Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mitä tarkoittaa "jaappasu"? Jappasulle löysin googlella jonkun Oulu-Suomi -käännöksen. Ja jos tästä samasta väännöksestä on kyse, niin ilmeisesti sun mielestä viranomaiset eivät osaa/uskalla tehdä päätöksiä ja jotenkin vääristelevät totuutta tai eivät uskalla sitä ääneen sanoa - olenko oikeassa?
Välillä tulee väkisinkin mieleen, että täällä ollaan suorastaan pettyneitä jos ei heti löydy viitteitä ryssien tahallisesta kaasu- ja datakaapelin pätkimisestä/jos ei tällaista epäilyä julisteta vaikka näyttöä ei olisikaan. Eikö se nyt olisi aivan helvetin hyvä juttu ihan meille kaikille, jos kiinalainen kapteeni olisi kännissä raahannut ankkuria pitkin Suomenlahtea? Useiden kymmenien kilometrien vananhan tuo ankkuri ennen antautumistaan oli merenpohjaan jättänyt.
Toistan aikaisemminkin tänne kirjoittamani näkemyksen siitä, että minusta Suomen viranomaiset ovat toistaiseksi hoitaneet erittäin hyvin sekä tämän asian tutkimisen, että siitä tiedottamisen. Sivistysvaltio ei tällaisissa asioissa öyhötä kurkku suorana. Tutkitaan ennen kuin hutkitaan. Täällä toki voi kukin öyhöttää sen minkä jaksaa Sitten kun tutkinta on valmis ja jos ryssien osallisuudesta löytyy pientäkin hajua, niin sitten tilanne on tietysti ihan toinen.
Olisi?Jos nuunuujääkarhu olisi (hyvin todennäköisen) kaapelikatkaisun jälkeen ollut esim. Ruotsin aluevesillä ja satamassa, olisiko tilanne mennyt mielestäsi samalla tavalla?
Tämä kannattaa pitää mielessä kun peräänkuuluttaa rajoituksia Suomenlahden liikenteeseen. Suomen tärkein liittolainen kun suhtautuu melko vakavasti merenkulun vapauden rajoittamiseen. Lisäksi tuollainen toiminta sataisi suoraan Venäjän laariin tukemalla "länsi on jo sodassa meidän kanssa"-narratiivia....edes jenkit ei antais siihen lupaa...
Sen siitä sai kun täällä vuosia puhuttiin sisävesitroolarimurtajista veivi-sergeit kannella Saimaalle todellisina force multipliereinä niin Tehtaankadulla otti iigorit hommasta vaarin ja pisti sisävesifregattilaivaston pystyyn tuosta vaan.Venäjä suunnittelee sisävesifregatteja Laatokalle.
Media: Venäjä aikoo sijoittaa ohjuslaivoja Laatokalle
Laatokalta käsin ohjuslaivat voisivat venäläisasiantuntijan mukaan torjua Suomen ja Pohjoismaiden aiheuttamaa uhkaa.www.iltalehti.fi
Se on juuri näin että kansainväliset merialueet on syystäkin kansainvälisiä merialueita joita kunnioitetaan sellaisina, olisi melko idioottia haluta tuohon Helsingin edustalle uutta "Hormuzinsalmea" jossa otetaan aina silloin tällöin itä-länsi otsaanlyöntikisoja kuka saa kulkea ja kuka ei. Tavallaan jos ja kun venäjä väistämättä koeponnistaisi sitä julistusta niin sillä olisi jopa poikkeuksellisesti jonkinlaiset perustellut syyt whataboutismilleen aiheesta koska mm Iran saa aina joskus löylyä länsimailta kun erehtyy kiusaamaan länsimaista kauppaliikennettä julisteltuaan kiimoissaan salmea meriliikenteeltä kiinni.Tämä kannattaa pitää mielessä kun peräänkuuluttaa rajoituksia Suomenlahden liikenteeseen. Suomen tärkein liittolainen kun suhtautuu melko vakavasti merenkulun vapauden rajoittamiseen. Lisäksi tuollainen toiminta sataisi suoraan Venäjän laariin tukemalla "länsi on jo sodassa meidän kanssa"-narratiivia.
