Jääkäriprikaati-90 -organisaatio?

Edit: miten teille oli käsketty kenttälapio?
RUK kurssin aikana oli ohjeistus muutettu ja jos muistan oikein niin kenttälapiota ei kannettu vaunuun mentäessä ollenkaan .
Vaunujen taktinen käyttö tuntui olevan jonkinlaista kokeilua ja opettelua kantapeikoillekin , hurjimmat uhosivat suorista iskuista vihollisen asemiin ja ripeään jalkautumiseen kannelta . Vaikkakin jalkautuminen hyppäämällä kannelta oli ankarasti kielletty , nilkat/polvet/hampaat vaarassa vaikka nuoria oltiinkin . Vaunun parhaimman osan eli aseiden hyödyntäminen hyökkäyksessä oli kyllä kohtuuttoman hankalaa , niillehän pyrittiin saamaan sivustatuliasema ilmeisesti juurikin tuon kevyen krh:n puuttumisen takia . Puolustuksessa ajateltiin vaunut kaivettavan maahan , tämä kyllä vaatisi pioneerivoimaa , lapioilla ryhmänvoimin hiukkasen kuluttavaa . Viivytyksessä vaunut aseineen toimivat parhaiten , RUK:n loppusodassa tulpattiin sivustauraa 2 vaunulla päästen tekemään tuliylläkön RUK:n Kärkikomppanjalle aiheuttaen sen tuhoutumisen . Oltiin siis SavPr:n mukana A2keltaisena , luulivat ilmeisesti vaunuja paseiksi joissa ei ollut aseistusta tuohon aikaan , vedettiin räyhäkkäästi kaikki 4 kannua tyhjäksi .
 
Tuskin riittää epäreilu. Jos kolmesta tstpsv:stä jää yksikin toimintakykyiseksi ja kymmenestä ryntövaunusta kolme, niin se riittää jo pilaamaan päivän hyökkäävältä osastolta. Tuokin tarkoittaisi tulivalmistelussa jo 70% vaunutappiota, mikä olisi yltiöpositiivinen tulos.

Muutenkin APC:n taistelu IFV:tä tai MBT:tä vastaan kuullostaa aika huimalta yhtälöltä.

Tosikko ;) Noin koulutettiin, joten niin sen täytyi mennä :cool:

Ainoa hyökkäävä JPr taisi olla sellainen, jolla oli PsvP vahvistuksena, tai se hyökkäsi PsPr:n kainalossa.
 
Jeps, nimenomaan puolustuksen teho parantui. Myös sen puolustautuvan mekanisoidun vihollisen vs. hyökkäävän, hyvin kevyesti varustautuneen jääkärijoukon. Sen takia muissa maissa pyrittiin pois motorisoiduista jalkaväkikokoonpanoista 1960-luvulta alkaen ja jv-kokoonpanoja käytettiin lähinnä erityistehtävissä.

Suomessa tehtiin erilainen periaateratkaisu varustaa suuri määrä motorisoitua jalkaväkeä (jääkäreitä) joiden jalkaväkitulivoima oli heikko, eli ei kevyt-krh:ta, ei krkk:ta, vähän pst-ohjuksia, ei keskiraskasta kk:ta ym.

Ratkaisussa näkyy halu hyödyntää suurta miesmäärää vs. vastustajan pieni miesmäärä, panostettiin määrään laadun sijaan. Liikkuvuudella oli tarkoitus iskeä vihollisen sivustaan, tosin näin skeptikkona mieleen tulee jo vihollisen sivustaa vartioivien pst- ja it-kokoonpanojen suuri tulivoima.

Nythän jääkäriprikaatit ovat menneen talven lumia ja jääkäripataljooniakin on tarkoitus käyttää uudella tavalla joka minimoi kevyen varustuksen haittoja. Konseptin kritisointi on ilman muuta jälkiviisautta, mutta joka tapauksessa kertoo kylmän sodan Suomen puolustuksen erikoisista reunaehdoista ja äärimmäisen pienistä resursseista jotka olivat käytössä.


