Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Joten, millä tekosyyllä mikään viranomainen vaatisi pääsyä näkemään lastia "konevauriossa"?

Netissä joku joskus kysyi, että mites kun F-16:ssa on koukku, niin voisiko se laskeutua hätätilanteessa CVN:n kannelle. Vastaus kuului, että tukialus ei koskaan anna sille lupaa tulla laskuun, sillä kapteeni ei halua jotain wannabe naval aviatoria rysäyttämään kannelleen ja keskeyttämään hänen lentotoimintaansa. Se ammutaan alas, jos se sitä yrittää.

Sama juttu varmaan muutoinkin. Ilmatilaan tai aluevesille ei tulla ilman lupaa ja suostumusta.
 
Jos ihmettelee miten laivan lastia joku haluaisi tarkistaa kannattaa miettiä millä tasolla autoliikenteessä kulkevaa tavaraa seurataan. On rekkojen läpivalaisulaitteita ym. Joskus itänaapurin rajalla seurasin miten tavallisia henkilöautojakin pengottiin todella tarkkaan. USA:n ja Meksikon välillä etsitään huumeita ja aseita jne jne. Tuskin Suomenkaan kohdalla kovin suuri poikkeustilanne tarvii olla päällä että asioita tutkitaan vähän tarkemmin.
 
Jos Suomi/Ruotsi ei reagoi eli hae nato-jäsenyyttä niin lienee selvää, että ropuskat ovat tehneet tehtävänsä ampumatta laukaustakaan.
Lähdetään siitä, että kukaan ei määrää meitä myöskään liittymään. Roopuskat seilatkoon, siinähän kuluvat.
 
Jos Suomi/Ruotsi ei reagoi eli hae nato-jäsenyyttä niin lienee selvää, että ropuskat ovat tehneet tehtävänsä ampumatta laukaustakaan.

Uskoisin, että nykyisessä tilanteessa tripwire-osastot tulisivat ennen jäsenhakemuksen julkistamista.

Sen aseellisen kofliktin luominen ei välttämättä ole yksinkertaista. Siinä voi tulla nenään ja se olisi suora sodanjulistus myös EU:lle ja vastatoimet kertaluokkaa taas tuntuvammat kuin Ukrainan tapauksessa, natollakin olisi intressi puuttua Baltian jäädessä mottiin.

Putinista on tullut Naton paras myyntimies ja se voi olla tavoitekin. Laskevat, että Suomi ja Ruotsi on ”menetetty” ja jouduttamalla kehitystä saavat tukea omalle uhriasema narratiivilleen ja tekosyyn hyökätä Ukrainaan, kenties Valko-Venäjänkin ”turvaaminen” on siinä hetkessä korteissa. Suomen ja Ruotsin nato-ilmoitus todennäköisesti johtaisi välittömästi laajaan sotaan Ukrainassa, toisaalta hyökkäys ennen ilmoitusta johtanee niiden hakemuksien lähettämiseen. Venäjän kannalta olisi edullisempaa jos tapa olisi ensin mainittu.
Tai sitten ovat pitäneet Ruotsia menetettynä jo hyvän aikaa. Ajavat Ruotsin natoon ja tietävät että Suomesta ei ole siihen liittymään. Sellainen tilanne olisi tosi hankala meille. Eu on muskelinsa näissä neuvotteluissa näyttänyt. Sitä ei otettu edes mukaan. Suomi hoidetaan Georgian ja Ukrainan asemaan Naton suhteen yksinkertaisesti ajamalla Ruotsi Natoon.
 
Tai sitten ovat pitäneet Ruotsia menetettynä jo hyvän aikaa. Ajavat Ruotsin natoon ja tietävät että Suomesta ei ole siihen liittymään. Sellainen tilanne olisi tosi hankala meille. Eu on muskelinsa näissä neuvotteluissa näyttänyt. Sitä ei otettu edes mukaan. Suomi hoidetaan Georgian ja Ukrainan asemaan Naton suhteen yksinkertaisesti ajamalla Ruotsi Natoon.
Ei mahdoton ajatus tämäkään. Siksi sinne Natoon on nyt mentävä heti ja olla valmis sietämään se epämukavuus mikä siitä seuraa ja olla valmis tarvittaessa puolustamaan (vaikka aseellisesti) oikeutta liittoutumiseen.
 
