En ymmärrä reikää rungossa, mutta pikaisella haulla löysin Hurtigruten-yhtiön Nordlys-laivan, jossa konehuoneessa ainakin median mukaan räjähti, mistä seurasi uhreja ja jonkinlainen tulipalo. Tämä oli noin 15 vuotta sitten Norjassa.
En tiedä, mikä siellä voi räjähtää. Eiväthän ne mitään höyrykoneita ole. Pitäisi olla joku konemestari selittämässä.
Tulipalon ymmärrän. Olen itsekin kymmeniä vuosia sitten erään vanhan hinaajan runkoon tehdyn lautan koneella ollut yöllä, kun tulikuumaa hydrauliöljyä alkoi suihkuta jostain kohtaa Caterpillaria. Ilmoitin ylös, ja kun kone oli sammuksissa sopivassa paikassa, avasimme liitoksesta pultit. Nostimme siitä vuotokohdasta painavan kannen, jonka alle muotoilin paksusta kumista uuden tiivisteen murtuneen tilalle.
Tulipalo oli teoreettinen ongelma, josta oli koulutus. Konehuoneessa oli sammutuslaitteisto. Ovi kiinni ja sitten varmistetun kahvan kimppuun: muutamassa sekunnissa freoneilla (nykyään varmaan hiilidioksidilla) sinne olisi tullut 80 astetta pakkasta. Tarkistettava tietysti, että kaikki ovat pois koneelta.
En ymmärtänyt koneesta paljon mitään. Kävin vain sellaisen pitkän tarkistuslistan kanssa konehuonetta kiertävää siltaa ympäri katsomassa lukuisat mittarilukemat, ja minun kuului ilmoittaa poikkeamista. Listassa olivat ne oletusarvot. En osannut muuta: olin yleensä kannella.