Tuo kirjoitushan on hyvinkin ajankohtainen suurilta osin, monia siinä esiin nostettuja puutteita on korjattu, uutta teknologiaa hyödynnetty ja taktiikoita hiottu sen mukaisesti.
 
Huolto ja sitä vastaan iskeminen on modernin materiaaliriippuvaisen sodankäynnin voittava resepti. Ilman polttoainetta metsän keskellä oleva mekanisoitu yksikkö muuttuu vihollisen näkökulmasta hyödykkeestä haitaksi ja sen asejärjestelmien teho häviää nopeasti. Vaikutusta voidaan saada erittäin edullisesti, kunhan ennakkotyöt etenemisurien sivustaan on tehty huolella ja osaavia sissejä löytyy. Sinänsä ihmettelisin jos vihollinen pyrkisi toistamaan mottisodan virheitään, mutta toki "voitonparaati Oulussa ensiviikolla" on varmasti edelleen houkutteleva visio gloorianjanoiselle kenraalille.

Komento- ja viestijärjestelmien lamauttaminen > tukevien osien tuhoaminen > loppusiivous.
 
Tuo kirjoitushan on hyvinkin ajankohtainen suurilta osin, monia siinä esiin nostettuja puutteita on korjattu, uutta teknologiaa hyödynnetty ja taktiikoita hiottu sen mukaisesti.

Ei nähdäkseni ole enää ajankohtainen, täsmäaseet ja jokasään operointikyky oli vihollisella paljon kehnompi 1990-luvulla, samoin tiedustelukyky.
 
Tosikko ;) Noin koulutettiin, joten niin sen täytyi mennä :cool:

Ainoa hyökkäävä JPr taisi olla sellainen, jolla oli PsvP vahvistuksena, tai se hyökkäsi PsPr:n kainalossa.

JPr:t oli tarkoitettu hyökkäykseen - kovilla tappioillla mutta meilläpä oli enemmän miehiä kuin vihollisella. Jalkaväkiprikaatit olivat puolustusjoukkoja. Näin ainakin julkisissa kaavailuissa, todelliset käyttösuunnitelmat tulevat julki vasta useampien kymmenien vuosien päästä.
 
Ei nähdäkseni ole enää ajankohtainen, täsmäaseet ja jokasään operointikyky oli vihollisella paljon kehnompi 1990-luvulla, samoin tiedustelukyky.

Nuohan on kaikki huomioitu ja ennustettu tuossa, siinä on myös huomioitu liike ja hajautus tärkeimpinä suojan tuottajina, torjuva puolustus jota siinä kritisoidaan on pudotettu pois.
Suurin osa omien järjestelmien puutteista on poistettu, kykenemme tiedustelemaan sekä vaikuttamaan viholliseen sen koko syvyydessä.
 
Ei varmaan sodan lainalaisuudet kuitenkaan muuttuneet kovin paljoa, jos puhutaan suursodan toimintaympäristöstä - alueelliset joukot tulppaa vihollisen kärjet, operatiiviset joukot suorittaa strategisen mittakaavan vastahyökkäykset, maakuntajoukot hoitelee desantit, skapparien vaimot ja sissien tyttöystävät.

Se, minkä muodon operatiivinen osasto (ja aluejoukot) omaksuu, riippuu sitten tehtävästä, toimintaympäristöstä ja saatavilla olevasta kalustosta.
 
Veli ei nyt selvästikään tiedä, mihin kaikkeen BTR-60 kykenikään :);). Nykytermeillä voisi sanoa, että minun aikanani Savon Prikaatissa vallitsi hype.
.....
Tosissaan ne oli, etenkin eräs Vaarallinen kouluttaja, jolla oli hauska itään viittaava lempinimi. Tästä meille niin paljon puhuttiin, että todettiin aha, selvä.

Kyllä Teuvoakin rajumpi BTR-ylistäjä oli T.T. jonka mukaan petteri oli "maailman paras sotakone".

