Isku Iraniin

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ctg
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
  • Tagit Tagit
    iran
Lisänä asiaan (taisi olla forumin @adam7 twitterissä):

Vanha totuus: Usko vasta johonkin kun Kreml kieltää sen.

:p
 
Kertomatta jää, että matkustajakone nousi tavanomaista lentoputkea joten kyseinen laukaisupäätöksen tehnyt oli nähnyt lukuisia vastaavia tutkakuvia/koneita.

Myös se jää ilmaisematta, että tutkakuvassa kyllä pitäisi erottua risteilyohjus ja matkustajakone toisistaan. Samaten se, että kone oli edelleen lennonjohdon ohjauksessa ja ruudulla.

eipä tätäkään ole avattu enempää.

Vähän selittelyn makua.. mitä noita kaavioita tapauksesta nähnyt, niin kohde lensi suht hitaasti ja nousi samalla, en tiedä mutta veikkaan että risteilyohjus ei mene alle 400 solmua ja nouse yli 8000 jalan..
 
Kertomatta jää, että matkustajakone nousi tavanomaista lentoputkea joten kyseinen laukaisupäätöksen tehnyt oli nähnyt lukuisia vastaavia tutkakuvia/koneita.

Myös se jää ilmaisematta, että tutkakuvassa kyllä pitäisi erottua risteilyohjus ja matkustajakone toisistaan. Samaten se, että kone oli edelleen lennonjohdon ohjauksessa ja ruudulla.

eipä tätäkään ole avattu enempää.

Tuo boldattuhan on ollut ongelmana miltei kaikissa noissa alasampumistapaiksissa. Pitäisi ja pitäisi. Mutta riippumatta siitä, mitä järjestelmä ilmoittaa, sen tulkinnan tekee paineen alla se ihminen.
 
Olipas mielenkiintoinen reittivalinta Dohasta Helsinkiin toissa yönä ajatellen viime aikojen tapahtumia. Reitti kulki noin 100 km Teheranin länsipuolelta jonka jälkeen suoraan Luhanskin yli. Qatar Air Lines on varmaan isä aurinkoisen ja allahin kanssa samaa allianssia joten ei hätää. Ja täytyy sanoa että palvelu on jotain ihan muuta kuin mihin eurooppalaisilla yhtiöillä on meille totutettu finskistä nyt puhumattakaan.
Täytyy sanoa että olen kerran lentänyt Singapore Airlinesilla, ja se palvelu oli kyllä tälläiselle elämässä kolhitulle härmäläiselle kivääri-kulille kuin lentävä paratiisi... todella suuri ero joissain noissa firmoissa.
 
Olikos muilla onnettomuspaikan "tutkijoilla" ( tiedä oikein ketkä tuolla luokiteltiin tutkijoiksi) AK-47 vai löytyykö tuo rojujen joukosta?
Viereisellä kaverilla ei ainakaan ole asetta.


Varmaan vain mukana,
Näyttökuva 2020-01-11 kello 15.28.57.pngNäyttökuva 2020-01-11 kello 15.29.24.png
 
Täytyy sanoa että olen kerran lentänyt Singapore Airlinesilla, ja se palvelu oli kyllä tälläiselle elämässä kolhitulle härmäläiselle kivääri-kulille kuin lentävä paratiisi... todella suuri ero joissain noissa firmoissa.

Vaikka en oikein pidä Turkin politiikasta ja turkkilaisten denialismista armenialaisten kansanmurhaa kohtaan, niin olen aina saanut Turkish Airlinesilta loistavaa palvelua.
 
Tuo boldattuhan on ollut ongelmana miltei kaikissa noissa alasampumistapaiksissa. Pitäisi ja pitäisi. Mutta riippumatta siitä, mitä järjestelmä ilmoittaa, sen tulkinnan tekee paineen alla se ihminen.
Mutta onhan tämä nyt härski tapaus: kone nousee nopeutta keräten normaalia lentoputkea juuri kentältä lähteneenä ja ilmatorjunta on tietoinen lentokentän liikenteestä.