Venäjän laivaliikenteeseen ehdotettu rajoituksia Itämerellä – asiantuntija: Seuraukset hyvin vaaralliset, jopa tuhoisat
Venäjän laivaliikenteen rajoittamisella olisi rajut seuraukset.www.is.fi
Mutta kiinalaislaiva ei ollut Suomen aluevesillä, se liikkui Suomen talousvyöhykkeellä, joka on ulompana merellä. Sinne ei Rajavartiolaitoksen tai muidenkaan Suomen viranomaisten toimivalta pääsääntöisesti yllä. Suomenlahdella kulkee tällainen kansainvälinen merialue niin, että sitä pitkin pääsee Pietariin saakka kulkematta Suomen tai Viron aluevesillä.
...
YK:n merioikeusyleissopimus sen sijaan toisi mahdollisuuden puuttua toimintaan myös muutamissa hieman menneeseen maailmaan kuuluvissa tapauksissa eli jos voitaisiin epäillä merirosvousta, orjakauppaa tai luvattomia radiolähetyksiä. Niistä ei ollut nyt kyse.
Pakkohan niitä ryssän kiuluja on jonnekkin säilö niin ettei Ukrainan meridronet ihan kaikkia pääse upottamaan.Sen siitä sai kun täällä vuosia puhuttiin sisävesitroolarimurtajista veivi-sergeit kannella Saimaalle todellisina force multipliereinä niin Tehtaankadulla otti iigorit hommasta vaarin ja pisti sisävesifregattilaivaston pystyyn tuosta vaan.
Vannomatta paras. Ei välttämättä ole mahdoton ajatus, että joku Ukrainalainen miettii nyt, ainakin puoliksi tosissaan, millä kyydillä tuollainen drone saataisiin LaatokallePakkohan niitä ryssän kiuluja on jonnekkin säilö niin ettei Ukrainan meridronet ihan kaikkia pääse upottamaan.
Kyllä ja toki tuossa peilannee myös se että alukset on Itämerellä omilla aluevesilläänkin 100% kaikkialla NATO:n (FIN+EST) pintatorjuntaohjusten tulenkäytön alla ilman että kumpikaan maa edes millään tavalla siirtää kalustoaan eteen kriisin hetkellä niin pitää mennä Laatokan itäreunaan jossa niistä onkin todella paljon riemua helvetin kalliina laukaisulavetteina jonka liikkuvuus on vesialueen rajallisuudesta johtuen kuluihin nähden vähäistä.Pakkohan niitä ryssän kiuluja on jonnekkin säilö niin ettei Ukrainan meridronet ihan kaikkia pääse upottamaan.
Huomasivat tästä varmaan, että suomalainen reserviläinen ei mitään muuta kunnioita ja pelkää niin paljon kuin tuota. No oikea tulkintahan se oli, rakentakaa rakentakaa, kaikki resurssit käyttöön!Sen siitä sai kun täällä vuosia puhuttiin sisävesitroolarimurtajista veivi-sergeit kannella Saimaalle todellisina force multipliereinä niin Tehtaankadulla otti iigorit hommasta vaarin ja pisti sisävesifregattilaivaston pystyyn tuosta vaan.
Kulkee hitaasti samaa reittiä kuin nuunuu meni Viro-Ruotsi-datakaapelilta kohti kaasuputkea. Todella omituista ja käsittämätöntä! Sitä ankkurin laahausuraa se seuraa. Dokumentoi todisteeksi mistä se alkoi ja mihin se menee. Jos, siis kun, tasan samaa reittiä kulkeneita laivoja on tasan yksi, niin nuunuu on näytetty syyllinen.Ruotsalainen sukellusveneiden pelastusalus liikkuu hitaasti merellä.
Ruotsin laivastoon kuuluva sukellusveneiden pelastusalus HMS Belos on ollut yli vuorokauden ajan lähes pysähdyksissä Suomenlahdella.
Meriliikennettä seuraavan Marinetraffic -sivuston sijaintitietojen perusteella alus on liikkunut hitaasti hyvin pienellä alueella Suomenlahdella aamuyöstä 24. lokakuuta alkaen.
Virolaisen Digigeenius -lehden mukaan alus on liikkunut kolmannen viestintäkaapelin yllä, mutta viranomaiset ovat vaitonaisia asiasta.