Todellisuudessa BTR kalusto saatiin toimimaan verrattain luotettavasti vasta vuosituhannen vaihteessa ja vaikka kyseisen laitoksen kustannuksella voidaan huvittuneesti hihitellä ei kenelläkään liene epäselvyyttä kumpi on parempi:

Pyörätraktori
Ei panssarointia
Ei sääsuojaa
Ei renkaiden paineistusjärjestelmää
Viestivälineenä keppi lavan ja ohjaamon välillä
Ei aseistusta
2- tai parhaimmillaan 4-veto
Kohtuullinen polttoaineen kulutus
Hyvä luotettavuus, tosin yksilöstä paljolti riippuvainen

BTR-60
Suoja kiväärikaliperisilta aseilta ja sirpaleilta
Suoja sään vaikutuksilta
Renkaiden paineilmajärjestelmä joka ihan oikeasti kykeni täyttämään melko reikäisenkin donitsin, toiseksi kulku ei pysähdy yhteen tai kahteen rikkoutuneeseen kumiin
Tehokas radio. Paseissa tai Tekoissahan ei kiinteää radiota ollut.
14.5 ja 7.62 mm konekiväärit
8x8
Saatanallinen polttoaineen kulutus
Kohtuullinen luotettavuus, tosin yksilöstä paljolti riippuvainen
Uiva. Ja kiitoksia vain, ei vitsejä -91 onnettomuudesta.

Vaikka tälläkin palstalla on muuta väitetty oli BTR-80 kaluston hankkiminen sekä Savon että Karjalan prikaateille suunniteltu jo aika pitkälle 90-luvun alussa. Kumpikin joukko-osastohan sai yhden kappaleen kokeiluunkin mutta sitten kävi kuten kävi. Tuo hankinta olisi joka tapauksessa vienyt ajoneuvotilanteen paljonkin parempaan suuntaan.
 
Lopputulokseni on se, että kenelläkään teillä ei oikeasti ole ollut mitään realistisia mahdollisuuksia onnistua annetussa taistelutehtävässä.
Toinen on se, että minkäänlainen hyökkäys jalkaväen ja kevyiden panssaroitujen miehistönkuljetusajoneuvojen toteuttamana puolustusasemissaolevaa mekanisoitua vihollista vastaan kuulostaa hyvin epätoivoiselta tai jopa idioottimaiselta.
Noh noh, kuulostaa siltä, ettei sinuun ole iskostettu Savon jääkärien hyökkäyshenkeä vaan tarkastelet asioita liian loogisesti :LOL:. Kuten kirjailija Mikko Porvali kirjoittaa 30-vuotisesta sodasta:
-Kun eräässä hämäläisessä kylässä kokemusperäisesti havaittiin, ettei juuri kukaan lähetetyistä palannut, levisi kylällä yhteinen tuuma: "Tapetaan Ville kotona, niin jää sentään miekka ja hevonen..."

Leikki leikkinä. Tuohon aikaan etenkin ja varmaan vieläkin, oli aivan normaali tilanne, että jääkäri oli mekanisoitua vihollista vastassa sinko kädessä ja rynkky hampaissa. RUK:ssa oli normiskenaario, että joukkue hyökkäsi yhtä kaivautunutta vihollisen jv-ryhmää vastaan, jota tuki ryntövaunu. Kuten @Aarne1 totesi, niin epäsuoraa niskaan, ja 3.R:n Apilas-partio ryömimään matkaan ryntövaunua nitistämään. Sitten sutena päälle. Kun niitä tulee lisää, sama toistetaan :)
Realistista? Mikäpä sodassa olisi varman päälle. Itsellä on ollut aina niihin hommiin sellainen fatalistinen asenne. Johtunee siitä, että suvun miehiä on sankarihaudoissa 10 kpl, mutta jos me ei oltaisi täytetty tehtäväämme, ehkä perässämme tulijoilla olisi sitten ollut helpompaa.

Ja mitäpä se varusmies olisi paljoa tiennyt, mitä isot pojat suunnitteli tehtäväksi. Ehkäpä Savon jääkäriprikaati olisi saanut alistukseksi psv-komppanian?
 
