http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1438047321900.html
Halla-ahon piikki kuumensi Tuomiojan suorassa radiolähetyksessä: ”Tästä olen kyllä kuullut ulkomailla”
Julkaistu: 28.7. 13:11
Perussuomalaisten europarlamentaarikko Jussi Halla-aho sanoi tiistaina Ylen Ykkösaamussa, että muualla maahanmuutosta puhutaan vielä ronskimmin kuin Suomessa.
Jussi Halla-aho (ps) ja entinen ulkoministeri
Erkki Tuomioja (sd) ruotivat kansanedustajien sananvapautta sekä kansanedustaja
Olli Immosen (ps) monikulttuurisuutta vastustavaa kirjoitusta tiistaina
Ylen Ykkösaamussa.
Immonen kehotti kirjoituksessaan käymään taisteluun monikulttuurisuutta vastaan. Halla-ahoa taistelukutsu ei hätkähdyttänyt ja hän puolustikin Immosta jo aiemmin
Facebookissa.
– Täytyy muistaa, että taistelu ja kamppailu ovat sanoina aina kuuluneet poliittiseen retoriikkaan. Ei ole poliitikkoa, joka ei olisi ilmoittanut taistelevansa jonkun asian puolesta, Halla-aho totesi Ykkösaamun haastattelussa.
Halla-ahon mukaan Immosen Facebook-viestiin täytyy suhtautua pienellä varauksella, koska viesti oli kirjoitettu aamuyöllä viikonloppuna.
– Viesti lähetettiin keskellä yötä, eli voi pohtia, miten painava poliittinen puheenvuoro se oli.
Tunteet kuumenivat
Ohjelmassa Halla-ahoa pyydettiin selittämään, miksi Olli Immonen poseeraa Facebookissaan samassa kuvassa Suomen vastarintaliikkeen jäsenten kanssa.
– Tämä esiintyminen Suomen vastarintaliikkeen jäsenten kanssa nyt oli pikemminkin vahinko, koska kyseessä oli avoin tilaisuus, josta otettiin ryhmäkuva. Ei Olli Immonen tiennyt, keitä tässä kuvassa oli. En minäkään tiennyt. Olisin aivan hyvin..., Jussi Halla-aho selitti, ennen kuin kansanedustaja Erkki Tuomioja ehätti keskeyttämään Halla-ahon lauseen omalta puhelinlinjaltaan.
– Mutta hän pani sen kuvan itse Facebookiin. Eikä ole sitä sieltä poistellut. Anteeksi nyt, että puutun tähän, mutta tässä on kyse natsihenkisten porukoiden liepeillä pyörimisestä. Se nähdään toimintana, joka herättää vastenmielisiä assosiaatioita, Tuomioja sanoi keskeytettyään.
– Vastarintaliike ei millään tapaa kiellä natsihenkisyyttään, vaan ylpeilee sillä. Jos kansanedustaja asettuu samaan kuvaan, on se erittäin selkeä viesti myös ulkomailla. Perussuomalaisten sisarpuolueissa muualla Euroopassa puututtaisiin tällaiseen, mutta perussuomalaiset eivät ole toistaiseksi puuttuneet.
Halla-ahon mukaan hänelle ei ole kukaan tullut ulkomailla puhumaan natsihenkisyydestä.
– Minä luulen, että kansanedustaja Tuomioja itse ulkoministerinä toimiessaan ja venäläismielisine ja yleisine anti-amerikkalaisine ideologioineen aiheutti paljon enemmän närää. Tästä olen kyllä kuullut keskustellessani ulkomailla ulkomaalaisten kollegoiden kanssa.
Tuomioja hiiltyi Halla-ahon piikistä.
– Nyt meni kyllä Halla-aholta tosi ala-arvoiseksi. Minä en tällaista keskustelua hänen kanssaan halua jatkaa, Tuomioja sanoi.
Halla-aho kritisoi puoluetovereitaan siitä, että he ovat median välityksellä kritisoineet Immosen toimintaa.
– Vastaavia tilanteita on nähty ennenkin. Joillekin tulee kiusaus lähteä keräilemään irtopisteitä kivittämällä myrskynsilmään joutuneita kollegoita. Siitä tulisi pidättäytyä. Media ei ole meidän ystävämme.
”Keskustelu on muualla ronskimpaa”
Halla-aho kritisoi myös sitä, kuinka maahanmuuttoa pidetään tavoittelemisenarvoisena asiana Suomessa.
– Samalla sivuutetaan naiivisti ja sinisilmäisesti ongelmat, joita kulttuurien kohtaaminen länsimaisissa yhteiskunnissa on tuottanut, kommentoi Halla-aho, joka viittasi puheenvuorollaan myös valtiovarainministeri
Alexander Stubbin (kok) tviittiin, jossa Stubb tiivisti kantansa Immosen kirjoitukseen.
– Monikulttuurisuus on rikkaus, ei mulla muuta. Tämä on se, mitä Immonen, minä ja puolue tarkastelemme kriittisin silmin.
Halla-ahon mukaan monissa Euroopan maissa keskusteltu maahanmuutosta on ronskimpaa kuin Suomessa ja hän pitää ronskiakin keskustelua aiheesta tarpeellisena.
– Epäonnistuneella maahanmuuttopolitiikalla on kielteiset vaikutukset eurooppalaisiin yhteiskuntiin. Perussuomalaiset ovat tuoneet tämän esille. Ruotsiin ei kannata katsella, koska se ei ole hyvä esimerkki, vaan poliittiselta kulttuuriltaan täysin sairas yhteiskunta, mikä nähdään suhtautumisena ruotsidemokraatteihin valtiopäivillä.
Katariina Karjalainen