Selvisikö ruotsalaisaluksen outojen liikkeiden syy? Postimees: Näin Viron suojelupoliisi kommentoi
Viron suojelupoliisin mukaan ruotsalaisalus HMS Belos on ollut yhteistyössä maan viranomaisten kanssa.www.iltalehti.fi
Perusteltavaa olisi ajatella, että c-kohtaan pitäisi lisätä "merenalaisen infrastruktuurin vahingoittaminen." Mutta se olisi todella harvinaista loogisuutta suomalaiselta laatujournalistiselta medialta. Joten ei ainakaan sitä.Mistäs nyt tuulee? Hesari on lähtenyt linjalle, että nuunuuta ei pysäytetty, koska "säännöt ovat vanhahtavat". Siis se sääntö, että Suomen viranomaiset eivät voi pysäytellä ulkomaisia aluksia keskellä Suomenlahtea.
Kaasuputkivaurio | Viranomaiset olivat kädettömiä, kun kiinalaislaiva lähti paluumatkalleen – Syynä ovat vanhahtavat säännöt
Viranomaiset eivät voineet pysäyttää kiinalaislaivaa. Länsi-Suomen merivartioston apulaiskomentaja Ilja Iljin kertoo yleisellä tasolla, mistä se johtuu.www.hs.fi
Näin HS esittelee leipätekstissä voimassaolevaa tilannetta. Leipätekstistä ei kuitenkaan enää löydy otsikon sanaa "vanhahtava", eikä HS mitenkään avaa, miltä osin nämä säännöt ovat "vanhahtavia".
Arvoitukseksi siis jää, onko HS:n mielestä vanhahtavaa
(a) että Suomenlahdella on kv-merialuetta,
(b) että kv-merialueella Suomen viranomaisten toimivalta on rajoitettua, vai
(c) että merioikeusyleissopimus antaa valtuuksia kv-alueelle vain tapauksissa "merirosvous, orjakauppa, luvattomat radiolähetykset".
Mitäpä raati veikkaa Hesarin toimittajan tarkoittaneen?
Tämä kannattaa pitää mielessä kun peräänkuuluttaa rajoituksia Suomenlahden liikenteeseen. Suomen tärkein liittolainen kun suhtautuu melko vakavasti merenkulun vapauden rajoittamiseen. Lisäksi tuollainen toiminta sataisi suoraan Venäjän laariin tukemalla "länsi on jo sodassa meidän kanssa"-narratiivia.
Venäjän laivaliikenteeseen ehdotettu rajoituksia Itämerellä – asiantuntija: Seuraukset hyvin vaaralliset, jopa tuhoisat
Venäjän laivaliikenteen rajoittamisella olisi rajut seuraukset.www.is.fi
Näin minäkin olen asian ymmärtänyt: merisaarto on yksikäsitteisesti sotatoimi.Savolainen sanoo, että rauhan aikana toisen suvereenin valtion meriliikenteen rajoittaminen on kansainvälisen oikeuden mukaan sotatoimi.
Merisaartoon tai muuhun sotatoimeen voi tietysti vastata merisaarrolla tai jollakin muulla sotatoimella. Kansainvälisen oikeudesta en ymmärrä mitään mutta sodan aloittaminen on varmasti erittäin paha juttu(tm).– Mikä maa tahansa voi katkaista Venäjän meriliikenteen tai rajoittaa sitä, mutta kyseinen valtio suorittaa silloin sotatoimen Venäjää vastaan. Se olisi ikään kuin sodan julistaminen. Venäjä saisi silloin iskeä kyseisen maan sotilas- ja hallintokohteisiin, ja se olisi kansainvälisen oikeuden mukaan täysin hyväksyttyä. Samoin kyseisen maan rannikon täyssaarto, Savolainen sanoo.
Mitenkäs tämä toimii Tanskan salmissa, eikö siellä Tanskan ja Ruotsin aluevedet ole kiinni toisissaan ja kuitenkin muukin liikenne pääsee salmista läpi? Ilmeisesti tästä selityksestä on päässyt unohtumaan viattoman kauttakulun periaate?Koska meriä ei omista kukaan, kaikilla mailla on YK:n merioikeusyleissopimuksen (UNCLOS) mukaan oikeus esteettömään merenkulkuun, kun ei mennä toisen valtion sisäisille aluevesille.
– Sen johdosta Itämerellä saa kuka tahansa ajaa laivalla, on se sitten kaupallinen alus tai sota-alus tai on laiva rekisteröity sitten minkä lipun alle tahansa. Ja Venäjällä on oikeus lähettää ja vastaanottaa kaikkea meriliikennettä kenenkään estämättä, Savolainen sanoo.
