jo lentokansi. Muutaman F-35B:n hankinta ei tule suunnattoman kalliiksi kokonaiskonkurssiin nähden ja voihan niitä käyttää lentonäytöksissä tms. Alue-ito -aluksia kasvavat merivoimat tarvitsevat joka tapauksessa.
 
Niin, mutta tukialukset on niin hienoja. Brasiliasta tulee suurvalta, se haluu että sillä on auttava kyky projisoida voimaa mihin tarvitaan amfibioaluksia joilla, kuten HMS Oceanilla, on jo lentokansi. Muutaman F-35B:n hankinta ei tule suunnattoman kalliiksi kokonaiskonkurssiin nähden ja voihan niitä käyttää lentonäytöksissä tms. Alue-ito -aluksia kasvavat merivoimat tarvitsevat joka tapauksessa.
Siinä tapauksessa, jos budjetti antaa periksi, suosittelisin yhtä monitoimimaihinnousulentotukialusta pienen F-35B -osaston kanssa. Sillä saisi annettua melko hyvän panoksen KV-operaatioihin
 
Jollekin Brasilialle käy hyvin Gripen NG ja heidän tilaus on tietääkseni välillä 108-120 Gripeniä. Kun katsoo heidän rajanaapuriensa ilmavoimia, niin Brasilialle riittää tuo reilut 100 Gripeniä ihan hyvin heidän olosuhteisiinsa. Moderdein hävittäjä alueella, ja ylivoimaisesti suurin määrä lisäksikin.
 
Jollekin Brasilialle käy hyvin Gripen NG ja heidän tilaus on tietääkseni välillä 108-120 Gripeniä. Kun katsoo heidän rajanaapuriensa ilmavoimia, niin Brasilialle riittää tuo reilut 100 Gripeniä ihan hyvin heidän olosuhteisiinsa. Moderdein hävittäjä alueella, ja ylivoimaisesti suurin määrä lisäksikin.
36 tilattu, lisätilauksista ei varmuutta saati päätöksiä.
 
Argentiinalla parikymmentä taisteluhaukkaa, Venezuelalla muutama kymmenen SU-30MK2, ja luultavasti maahan jääviä F16A sarjan koneita. Gripen E + osaavammat lentäjät, niin Brasilia on ihan kukkona tuolla tunkiolla kyllä. Muut maat tuolla suunnalla tuskin kaivavat verta nenästään Brassien kanssa.
Ja Brasilian muut puolustushaaratkin ovat aluetta ajatellen kunnioittavalla tasolla.
 
ZURICH (Reuters) - The Swiss government will split off its purchase of new fighter jets from its order of new surface-to-air defenses, it said on Thursday, setting a budget of 6 billion Swiss francs ($5.96 billion) for the jets alone.

Sveitsissähän on muuten menossa "ratapäivät", jotka meillä vuorossa ensi vuonna. Parhaillaan siellä kurvailee Rafale.
This phase of the evaluation will conclude at the end of June. Candidates are being tested in alphabetical sequence, with Airbus assigned the weeks April 8-21, followed by Boeing (April 22 to May 5), Dassault (May 13-26), Lockheed Martin (June 3-16) and Saab (June 17-30). Swiss pilots will take part in sorties where a two-seater is available. “For the candidates with two-seat fighter jets, it is planned that two test pilots of the [Swiss] Air Force and two test pilots of the armasuisse fly with a test pilot of the manufacturer," explained Berset. “For manufacturers with single-seat fighters, this task is taken over by the manufacturer's pilots.”

Kuinka sveitsiläinen arviointi tapahtuu. Projektin tämän vaiheen arvioijataho Armasuissen Bernhard Bersetin (Project Manager, Testing NKF) haastattelu:
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen video LIMA2019 Airshowsta, jossa SU-30MKM:t ja F/A18D:t lentävät yhdessä esityksessä. Todellinen vääntö alkaa noin 5 minuutin kohdalta. Lopussa 9:00 kohdilla kaikki 6 konetta lentävät big wingissä. Videolla näkyy hyvin Sukhoin ja Hornetin kokoerot. Kaikki Sukhoit käyttävät jarruvarjoja laskussa jostain syystä. Luulin että takapuomissa on tutka , mutta siellähän onkin jarruvarjot!
 
Kiehtova juttu hävittäjien äänestä. Tosin aika vanha, olisiko vuodelta 2000. Esim. F-16 Mil Powerilla viistotakasektorissa (145 dB) sallittua olla alle 30 sek "nykyisellä" tuplakuulonsuojauksella. Uusilla teknologioilla parempi. F-22:n 153 dB ei salli uusillakaan teknologioilla kuin vähän yli 5 min.

F-18C Hornetista on myös kuva sivulla 25. Samoin takakulmat pahin ja muuten vähän konen ympärillä (ylittää 125 dB).

Valtaosa luvuista F-22:sta ja F-35 arvioitu vastaavaksi ("F-22 & JSF personnel noise similar to F-14, F-15, & F-18 (A/B takeoff)"). Crew chief F-22 edessä plattalla saa 139 dB ja siiven alla oleva tsekkaaja 150 dB!

– F-22, F-18E/F, & JSF in addition to numerous legacy aircraft have comparable personnel noise levels/exposures
 
Viimeksi muokattu:
En muista, onko tällaista videota ollut. Voi olla foorumilaisille kiinnostava.

