Ihan suoraanhan hän sanoo tuossa että putken suojauksen vuoksi hän ei usko että ankkuri voisi siihen tarttua.
Tupsin linkkaamassa tutkimuksessa on esimerkki täsmälleen samanlaisesta keissistä kuin nämä äskettäiset Itämeren tapaukset. Ankkuri putosi eikä miehistö tajunnut asiaa:
"The Chilean flag container ship Aconcagua cut three of the then 4 cables linking the United States
to Europe in 2002 while sailing from Philadelphia to New York City. The Captain erroneously
attributed the reduction in the ship’s speed during a gale to the wind when if fact it was the ship’s
anchor dragging. Investigation revealed that the anchor windless had only been secured with the brake
and the chain stopper had not been used."
Eri arvioiden mukaan merenalaisia kaapeleita katkeaa 100-150 vuodessa, eli keskimäärin joka kolmas päivä jossain.
Ankkurin putoaminen omia aikojaan ei silti käsittääkseni kovin yleistä ole.
There have been 13 cases of anchor damage due to ships
dragging anchor whilst underway just around the UK since 2007.
Ankkurivahingot tapahtuvat useimmiten niin, että kovassa tuulessa ankkuroidaan, ja sitten myrsky alkaa vetää laivaa mukanaan ja raahaa ankkuria merenpohjaa pitkin.