 
Mietin hieman uhrien loppuvaiheita. MH17 tapauksessa matkustajat menettivät ilmeisesti tajuntansa välittömästi rungon repeytymisen yhteydessä eivätkä näin ollen joutuneet kärsimään. Tässä tapuksessa korkeutta oli ainostaan parisen kilometriä eikä ilmanpaine ole samaa luokkaa. Viimeiset minuutit saattoivat siis olla täyttä helvettiä jokaiselle:(
 
Mutta onhan tämä nyt härski tapaus: kone nousee nopeutta keräten normaalia lentoputkea juuri kentältä lähteneenä ja ilmatorjunta on tietoinen lentokentän liikenteestä.

Ilmeisesti ko. yksikkö ei ollut tietoinen. Myöskin ylempään johtoportaaseen ei saatu yhteyttä, joten laukaisupäätöksen teki yksikön komentaja.

Tämä viittaa selkeästi tietoliikennekatkokseen. Sinänsä tapahtumalla on hieman yhteyttä tähän: https://www.public.navy.mil/netc/nrotc/cig/weapons/lecture07-uss vincennes case study.ppt
siinä mielessä, että molemmissa tutkakuva ilmeisesti tulkittiin väärin. Erona on se, että iranilaisilla (ko. yksiköllä) ei ilmeisesti ollat kykyä varoittaa konetta millään tavalla. USN kyllä yritti.
 
Mutta onhan tämä nyt härski tapaus: kone nousee nopeutta keräten normaalia lentoputkea juuri kentältä lähteneenä ja ilmatorjunta on tietoinen lentokentän liikenteestä.

Niin risteilyohjus kayttaytyy jokseenkin samalla tavalla maalia lahestyessaan, toki ohjuksen massa on jotain ihan muuta ja sen varmaan pitaisi nakya sironneessa sateilyssa oh kaiussa.....
 
Ilmeisesti ko. yksikkö ei ollut tietoinen.
No varmasti oli koska eihän kone ollut ensimmäinen joka reittiä käytti. Ja toisaalta, ei kait yhtäkään it-yksikköä isketä vain tontille kertomatta missä he ovat. Olikos miten nuo nousut - koska edellinen kone lensi ko suuntaan?

HS: ”Heidän piti kostaa ankarasti Amerikalle, ei omalle kansalle”, totesi toimittaja Mojtaba Fathi Twitterissä The New York Timesin mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
No varmasti oli koska eihän kone ollut ensimmäinen joka reittiä käytti. Ja toisaalta, ei kait yhtäkään it-yksikköä isketä vain tontille kertomatta missä he ovat. Olikos miten nuo nousut - koska edellinen kone lensi ko suuntaan?

No hyvä että sinulla on sisäpiirin tietoa ko. yksikön päätöksenteosta. :D Se, mitä julkisuuteen on tullut viittaa selkeään tietoliikennekatkokseen.
 
Tämä viittaa selkeästi tietoliikennekatkokseen. Sinänsä tapahtumalla on hieman yhteyttä tähän: https://www.public.navy.mil/netc/nrotc/cig/weapons/lecture07-uss vincennes case study.ppt
siinä mielessä, että molemmissa tutkakuva ilmeisesti tulkittiin väärin.
IR655:n tapauksessa USS Vincennes toimi itse johtokeskuksena ja sillä oli kyydissään kyseisen laivasto-osaston ilmatorjunnasta vastannut upseeri. Eli sillä piti olla paras mahdollinen ilmatilannekuva alueelta.

Varoittamisasiassa oli myös omat hankaluutensa. Siviili-ilma-alusten miehistöä ei ole koulutettu samalla tavalla kuin sotilaslentäjiä neuvottelemaan toisen valtion sotilasviranomaisten kanssa radiolla selvityksistään, vaan ne toimivat vakiomenettelyjensä mukaan siviililennonjohdon ohjauksessa.

Käytännön ongelmana on myös viestin osoittaminen oikealle vasta-asemalle. Siviililentokoneella on tiedossa sen oma radiokutsu, mutta ei juuri muita mahdollisuuksia tunnistaa tuntemattomalle kohteelle osoitettuja viestejä sille tarkoitetuksi. Ja Vincennesillä ei ollut radioita millä seurata siviili-ilmailun radioliikennettä ja selvittää siviilikoneiden radiokutsuja. Tästä syystä integrointi siviili-ilmailun lennonjohtojärjestelmien ja sotilaspuolen kanssa on niin olennaista, paikkatiedon lisäksi kulkee myös tunnistetiedot, esim. radiokutsut.