Viimeksi muokattu:
Todellisuudessa BTR kalusto saatiin toimimaan verrattain luotettavasti vasta vuosituhannen vaihteessa
Teuvo et T.T. Kirjoittajien menneisyydestä paljastuu yllättäen kaikenlaista (y).
Avaatko tätä vähän, mikä siinä oli kynnysongelmana? Kyllä ne minun (meidän?) aikaan vaan tuntuivat laukeavan moottoreistaan liian usein.
Mitä muuten luulet, olisivatko BTR80:t vielä rivissä, mikäli niiden hankinta olisi aikoinaan toteutunut?
 
Ei ole. Se lisättiin vaunuihin sen jälkeen kun ne siirrettiin HämJP:ltä Savoon, Karjalaan, Haminaan ja pienempinä määrinä muuallekin.

Ok. Sitten se on varmaan ollut Dragsvikin yksilöissäkin. En vain osannut kiinnittää siihen huomiota.
 
Avaatko tätä vähän, mikä siinä oli kynnysongelmana? Kyllä ne minun (meidän?) aikaan vaan tuntuivat laukeavan moottoreistaan liian usein.
Mitä muuten luulet, olisivatko BTR80:t vielä rivissä, mikäli niiden hankinta olisi aikoinaan toteutunut?

Pääasiallinen ongelma luotettavuuden suhteen olivat ihmiset. Kun BTR-60 kalusto siirtyi Panssariprikaatista ns. hirviprikaateille ei osaaminen siirtynyt mukana. Vain muutamia toimiupseereita oli koulutettu panssarilinjalla ja erikseen kursseilla, muuten sekä KarPr että SavPr kouluttivat itse melko pitkälti oman väkensä vaunujen saavuttua. Siitä ei hyvää seurannut.

Tavan JV-kouluttajasta neuvostoliittolaisen panssarikaluston osaajaksi muuntokoulutettu ihminen ei 90 ensimmäisellä puoliskolla vain tahtonut ymmärtää, että kalustoa pitää huoltaa, huoltaa ja huoltaa. Valvonta oli joskus leväperäistä ja joskus ei vaan osattu tarpeeksi. Karjalan prikaatissahan petterit olivat täysin rapakunnossa koko sen ajan kun ne kalustoon kuuluivat, se johtui pitkälti asenteesta kuten kopteri-Kustaakin kirjassaan tuo esille.

Osaltaan syynä oli se, että pitkäaikaisvarastoinnista koulutuskäyttöön otetut vaunut oli säilötty huonosti eikä varastointia edeltävää huoltoa oltu tehty kunnolla. Syyttävä sormi osoittaa HämJP:n suuntaan jonka mielenkiinto kunnostaa muille menevät vaunut tuskin oli ihan päätä huimaava. Asia saatiin lopullisesti kuntoon vasta kun Stenaus oli jo käynnissä (rikollista toimintaa mutta siitä enemmän joskus toiste)

Luotettavuutta paransivat hieman myös tietyt länsimaiset varaosat joita ryhdyttiin käyttämään.
 
Teuvo et T.T. Kirjoittajien menneisyydestä paljastuu yllättäen kaikenlaista (y).
Avaatko tätä vähän, mikä siinä oli kynnysongelmana? Kyllä ne minun (meidän?) aikaan vaan tuntuivat laukeavan moottoreistaan liian usein.
Mitä muuten luulet, olisivatko BTR80:t vielä rivissä, mikäli niiden hankinta olisi aikoinaan toteutunut?

Eikös BTR-80:t ole ihan luotettavaa patarautaa jota olisi voinut modifioida täältä ikuisuuteen?

Kokonaan toinen kysymys on, oliko koko panssaroitujen miehistönkuljetusajoneuvojen hankinta panostusta oikeaan kohteeseen - parempi liikkuvuus halvemmalla olisi tullut maastokuorma-autoilla eikä panssaroitujen miehistönkuljetusajoneuvojen suoja ole JPR:n lihamyllyskenaariossa hirvittävän tärkeä elementti, krihailussa toki. Säästyneellä rahalla olisi voitu hankkia jalkaväelle tulivoimaa ja suojavarusteita.
 
