Itämeren turvallisuustilanne

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jukkis
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Nyt kun Itämerellä on noin kovat naarauskilpailut meneillään, niin odottelen milloin se kadonnut Viron ja Suomen välinen kaapeli löytyy? Tarkotan sitä mikä laskettiin Talvisodan alla siinä tarkoituksessa, että jos jompi kumpi maa miehitetään, niin yhteyden toimii tiedusteluporukoitten välillä... Vaikka kaapelin maihintulokohdat kummassakin maassa tunnetaan, itse kaapelia ei ole edelleenkään löydetty... Olis jokunen kilo kuparia tarjolla;) ... Eiköhän kohta sekin tartu jonkun nuuh nuuh putinfart aluksen kynteen ja löytyy....
 
Mielestäni hyvä kirjoitus:

Tästähän oli myös toinen samanmoinen:
 
Jos on pakko ankkuroida niin miten voi varmistua ettei katko kaapeleita jos ei kerran tiedä missä ne ovat?
Merikortteihin muutama sallittu ankkurointipaikka ja kaikkialla muualla ankkurointi kielletty. Ei tarvi merkata yksittäisten kaapelien paikkoja. Ne ovat siellä kieltoalueilla "jossain".

E: Tokihan joku ryzzän tiedustelu selvittää missä ne kaapelit kulkevat, mutta tavan rahtialuksen kapteeni ei niitä tiedä. Ellei sitten saa sitä kaapelikarttaa ryzzän tiedustelutahoilta, mutta sehän sitten vain vahvistaa sen asian, että mahdollisen kaapelikatkon takana on valtiollinen tekijä.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä taas foliota pää täynnä mietitään skenaarioita.

Jos se olisi Kiina ja länsi tulkitsisi väärin Venäjän syylliseksi, jonka yhtenä seurauksena voisi olla Venäjän laivaliikenteen pysäyttäminen Itämerellä ja Mustalla merellä niin se tarkoittaisi viikossa kahdessa valtavia vaikeuksia Kiinalla hankkia öljyä koneistoonsa.

Riippuvuussuhde nykyisellään on valtava heiluva miekka pään päällä. Miksi Kiina tekisi juuri tuolla, jotain tuollaista jonka hyöty/haitta suhteen potentiaali on aivan käsittämättömän huono. Merien pohjassa on kaapeleita muuallakin katkottavaksi ilman riskiä, että välitön uhka kohdistuu sen omaan energian tuontiin.

Ryssä vain kiukuttelee ja haluaisi jotenkin sotkea Kiinan mukaan kun ei muuten pysy pinnalla.

Hyöty/haitta-suhteen potentiaali on Venäjälle parempi kuin Kiinalle kun ryssä ryssii itse omat merelliset vientiyhteytensä???

Mutta ehkä todennäköisempää on että Venäjän johdossa ei enää pystytä rationaalisesti laskemaan hyöty/haitta-suhteen potentiaalia (käsittämättömän huonoksi kannaltansa), elleivät sitten nyt viimeistään älyä vaihtaa kohdetta ja osoita tätä päätelmää vääräksi.

EDIT: Paitsi että pidemmällä tähtäimellä olisiko Kiinalle jotenkin huono juttu, jos Venäjä muuttuisi entistä riippuvaisemmaksi öljyn viennissään yksinomaan Kiinasta. Sinne kun on ja tehdään niitä putkia. Itse väittäisin että nämä suuret vallat tuntuvat ohjailevan öljyn ja kaasun reittejä aika karskilla kädellä...

https://yle.fi/a/3-11098778

Venäjä ja Kiina avasivat kaasuputken Siperiasta Koillis-Kiinaan – 3 000 kilometriä pitkä putki tuottaa Venäjälle satoja miljardeja euroja​

"Putki voi tehdä Kiinasta toiseksi suurimman venäläisen kaasun ostajan Saksan jälkeen.

