Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Pala näkyy puuttuvan tuonkin paatin ankkurista. Smoking gun
Näyttää olevan täydessä lastissa.

Seilaavatko laivat aina täydessä lastissa? Ja jos ei, niin onkohan tuossa jokin korrelaatio, että tyhjillä paateilla ankkuri pysyy paremmin kyydissä.

Entä jos lastia hyödynnetään rikokseen, voiko sen takavarikoida rikoksen teko välineenä? Vaikka omistus on kolmannella osapuolella?
 
Viimeksi muokattu:
Kaapeleiden katkaiseminen ei ole ollut eikä tule olemaan vahinko. Nyt testataan Itämeren valtioiden lujuutta, yhteistyötä ja reagointia.
Varmasti on halua reagoida nopeasti ja voimalle. Se voi johtaa tilanteeseen, että Venäjä ottaa haltuunsa jonkun "Lännen" laivan ja syyttää sitä vakoilusta yms.
Nyt tarvitaan rautahermoisia valtionpäämiehiä ja sotilaallista voimaa turvata merellä seilaavat laivat sekä putket / kaapelit.
Todella ikävää jos heikoin lenkki onkin Suomen Supo niin kuin nyt vähän näyttää.
 
"
- mikäli se putoaa vapaana juoksee ketju täysin ulos ja iskee aluksessa olevaa ketjun kiinnipitävää sakkelia vastaan täydellä voimalla.
Tämä pitää kovaa ään ja koko alus tärisee. Isku sakkelia vastaan ei jää huomaamatta ja se todennäköisesti vaurioituu."... Ankkuripelissä on semmonen tarkotus, ettei kettinki juokse koskaan kokonaan ulos, vaan sitä jää monta kierrosta rummun ympärille ja siksi se kettinki pysyykin kiinni... Jos kettinki juoksee kokonaan ulos, on kettingin viimeinen lenkki ns. murtolenkki, joka pettää ihan tarkoituksella ja sillon menetetään koko ankkuri kettinkeineen... Eli "vahingossa juoksi tarpeellinen määrä kettinkiä ulos" on melko epätodennäköistä...

Ton kokoluokan vehkeistä en mitään tiedä, mutta pienemmistä jotain ;)

Katso liite: 117038
Kyllä vahingossa ei lähde. Murtolenkki oli uutta. En väitä vastaan.

Linkki miltä näyttää, kun ton kokoluokan ankkurointi menee pieleen.
 
Juu.... vahingossa putos ja vielä aseilla uhkailtu viattomia raasuja

"Kaltševin mukaan ruotsalaiset viranomaiset olisivat aluksi uhanneet miehistöä aseellisesti."

 
Viimeksi muokattu:
Kyllä vahingossa ei lähde. Murtolenkki oli uutta. En väitä vastaan.

Linkki miltä näyttää, kun ton kokoluokan ankkurointi menee pieleen.
Miten nyt yksinkertasimmin sen murtolenkin selittäisin... Sen tarkotus on se, että kettinki ankkureineen saadaan kelattua sieraimeen asti vaikka vähän olis koukku johonkin jäänyt kiinni, niillä painoa kuitenkin melkosen paljon... Mutta se murtolenkki antaa periksi, ennen kuin koko ankkuripeli lähtee täkiltä irti jos koko kettinki on jo juossut... Eli yks semmonen varovehje estämään isompia vahinkoja ;) Kettinki kuitenkin lasketaan tietyin määräajoin kokonaan ulos huollossa, muutenhan se loppupätkä kivettyisi sinne kelalle ja tämän ketjun ja ankkurin painon se murtolenkki kyllä kestää.
 
Sanotaan nyt sit tälleen, jotta ei kaapelit montaa korjausta kestä. Siinä kuitenkin tulee huonoja liitoksia, jolloin Raman pumput ei toimi oikein, vaan ottavat paskan liitoksen osalta heijastuksia, joka haittaa optista vahvistusta. Toikin legi niin pitkä, jolloin aletaan nykytekniikalla olemaan äärirajoilla ilman merikaapeli vaffareita. (tämä on tieto, eikä mikään spekulaatio).
 
