Luettuani koko keskustelun jäin miettimään noita ehdotuksia. Pohdin itse aikaisemmin LFK NG:n ja CAMM-L:n hankintaa, ja päädyin silloin ensimmäisen kannalle. Periaatteessa CAMM-L vaikuttaa paremmalta, mutta vain osittain. Mielestäni jokaisen ohjuslavetin kyky itsenäiseen toimintaan on tärkeä, koska oletettavasti rahaa tulee olemaan käytössä varsin rajoitetusti. Jos hankitaan verkottumisesta riippuvaisia järjestelmiä, kuten Nasams ja Umkhonto GBL, tarkoittaa se väistämättä pienempää määrää suojattavia kohteita ja joukkoja. Pidän siis tärkeänä, että jokainen ohjuslavetti voi toimia joko itsenäisesti tai suoraan ylemmän portaan verkossa tarvitsematta väliin omaa, juuri kyseiselle järjestelmälle tarkoitettua johtokeskusta. Näin ollen jokainen laukaisin tarvitsee myös omat sensorit ja hallintajärjestelmät.
Esittelen kuitenkin CAMM-L:n, jonka pohjalle tuollaista voisi kokeilla rakentaa:
CAMM (Common Anti-Air Modular Missile) tullee korvaamaan brittiarmeijan Rapierin, laivaston Sea Wolfin (ohjuksen laivastokäyttöön tarkoitettu versio CAMM-M on jo saanut liki 500 miljoonan punnan kehittämissopimuksen, ja se on tullut valituksi Brasiliassa ja Uudessa-Seelannissa) ja kenties myös ASRAAM:n, ainakin osittain. CAMM pohjaa ASRAAM:n suunnitteluun ja rakenteeseen, mutta etenkin elektroniikassa on tehty muutoksia korvattaessa IR-hakupää aktiivitutkahakupäällä.
Maasta laukaistavan CAMM-L:n kantamaksi vaakasuunnassa luvataan yli 25 kilometriä. Pystyulottuvuus jää avoimeksi, mutta voisi kuvitella 10 kilometriä menevän rikki. Esitetyissä kuvissa ja videoissa laukaisuajoneuvoon on yhdistetty myös maston päässä ylös nostettava antenni. Ohjuslaukaisimen vetoisuus on suhteellisen suuri, 12 ohjusta. Ohjus on myöskin nopea (Mach 3). Verkottumiskyky muun ilmapuolustuksen kanssa on oletettavasti hyvällä tasolla järjestelmän ollessa suuren Nato-maan kehittämä, eli Nato-yhteensopivat datalinkit (Link 11, 16, 22 (?)) lienevät vakiovaruste. CAMM-L-ohjukset saattavat olla kalliita hakupäästä johtuen. Toisaalta voi olettaa osumatodennäköisyydenkin vastaavasti paranevan ainakin puoliaktiiviseen tutkahakeutumiseen verrattuna. Miten osumatodennäköisyys sitten vertautuu infrapunahakuisiin ohjuksiin, sitä on paha sanoa.
http://en.wikipedia.org/wiki/CAMM_(missile_family)
http://www.armyrecognition.com/brit...data_sheet_specifications_pictures_video.html
http://www.mbda-systems.com/e-catalogue/#/solutions/ground/4/video
http://www.thinkdefence.co.uk/2013/04/uk-complex-weapons-part-5-common-anti-air-modular-missile/
Nyt itse tuotekehittelyyn:
Ohjuslaukaisinta kantavan ajoneuvon hyttiin kehutaan mahtuvan kolme miestä. Elektroniikan kehitys taas on johtanut parempaan laskentatehoon entistä pienemmässä paketissa. Näin ollen olisi tuskin vaikeaa änkeä kuorma-auton hyttiin tarvittavaa laitteistoa. Jos antennimaston viereen iskettäisiin kaksi muuta mastoa, voisi toiseen kiinnittää IR-sensorin ja toiseen
Saabin Giraffe 1X AESA-tutkan.
Harmi kyllä, kehityskustannukset karkaisivat turhan helposti käsistä. Ei sekään ole kiva, jos hankkeeseen on varattu 500 miljoonaa euroa, ja sitten yhtäkkiä huomataan, että "hups, 200 miljoonaa meni jo, kun integroitiin nämä sensorit ja komentokeskuksen softa tähän laukaisuajoneuvoon".
Toisaalta en ole lainkaan ihastunut siihenkään vaihtoehtoon, että kyseisellä rahalla saadaan vain n. kolme Nasams-patteristoa lisää. Joo, kyllähän niillä suojaa muutaman lentotukikohdan ja vähälukuisten panssarijoukkojen toimialan, mutta siinäpä se sitten oli.