Noh noh, kuulostaa siltä, ettei sinuun ole iskostettu Savon jääkärien hyökkäyshenkeä vaan tarkastelet asioita liian loogisesti :LOL:.

Jos loogisesti tämän aihepiirin asioihin suhtautuu, niin hyvin harvassa asiassa on yhtään mitään järkeä.

Kuten kumisaappaiden käyttö. Tänään kaverin kanssa suunniteltiin kumpparien käyttöä tulevassa harjoituksessa. Päätimme pitäytyä aikaisemman kokemuksen mukaisessa suunnitelmassa. Ensin tallustellaan maiharit märiksi, kärsitään niissä vähintään yksi päivä. Ja kun sade lakkaa, aurinko pilkistää ja maastokin muuttuu vähemmän märäksi, niin vaihdetaan kumpparit jalkaan kuivina vaihtojalkineina ja ollaan tyytyväisiä kun on vihdoinkin kuivaa jalassa. :p
 
Ok. Sitten se on varmaan ollut Dragsvikin yksilöissäkin. En vain osannut kiinnittää siihen huomiota.

Dragsvikin vaunut olivat samaa sarjaa kuin mm. Jääkäriprikaatille, Päällystöopistolle ja RUK:lle osoitetut vaunut; niitä ei oltu tarkoitettukaan SA-joukkojen koulutukseen vaan lähinnä esittely ja totuttautumiskäyttöön. RUK:n vaunuilla ruvettiin myöhemmin kouluttamaan Kirveskomppaniassa mutta se on toinen juttu, alunperin vaunut kuuluivat PSTK:n alaisuuteen ts. maaliosastoksi.
 
Dragsvikin vaunut olivat samaa sarjaa kuin mm. Jääkäriprikaatille, Päällystöopistolle ja RUK:lle osoitetut vaunut; niitä ei oltu tarkoitettukaan SA-joukkojen koulutukseen vaan lähinnä esittely ja totuttautumiskäyttöön. RUK:n vaunuilla ruvettiin myöhemmin kouluttamaan Kirveskomppaniassa mutta se on toinen juttu, alunperin vaunut kuuluivat PSTK:n alaisuuteen ts. maaliosastoksi.

Vesistöajokokeilussa minäkin BTR:ään törmäsin. Ja jossain näytösmaihinnousussa.
 
JPr:t oli tarkoitettu hyökkäykseen - kovilla tappioillla mutta meilläpä oli enemmän miehiä kuin vihollisella.

Tämä kuten moni muukin mainitsemasi miesmassan mainitseminen ja vihollisen lihamuurilla pysäyttäminen, lienee epämieluisa ajatus monelle. Sehän kääntää talvi- ja jatkosodan aikaisen asetelman päälaelleen, jossa pieni suomi taistelee idän massa-armeijaa vastaan. Asetelmahan tekee Neuvostoiitosta suorastaan länsimaisen, jos pienillä ja moderneilla mekanisoiduilla joukoilla taistellaan suomalaisten suurilukuista "sorsalippalakki, pulttilukkokivääri ja maataloustraktori" tyyppistä nostoväkeä vastaan.
 
Kiitos kiitos, tämähän huvitti minua kovasti, sillä kuvaavaa on, että alkaa olla parasta tietämystäni maanpuolustussaralla se, mitä saatan kertoa jo lähes 20 vuotta sitten sulatetusta asejärjestelmästä :LOL::LOL:.

Listataan hyviä puolia.

Panssarointi. Kestää kiväärikaliiberista ja ainakin kevyen heittimistön sirpaletta. Ilman muuta etu.
Lämmitys. Talvella oli elvyttävää päästä sen sisälle hyökkäysharjoitusten jälkeen.
Aseistus.
Hiljaisuus. Meni kuin sukkasiltaan, ei siis ärjynyt kuin peto. Monesti metsässä pääsi suorastaan yllättämään, etenkin jos tuuli humisi puissa, ja yhtäkkiä huomasikin vaunun tulevan turhan lähellä uralla.
Ööö… mitäs sitten.

