Isku Iraniin

4. Venäjä halusi edistää omien järjestelmiensä myyntiä Iraniin ja näyttää lännelle ja Ukrainalle. Mutta eikö iranilaiset osta muutenkin kiimassa venäläisiä systeemejä?

Ei osta kiimassa. Pakon edessä ostaa kyllä, mutta paljon mieluummin ostavat apua omien järjestelmien kehittämiseen. Jos oma ei sittenkään onnistu, viivästyy, ei täytä vaatimuksia tai on muusta syystä helvetillinen kiire, niin ulkomainenkin setti kelpaa. Iranin ilmavoimien kalusto on hyvä merkki tästä ajattelutavasta, kun uuden itäkaluston ostamisen sijaan mieluummin tekohengittävät vanhoja Tomcatteja ja Phantom II:a samalla kun kehittävät omaa ilmailuteollisuutta rakentamalla viritettyjä kopioita F-5:stä.

Noin muuten aiheesta, tuli mieleen että mahtaako Tor:ssa olla samanlainen täysautomaattinen toimintatila kuin S-300:ssa (on ainakin joissakin varianteissa)? Ja miten hyvin integrointi Iranin ilmatilannekuvaan on toteutettu, tuleeko tunnistustieto edes läpi Torin tietokoneelle asti? Haen siis sitä että onko kenenkään edes tarvinnut painaa nappia tai hakkeroida mitään, vai onko lennon mahdollisesti ampunut alas automaattinen algoritmi todettuaan että lento suuntaa suoraan suojattavan alueen päälle?
 
Mutta kyllä Iran on yrittänyt ostaa useita kertoja venäläisä aseita mutta venäjä itse myös ollut yllättävän vastahakoinen. Jotkut kaupat ovat sitten kaatuneet YK:n ja Jenkkien painostukseen - kuten lisä MiG-29:ien osto. S300 kauppakin toteutui vasta kovan taivuttelun jälkeen.
 
Yritän kaivaa ja etsiä. Jos olet nähnyt Zero day, niin siinäkö tätä ei ollut?
Minusta Zero Dayssa ei mainittu Jenkkien hyökkäyksestä. Siinä puhuttiin yleiseisti Infraan hyökkäämisestä ja tulevaisuuden riskeistä.
Voipi olla että muistan väärin koska asiasta on jo aikaa.
 
Flightradar näyttää tilannekuvaa noin 20min viiveellä.
Joskus lentokenttien läheisyydessä olen mark 1 eyeballilla katsellut minne (mistä) nousevat (laskeutuvat) koneet ovat menossa (tulossa) ja ei ole ollut mitään viivettä, tai jos oli, niin puhutaan sekuntien viiveestä. Ei kuitenkaan missään nimessä 20 minuutin viivettä. Tykkäys kuitenkin demokratian ja vapauden ystävän ansiosta.
 
SA-15 on tutkahakuinen ohjus joten jos sellaisella on konetta ammuttu, se on osunut luultavasti runkoon. Mikä koneelle on tullutkin niin sen kärsimä vahinko on ollut sellainen että joko lentäjät ovat menettäneet toimintakykynsä tai sitten ohjauskyky on mennyt niin täysin ettei lentäjät ole ehtineet murehtia edes hätäsanomaa. Uutisten mukaan kone olisi yrittänyt kääntyä takaisin kentälle mutta voi vain olla että se alkoi ohjauskyvyttömänä kaartaa.
Jep.
Videon perusteella ainakin 1. ohjus tuli koneeseen edestäpäin, samoin kuin MH17:ssa.
Eli taistelukärki lienee räjähtänyt ohjaamon vieressä ja tuhonneen ohjaamon takana olevan päävirtakeskuksen.
Ohjaamo pysyi kiinni koneessa koska SA-15/Tor ohjuksen taistelukärki on "vain" 15kg.
 
Jep.
Videon perusteella ainakin 1. ohjus tuli koneeseen edestäpäin, samoin kuin MH17:ssa.
Eli taistelukärki lienee räjähtänyt ohjaamon vieressä ja tuhonneen ohjaamon takana olevan päävirtakeskuksen.
Ohjaamo pysyi kiinni koneessa koska SA-15/Tor ohjuksen taistelukärki on "vain" 15kg.

