Tässä on asiantuntija, joka kertoo, miksi ankkuri ei voi olla vahingossa ulkona (merikapteeni, Aboa Mare -oppilaitoksessa työskentelevä Magnus Winberg).
Tästä huolimatta kulussa olevat alukset laahaavat ankkureitaan silloin tällöin ja toisinaan merikaapeleita katkeilee tämän seurauksena.
Joidenkin asiantuntijoiden ulostulossa tuntuu korostuvan tietty ehdottomuus. "Niin ei voi vain tapahtua! Ei voi!" NewNew Polar Bearin kohdallakin oltiin vankasti sitä mieltä, että alus ei edes teknisesti voi laajata ankkuria, mutta äkkiä ääni muuttui kellossa kun Raja kiskoi lekan mudasta.
Edit: Oli vieläpä sama Winberg:
Kaasuputkivuoto | Merikapteeni tyrmää ankkurivahingon mahdollisuuden kaasuputkivauriossa – ”Siinä käy huonosti”
Merikapteeni Magnus Winbergin mukaan on kiinnostava sattuma, että kaksi arktista Koillisväylää liikennöivää alusta sattui samaan aikaan Suomenlahdelle kulkemaan peräkanaa.
www.hs.fi
Suomenlahdella kaasuputken päällä liikkuneet alukset tuskin ovat voineet vahingossa repiä putkea rikki ankkurillaan, arvioi merenkulun asiantuntija.
”Ei se ole lainkaan todennäköistä”, sanoo merikapteeni Magnus Winberg.
...
Yhtenä vaihtoehtona Suomen ja Viron välisen kaasuputken rikkoutumiselle on pidetty jonkin laivan ankkuria.
Merikapteeni Winberg pitää teoriaa epätodennäköisenä. Tapahtuma-alueella on arviolta 60 metriä vettä. Kaasuputki on suojattu betonilla ja peitetty kivillä.
”Ei ankkuri siihen noin vain tartu”, Winberg sanoo.
Oli miten oli, kaapelin todennäköisesti katkaissut laiva on ruotsalaisten hallussa, joten eiköhän tähänkin joku tolkku aikanaan saada. Tällä kertaa se kuuluu ihan oikealle varustamolle, eikä millekään epämääräiselle pöytälaatikkofirmalle.
Viimeksi muokattu: