Jääkäriprikaati-90 -organisaatio?

Suosittelen tutustumaan. sillä samat periaatteet pätevät edelleen.

Tämä on totta. Lisäksi taktiikassa ja tulenkäytössä tietyt lainalaisuudet pitävät yllättävän hyvin pintansa. Itselläni on juuri kesken A. A. Pönkäsen "Tulivoima maarintaman taisteluissa" ja sieltä löytyy yllättävän paljon ajantasaista asiaa.
 
Ihan oikeasti, jos jääkärijoukkueella on ahdasta siellä ajoneuvoissa kamojensa kanssa, niin onko lopulta parempi istua siellä ajoneuvossa ahtaasti moottorimarssilla vaiko marssia jalan tiellä ja vielä osaa noista joukkuevarusteista kantaen? ;)
Tästä me olemme ihan samaa mieltä. Ja et varmasti löydä vastakkaista näkemystä kirjoituksistani. Kyllähän sillä toki mieluummin matkusti kuin käveli, tai oli traktorin kyydissä, enhän toki hullu ole :cool:.
Minun pääpainoni on kuitenkin ollut koko ajan sen soveltuvuus tuolloin noudatettuun jääkärijoukkueen taistelutaktiikkaan. Mitä mieltä sinä olet BTR:n soveltuvuudesta hyökkäykseen ja puolustukseen?
Missä muuten tapasit tämän yksilön, jos saa olla utelias?
 
Minun pääpainoni on kuitenkin ollut koko ajan sen soveltuvuus tuolloin noudatettuun jääkärijoukkueen taistelutaktiikkaan. Mitä mieltä sinä olet BTR:n soveltuvuudesta hyökkäykseen ja puolustukseen?
Missä muuten tapasit tämän yksilön, jos saa olla utelias?

Tästäkin olemme samaa mieltä. Onhan tuo BTR:n 60-sarjalainen todetusti melko kamala kapine jalkautua. Ei ihme, että sarja on kokenut päivityksiä -70- ja -80 versioissa. :)

Virossa olen tutustunut BTR-80 kantaan. Virolaisilla on näitä Kaitseliiton käytössä jv-komppanioissa eri kuvaustehtävissä, recovery vehicleinä sekä tietysti samalla operatiiviseen käyttöön varattuna.

EDIT: JR49, kokemuksesi jojon tehtävistä pettereillä on arvokasta, mielenkiintoista ja harvinaista tietoa tällä palstalla. :solthum:
 
Viimeksi muokattu:
Oliko teillä silloin Karkialammella siis BTR:ä?
Prikaati-80 oli se varsinainen habitaattini, mutta saimme pintapuolisen katsauksen myös JPr-90:n organisaatioon ja kalustoon. Tähän kuului yksi BTR-oppitunti sekä ajelukierros sen kyydissä. Vaunuja oli tuolloin SavPr:ssa varastoituna jonkin verran, mutta ainoastaan kuljk:ssa puuhastelivat niiden parissa. Meille muille ne näyttäytyivät yleensä vain harjoitusten vihollispuolena. Myöhemmin Mikkeli sai käsittääkseni lisää entisiä KarPr:n vaunuja.
 
Tästäkin olemme samaa mieltä. Onhan tuo BTR:n 60-sarjalainen todetusti melko kamala kapine jalkautua. Ei ihme, että sarja on kokenut päivityksiä -70- ja -80 versioissa. :)

Virossa olen tutustunut BTR-80 kantaan. Virolaisilla on näitä Kaitseliiton käytössä jv-komppanioissa eri kuvaustehtävissä, recovery vehicleinä sekä tietysti samalla operatiiviseen käyttöön varattuna.

EDIT: JR49, kokemuksesi jojon tehtävistä pettereillä on arvokasta, mielenkiintoista ja harvinaista tietoa tällä palstalla. :solthum:

Kiitos kiitos, tämähän huvitti minua kovasti, sillä kuvaavaa on, että alkaa olla parasta tietämystäni maanpuolustussaralla se, mitä saatan kertoa jo lähes 20 vuotta sitten sulatetusta asejärjestelmästä :LOL::LOL:.

Listataan hyviä puolia.

