Isku Iraniin

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ctg
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
  • Tagit Tagit
    iran
Luulisi kyllä että kiinteän/puolikiinteän patterin ollessa kyseessä tuo olisi vedetty lankayhteytenä. Mutta onko tässä kyseessä se tilanne, että signaalihäirintä on estänyt ohjuslavetin tutkaa kuulemasta koneen lähettämää IFF-signaalia?

Onks mistään häirinnästä mitään näyttöä? Jos ja kun kerran USA ei iskenyt tai edes yrittänyt takaisin miksi se olisi paljastanut korttejaan?
 
Onks mistään häirinnästä mitään näyttöä? Jos ja kun kerran USA ei iskenyt tai edes yrittänyt takaisin miksi se olisi paljastanut korttejaan?
Näyttö on selkeät signaalit jotka poukkoilevat foliohatun sisällä.
 
Lähes kaikki siviilikoneet on varustettu IFF laitteistolla (IFF on sotilastermi). Siviililentoliikenteessä käytetään moodeja 3A/C sekä S, sotilasjärjestelmissä lisäksi muita.

Mode 3A on se nelinumeroinen koodi jonka lennonjohto määrittää ja koneen miehistö syöttää laitteistoonsa. Jotta IFF vastauksia voidaan hyödyntää pitää it-yksiköllä olla organisaation jollain tasolla yhteys siviili lennonvarmistusjärjestelmään, jotta voidaan verrata saatua kyselyn vastausta lentosuunnitelmiin ja todeta IFF:n osalta onko kyseessä uhka vai ei. Moderneissa järjestelmissä käytössä olevat koodit varmaankin on mahdollista syöttää automaattisesti ja miltein reaaliajassa, jos tällaista mahdollisuutta ei ole ei siviilikoneiden koodilla ole kauheasti merkitystä it:lle.

Nopealla haulla sai viitteitä että esim Stingerin IFF laitteessa on Mode 3
Mielestäni siviilipuolen laitteista ei voi käyttää nimitystä IFF (Identification/ Interrogator Friend or Foe), koska käyttötarkoitus ei ole tuon lyhenteen mukainen vaikka toimintaperiaate onkin samankaltainen.

Selvennetään vielä asiaa muille satunnaisille lukijoille. Siviilipuolella on toisitutka, wikipediasta:
"Toisiotutkajärjestelmä (engl. SSR - Secondary Surveillance Radar) on radiomajakka, joka määrittelee ko
hteen etäisyyden radiomajakan lähettämän kyselypulssin ja lentokoneen toisiotutkavastaajan lähettämän vastauksen aikaeron perusteella."
Toiminta on avointa/salaamatonta ja lentolaitteen transponderiin voi laittaa minkä tahansa koodin (esim. kuvan laitteeseen nuppeja kääntelemällä). Sotatilanteessa siviilikoodiin ei kannata siis luottaa.
CessnaARC-RT-359ATransponder04.jpg


IFF (wikipediasta):
"Nykyään IFF on osa lentokoneen elektronisen sodankäynnin laitteistoa. Se on huolellisesti koodattujen salaisten kysymysten ja vastausten vaihtoon perustuva ja muistuttaa tavallista toisiotutkalaitteistoa, jollaisia lentokoneissa on yleisesti siviilikäytössäkin."

Sotatilanteessa ampuvan yksikön ei kannata pitää toisiotutka/IFF -laitteistoa jatkuvasti päällä, koska sillä se altistaisi itsensä vastatoimilla. Toisaalta, jos toisiotutka ei ole pidemmän aikaa päällä (tai vastaava tieto tule järjestelmään muualta), millään ei voi varmistua, että siviilisignaali on aito.

Kaikissa tapauksissa ilmatorjuntaohjusten laukominen siviililiikenteen sekaan on perin riskialtista.
 