Huonoja puolia

Moottorit. Niiden kestävyys oli kyseenalainen. Jos oli viikon sotaharjoitus, noin neljännes lähti laveteilla korjattaviksi. Varuskuntaharjoituksissa tätä tapahtui myös. Sitten taisi olla versio vioista, että vain toinen moottoreista hajosi, mutta vaunu vielä liikkui? Tällainen mielikuva on.
Eli jo rauhan ajan rasituksessa osa joukoista olisi jäänyt jalkamieheksi tai ahtautunut siihen maastokuorma-autoon, kun prikaatin pääkalustoa olisi hajoillut pitkin teitä. En tiedä miten nopeasti kenttähuolto saisi tuollaisen tehtyä moottorivaihdon.

Ahtaat luukut. Jos kiire tuli, niin ei sieltä kovin nopeasti taisteluvarustuksessa ulos tultu. Apilakset, kessit, kookoot, venttiseiskat, täysi tst-vyö, joopa joo.
Ulkomailta kun katsoo kuvia ja videoita, niin miehet matkustavat mieluummin kansilla. Jäänyt sellainen käsitys, että tilanteissa, joissa voi olla jopa tuliylläkön mahdollisuus. Kertoo vaunun suunnittelusta paljon, että väki vaihtaa panssarin suojan mieluummin mahdollisuuteen toimia nopeasti ja tähystämiseen, korostunee peitteisessä maastossa.

Käytetty taktiikka. Me ajelimme niillä joskus käytännössä kosketukseen, vähintään kärkivaunu olisi ollut alttiina vihollisen tulelle. Lähdetään siis laskennallisesta ajatuksesta, että yhtä joukkuetta vastassa on 3 taistelupanssaria ja noin 10 ryntövaunua. Huonostihan siinä olisi käynyt. Eikä tätä kapiaiset mitenkään moittineet, ei muuta kuin hakkaa päälle.

Kun jalkauduimme ajoissa, niin BTR:t oli käsketty ottaa mukaan. Kun Pasi-kalustolla liikkuvat olisivat raahanneet mukanaan itkoa, meillä se kulki mukana vaunun tornissa. Kokelaan piti aina suunnitella mitä reittiä vaunu olisi kulkenut mukana. No, vaunumiehet olivat erittäin varovaisia viemään sitä miltään uralta ulos. Olen ollut todistamassa, kuinka peukalonpaksuinen paju katkaistaan juuresta ja halkaistaan neljään osaan!! Ettei puhko renkaita. HIDASTA MEININKIÄ.
Kerran yritin vastahyökkäyksessä sitä, että käskin vaunut tieltä ulos, kun niin oli käsketty tekemään. No, ensiksi pomppaa vaunualikessu ulos ja alkaa ajattamaan vaunua pusikkoon. Sitten kaikki pysähtyy, myös kuski tulee ulos ja kirveet kädessä raivaamaan. Seurasin tätä viidakkotaistelua aikani, kello tikitti ja hyökkäyksen piti jo edistyä… BTR:ssä oli vielä joku sellainen juttu väittämän mukaan, että ohjaustangot tai jotkut sellaiset, vääntyivät herkästi rikki, esim. jos rengas oli kiveä vasten ja kuski käänsi, niin tuli joku ongelma.
Korostan, etten ole vaunumies, ja voi olla, että tieto ongelmien syistä tuli vääristyneenä kivääripuolelle, mutta oleellista on, että itäsuomalaisessa metsätieverkostossa BTR toimii käytännössä vain uralla, jos sitä nyt välttämättä piti etulinjaan viedä. Edellä mainitussa tapauksessa luovutin ja käskin vaunun takaisin uralle. Jolloin johtaja tuli vaunun takapuolelle, ja alkoi äääärimmäisen hidas peruuttamisoperaatio… Minulla on mielikuva, että jatkoin jääkärien kanssa eteenpäin ilman vaunuja sillä kertaa.