Ankkurivahingot tapahtuvat useimmiten niin, että kovassa tuulessa ankkuroidaan, ja sitten myrsky alkaa vetää laivaa mukanaan ja raahaa ankkuria merenpohjaa pitkin.
Jep ja Itämerellä oli talveksi varsin tyyntä, kun esim. Eagle S veti sata kiusaa ankkuria ilman syytä. En ymmärtä, miksi näitä maailman vahinkoja edes kukaan nostaa keskusteluun, kun se on eri konteksti.

Joissakin kohdin pohja taitaa olla sellainen, että saa paremman "otannan", vaikka niitä olisi vähän peitetty. Ehkä nekin tiedetään.
 
Muutama fakta asiasta.
Noinhan se on. Ei se ketju vahingossa tipahda vain osittain pohjaan. Se menee kokonaan painovoiman avustamana ja sen huomaa jokainen laivassa oleva henkilö.

Asian voi kuitata "vahingoksi" vain jos uskoo siihen joulupukkiin tai ryssien paskapuheisiin. Jos Supo ja poliitikot alkavat puhumaan vahingosta, niin silloin taustalla on poliittiset ja muut strategiset syyt, eikä totuus.

Ei sitten muuta kuin Tanskan Salmissa jokaiseen laivaan luotsi kyytiin koko Itämeren alueelle ja varustamolle mojova lasku luotsipalveluista. Luotsista voidaan joustaa jos kohdesatama ei ole Mordorissa.
 
Jep ja Itämerellä oli talveksi varsin tyyntä, kun esim. Eagle S veti sata kiusaa ankkuria ilman syytä. En ymmärtä, miksi näitä maailman vahinkoja edes kukaan nostaa keskusteluun, kun se on eri konteksti.

Eri konteksti?? Kai se nyt on sama konteksti, jos niitä muuallakin maailman merillä tapahtuu. Ankkurin putoaminen kulun aikana näyttää harvinaisemmalta, mutta kuitenkin sellaistakin on tapahtunut. Tämän perusteella näitä asiantuntijalausuntoja, että näin ei voi tapahtua vahingossa, voi heittää roskikseen. Tietenkään se ei sitten todista sellaisenaan tahallisuutta vastaan. Onhan tässä melkoisia yhteensattumia.

Tämä bulgaarivarustamo sentään näyttää kuitenkin enempi oikealta firmalta jolla on henkilöstöä ja toimivia yhteistietoja, toisin kuin nämä pari aiempaa höpöhöpö paperifirmaa. Ans kattoo mitä tästä selviää.
 
Kiinan valtion omistama paatti.


"Meriliikenteen tietopalvelu Equasiksen mukaan aluksen päivittäisestä käytöstä vastaa bulgarialainen Navigation Maritime Bulgare. Se tunnetaan paremmin nimellä Navibulgar."

"Vezhen esitellään Navibulgarin verkkosivuilla osana yhtiön laivastoa. Navibulgar ei kuitenkaan omista alusta. Rekisteröity omistaja on meriliikenteen tietopalvelu Equasiksen mukaan yhtiö nimeltä Hai Kuo Shipping 2015B.

Kyseinen yhtiö on rekisteröity kesällä 2022 Hongkongin kaupparekisteriin. Yhtiön taustalla on Kiinan valtion omistaman Kiinan teollisuus- ja kauppapankin leasing- ja rahoitusjärjestelyihin erikoistunut ICBC Leasing."

 
Eri konteksti?? Kai se nyt on sama konteksti, jos niitä muuallakin maailman merillä tapahtuu. Ankkurin putoaminen kulun aikana näyttää harvinaisemmalta, mutta kuitenkin sellaistakin on tapahtunut. Tämän perusteella näitä asiantuntijalausuntoja, että näin ei voi tapahtua vahingossa, voi heittää roskikseen. Tietenkään se ei sitten todista sellaisenaan tahallisuutta vastaan. Onhan tässä melkoisia yhteensattumia.

Tämä bulgaarivarustamo sentään näyttää kuitenkin enempi oikealta firmalta jolla on henkilöstöä ja toimivia yhteistietoja, toisin kuin nämä pari aiempaa höpöhöpö paperifirmaa. Ans kattoo mitä tästä selviää.
Ankkurin saa laskettua yksikin mies. Eli sopiva summa bulgaarille käteen ja sovitussa paikkaa ankkuri vaivihkaa kontrolloidusti pohjan tuntumaan, autopilotti kompensoi ankkurin vaikutuksen - kukaan ei käytännössä huomaan ennen kuin syvyys olennaisesti pienenee.

