Pitkähkö teksti, mutta yritetään nyt tuoda pari pointtia esille, koska olen ehkä ilmaissut itseni jälleen kerran huonosti. Henkilökohtainen mielipide, ei kenenkään virallinen kanta, jne jne.
----------------------------------------------------
Alustus pointtiin 1:
Suomen perustuslaki sanoo näin:
Jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen.
Jokainen Suomen kansalainen on velvollinen osallistumaan isänmaan puolustukseen tai avustamaan sitä sen mukaan kuin laissa säädetään.
Laki vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta sanoo näin:
Perusyksikköä suurempien joukkokokonaisuuksien sotilaallinen koulutus, joukkojen operaatioihin valmentaminen ja taisteluammuntojen järjestäminen kuuluu kuitenkin yksinomaan puolustusvoimille. Perusyksiköllä tarkoitetaan enintään komppanian vahvuista joukkoa.
Vapaaehtoisen sotilaallisen koulutuksen on tapahduttava puolustusvoimien käytössä olevilla harjoitusalueilla.
Sotilaallisella koulutuksella tarkoitetaan tässä laissa puolustusvoimien aseilla, ampumatarvikkeilla tai räjähteillä tapahtuvaa sotilaallisten taitojen sekä joukon yhteistoiminnan kehittämistä sodassa tai muissa aseellisissa selkkauksissa toimimista varten.
Viimeisen kohdan sanamuoto on perinteisen hölmöä lakitekstiä. Siitä ei selviä, onko kaikki joukon yhteistoiminnan kehittäminen kielletty, vai pelkästään sellainen, jossa käytetään PV:n kamoja. Olettaisin, että jälkimmäinen tulkinta on oikein, sillä muussa tapauksessa suurin osa partio- ja metsästystoiminnasta olisi tämän lain vastaista. Puhumattakaan paintball- tai airsoft-harrastuksista.
Haagin sopimus:
Haagin toisessa rauhankonferenssissa tehtyjä ja siellä 18 päivänä lokakuuta 1907 allekirjoitettuja kansainvälisiä sopimuksia.
Suomen liittyminen on voimassa 9 päivästä kesäkuuta 1922.
...
...
...
Liite yleissopimukseen. Maasodan lakeja ja tapoja koskeva ohjesääntö.
I OSA.
Sodankävijöistä.
1 LUKU.
Sodankävijän ominaisuudesta.
1 artikla.
Sodan lait, oikeudet ja velvollisuudet eivät koske ainoastaan armeijaa, vaan myöskin miliisi- ja vapaaehtoisia joukkoja, mikäli ne täyttävät seuraavat ehdot:
1) että niillä on johtajana alaisistaan vastuussa oleva henkilö;
2) että niillä on määrätty ja matkan päästä eroitettava tuntomerkki;
3) että ne kantavat aseitaan julkisesti; ja
4) että ne sotatoimissaan noudattavat sodan lakeja ja tapoja.
Niissä maissa, joissa miliisi- tai vapaaehtoiset joukot ovat armeijana tai sen osanA, tarkoittaa nimitys armeija näitäkin.
2 artikla.
Valtaamattoman alueen väestöä, joka vihollisen lähestyessä omasta tahdostaan ryhtyy aseisiin vastustaakseen päälletunkevia joukkoja ennättämättä järjestäytyä 1 artiklan mukaisesti, pidetään sodankävijänä, jos se kantaa aseita julkisesti sekä noudattaa sodan lakeja ja tapoja.
3 artikla.
Sodankävijäin aseellisiin voimiin saattaa kuulua taistelevia ja ei-taistelevia. Joutuessaan vihollisen vangiksi on kumpaisellakin oikeus sotavangeille tulevaan kohteluun.
Ainoat rajoitukset mitä olen noista löytänyt, koskevat puolustusvoimien aseiden käyttöä ja komppaniaa suurempien joukkojen koulutusta. Vapaaehtoista osallistumista maanpuolustukseen ei ole noissa kielletty ja laveasti tulkiten jos valtio ei pysty turvaamaan jokaisen oikeutta elämään, niin eikö silloin kansalainen saa itse tehdä toimenpiteitä asian edistämiseksi.
Haagin sopimuksen mukaan ei tarvitse kuulua varsinaisiin joukkoihin ollakseen laillinen taistelija.
Pointti 1:
Käsitykseni mukaan
sotatilanteessa muodostuvia vapaaehtoisjoukkoja ei ole missään kielletty.
Vapaaehtoisten omaa harjoittelua rauhan aikana ei ole kielletty, jos käytössä ei ole PV:n asemateriaalia tai komppaniaa suurempaa joukkoa. Ja jos tällaisten joukkojen harjoittelua karsastetaan, niin näppärät henkilöt naamioi sen suunnistus- ja partiolaistoiminnaksi. Välillä vähän SRA-treeniä.