Saa vastata mutta pikkumaan ei välttämättä kannata.Tähän [esteettömään merenkulkuun] puuttuminen on vakava rike. Se on räikeästi kansainvälisen oikeuden vastaista ja tulkitaan sotatoimeksi – johon rikkeen kohteeksi joutunut saa vastata sotilaallisesti.
Tästä kohdasta on päässyt unohtumaan se, että käytössä on ihan eri säännöt riippuen siitä ollaanko omilla aluevesillä vai kansainvälisellä merialueella?Kansainvälinen yhteisö voi toki asettaa vienti- ja tuontikieltoja pakottein – niin kuin Venäjälle on asetettukin – ja pakotteita voidaan valvoa ja tarvittaessa pysäyttää pakotteita rikkovia laivoja. Se on kuitenkin tyystin eri asia kuin kaiken laivaliikenteen rajoittaminen.
YK on vitsi, joka ei naurata.Myös YK:n turvallisuusneuvosto voi rajoittaa meriliikennettä kansainvälisen rauhan ja turvallisuuden takaamiseksi, mutta niin kauan kuin Venäjä on turvallisuusneuvoston pysyvä jäsen, se voi veto-oikeudellaan yksin estää tällaiset päätöslauselmat.
Tämä on mielestäni ristiriidassa aikaisemman väittämän "pakotteita voidaan valvoa ja tarvittaessa pysäyttää pakotteita rikkovia laivoja" kanssa? Tai sitten pakotteiden valvomista ei katsota merenkulun rajoittamiseksi...– Niin kauan kuin ei ole kumpaakaan – YK:n turvallisuusneuvoston päätöstä tai sotatilaa – ei ole sellaisia pykäliä, että merenkulun rajoittamiseen voitaisiin mennä. Se ei ole mahdollista, tai muutoin mennään sotatoimen puolelle, Savolainen painottaa.
Mitä helvettiä, ei kai merisaartoon nyt sentään kaikkia Itämeren maita tarvita? Jos ryssä hyökkää Suomeen tai Viroon, niin se saa vastaansa NATO-maat, eikä siinä vaiheessa Ruotsin lupia kyseltäisi mihinkään merisaartoihin. Sitten kun Ruotsikin on NATO:ssa, niin eikös silloin kaikki Itämeren maat ole myös NATO-maita?Savolainen miettii, että tarvittaisiin konfliktin melkoista eskaloitumista, jotta kaikki Itämeren maat olisivat sotatilassa Venäjää vastaan – jolloin saarto olisi perusteltu ja sallittu.
Yksittäisen putken "rikkoutumista" tuskin voi pitää merisaartona ja vaikka voisikin, niin pikkumaan tuskin kannattaa pitää sitä sodanjulistuksena...Vaikka Venäjä osoittautuisi Balticconnector-kaasuputken tuhoajaksi, siltikään Venäjän laivaliikenteen rajoittamiseen tai estämiseen ei olisi oikeudellisia perusteita.
Niin kauan kun NATO on puolustusliitto, niin pari rikkinäistä rööriä ei vielä artikloja laukaise. Sen sijaan, jos NATO olisi sotakiimainen hyökkäysliitto, niin kyseessä olisi ilmiselvästi ryssän NATO:lle asettama merisaarto, jolloin ryssälän sotilas- ja hallintokohteiden pommitukset "olisi kansainvälisen oikeuden mukaan täysin hyväksyttyä"...– Vaikka Venäjä osoittautuisi kaasuputken tai tietoliikennekaapelin tuhoajaksi, niin jos Venäjä häiriköi yhtä tai kahta Nato-maata, ei synny itsestäänselvästi kaikkien Itämeren Nato-maiden asettumista sotajalalle Venäjää vastaan. Kaasuputki- ja tietoliikennekaapelituhot ovat alempiasteisia kriisejä kuin se, että ryhdyttäisiin sotatoimiin, Savolainen sanoo.
Eikö Tanska ja Ruotsi saa salmen ihan kahdestaankin poikki? Mihin siinä Saksaa tarvitaan?– Pitää tapahtua aika lailla kummia, että Tanska, Saksa, Ruotsi ja kumppanit panisivat Juutinrauman venäläislaivoilta tukkoon.