Petri Burtsov,
STT
2.12.2019 12:53•Päivitetty 2.12.2019 20:06

Venäjän ja Kiinan välinen kaasuputki Power of Siberia on avattua tänään.

3 000 kilometriä pitkä kaasuputki kulkee Tšajandinskojen ja Kovytkan tuotantolaitoksilta Kiinan rajalle Blagoveštšenskiin.

Kaasuputken odotetaan tuottavan Venäjälle jopa 400 miljardin dollarin eli 363 miljardin euron tuotot tulevien kolmen vuosikymmenen aikana."

----------------------------------------

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f964b6e9-b9c8-48b8-8c39-669a10901e92

Putin kaavailee energiavientiä Kiinaan​

"Uuden kaasuputken rakennuskustannusten on arvioitu olevan noin 13,6 miljardia dollaria (runsaat 12,5 miljardia euroa).

6ddcfc39f34492e155bb3e7f119c7d3626253336b09e6e38fec158f075910301.jpg
6ddcfc39f34492e155bb3e7f119c7d3626253336b09e6e38fec158f075910301.jpg

Kiinan presidentti Xi Jinping (vas) toivotti Venäjän presidentti Vladimir Putinin tervetulleeksi kaksipäiväiselle vierailulle eilen 16. toukokuuta virallisessa seremoniassa Kiinan Pekingissä.

https://www.iltalehti.fi/kirjoittajat/Henni Jokinen
Henni Jokinen
perjantai 17.5.2024 klo 17:25

Venäjän presidentti Vladimir Putin kertoi tänään perjantaina kaksipäiväisen Kiinan vierailunsa päätteeksi Venäjän ja Kiinan aikomuksista edetä energiakauppojen kanssa.

Energiatoimituksilla Kiinaan Venäjä pyrkii paikkaamaan Euroopan viennin romahtamista. Asiasta uutisoi Reuters.

Putin korostaa tiedotustilaisuudessa hankkeen olevan immuuni länsimaisille pakotteille.

Venäjän aikomuksena on rakentaa putki, joka sallisi vuosittain 50 miljardin kuutiometrin kaasukuljetukset Pohjois-Venäjältä Kiinaan. Määrä on lähes yhtä suuri, kuin nyt käyttämättömänä olevan Nord Stream 1:n kapasiteetti. Nord Stream 1 vaurioitui räjähdyksissä vuonna 2022.

– Kukaan ei voi estää tätä. Ostamme ja myymme kaiken kansallisissa valuutoissamme. Tämä palvelee molempia osapuolia, Putin toteaa.

Putin listasi perjantaina vaihtoehtoisia tapoja viedä kaasua ja öljyä Kiinaan. Venäjä voisi esimerkiksi toimittaa öljyä ja kaasua Kiinaan suunniteltua reittiä pitkin Mongolian kautta.

– Lisäksi on mahdollista laskea sekä kaasu- että öljyputki samaan käytävään, Putin kommentoi."
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni hyvä kirjoitus:

Tästähän oli myös toinen samanmoinen:
Leinon tekstissä on kyllä asiaa. Nostan tämän:

"- - ankkuria perässään vetäneitä aluksia on varmasti enemmän kuin neljä vahinkoa aiheuttanutta laivaa. Nämä neljä vain ovat onnistuneet toimillaan katkomaan kaapeleita ja kaasuputkia. Toiminta on jatkunut ainakin puolitoista vuotta ja siksi sille on laitettava stoppi."

ja tämän:

"Minun nähdäkseni Suojelupoliisi ei ole lausunut julkisuuteen Eagle S:n tapauksen olevan vahinko. Sen väitteen lanseerasi Helsingin Sanomat vedoten nimettömään lähteeseen, jota on käytännössä mahdoton kyseenalaistaa. Faktisesti Suojelupoliisi ei edes tutki Eagle S:n tapauksen tuhotyötä, vaan sen tekee Keskusrikospoliisi. KRP:n selvä viesti julkisuuteen on ollut, että tapausta tutkitaan nimenomaan tuhotyönä."
 