Panssarointi. Kestää kiväärikaliiberista ja ainakin kevyen heittimistön sirpaletta. Ilman muuta etu.
Lämmitys. Talvella oli elvyttävää päästä sen sisälle hyökkäysharjoitusten jälkeen.
Aseistus.
Hiljaisuus. Meni kuin sukkasiltaan, ei siis ärjynyt kuin peto. Monesti metsässä pääsi suorastaan yllättämään, etenkin jos tuuli humisi puissa, ja yhtäkkiä huomasikin vaunun tulevan turhan lähellä uralla.
Ööö… mitäs sitten.

Huonoja puolia

Moottorit. Niiden kestävyys oli kyseenalainen. Jos oli viikon sotaharjoitus, noin neljännes lähti laveteilla korjattaviksi. Varuskuntaharjoituksissa tätä tapahtui myös. Sitten taisi olla versio vioista, että vain toinen moottoreista hajosi, mutta vaunu vielä liikkui? Tällainen mielikuva on.
Eli jo rauhan ajan rasituksessa osa joukoista olisi jäänyt jalkamieheksi tai ahtautunut siihen maastokuorma-autoon, kun prikaatin pääkalustoa olisi hajoillut pitkin teitä. En tiedä miten nopeasti kenttähuolto saisi tuollaisen tehtyä moottorivaihdon.

Ahtaat luukut. Jos kiire tuli, niin ei sieltä kovin nopeasti taisteluvarustuksessa ulos tultu. Apilakset, kessit, kookoot, venttiseiskat, täysi tst-vyö, joopa joo.
Ulkomailta kun katsoo kuvia ja videoita, niin miehet matkustavat mieluummin kansilla. Jäänyt sellainen käsitys, että tilanteissa, joissa voi olla jopa tuliylläkön mahdollisuus. Kertoo vaunun suunnittelusta paljon, että väki vaihtaa panssarin suojan mieluummin mahdollisuuteen toimia nopeasti ja tähystämiseen, korostunee peitteisessä maastossa.

Käytetty taktiikka. Me ajelimme niillä joskus käytännössä kosketukseen, vähintään kärkivaunu olisi ollut alttiina vihollisen tulelle. Lähdetään siis laskennallisesta ajatuksesta, että yhtä joukkuetta vastassa on 3 taistelupanssaria ja noin 10 ryntövaunua. Huonostihan siinä olisi käynyt. Eikä tätä kapiaiset mitenkään moittineet, ei muuta kuin hakkaa päälle.

Kun jalkauduimme ajoissa, niin BTR:t oli käsketty ottaa mukaan. Kun Pasi-kalustolla liikkuvat olisivat raahanneet mukanaan itkoa, meillä se kulki mukana vaunun tornissa. Kokelaan piti aina suunnitella mitä reittiä vaunu olisi kulkenut mukana. No, vaunumiehet olivat erittäin varovaisia viemään sitä miltään uralta ulos. Olen ollut todistamassa, kuinka peukalonpaksuinen paju katkaistaan juuresta ja halkaistaan neljään osaan!! Ettei puhko renkaita. HIDASTA MEININKIÄ.
Kerran yritin vastahyökkäyksessä sitä, että käskin vaunut tieltä ulos, kun niin oli käsketty tekemään. No, ensiksi pomppaa vaunualikessu ulos ja alkaa ajattamaan vaunua pusikkoon. Sitten kaikki pysähtyy, myös kuski tulee ulos ja kirveet kädessä raivaamaan. Seurasin tätä viidakkotaistelua aikani, kello tikitti ja hyökkäyksen piti jo edistyä… BTR:ssä oli vielä joku sellainen juttu väittämän mukaan, että ohjaustangot tai jotkut sellaiset, vääntyivät herkästi rikki, esim. jos rengas oli kiveä vasten ja kuski käänsi, niin tuli joku ongelma.
Korostan, etten ole vaunumies, ja voi olla, että tieto ongelmien syistä tuli vääristyneenä kivääripuolelle, mutta oleellista on, että itäsuomalaisessa metsätieverkostossa BTR toimii käytännössä vain uralla, jos sitä nyt välttämättä piti etulinjaan viedä. Edellä mainitussa tapauksessa luovutin ja käskin vaunun takaisin uralle. Jolloin johtaja tuli vaunun takapuolelle, ja alkoi äääärimmäisen hidas peruuttamisoperaatio… Minulla on mielikuva, että jatkoin jääkärien kanssa eteenpäin ilman vaunuja sillä kertaa.