Kai sinä käsität miten IFF systeemit toimivat? Se siis on systeemi jolla tunnistetaan omat koneet joissa on yhteensopiva IFF systeemi. Eli käytännössä se on systeemi joka kyselee elektronisesti tunnussanaa. Arvaa moniko siviilikone kantaa mukanaan IFF-systeemiä?
Uskoisin käsittäväni.
Olen joskus todella kauan sitten kääntänyt transpondereiden testaus-/kalibrointiohjeita, työssäni eräässä myös ilmavoimille palveluita tuolloin toimittavassa lentokonehuolto-organisaatiossa.
Jostain syystä kyseinen ohjusilmatorjunta ei ampunut kaikkia ympärillään lentäviä siviilikoneita alas .. hmm - No: Kun operoidaan siviililiikenteen seassa, on kyseessä IFF/SSR ja arvaa moniko liikennekone kuljettaa .. systeemiä. Tässä vinkiksi:

The provision of ATS in Europe has placed increasing reliance on SSR based
radar services and applications. Almost all states comply with the requirement
for the carriage and operation of transponders using civil Mode A, military
Mode 3 (Mode 3/A) together with Mode C altitude reporting for aircraft flying
in controlled airspace.
....
Mode S CONOPS describes a concept of operations which has implications
for all current and future users of SSR, including military Identification Friend
or Foe (IFF) systems operating in 1030/1090 MHz.
....
In general terms, Mode S CONOPS applies to military users as follows:
• Military aircraft operating in accordance with the rules pertaining to General Air Traffic (GAT) e.g. transport, Airborne Early Warning (AEW),Maritime Patrol (MPA) and tanker aircraft.
• Other military aircraft, including helicopters, normally operating in accordance with the rules pertaining to Operational Air Traffic (OAT). These aircraft would on certain occasions require to operate as GAT.
• Appropriate Military ATSUs.
• Air Defence (AD) and AEW units, including static, mobile and deployable units land, sea or air operated, within or adjacent to Mode S radar coverage.

Lähde: Concept of Operations Mode S in Europe(Mode S CONOPS)



Täällä on kohtalaisen leveällä pensselillä ja vakaumuksen syvällä rintaäänellä vedetty todella monimutkainen toiminta-avaruus hämmästyttävän yksinkertaiseksi; Koska tyypit taluttaa kameleita ja tallustelee sandaaleissa, niiden on pakko olla täysiä kurkoja ja paukapäitä.
Kun ollaan pystyvien tappokoneiden kanssa tekemisissä, on vahingon riski hyvin suuri. Varmasti kyseessä on myös toimintakulttuuri, mutta niin se on ollut monella muullakin. Tilanne on varmasti ollut stressin kannalta erittäin kova, ja koko sotilasorganisaatiolla on ollut tekemistä selvitä sotilaallisista ja poliittisista sekä teologisista reunaehdoista. Sitä ei tarvitse hyväksyä - mutta mielestäni on paikallaan yrittää ymmärtää mitä tapahtui.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttö on selkeät signaalit jotka poukkoilevat foliohatun sisällä.
Entäs ne puheet että aikaisempienkin lentojen datassa olisi ollut aukko juuri noilla kohdin? Onko ne todettu vääriksi? Hyvinkin voivat toki olla, en ole millään jaksanut kahlata läpi jokaista linkkiä ja tviittiketjua mitä aiheesta nettiin tunkee.

Mutta jos pitää paikkansa, niin se olisi vihje häirinnän mahdollisesta osallisuudesta. Kun onhan tuossa yksi Iranin isoimmista ohjustukikohdista. Niin vastaiskua odotellessa ennaltaehkäisevä elso mm. dronejen ja ohjusten datalinkkejä vastaan ei liene mahdoton ajatus?
 
Eiköhän tässä nyt kuitenkin ole kyseessä ihan yksinkertainen virhe jolla oli nyt kovat seuraukset.

Virhelaukauksia sattuu ja on aina sattunut konflikteissa. Niin tuolla päin kuin muuallakin. Tuo virhe olisi voinut sattua vastaavissa olosuhteissa missä maassa vain.

Ajatelkaa tilannetta. Varoitus on päällä että Suuri Shaitan voi iskeä. Olet kuullut kaikenlaista drooneista ja stealtheista ja ties mistä wunderwaffeista. Tehtäväsi on suojata sotilastukikohtaa. Ja sitten välähtää. Piste ruudulla! Siinä ei lue että matkustajakone/pommittaja. Vaan kohde. Paine on kaamea. Kohti voi olla tulossa liitopommi, ohjus tai ties mikä. Kohteen nopeus ei merkitse mitään, koska kyseessä voi olla pommi. Tai ylös vetävä pommittaja. Häiritäänkö sinua, onko ELSO:a? Kuka tietää? Aikaa on sekunteja ja ratkaisu voi erottaa elämän ja kuoleman. Teet ratkaisun ja ammut.