Tietysti IR655:n tapauksessa Vincennesillä luultiin maalia Iranin ilmavoimien F-14-hävittäjäksi, joten sen kutsuminen siviililennon kutsulla ei olisi muutenkaan tullut kyseeseen. Kutsut olivat tyyppiä ”tuntematon iranilainen lentokone koordinaateissa N, E, nopeus XXX, suunta YYY, korkeus ZZZ”. Nuo arvot oli tutkan antamia ja poikkesivat tietyiltä osin lentokoneen mittariston tuottamista lentoarvoista. Teoriassa IR655:llä oli mahdollisuus selvittää karttoja plaraamalla ja omista lentoarvoistaan ekstrapoloimalla, että Vincennesin viestit voisivat koskea sitä, mutta käytännössä siihen oli hyvin vähän mahdollisuuksia lyhyellä lennolla, jossa oli tarve valmistautua pian alkavaan lähestymiseen määräkentälle. Alasampuminen myös tapahtui Iranin ilmatilassa, joten miehistöllä oli hyvin vähän syytä pelätä jenkkien viestien tulkitsematta jättämisen seurauksia. Todennäköistä on sekin, että miehistö ei halunnut siihen ryhtyä myös ihan poliittisista syistä.

Kun fregatti USS Halyburton kuukautta aikaisemmin käskytti samalla tavalla British Airwaysin lentoa muuttamaan kurssiaan, se vaati monta radioviestiä ja johti vaaratilanteeseen BA:n koneen joutuessa rikkomaan Dubain lennonjohdon antamaa selvitystä ja menemään toisen lennon tielle. Asiasta tuli diplomaattinen selkkaus Dubain ja USA:n välille.

Toki nämä hankaluudet ovat melko erilaisia kuin tilanne jossa omassa maassa lentävä siviilikone ammutaan vahingossa alas eikä minkään muun maan joukkoja ole sekaantunut suoranaisesti asiaan.
 
Mietin hieman uhrien loppuvaiheita. MH17 tapauksessa matkustajat menettivät ilmeisesti tajuntansa välittömästi rungon repeytymisen yhteydessä eivätkä näin ollen joutuneet kärsimään. Tässä tapuksessa korkeutta oli ainostaan parisen kilometriä eikä ilmanpaine ole samaa luokkaa. Viimeiset minuutit saattoivat siis olla täyttä helvettiä jokaiselle:(

Muistan lueskelleeni brittilähteistä, että Lockerbien pommi-iskussa putosi pellolle koneen koneen nokka, mukanaan matkustamon etummaisia penkkejä. Pudotus tuli matkalentokorkeudesta. Ensimmäiset paikalle ehtineet silminnäkijät näkivät parin maassa makaavan uhrin liikehtivän vielä. Toki epäiltiin mm. lämpötilaerojen aiheuttamaksi, mutta silminnäkijöiden mielestä oli selvästi vielä henkeäkin jäljellä, eivätkä asiantuntijatkaan sitä täysin kiistäneet. Ihminen on aika sitkeä otus.

Kuitenkin, koneen alkaessa hajota kappaleiksi hidastuvuusvoimat ja mekaaniset traumat varmastikin saattavat ylivoimaisesti suurimman osan vähintään tajuttomaksi ilman hypoksiaakin, ts. riippumatta lentokorkeudesta.

Jopa MH17 tapauksesta on asiantuntijalausuntoja, joiden mukaan kaikki eivät välttämättä ole heti menehtyneet, mutta eivät myöskään enää täysin kykeneviä ymmärtämään mitä heille tapahtuu. Lamauttavan korviahuumaavan paineiskun jälkeinen valtava riepotus, kova kipu/turtumus shokista, käsittämätön kylmyys, ja tajunnan tasoa laskeva hypoksia. Kuka vain kestää kuitenkin periaatteessa hengissä ilman hengitysilman happea jopa parikin minuuttia, varsinkin ruumiinlämmön nopeasti laskiessa.

Edit. Lisätty sana "hengitysilman"
 
Last edited by a moderator:
Back
Top