Sveitsin Hornet suorittaa hälytyslähdön ohjaamovalmiudesta. Käskystä ilmaan kuluu kolme minuuttia. Tuon verran aikaa se vähintään vie. Hornet ei ole sillä tavalla yhtä nopea torjuntahävittäjä, kuin esim. Draken, joka oli about saman tien lähdössä matkaan.

Kone käynnistää ensin APU:n, eli pienen suihkuturbiinin, jolla sitten käynnistää toisen moottorin, ja sitten toisella moottorilla käynnistää toisen. Kovaääniset vonkunat johtuvat moottorien ahtimen siipien sakkauksesta ennen kuin ilmavirta alkaa kulkea moottorin läpi.

 
En muista, onko tällaista videota ollut. Voi olla foorumilaisille kiinnostava.

Sveitsin Hornet suorittaa hälytyslähdön ohjaamovalmiudesta. Käskystä ilmaan kuluu kolme minuuttia. Tuon verran aikaa se vähintään vie. Hornet ei ole sillä tavalla yhtä nopea torjuntahävittäjä, kuin esim. Draken, joka oli about saman tien lähdössä matkaan.

Kone käynnistää ensin APU:n, eli pienen suihkuturbiinin, jolla sitten käynnistää toisen moottorin, ja sitten toisella moottorilla käynnistää toisen. Kovaääniset vonkunat johtuvat moottorien ahtimen siipien sakkauksesta ennen kuin ilmavirta alkaa kulkea moottorin läpi.


Siksi se A330 MRTT hankinta pitäisi tehdä valtion ja Finnairin yhteistyössä.
 
En muista, onko tällaista videota ollut. Voi olla foorumilaisille kiinnostava.

Sveitsin Hornet suorittaa hälytyslähdön ohjaamovalmiudesta. Käskystä ilmaan kuluu kolme minuuttia. Tuon verran aikaa se vähintään vie. Hornet ei ole sillä tavalla yhtä nopea torjuntahävittäjä, kuin esim. Draken, joka oli about saman tien lähdössä matkaan.

Kone käynnistää ensin APU:n, eli pienen suihkuturbiinin, jolla sitten käynnistää toisen moottorin, ja sitten toisella moottorilla käynnistää toisen. Kovaääniset vonkunat johtuvat moottorien ahtimen siipien sakkauksesta ennen kuin ilmavirta alkaa kulkea moottorin läpi.

Ei se oikeen kauaa saa turratakaan, jos meinaa käydä morjestamassa, Sveitsin yli lentää kai 5-10 minuutissa. Eipä siinä ihan heti ole häirikköjäkään lähettyvillä, taikka jos italiaanot vahingossa.
Kestää Hornetin lähtö näköjään saman, kuin meidän mamma tallista.
 
Ylimatruusi
Alokas

1 minuutti sitten
Olen uusi täällä Fortumilla. Miten suhtaudutte seuraavaan ehdotukseen.
Ostetaan X määrä F 35 hävittäjää könttähinnalla esim. 1,5- 2 miljardia. Tämä sisältää ulkoistetut huollon ja päivitykset.. Niin, että LM pitää aina lentokelpoisena 8 -10kpl hävittäjää. PV:n ei tarvitse ylläpitää toista huoltojärjestelmää.
Sitten ostetaan Gripen NG yli 50 kpl. Näin saataisiin paras mahdollinen hyöty/ hinta suhde.
Gripen kootaan Suomessa ja täysi huolto Suomessa. F 35 taasen tuo viimeisen päälle kyvyn toimia ilmatorjunnan vaikutuksessa ja välittää tietoa ympäriltään. Gripen taasen tuo paljon aselavetti kykyä, hajautusta, kustannustehokasta toimintaa.


Ps. Miten menee jos luovutaan myös hawkeista ja otetaan vielä muutama Gripen F malli lisää, toimiiko se, onko liian kallista? Hawk vs gripen, pienemmällä määrällä ”harjoitushävittäjiä... miten kustannustehokkuus?
 
Ostetaan X määrä F 35 hävittäjää könttähinnalla esim. 1,5- 2 miljardia. Tämä sisältää ulkoistetut huollon ja päivitykset.. Niin, että LM pitää aina lentokelpoisena 8 -10kpl hävittäjää. PV:n ei tarvitse ylläpitää toista huoltojärjestelmää.
Sitten ostetaan Gripen NG yli 50 kpl. Näin saataisiin paras mahdollinen hyöty/ hinta suhde.
Gripen kootaan Suomessa ja täysi huolto Suomessa. F 35 taasen tuo viimeisen päälle kyvyn toimia ilmatorjunnan vaikutuksessa ja välittää tietoa ympäriltään. Gripen taasen tuo paljon aselavetti kykyä, hajautusta, kustannustehokasta toimintaa.
Kukaan ei vielä tiedä mitä Gripenin käyttö todellisuudessa tulee maksamaan. Aselavettina se kantaa vähemmän kamaa kuin F-35. Hankintahinnaltaan se tulee hyvin luultavasti olemaan kalliimpi. Hajautetuista maantietukikohdista toimimisen helppous on Gripenin todennäköisesti ainoa etu noista.
 
Back
Top