Teit väärän ratkaisun ja edessä on pahimmillaan teloitusseinä.

Tuon tyyppisiä virheitä ja paljon helpommissakin tilanteissa on tuolla ja monessa muussa paikassa tehty ennenkin. Ei mitään uutta auringon alla.

Taas keskustelu siitä, että Iranin olisi pitänyt katkaista lentoliikenne varmuuden vuoksi on vähän tekopyhää mielestäni. Onko Iipot varoittaneet siviililiikennettä esimerkiksi Kyproksella, Israelissa, Jordaniassa tai Libanonissa kovinkin usein tehdessään iskuja Syyriaan? Tai Jenkit? Tai Britit? Tai Ranskalaiset? Tai Turkkilaiset? No eivät tietenkään. Eikä varoita kukaan muukaan. Raaka totuus on se, että kukaan ei anna etukäteisvaroitusta vastustajalle ja vielä raaempi totuus on se, että jos tuollainen vahinko sattuu, se on lisäbonus koska se antaa mahtavan propagandavaltin käteen. Jenkit riemuitsevat jos tästä seuraa sisäisiä ongelmia Iranille. Aivan kuten Moskova kiroilee että hyvältä vaikuttanut tilanne sai harmillisen käänteen.

Luuletteko että sen enempää Moskovassa, Washingtonissa tai missään muussakaan pääkaupungissa on menetetty minuuttiakaan yöunta parin sadan kulin hengenmenosta? Nämä ovat isojen poikien pelejä ja siinä ei paljon sivullisten henki paina. Joka muuta kuvittelee pettää itseään.
 
Eräs mahdollisuus joka ei ole tainnut olla esillä:

Tuollapäin maailmaa hierarkisuus ja arvoasteet ovat ihan eri asemassa kuin täällä. Laitteilla voi olla ne osaavat ja asiantuntevat käyttäjät.

Käyttäjien yläpuolella olevat upseerit ja esimiehet eivät välttämättä ole läheskään yhtä hyviä käyttämisessä. Mutta tärkeilyssä ja oman aseman korostamisessa ovat usein aivan loistavan ahkeria ja aikaansaavia.

Sitten tulee tilanne, jossa nappia painaneesta voi tulla suuri sankari. "Abdul pudotti amerikkalaisen koneen!" Antaako vähemmän osaava upseeri taitavamman alaisensa nousta sankariksi vai käskeekö ammattitaitoisen alaisensa sivuun ja istuu itse ratkaisijan rooliin kultaisesta sankarin sädekehästä haaveillen?

Kun on kyse isosta verkostoituneesta kokonaisuudesta, niin voitte olla varmoja että todella monessa paikassa se upseeri komentaa kokeneen ja osaavan alaisen sivuun ja istuu "fiksumpana" itse sille paikalle turaamaan, tolloilemaan ja toheloimaan. Ja tästä seuraa häiriö siellä, tietokatko täällä, hitautta tuolla ja erhdyksiä vähän kaikkialla.

En tiedä onko juuri tuon pudotuksen yhteydessä käynyt näin, mutta mahdollisuus on olemassa. Joku muu arvioikoon kuinka tyypillistä tämmöinen tuolla on. Itse väitän että yllättävän mahdollista.
 
En väitä kun en tiedä mutta onko se nyt niin ihmeellistä jos ohjushyökkäyksen kohteena oleva suurvalta koittaisi vähän häiritä vihamielisen valtion ohjuksia joita tulee kohti?
 
En väitä kun en tiedä mutta onko se nyt niin ihmeellistä jos ohjushyökkäyksen kohteena oleva suurvalta koittaisi vähän häiritä vihamielisen valtion ohjuksia joita tulee kohti?
Melkoista signaalipuuroa pitäisi olla joka baikallisjoukkojen komentajan ruudussa. Ei tuo anna minkäänlaista tekosyytä matkustajakoneen tuhoamiseen mutta voi olla koko palapelissä osatekijä.
 