Kun uria oli, kuten varuskunnissa usein on, ne saattoivat olla sujuvastikin mukana ryhmätasalla tukemassa. Sehän oli messevää, kun sellainen kookoo takoo tulitukea.
Vastustajan tulivoima huomioon ottaen, ei niitä olisi pitänyt etulinjaan tuoda, vaan toimia kuten Paseilla. Taistelutaksina jalkautumistasalle, ja jättää sinne, vaikka miten oli hyvä aseistus. Mainitsinkin, että myöhemmin niitä suunniteltiin kerättäväksi vaunuosastoksi varapäällikön komentoon.

Puolustuksessa piti suunnitella vaunun paikka, ja myös reitit, mitä kautta vaunu ajaa, kun ryhmiä vahvennetaan. Kuten arvata saattaa, liike oli hidasta takamaastossa, ja epäilen, olisiko vaunu päässyt ehjänä perille. Reitit kulkivat aina niin lähellä takamaastossa, että vihollinen olisi sen maalikseen saanut.
Asiaan oli kuitenkin paneuduttu, koska Aukin linnoitusleirillä jätkät kaivoivat lapiopelissä vaunupoteron, sen tien varteen mikä vei Autotukikohtaan, Himotun kuusesta kuitenkin eteenpäin, oikealle puolelle tietä. Tarkoitus oli tukea ryhmän puolustustaistelua. Tämäkin potero osoittaa suoraan mitä parhaimmalle panssariuralle, ja jonkinlaista aukeaakin oli vihollisen tulosuunnassa…

Voi kysyä, miten BTR olisi kestänyt epäsuoraa. Tai miten sille olisi käynyt, jos se olisi peruuttanut poterostaan pois. Kaikista näistä syistä johtuen, eri taistelulajeissa, BTR:n määrä olisi sulanut hyvin nopeasti minimiin. Liikekyky olisi menetetty. Palvelin siis 90-luvun ensimmäisinä vuosina, jolloin traktoriprikaati oli vasta muuntautunut taisteluajoneuvoprikaatiksi, ja olen varma, ettei noin toimittu enää vuosikymmenen lopussa.

Käsittääkseni telamiina tekee pahempaa jälkeä BTR:ssä kuin Pasissa. Pahempi paineisku sisällä tms.

Ase. No joo. Kamala vehje, jos näki vihollisen. Mutta tähtäimen näkökenttä oli minusta aika kapoinen, eikä koko vaunusta muutenkaan erityisen hyvin nähnyt ulos, etenkään metsässä. Kammella siitä sitten veivaamaan ja tähtäämään. Kuten sanottu, kertasinkomies, joka ei ole suoraan pääaseen tulisektorissa, on aika vahvoilla.

Muistaakseni palstalla vaikuttaneet ammattimiehet eivät ole niin vaikuttuneita edes pääaseen toimivuudesta tuossa konstruktiossa, ja tiettävästi BTR-80 ei tarjoa kovin suurta edistysaskelta vanhempaan veljeensä, niin jätettiin ostamatta, vaikka niitä oli tarjolla.

Sinänsä muistan Kasikymppisenkin. Niitä oli kaksi, sisälle ei päästy, mutta nähtiin niitä maastotesteissä ja voi pojat että se liikkui räyhäkkäästi Kuuskymppiseen verrattuna.

Myöhemmin BTR-60:n tekniikka oli sitten niin kulunutta, että kuulemma paraateissakin olisivat sammuneet. Mitään emme menettäneet, kun ne vietiin stenattavaksi.

Näistä 90-luvun Pasi-, Nasu ja Bankku-pumpuista voisi myös joku kertoa ruohonjuuritasolta. BTR nyt kuitenkin oli kuriositeetti.

Tässä nyt jotain keskustelun pohjaksi, miten se näyttäytyi nuorelle taistelunhaluiselle kokelaalle, josta intti oli hauskimmillaan silloin, kun pääsi syöksymään ja tetsaamaan. Olin ao. vaunun kanssa tekemisissä todella monessa taisteluharjoituksessa ennen ja jälkeen Haminan. Se oli meidän taksi.


Saisikohan BMP-1 joltakulta samanlaisen analyysin
 
Back
Top