Kun uria oli, kuten varuskunnissa usein on, ne saattoivat olla sujuvastikin mukana ryhmätasalla tukemassa. Sehän oli messevää, kun sellainen kookoo takoo tulitukea.
Vastustajan tulivoima huomioon ottaen, ei niitä olisi pitänyt etulinjaan tuoda, vaan toimia kuten Paseilla. Taistelutaksina jalkautumistasalle, ja jättää sinne, vaikka miten oli hyvä aseistus. Mainitsinkin, että myöhemmin niitä suunniteltiin kerättäväksi vaunuosastoksi varapäällikön komentoon.

Puolustuksessa piti suunnitella vaunun paikka, ja myös reitit, mitä kautta vaunu ajaa, kun ryhmiä vahvennetaan. Kuten arvata saattaa, liike oli hidasta takamaastossa, ja epäilen, olisiko vaunu päässyt ehjänä perille. Reitit kulkivat aina niin lähellä takamaastossa, että vihollinen olisi sen maalikseen saanut.
Asiaan oli kuitenkin paneuduttu, koska Aukin linnoitusleirillä jätkät kaivoivat lapiopelissä vaunupoteron, sen tien varteen mikä vei Autotukikohtaan, Himotun kuusesta kuitenkin eteenpäin, oikealle puolelle tietä. Tarkoitus oli tukea ryhmän puolustustaistelua. Tämäkin potero osoittaa suoraan mitä parhaimmalle panssariuralle, ja jonkinlaista aukeaakin oli vihollisen tulosuunnassa…

Voi kysyä, miten BTR olisi kestänyt epäsuoraa. Tai miten sille olisi käynyt, jos se olisi peruuttanut poterostaan pois. Kaikista näistä syistä johtuen, eri taistelulajeissa, BTR:n määrä olisi sulanut hyvin nopeasti minimiin. Liikekyky olisi menetetty. Palvelin siis 90-luvun ensimmäisinä vuosina, jolloin traktoriprikaati oli vasta muuntautunut taisteluajoneuvoprikaatiksi, ja olen varma, ettei noin toimittu enää vuosikymmenen lopussa.

Käsittääkseni telamiina tekee pahempaa jälkeä BTR:ssä kuin Pasissa. Pahempi paineisku sisällä tms.

Ase. No joo. Kamala vehje, jos näki vihollisen. Mutta tähtäimen näkökenttä oli minusta aika kapoinen, eikä koko vaunusta muutenkaan erityisen hyvin nähnyt ulos, etenkään metsässä. Kammella siitä sitten veivaamaan ja tähtäämään. Kuten sanottu, kertasinkomies, joka ei ole suoraan pääaseen tulisektorissa, on aika vahvoilla.

Muistaakseni palstalla vaikuttaneet ammattimiehet eivät ole niin vaikuttuneita edes pääaseen toimivuudesta tuossa konstruktiossa, ja tiettävästi BTR-80 ei tarjoa kovin suurta edistysaskelta vanhempaan veljeensä, niin jätettiin ostamatta, vaikka niitä oli tarjolla.

Sinänsä muistan Kasikymppisenkin. Niitä oli kaksi, sisälle ei päästy, mutta nähtiin niitä maastotesteissä ja voi pojat että se liikkui räyhäkkäästi Kuuskymppiseen verrattuna.

Myöhemmin BTR-60:n tekniikka oli sitten niin kulunutta, että kuulemma paraateissakin olisivat sammuneet. Mitään emme menettäneet, kun ne vietiin stenattavaksi.

Näistä 90-luvun Pasi-, Nasu ja Bankku-pumpuista voisi myös joku kertoa ruohonjuuritasolta. BTR nyt kuitenkin oli kuriositeetti.

Tässä nyt jotain keskustelun pohjaksi, miten se näyttäytyi nuorelle taistelunhaluiselle kokelaalle, josta intti oli hauskimmillaan silloin, kun pääsi syöksymään ja tetsaamaan. Olin ao. vaunun kanssa tekemisissä todella monessa taisteluharjoituksessa ennen ja jälkeen Haminan. Se oli meidän taksi.
 
Muistaakseni palstalla vaikuttaneet ammattimiehet eivät ole niin vaikuttuneita edes pääaseen toimivuudesta tuossa konstruktiossa, ja tiettävästi BTR-80 ei tarjoa kovin suurta edistysaskelta vanhempaan veljeensä, niin jätettiin ostamatta, vaikka niitä oli tarjolla.

Sen mitä muistan tuosta aseesta sanotun, oli että siinä oli vain 40 laukausta vyössä valmiina käytettäväksi. Toki asiaa korjaa se PKT mikä on siinä rinnalla, mutta on se silti pettymys. Tästäkin huolimatta olisin ottanut ne tornit jemmaan stenauksen sijaan.
 