Minä sitä EW:tä epäilin, varmaan joku muukin. Tuossa on twiitissä muutaman lentoreitin kuvat, noita on vielä enemmänkin toisella koneella talles. Flightradar24 julkaisi jälkeenpäin tarkemman jälkidatan PS752 lennosta, kuin mitä ilmaisella accountilla näkyy, se jatkui vähän pidemmälle, johtuen siitä että yleiseen jakoon pisteitä tulee vain ~1minuutin väleillä. Mulle ei ole kuitenkaan tullut ilmi heidän viesteissään että mitään yleistä "blackouttia" olisi ollut.

Tuo jälkihän tallentuu yksityishenkilöillä olevien ADS-B vastaanottimien kautta. Itse signaali on hyvinkin heikko 1090Mhz taajuudella, joten kovin suuria ei vaadita että matalalla lentävien koneiden jäljet jää näkymättä. Mulla on myös semmoinen käsitys että liikennekoneetkaan ei lähetä sijaintiaan mikäli GPS lokaatio katoaa, mutta en ole mistään varmistanut asiaa.

 
Taas keskustelu siitä, että Iranin olisi pitänyt katkaista lentoliikenne varmuuden vuoksi on vähän tekopyhää mielestäni. Onko Iipot varoittaneet siviililiikennettä esimerkiksi Kyproksella, Israelissa, Jordaniassa tai Libanonissa kovinkin usein tehdessään iskuja Syyriaan? Tai Jenkit? Tai Britit? Tai Ranskalaiset? Tai Turkkilaiset? No eivät tietenkään. Eikä varoita kukaan muukaan. Raaka totuus on se, että kukaan ei anna etukäteisvaroitusta vastustajalle ja vielä raaempi totuus on se, että jos tuollainen vahinko sattuu, se on lisäbonus koska se antaa mahtavan propagandavaltin käteen. Jenkit riemuitsevat jos tästä seuraa sisäisiä ongelmia Iranille. Aivan kuten Moskova kiroilee että hyvältä vaikuttanut tilanne sai harmillisen käänteen.

Iran varoitti Irakia huomattavasti etukäteen, ja Irak puolestaan USA:ta. Tällä argumentilla ei ilmatilan avoimmuutta tässä spesifissä tapauksessa kannata puolustaa.

Itse uskon että se oli auki suojaustarkoituksessa ja että Iranilaiset vain kämmensivät tämän keissin kanssa. Paskastaneissa kun koulutus on mitä sattuu.
 
  • Mitenkä olisi edes osattu videoita sitä konetta silloin pimeällä, ellei olisi joku tiennyt, että tuota napsautetaan ohjuksella? Oliko matkustajaluettelossa joku erityinen henkilö?
 
Viimeksi muokattu:
Kanadalainen liikemies syyttää Trumpia Iranin lentokoneturmasta: ”Narsisisti Washingtonissa repii maailman saavutukset palasiksi”
Kuvituskuva

Kuva: Jim Watson / JP Moczulski
Jaa
Julkaistu: 5:42

Kanadan johtaviin liikemiehiin kuuluva Michael McCain räjähti Trumpille Twitterissä.


KANADAN vaikutusvaltaisimpiin liikemiehiin kuuluva Michael McCain tylyttää Yhdysvaltain presidenttiä Donald Trumpia Twitterissä. McCain syyttää Trumpia epäsuorasti Iranissa tapahtuneesta lentoturmasta.

McCainin yrityksen Maple Leaf Foodsin Twitter-tilillä julkaistussa ketjussa liikemies kertoo, että hänen kollegansa vaimo ja tämän 11-vuotias poika olivat maahan syöksyneen ukrainalaiskoneen 57:n kuolleen kanadalaisen joukossa.


Twitter-viesteissään McCain syyttää Yhdysvaltain hallinnon johtajia ”huonosti laaditun suunnitelman toteuttamisesta”, jonka tehtävä oli kääntää huomio pois poliittista ongelmista. McCain ei suoraan nimeä Trumpia, mutta viestin kohde ei jää epäselväksi.


– Maailma tietää, että Iran on vaarallinen valtio, mutta maailma löysi polun sen hillitsemiseksi. Se ei ole täydellinen, mutta useimpien mukaan se oli oikea suunta, hän kirjoittaa.