Ruotsalaiset käyttivät poliisin erikoisjoukkoja (nationella insatsstyrkan) alukseen nousussa.

 
Veikkaisin, että halvemmaksi tulisi ryzzälle lähettää sukellusvene katkomaan noita kaapeleita. Ja se olisi vieläkin hankalammin todistettavissa. Mutta ryzzähän on erilainen eläin ja looginen toiminta ei kuulu sen sanavarastoon. Ehkä tarkoitus onkin tehdä homma mahdollisimman näkyvästi, vaikka se vähän maksaisikin. Mutta omaan nilkkaan tuo silti puree.
Kyllähän sitä jo vähän toivoisi tunnuksetonta meritorjuntaohjusta pintakulussa kulkevan venäläisen sukellusveneen kylkeen vahingossa.
 
Taitaa olla sama republikaani senaattori joka kommentoi Slovakiakiin. On nyt kommentoinu Itämeren tilannetta.
Siinä on vähissä merkeissä niin kuin asia on, ja hän haistaa yhteisoperaation, kuten minäkin.

Mietin, siksikö HS saa nimettömiltä lähteiltä tätä "onnettomuusnarratiivia", koska Kiina. Suomihan on rähmällään ja monella tavalla riippuvainen nimenomaan sinne päin. Janoaa investointeja tänne ja materiaalia. Kiina on valtava taloussuomettaja.
 
Siinä on vähissä merkeissä niin kuin asia on, ja hän haistaa yhteisoperaation, kuten minäkin.

Mietin, siksikö HS saa nimettömiltä lähteiltä tätä "onnettomuusnarratiivia", koska Kiina. Suomihan on rähmällään ja monella tavalla riippuvainen nimenomaan sinne päin. Janoaa investointeja tänne ja materiaalia. Kiina on valtava taloussuomettaja.

Mites Ruotsi, Viro ja erityisesti Liettua asiasta uutisoivat, siellä on heidänkin kaapeleita ja ainakin Liettua lienee ollut aika suorasuinen Kiinaa kohtaan?

Ei tämä ole vain Suomen ja meidän kommunistilehdistön asia.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa olla kuitenkin pienempi hinta kuin rantojen siivoaminen?
Upottaminen ei ole realistista, ainakaan vielä. Amerikassa on senaatissa paljon näitä tonihalmeita. Kehuin ukkoa, koska näkee sekä Venäjän että Kiinan tässä.

Sinänsä esim. massiivisesta öljypalosta tulee etupäässä ilmansaastetta mutta ei Itämeri lisää hylkyjä kaipaa. Se olisi sitten eri asia, montako pitäisi pistää tuleen ennen kuin ankkurit alkavat pysyä ylhäällä. 😉

Takavarikkokin voi näiden parin testin jälkeen alkaa toimia. Vakuuttamattomien ei pitäisi saada tulla ollenkaan Itämerelle.

 
Upottaminen ei ole realistista, ainakaan vielä. Amerikassa on senaatissa paljon näitä tonihalmeita. Kehuin ukkoa, koska näkee sekä Venäjän että Kiinan tässä.

Sinänsä esim. massiivisesta öljypalosta tulee etupäässä ilmansaastetta mutta ei Itämeri lisää hylkyjä kaipaa. Se olisi sitten eri asia, montako pitäisi pistää tuleen ennen kuin ankkurit alkavat pysyä ylhäällä. 😉

Takavarikkokin voi näiden parin testin jälkeen alkaa toimia. Vakuuttamattomien ei pitäisi saada tulla ollenkaan Itämerelle.

Edelleenkään noita jääluokittomia aluksia (kippoja) saa päästää itämerelle, edes särjenkalatuskaudella. Jokaiseen ankkuriin laser kolme tai neljä S/N kaiverrusta, jotta tietää mistä ko. palikka on peräisin ja tarkastus ain Juutinraumassa mennen ja tullen.
 
Back
Top