Periaatteessa LFK NG nauttii siten edelleen suurta suosiotani, huolimatta puutteellisesta kantamasta. Oikea ratkaisu saattaisi kenties olla Nasams kiinteämpien kohteiden (lentotukikohdat) suojaamiseen, ja LFK NG sitten Stingerin ja Nasamsin väliin maajoukkojen suojaksi. Vaan riittääkö LFK NG:n kantama (5 km / 10 km) nykyaikaisia uhkia vastaan ja onko se riittävän hyvä Bolideen nähden (5 km / 8 km) oikeuttaakseen hankinnan? Arvatenkin Bolideja saa useamman yhden LFK NG:n hinnalla.
Toisaalta taas Ruotsi on korvaamassa RBS 70:n, ja Norja on kehittelemässä Nasamsin pohjalta jotain ihmeellistä sekasikiötä, jossa Nasamsin ohjuslavetti pultataan M113:n alustalle ja sisälle laitetaan IRIS-T...
----------------------------------
@Einomies1 ehdotti ketjun aloitusviestissä infrapunahakuista (?) Umkhontoa. Minua huolestuttaa siinä jokunen asia, vaikka järjestelmä (no eri versio, mutta kuitenkin) on jo merivoimilla käytössä.
Miten hyvä ohjuksen hakupää on? En oleta saavani tähän mitään pomminvarmaa vastausta, mutta tieto 15 ja 20 kilometrin päässä laukaisupaikasta olleista maaleista ja tämä huomio ei piristänyt päivääni:
"The RSR-320 Radar system, developed by Reutech Radar Systems, provided mid-course guidance updates to get the missiles within range of their infrared seekers." Onko teknologia heikommalla tasolla kuin isoissa maissa vai oliko maali ja/tai sääolosuhteet sellaiset, ettei eurooppalainenkaan infrapunahakuinen ohjus olisi maalia nähnyt heti alusta lähtien?
Umkhonton käyttäjiä on vähän: Etelä-Afrikan laivaston neljä
Valour-luokan fregattia, kuusi Suomen merivoimen alusta (Hamina-luokka ja Hämeenmaa-luokka) ja kohta Algerian laivasto saa kaksi
MEKO A-200AN fregattia Umkhontolla varustettuna. Tutkimus- ja kehityskustannukset voivat muodostaa aika messevän siivun mahdollisen kaupan hinnasta, jos valmistaja ymmärtää joskus, ettei ohjus mene kaupaksi suurille valtioille. Umkhonton maasijoitteista versiota kyllä kehitetään Etelä-Afrikan armeijalle, mutta onko kyseessä varma kauppa vai pelkkä projekti? Etelä-Afrikan puolustusbudjetti vuonna 2010 oli alle miljardi euroa, eli aika pienestä tekijästä puhutaan. Millainen on järjestelmän tulevaisuus ylipäätään, onko se riittävän turvattu? Nämä nyt tietysti ovat vaikeita kysymyksiä vastattavaksi, kun Suomen hankintaan on vielä vuosia aikaa, ja tilanne voi muuttua.
Täydennettävyys kriisitilanteessa on toinen käyttäjäkunnasta seuraava ikävä seikka. Ei länsimaissakaan enää tuoteta sellaisia määriä sotatarvikkeita kuin aikoinaan, mutta mahdollisuus täydennyksiin on edes jonkinlainen. Miten on Etelä-Afrikkalaiselta tuotantolinjalta tulevan ohjuksen laita, kun lähin käyttäjäkin on Pohjois-Afrikassa? Käytännössä kaikki on ostettava jo hyvissä ajoin, mitään järjestelmän komponenttia ei voi laskea harmaan vaiheen varaan yhtään tippaa.
Jos jotain hyvää haluan sanoa, niin oletettavasti Denel kykenee pienempiin kehitys- ja tuotantokustannuksiin kuin eurooppalaiset ja amerikkalaiset valmistajat. Ovatko ne sitten niin pienet, että kattavat etelä-afrikkalaisuuden ongelmat, sitä epäilen.
--------------------------------------
Lopuksi selvennän alkuperäistä ajatustani. Toki ylempi johtoporras voi sitten tarvita vähän enemmän johtamisresursseja, mutta siitä huolimatta pidän malliani oikeana. Vasemmalla puolella on siis suoraan ylempään verkkoon kytkeytyvät ohjus-sensori-ajoneuvot, ja vasemmalla on tämä nykyään muodissa oleva modulaarinen ratkaisu, jota hyljeksin Crotalen korvaajana.