McCain huomauttaa, että Yhdysvallat ei ole nyt tervetullut koko Lähi-itään, mukaan lukien Irakiin, missä ”jännitteet kärjistyvät kuumeisesti”.


– Narsisti Washingtonissa repii maailman saavutukset palasiksi ja epävakauttaa aluetta, McCain lataa.


11 000 työntekijää työllistävä McCain kirjoittaa, että kanadalaisten kuolema on Yhdysvaltain ”vastuuttoman, vaarallisen, huonosti suunnitellun käytöksen vaurioita”.


– Me suremme ja minä olen raivoissani.

 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Kanadan pääministeri tylynä televisiohaastattelussa: "Jos jännitteet alueella eivät olisi kiristyneet, alas ammutun koneen matkustajat olisivat elossa"

JULKAISTU 2 TUNTIA SITTEN

Iranissa alas ammutun lentokoneen matkustajat olisivat yhä hengissä, jos jännitteet alueella eivät olisi kiristyneet, sanoo Kanadan pääministeri Justin Trudeau televisiohaastattelussa.

Trudeau syytti osin jännitteiden kiristymisestä naapurimaa Yhdysvaltoja. Yhdysvallat surmasi tammikuun alussa vaikutusvaltaisen iranilaiskenraalin Qassem Suleimanin.

Iran ampui viime viikolla vahingossa alas ukrainalaisen matkustajakoneen lähellä Teherania. Kaikki koneen 176 matkustajaa kuolivat. Uhrien joukossa oli 57 kanadalaista.

 
Kanadan pääministeri tylynä televisiohaastattelussa: "Jos jännitteet alueella eivät olisi kiristyneet, alas ammutun koneen matkustajat olisivat elossa"

JULKAISTU 2 TUNTIA SITTEN

Iranissa alas ammutun lentokoneen matkustajat olisivat yhä hengissä, jos jännitteet alueella eivät olisi kiristyneet, sanoo Kanadan pääministeri Justin Trudeau televisiohaastattelussa.

Trudeau syytti osin jännitteiden kiristymisestä naapurimaa Yhdysvaltoja. Yhdysvallat surmasi tammikuun alussa vaikutusvaltaisen iranilaiskenraalin Qassem Suleimanin.

Iran ampui viime viikolla vahingossa alas ukrainalaisen matkustajakoneen lähellä Teherania. Kaikki koneen 176 matkustajaa kuolivat. Uhrien joukossa oli 57 kanadalaista.


Ymmärtääkseni Kanada on liittovaltio jonka osavaltiolla on oikeus erota siitä.

Käytännössä yksi osavaltio elättää muut. Samaan aikaan muut tekevät koko ajan sellaisia menoja lisääviä enemmistöpäätöksiä joista se elättävä osavaltio ei juurikaan hyödy.

Näkeekö kukaan muu tässä tilanteessa pitkän ja eksoottisen jännitysnäytelmän aineksia?
 
Soleimani assassination part of bigger strategy – Pompeo

“Soleimani’s killing is not an isolated act, but part of a bigger strategy, the administration’s effort to re-establish deterrence vis a vis Iran,” US Secretary of State Mike Pompeo stressed in an address to the Hoover institute on Monday. “That depends on credibility,” he said. “Your adversary must understand that you not only have the capacity to impose costs, but the will do so.” He criticized previous administration’s for never doing enough against Iran “to keep us safe.” The nuclear deal made things worse, Pompeo said, “It enabled the regime to create wealth, revenue streams for the ayatollahs to build up the Shiite militias.”

 
Ymmärtääkseni Kanada on liittovaltio jonka osavaltiolla on oikeus erota siitä.

Käytännössä yksi osavaltio elättää muut. Samaan aikaan muut tekevät koko ajan sellaisia menoja lisääviä enemmistöpäätöksiä joista se elättävä osavaltio ei juurikaan hyödy.

Näkeekö kukaan muu tässä tilanteessa pitkän ja eksoottisen jännitysnäytelmän aineksia?

Vive le Québec libre!"

1200px-Flag_of_Quebec.svg.png



Tälle ehdoton kyllä!!!
 
Back
Top