 
Alan yleisellä tasolla ymmärtämään palstalla keskustelevien kapiaisten tai muiden asioista selvillä olevien tuskan, kun puhutaan asoista joista suurimmalla osalla ei ole kunnon käsitystä pl. median uutisointi. Nytkin sivutolkulla jauhantaa voiko vahingossa pudonnutta ankkuria laahata perässä mailitolkulla. Ei kertakaikkiaan voi. Ei paskalla eikä hyvällä miehistöllä tai aluksella.
 
Varustamon kotisivuilla on tiedote tapauksesta:

1737986811771.webp


Nytkin sivutolkulla jauhantaa voiko vahingossa pudonnutta ankkuria laahata perässä mailitolkulla. Ei kertakaikkiaan voi.
Eppur si muove.

Kyllä asiantuntijoitakin varmasti vituttaa se, että "asioista selvillä olevien" mieluisimman narratiivin teknisin argumentein edes osin kyseenalaistavat leimataan pahimmillaan jopa vihollisen kätyreiksi.

Ehkä sen kaapelin kuitenkin katkaisi se lähellä kulkenut venäläinen LNG-tankkeri hinaamalla salaista kiinalaista kaapelinkatkaisulaitetta? 🤔
 
Viimeksi muokattu:
Varustamon kotisivuilla on tiedote tapauksesta:

Katso liite: 117090



Eppur si muove.

Kyllä asiantuntijoitakin varmasti vituttaa se, että "asioista selvillä olevien" mieluisimman narratiivin teknisin argumentein edes osin kyseenalaistavat leimataan pahimmillaan jopa vihollisen kätyreiksi.

Ehkä sen kaapelin kuitenkin katkaisi se lähellä kulkenut venäläinen LNG-tankkeri hinaamalla salaista kiinalaista kaapelinkatkaisulaitetta? 🤔
HS jutun mukaan sää ei ollut erityisen huono


"Ilmatieteen laitokselta kuitenkin kerrotaan, että Ruotsin ilmatieteen laitoksen mukaan sää ei ollut mitenkään erityisen huono. Alueella, jossa laiva lauantai-iltana oli, merkitsevä aallonkorkeus oli noin metrin. Sitä ei voi millään muotoa pitää äärimmäisen huonona säätilana."
 
Hiiumaan edustalla oli lauantaiaamuna reilu 25 solmua vastatuulta eli kuuden bofortin luokkaa, ei tosiaan mitään mahdotonta. Lisäksi tyyntyi päivän mittaan aluksen lähestyessä Gotlantia. Tylppä keula toki ottaa vasta-aallokon aika ikävästi, mutta valtamerille tuo laiva on joka tapauksessa suunniteltu.
 
Alan yleisellä tasolla ymmärtämään palstalla keskustelevien kapiaisten tai muiden asioista selvillä olevien tuskan, kun puhutaan asoista joista suurimmalla osalla ei ole kunnon käsitystä pl. median uutisointi. Nytkin sivutolkulla jauhantaa voiko vahingossa pudonnutta ankkuria laahata perässä mailitolkulla. Ei kertakaikkiaan voi. Ei paskalla eikä hyvällä miehistöllä tai aluksella.
Itämeren turvallisuus-psykoosi.
 
Eri konteksti?? Kai se nyt on sama konteksti, jos niitä muuallakin maailman merillä tapahtuu. Ankkurin putoaminen kulun aikana näyttää harvinaisemmalta, mutta kuitenkin sellaistakin on tapahtunut. Tämän perusteella näitä asiantuntijalausuntoja, että näin ei voi tapahtua vahingossa, voi heittää roskikseen. Tietenkään se ei sitten todista sellaisenaan tahallisuutta vastaan. Onhan tässä melkoisia yhteensattumia.

Tämä bulgaarivarustamo sentään näyttää kuitenkin enempi oikealta firmalta jolla on henkilöstöä ja toimivia yhteistietoja, toisin kuin nämä pari aiempaa höpöhöpö paperifirmaa. Ans kattoo mitä tästä selviää.
Itämeren kelissä ankkuri putoaa vahingossa? Toinen paatti vetää sata kilometriä tyynessä? Huomaamatta mitään?

Ei.
 
Back
Top