Akateemisen karjalaseuran haluama rajaviivaMInkäs kokoista paattia tuosta Stalinin kanavasta menee läpi?
Vienanmeren–Itämeren kanava – Wikipedia
fi.wikipedia.org
Ankkurin lasku voi olla varsin väkivaltainen tapahtuma. Aika kaukana sunnuntaiveneilystä ja ankkuroinnista.Triviaa:
Ankkurit on laivassa lukittuna yleensä kolmella tavalla: Ankkuripeli eli ”moottori” on jarrut päällä. Toinen lukitus on ketjun lenkkiin laitettava lukituslevy, joskus saranoitu, joskus irrallinen. Kolmas on ihan kiristettävä koukku, joka kiristetään kannen ja ketjulenkin väliin.
Katso liite: 85825
Onko Savolaisen lörpöttely harkittua? Hän on usein Ilta-Sanomien haastateltavana ja joka kerran lukiessa tuntuu kuin häneen olisi pistetty jotain Maxwell Smart -leffan totuusseerumia, joka laittaa hänet kertomaan omat liikkeet.Todella mahorkanhajuinen juttu iltapaskassa. Pari nostoa:
Näin minäkin olen asian ymmärtänyt: merisaarto on yksikäsitteisesti sotatoimi.
Merisaartoon tai muuhun sotatoimeen voi tietysti vastata merisaarrolla tai jollakin muulla sotatoimella. Kansainvälisen oikeudesta en ymmärrä mitään mutta sodan aloittaminen on varmasti erittäin paha juttu(tm).
Kiinnostavampi kysymys hybridiosaamiskeskuksen ja kansainvälisen oikeuden siantuntijoille: voidaanko merenalaisten putkien ja kaapelien järjestelmällistä tuhoamista pitää myös merisaartona, koska lopputulos on kuitenkin sama eli tavara ei enää liiku?
Tällä logiikalla meri-infran tuhoamiseen voisi vastata meri-infran tuhoamisella tai jollakin muulla sotatoimella "ja se olisi kansainvälisen oikeuden mukaan täysin hyväksyttyä". Pienen maan ei varmaan kannattaisi vaikka "kansainvälisen oikeuden mukaan voisikin"...
Mitenkäs tämä toimii Tanskan salmissa, eikö siellä Tanskan ja Ruotsin aluevedet ole kiinni toisissaan ja kuitenkin muukin liikenne pääsee salmista läpi? Ilmeisesti tästä selityksestä on päässyt unohtumaan viattoman kauttakulun periaate?
Saa vastata mutta pikkumaan ei välttämättä kannata.
Tästä kohdasta on päässyt unohtumaan se, että käytössä on ihan eri säännöt riippuen siitä ollaanko omilla aluevesillä vai kansainvälisellä merialueella?
YK on vitsi, joka ei naurata.
Tämä on mielestäni ristiriidassa aikaisemman väittämän "pakotteita voidaan valvoa ja tarvittaessa pysäyttää pakotteita rikkovia laivoja" kanssa? Tai sitten pakotteiden valvomista ei katsota merenkulun rajoittamiseksi...
Mitä helvettiä, ei kai merisaartoon nyt sentään kaikkia Itämeren maita tarvita? Jos ryssä hyökkää Suomeen tai Viroon, niin se saa vastaansa NATO-maat, eikä siinä vaiheessa Ruotsin lupia kyseltäisi mihinkään merisaartoihin. Sitten kun Ruotsikin on NATO:ssa, niin eikös silloin kaikki Itämeren maat ole myös NATO-maita?
Yksittäisen putken "rikkoutumista" tuskin voi pitää merisaartona ja vaikka voisikin, niin pikkumaan tuskin kannattaa pitää sitä sodanjulistuksena...
Niin kauan kun NATO on puolustusliitto, niin pari rikkinäistä rööriä ei vielä artikloja laukaise. Sen sijaan, jos NATO olisi sotakiimainen hyökkäysliitto, niin kyseessä olisi ilmiselvästi ryssän NATO:lle asettama merisaarto, jolloin ryssälän sotilas- ja hallintokohteiden pommitukset "olisi kansainvälisen oikeuden mukaan täysin hyväksyttyä"...
Eikö Tanska ja Ruotsi saa salmen ihan kahdestaankin poikki? Mihin siinä Saksaa tarvitaan?