Jos olen tässä asiassa väärässä, niin toivoisin pikaista korjausta näihin seikkoihin.
----------------------------------------------------
Alustus pointtiin 2:
Puolustusvoimien joukot kärsivät myös materiaalitappioita taisteluiden aikana. Nämä pitää jollain tavoin korvata.
Puolustuvoimilla ei ole kovinkaan paljon jos ollenkaan ylimääräistä materiaalia. Materiaalireservi tarvitaan tappioiden korvaamiseen ja mahdollisten uusien joukkojen luomiseen. Mikäänhän ei estä PV:n joukkojen lukumäärän nostamista poikkeustilalailla tai vastaavalla menettelyllä.
Puolustusvoimien aseiden käyttöä rauhan aikana on rajoitettu lailla. (kts. edellinen pointti)
Tulivoima ei oleellisesti kasva siirryttäessä siviilimarkkinoilta saatavasta itselataavasta kertatulikivääristä PV:n tarjoamaan malliin, jossa on mahdollisuus sarjatuleen.
Pointti 2:
Muille kuin puolustusvoimien joukoille ei tule jakaa PV:n materiaalia. Eli ei "rynkkyjä kotiin". Vapaaehtoisjoukot saavat pärjätä ihan omineen ja aktiivisilla ukoilla on jo kohtuullisen hyvät varusteet. Monella on antaa jotain kaverille lainaksi. Jos rähinän aikana saa jotain muuta mukaan, niin kiva juttu.
----------------------------------------------------
Alustus pointtiin 3:
Vapaaehtoisjoukoilla saadaan konkreettisesti lisää tekijöitä maanpuolustustyöhön. Vapaaehtoistoimintaan kannustamalla nostetaan puolustustahtoa myös vapaajoukkojen ulkopuolella.
Osa sijoituksensa menettäneistä henkilöistä on edelleen fyysisiltä ja henkisiltä kyvyiltään täysin käyttökelpoisia taistelutehtäviin. Tukitehtävissä pärjäävät jopa sellaiset, joilla ei ole aikaisempaa sotilaskoulutusta.
PV:llä ei ole ylimääräisiä ukkoja, joten kaikki on plussaa.
Pointti 3:
Vapaajoukoista on hyötyä maanpuolustukselle.
----------------------------------------------------
Alustus pointtiin 4:
Vapaajoukkojen kalusto, organisaatio ja koulutus on hyvin vaihtelevaa ja niiden käyttöä voi olla vaikea suunnitella.
Vapaajoukkoja on vaikea saada kiinni PV:n johtamisjärjestelmiin, joten hyvin yksinkertaisetkin asiat, kuten joukkojen sijainnin ja toiminnan ilmoittaminen muille alueella oleville joukoille, on vaikeaa.
Epävarma tai väärä tieto hankaloittaa joukkojen toimintaa sekä toiminnan suunnittelua ja johtamista. Tämä korostuu erityisesti silloin, kun ammutaan ihmisiä puolin ja toisin.
Pienessä mittakaavassa oikealta vaikuttava toiminta voi olla erittäin haitallista suuremmille suunnitelmille. Esimerkiksi omien joukkojen suunnitellun hyökkäysreitin katkaisu tai taistelutoiminta alueella, joka haluttiin pitää hiljaisena harhautussyistä.
Pointti 4:
Vapaajoukoista voi olla haittaa virallisten joukkojen taistelutoimille.
----------------------------------------------------
Yhteenveto:
Olen vapaajoukkojen kannalla. Lähinnä niiden maanpuolustustahtoa nostavan vaikutuksen vuoksi.
----------------------------------------------------
Vapaamuotoisempi avautuminen:
Mihin vapaajoukkoja voisi käyttää? Varustuksen osalta mahdollisuudet ovat kohteiden vartiointi, alueiden valvonta, huollolliset tukitehtävät sekä rajoitetusti tiedustelu- ja sissitoiminta. Kaksi jälkimmäistä tarvitsevat asiallisen koulutuksen ollakseen tehokasta ja mielellään hieman parempaa kalustoa, kuin mitä siviilimarkkinoilta halvalla on saatavilla. Erittäin rajoitetusti ja lyhytaikaisesti vapaajoukkoja voisi käyttää jonkin maastonkohdan pitämiseen, mutta silloin tarvitaan materiaalitukea vähintään PST-aseiden osalta. Yksittäisiä taistelijoita voidaan käyttää vaikka oppaina, lähetteinä tai kantajina. Vapaajoukon maksimikoko lienee noin joukkue ja suurin osa olisi partio-ryhmätasoa. Komppania vaatisi jo johtamisjärjestelmää ja raskaita aseita. Taisteluosastoa vapaajoukoista en lähtisi tekemään, sillä sen vaatiman kaluston voisi käyttää tehokkaammin muualla. Realiteetit huomioiden vapaaehtoisten taistelijoiden ja vapaajoukkojen käyttöä rajoittaa vain mielikuvitus. Tästä päästäänkin näppärästi seuraavaan asiaan.