Tässä ketjussa aiemmin mainitut venäläisalukset (kaasuputken laskemiseen tarkoitettu nosturialus ja sammutusalus) ovat jääneet partioimaan alueelle. Tuosta sijainnista olisi varmaankin aika helppoa tarkkailla Oskarhamnista ja Karlskronasta kohti Gotlantia suuntautuvaa laivaliikennettä. Ja miksei lentoliikennettä myös.
 

Liitteet

  • Katun.png
    Katun.png
    97.2 KB · Luettu: 34
No, on siellä kuitenkin tärkeimmät laitteistot moninkertaistettu ja uudet suojarakennukset suunnitellaan kestämään matkustajalentokoneen törmäys. Ei varmaan ihan perusdroneilla aiheuteta reaktorin sulamiseen johtavaa onnettomuutta, vaikka nipun dynamiittia joku onnistuisikin sinne lennättämään.

Enemmän olisin huolissani kaikesta muusta infrastruktuurista, kuten sähköverkosta ja tietoliikenteestä. Ruotsissahan löysättiin joitakin vuosia sitten mastojen kiinnityskaapeleita ja 300-metrinen masto kaatui - toisaalla löytyi pommi maston juurelta. Tekijä voi olla äitis, isis tai moskoviitti. Tai joku jenginuori, joka on päättänyt, että autojen polttaminen ei enää riitä.
Kyllä, mutta sabotointi räjähtein voi aiheuttaa reaktorin hätäalasajon, ja jos sabotointi tehdään useampaan voimalaan yhtä aikaa, niin osa Ruotsia voi pimentyä vaikkapa maihinnousun ajaksi.
Linkki Iranista viime kesältä:

 
Kyllä, mutta sabotointi räjähtein voi aiheuttaa reaktorin hätäalasajon, ja jos sabotointi tehdään useampaan voimalaan yhtä aikaa, niin osa Ruotsia voi pimentyä vaikkapa maihinnousun ajaksi.
Linkki Iranista viime kesältä:

Merivesijäähdytys saattaa olla heikko kohta. Jos sen saa sekaisin, on tehoa ainakin pienennettävä välittömästi.
 
Merivesijäähdytys saattaa olla heikko kohta. Jos sen saa sekaisin, on tehoa ainakin pienennettävä välittömästi.

Vuonna 2013 Oskarshamnissa jouduttiin reaktori ajamaan alas, kun meduusat tukkivat meriveden oton.

 
Jos Venäjä aloittaa rehelliset vanhan liiton sotilaalliset aktiviteetit Itämerellä vaikkapa Gotlannissa ja Ahvenanmaalla, niin saako Venäjä edelleen käyttää Tanskan salmia liikennöintiin?

TÄHÄN MINÄ haluaisin vastauksen. Nimittäin Tanskan salmien sulkeminen ei ole ameriikan temppu, jos siihen on käytettävissä vaikkapa Tanskan ja Norjan, Hollannin ja Iso-Britannian laivastot ym. ja vaikkapa vain osat niistä.

Vai pitääkö merenkulku sallia, koska Venäjä uhkaa ydinaseella? Käsittääkseni noin 40 prosenttia Venäjän merenkulusta kulkee Tanskan salmista ja väylän korvaaminen ei ole käytännössä mahdollista muutaman vuodenkaan varoitusajalla.

Antaisimmeko kaasun virtailla aluevesillämme? Onko se pakko, koska Saksa? Vai lyömmekö tylysti kirveellä reiän putkiin?

Eikö mikään iske Kaliningradiin tuolloin?

Pannaanko venäläisomistukset esim. Suomessa ja Ruotsissa kaniin? Viisumeilla sytytetään Ulkoministeriössä takkatulet edustustiloissa? Rahaliikenne niiltä osin seis, mihin kynnet yltävät?

Olisi kaikin puolin kiintoisaa tietää, miten tuo kriisi hallittaisiin.
 
Vuonna 2013 Oskarshamnissa jouduttiin reaktori ajamaan alas, kun meduusat tukkivat meriveden oton.

Joo
Fukushiman jälkeen tehtiin ydinvoimaloihin ympäri maailman terkastuksia ja "stressitestejä" paperilla. Suomalaisissa laitoksissa todettiin juuri tuon tyyppinen probleema, näkinkenkien takia.
 