Twitteristä: Videolla näkyvä ohjus on toinen ohjus. Kone oli jo ilmeisesti pimeänä ensimmäisen ohjuksen jälkeen (navigointivaloja tai stroboja ei enään näkynyt) ja ensimmäisen ohjuksen posahdus oli se joka sai kuvaajan osoittamaan linssin taivaalle.
 
Viimeksi muokattu:
Ei osta kiimassa. Pakon edessä ostaa kyllä, mutta paljon mieluummin ostavat apua omien järjestelmien kehittämiseen. Jos oma ei sittenkään onnistu, viivästyy, ei täytä vaatimuksia tai on muusta syystä helvetillinen kiire, niin ulkomainenkin setti kelpaa. Iranin ilmavoimien kalusto on hyvä merkki tästä ajattelutavasta, kun uuden itäkaluston ostamisen sijaan mieluummin tekohengittävät vanhoja Tomcatteja ja Phantom II:a samalla kun kehittävät omaa ilmailuteollisuutta rakentamalla viritettyjä kopioita F-5:stä.

Noin muuten aiheesta, tuli mieleen että mahtaako Tor:ssa olla samanlainen täysautomaattinen toimintatila kuin S-300:ssa (on ainakin joissakin varianteissa)? Ja miten hyvin integrointi Iranin ilmatilannekuvaan on toteutettu, tuleeko tunnistustieto edes läpi Torin tietokoneelle asti? Haen siis sitä että onko kenenkään edes tarvinnut painaa nappia tai hakkeroida mitään, vai onko lennon mahdollisesti ampunut alas automaattinen algoritmi todettuaan että lento suuntaa suoraan suojattavan alueen päälle?

Mutta kyllä Iran on yrittänyt ostaa useita kertoja venäläisä aseita mutta venäjä itse myös ollut yllättävän vastahakoinen. Jotkut kaupat ovat sitten kaatuneet YK:n ja Jenkkien painostukseen - kuten lisä MiG-29:ien osto. S300 kauppakin toteutui vasta kovan taivuttelun jälkeen.

Kuten Torre kirjoitti. Maahan on ollut YK:n asekauppasaarron kohteena, liekö mahtaa olla edelleen/jälleen, en osaa sanoa ydinsopimuksen purkautumisen vaikutuksista. Alapuolella on hieman juttua aiheesta:

 

Heh ja tietenkin väärä ohjusjärjestelmä IL:llä kuvassa. Itse olen nähnyt 8kg maanpäällisen trotyyliräjähdyksen omin silmin jonkun aikaa sitten, ja ei se nyt savuapilveä lukuunottamatta mikään atomipommi ollut. Kyllä mun silmään aika isolta pamahdukselta näyttää videolla. Mutta tää on vaan maallikon mutustelua.
 
Heh ja tietenkin väärä ohjusjärjestelmä IL:llä kuvassa. Itse olen nähnyt 8kg maanpäällisen trotyyliräjähdyksen omin silmin jonkun aikaa sitten, ja ei se nyt savuapilveä lukuunottamatta mikään atomipommi ollut. Kyllä mun silmään aika isolta pamahdukselta näyttää videolla. Mutta tää on vaan maallikon mutustelua.
Tossa voi olla että myös loppu ohjuksen polttoaine on räjähtänyt, mikä tekee siitä isomman näköisen.
 
Mikäli konetta ammuttiin 2 eri ohjuksella, alkaa iranilla olemaan vaikeuksia selittää tilanne vahingoksi.
 
Mikäli konetta ammuttiin 2 eri ohjuksella, alkaa iranilla olemaan vaikeuksia selittää tilanne vahingoksi.
Miten niin? Ohjukset on ammuttu peräjälkeen ja molempien ohjusten ampumishetkellä ampujat ovat luulleet, että kohde on sotilaskone.
 
Pelkästään se että yksin ammut matkustaja koneen alas, kertoo megaluonteisesta töppäyksestä.
Toisekseen se että julkisesti jos nousee esiin tutkimusraporteissa että konetta ammuttiin yhden ohjuksen sijasta 2 eri ohjuksella, se näyttää julkisesti erittäin huonolta.

Kannattaa miettiä miltä se näyttää normaalin pulliaisen silmissä.
 
Back
Top