PV:n kannalta vapaajoukkojen kanssa toimintaa hankaloittaa juuri niiden vapaamuotoisuus. Niiden tehtäviä on vaikea suunnitella etukäteen varsinkin, kun niiden suorituskyky ei ole tiedossa. Kaikki on sovellettava paikan päällä ja tilanteen mukaan. Kyky ja halu tähän toimintaan on yksilöittäin vaihteleva eikä kaikilla sitä mielikuvitusta ole. Toinen asia mikä vaikeuttaa vapaajoukkojen sopeuttamista PV:n toimintaympäristöön on operaatioturvallisuus. Epämääräisessä varustuksessa oleva "sakki" voi ihan hyvin olla suomalainen vapaajoukko, rahasta vastapuolelle siirtynyt entinen suomalainen vapaajoukko tai vastapuolen erikoisjoukkoja. Pahimmillaan näiden yhdistelmiä. Tällaisen asian varmistamiseen menee hetki eikä senkään jälkeen saa ihmetellä, jos ei saa tietoonsa armeijakunnan yksityiskohtaista suunnitelmaa.
Vapaajoukkojen ja vapaaehtoisten on myös ymmärrettävä oma rajoitteensa. On toimittava ylemmän johtoportaan tai muun joukon tukena eikä tehdä mitä mieleen juolahtaa. Maailman paras PST-mies ei välttämättä osaa toimia oikein kenttätykin tuliasemassa eikä sissitoimintaa harjoitellut joukkue välttämättä saa paikkaa mekanisoidun taisteluosaston hyökkäysryhmityksestä. Paras vaikutus saadaan yhteistoiminnalla, mutta joskus paras ratkaisu voi olla etteivät vapaajoukot osallistu. Jos puoli tuntia ennen tulivalmistelun alkua pataljoonan komentopaikalle tulee hyökkäysalueella olevien vapaajoukkojen edustaja, niin todennäköisesti käsky on: "Kaikki pois tieltä ja heti." Tähän kun yhdistetään aikaisemmin mainitsemani suunnittelun hankaluus, niin ei saa ihmetellä, jos saa turhilta tuntuvia tehtäviä.
Kaikki edellä mainittu olisi helpompaa, jos asioita voisi rauhan aikana harjoitella ja kouluttaa. Ongelmia aiheuttaa poliitikkojen ja virkamiesten pelot ja näkemys vapaajoukkojen vaikeasta kontrolloitavuudesta rauhan aikana. Kaikki pitäisi saada valvontaan ja säätelyn alle. Samoin ongelmana on PV:n pienet resurssit, joten kouluttajia tai materiaalia ei ole antaa. Etenkin, koska kyseessä ei ole PV:n joukot.
Mielestäni kaikki rajoitteet on kuitenkin kierrettävissä, jos tahtoa löytyy. Onko poikaporukan sunnuntaisuunnistus kielletty? Ja kuka tulee katsomaan, jos siinä samalla vähän kertaa esimerkiksi tulenjohtamista? Tai miksei Perämetsän Hirvestäjät RY saisi järjestää airsoft-kutsukilpailua, jossa sattumalta käytetään joukkueen perustaistelumenetelmiä, koska ne nyt tuntuu hyviltä? Uskoisin, että yksityishenkilö saa ryömiä metsässä. Ja jos samalla alueella on muita yksityishenkilöitä, joista osa syöksyilee ja osa konttaa, niin missä vaiheessa tulee raja vastaan? MPK:n avoimilla kursseilla ei tarvita sodan ajan sijoitusta ja olettaisin, että MPK:n listoilta löytyy henkilöitä, jotka voisivat kouluttaa myös kurssien ulkopuolella. Uskoisin, että PV:nkin palkkalistoilla on joku riittävän outo yksilö, joka olisi käytettävissä vapaaehtoiseen koulutukseen.
Nyt kiinnostaisi todella paljon, mitä laki oikeasti
kieltää, ja mitä asioita vain paheksutaan jonkun toimesta. Sillä jos ei riko lakia, niin yleensä ei tee rikosta.
Ei muuta tällä kertaa.