Kyllä, mutta sabotointi räjähtein voi aiheuttaa reaktorin hätäalasajon, ja jos sabotointi tehdään useampaan voimalaan yhtä aikaa, niin osa Ruotsia voi pimentyä vaikkapa maihinnousun ajaksi.
Linkki Iranista viime kesältä:

Kehoitan vähän tenttaamaan perhettä/ystäviä/sukulaisia ja kysymään että tajuaako ne oikeasti mitä tapahtuu kun sähköt menee poikki pidemmäksi aikaa. Olen huomannut että ihmisillä ei ole minkäänlaista hajua mitkä on sähköverkon kaatumisen välittömät seuraukset pitkäaikaisista puhumattakaan. Ensimmäinen vastaus on monesti että katson netistä tai soitan kaverille. Tähän totean että onnea yritykselle. Perheillallisilla olen vähän kiristänyt tunnelmaa kysymällä monelta henkilökohtaisesti mitä tapahtuisi jos kääntäisit taulusta pääsulakkeen nollille 2 viikoksi. Vaikka saan välillä pahaa silmää niin olen huomannut että moni on alkanut oikeasti miettimään ja tekemään parannuksia varautumiseensa.
 
Nyt kun noiden kahden venäläisaluksen liikkeitä seurataan varsin tarkasti, lienee syytä kirjoittaa lyhyt kuvaus kummastakin:

KATUN (IMO 9701126) on ankkurinkäsittelyhinaaja-huoltoalus (anchor handling tug supply; AHTS). SPA150-peruskonseptiin perustuva alus on rakennettu Kiinassa vuonna 2016 osana neljän aluksen sarjaa. Alukset tilasi alun perin venäläinen FEMCO-varustamo, mutta KATUNin ja ainakin yhden sisaraluksen hallinta siirtyi vuonna 2020 Progressive Marine Technology -nimiselle yritykselle. Aluksen pituus on 72 metriä, leveys 17.2 metriä ja syväys 6.3 metriä. Kahden Bergen-dieselmoottorin yhteenlaskettu maksimiteho on 9000 kilowattia ja niihin mekaanisesti kytketyt säätölapapotkurit tuottavat 150 tonnin paaluvetokyvyn ja 14 solmun maksiminopeuden. Kuvia aluksesta löytyy muun muassa Shipspotting.com -sivustolta.

FORTUNA (IMO 8674156) on putkenlasku- ja nosturiproomu, joka on rakennettu Kiinassa venäläiselle tilaajalle vuonna 2010. Alus vaihtoi omistajaa vuonna 2020 ilmeisesti sen jälkeen, kun Mezhregiontruboprovodstroy kieltäytyi osallistumasta Nord Stream 2 -kaasuputken viimeistelyyn. Aluksen pituus on 170 metriä, leveys 46 metriä ja syväys 6 metriä. Aluksella ei ole omaa kuljetuskoneistoa, vaan se hinataan paikoilleen ja ankkuroidaan pohjaan kahdellatoista 20 tonnin ankkurilla. Päänosturin nostokyky on 1600 tonnia 35 metrin etäisyydellä tai 300 tonnia 72 metrin etäisyydellä. Lisäksi aluksella on 250 ja 75 tonnin apunosturit sekä luonnollisesti kaikenlaista putkenlaskuun tarkoitettua erikoislaitteistoa, jota en sen tarkemmin tunne. Netistä löytyy parisivuinen esite ja valokuvia Shipspotting.com -sivustolta.

Alusten liikkeitä on helppo seurata AIS-järjestelmällä käytännössä reaaliajassa ja Sentinel-2 tarjoaa epätarkkoja satelliittikuvia päivän viiveellä, mutta muu toiminta on toistaiseksi arvailun varassa. Edellä kuvatun perusteella voidaan toki melko suurella varmuudella olettaa, että KATUN hinaa FORTUNAa, joka taas ei pysty tekemään ankkuroitumatta oikein mitään varsinkin kun alueella on jonkin verran merenkäyntiäkin. Ankkuroitumisen taas voi helposti havaita alusten keskinäisistä liikkeistä (KATUN alkaa "levittää" FORTUNAn ankkureita) ja sikäli kun alukset eivät ole kaasuputken yläpuolella, kyseinen toiminta herättäisi varmasti ruotsalaisten mielenkiinnon. Niin ikään jatkuvasti näköetäisyydeltä ohikulkeva laivaliikenne rajoittaa kannella tapahtumaa toimintaa. Toki aluksia voi teoriassa käyttää tukikohtana muuhunkin, mutta luulisi siihen löytyvän parempiakin vaihtoehtoja kuin tuollainen kolho 170-metrinen proomu...

Muutamalla Twitter-tilillä on muuten virheellisesti tulkittu MarineTrafficin AIS-kuvakaappauksia siten, että alueella olisi kaksi muutakin venäläisalusta. KATUN ja FORTUNA ovat maa-asemien kantaman reunalla ja tämän seurauksena ilmaisnäkymään jää toisinaan molemmista "viimeinen tunnettu sijainti" sekä ilmestyy kaksi uutta tunnistamatonta kohdetta, joiden tarkat tiedot näkee vain maksamalla erikseen satelliitti-AIS:sta. Samoin väitteet siitä, että AIS-lähetin olisi kytketty pois, kannattaa tarkistaa ristiin parilta eri seurantasivustolta - lähes aina kyse on siitä, että lähin maa-asema ei ole saanut napattua AIS-signaalia vähään aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suomi voisi kantaa kortensa kekoon ja säväyttää snadisti tekemällä esim. Nordefco puitteissa parin koneen Hornet vierailun Visbyn kentälle.
Varustus voisi olla oheisen kuvan mukainen.
ILMAVE_JASSM-Ruska-17ssä_20171011.jpg

Edit: suomalaiseen tapaan, olla kommentoimatta puolustusvoimien valmiusasioita, myös tässä tulisi pysyä täysin hiljaa -- kyllä muut sen hiljaisuuden täyttää spekuloinneilla.
Edit2: ehkä ainoa kommentti voisi olla että emme kommentoi sotilasteknisiä toimenpiteitä.
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsista on saanut jo vuosia lukea sellaista settiä, että nuoren miehen vinkkelistä maa on jo mennyttä eikä voi enää korjata. Tuskin on vaikea ryssän kylvää sinne nyt lisää demoralisaatiota. Eihän niistä satamien tulipaloista ja kranaattijutuista saa selvää, onko tekijöillä päällänsä monclierin takit vaiko toppasellaiset. Hurjatkin tapahtumat vastaavat liian likeisesti tavallista Göteborgin viikonloppua. Tokihan ryssä käyttää tämän kortin hyväkseen!

Toinen asia on sitten se, miten yleisestä asevelvollisuudesta luopumalla ruotsalaiset on opetettu pois siitä ideasta, että nimenomaan he puolustautuvat. Sen tekee se kuuluisa Joku Muu, modernisti nimeltään kai Anna Någån.

Mutta kolmanneksi ja ratkaisevasti Ruotsilla on tiettävästi USAlta niin kovat takuut, ettei siellä ns valtiollinen olemassaolo ole vaakalaudalla ryssän takia. Toinen asia sitten on vaikka se heidän pelkäämänsä Gotlannin sotku.
On totta, että Ruotsi on tätä nykyä jakautunut ja tuloerot ovat suuret.
Mutta usein koko valtakuntaa kohdistuva uhka saa ihmiset yhtenäistymään ja ponnistelemaan yhteistä vääräksi koettua vihollista vastaan. Näinhän kävi Suomellekkin esim. talvisodan aikana.
Enää ei tuijotettukkaan kuka on vasemmiston kannattaja ja kuka oikeiston. Kuka on kaupungista ja kuka maalta. Uhka ja vaara oli kaikille sama ja lopputulos olisi ollut kaikille yhtä karu.

Ruotsihan palautti yleisen asevelvollisuuden sekä miehille, että naisille 2017, mutta isona ongelmana on se, että kutsunnoista valitaan aivan liian vähän palvelukseen (muistaakseni vain 4000 henkilöä) kun tarve olisi huomattavasti suurempaan määrään.

2016 Bidenin antama suullinen "turvatakuu" Ruotsille on kysymysmerkki. Mitä se nyt ihan oikeasti pitää sisällään taikka pitäisi pitää sisällään? Ettei vaan samanlaista toimintaa kuin nyt Ukrainan kanssa. Kyllä on parempi ja uskottavampaa pitää oma puolustus tarpeeksi hyvällä tasolla. Muiden mahdollinen apu (oli se sitten mitä vaan apua) on sitten ylimääräistä plussaa oman puolustuksen päälle.
 
Back
Top