Itse muistan joskus inttiaikana kapiaisilta kuulleen, että ainoa paikka missä BTR oli parempi kuin Pasi oli vesi, koska vesijetin sai toimimaan pilssipumppuna ja näin kunhan koneet kävivät, pysyi purkki pinnalla osaavalla kuskilla vaikka luukut auki - sinänsä ironista muistaen sen yhden joka upposi Saimaahan. Toinen lisäpiste tuli matalasta profiilista, muuten oli kuulemma ikävä, kääpiöille tehty sillipurkki.

Nasusta on sen verran kokemuksia, että on aivan helvetin tukala laite kesällä, kun etuosassa on lämmitin mallia V8. Tosin mukavuus menee toiseen suuntaan talvella. Perässä on ikävää millä kelillä tahansa, ja amfibiona on ikävää kaikilla ellei perässä ole tarpeeksi lastia - perä kelluu kuin korkki ja tekee ohjauksesta haastavaa. Maastossa saa olla varovainen varsinkin kesäisin ettei lähde kuminauha teliltä, on nimittäin todella v-mäinen laittaa kenttäoloissa takaisin paikoilleen. Keskinivel myös vaati paljon huoltoa, about 30 eri rasvaniippaa...aina kuskit marisi. Minkäänlaista ballistista suojaa ei laitteessa ole, ellei istu sopivasti GMn dieselin takana, joten lähinnä korpisotahommiin kunhan naftaa riittää.

Mut Nasu kyllä voittaa marssimisen. :)
 
Kiitos kiitos, tämähän huvitti minua kovasti, sillä kuvaavaa on, että alkaa olla parasta tietämystäni maanpuolustussaralla se, mitä saatan kertoa jo lähes 20 vuotta sitten sulatetusta asejärjestelmästä :LOL::LOL:.

JR49. Tämä ei ole se mitä tarkoitan, asian ytimessä ei ole BTR vaan se osaaminen ja kokemus mikä sinulla on hankittuna jalkaväen ja sen taisteluajoneuvojen yhteistoiminnasta. Ja joukkueenjohtajan tehtävien tasalla. Kalusto vaihtuu, mutta moni perusasia pysyy ennallaan. Ja ne joilla on perusteet kunnossa mutta kokemusta vaikka siitä vanhemmasta kalustosta, oppivat ja oivaltavat uutta nopeasti tiedon päivittyessä. Tämä on paljon tärkeämpää know-how:ta kun joku edesmennyt 60-sarjalainen petteri ajoneuvona. :)

Mutta edelleen, kuten tuossa SJ:kin jo sanoi niin BPU-1 on BTR sarjan yksi vahvimpia ominaisuuksia. Jos jenkit ihastelevat hiekkalaatikolla sitä kuinka viisikymppiset "turns cover into concealment" niin kannattaa muistaa että 14,5x114mm omaa melkein tuplat ne joulet mitä viisikymppiset omaavat. Hyvin asemaanajettu BTR, vaikka hull-down asemaan, pilaa päivän yli 500m matkoilta miltä tahansa jalkaväkiosastolta joka yrittää lymyillä vaikka elementti- tai tiilitaloissa. Ja XA-sarjan kehälavettiampujista poiketen, et saa nitistettyä miestä millään 7.62mm kaliperisella TTA/TA asellakaan (ellei nyt joku viisastelija vedä hihasta jonkun .300 winmag alikaliperisabotin köyhdytetystä uraanista tehtynä, tai jotain muuta taistelukentän kuriositeettia).

Mitä meidän edesmenneiden Petterien vertailuista muihin vastaaviin vekottimiin tulee niin pitää muistaa että ne olivat 60-sarjalaisia eli ensimmäisiä niistä järkevistä BTR:istä jos näin voi sanoa. Päivityksiä tapahtui vuosien mittaan. XA-sarjalaisiakin olisi parempi verrata 80-sarjalaisiin Pettereihin jos ihan universaalisti viivalle halutaan konstruktioita laittaa.
 
Kiitos kiitos, tämähän huvitti minua kovasti, sillä kuvaavaa on, että alkaa olla parasta tietämystäni maanpuolustussaralla se, mitä saatan kertoa jo lähes 20 vuotta sitten sulatetusta asejärjestelmästä :LOL::LOL:
Juu juu , samaa kaliiberia allekirjoittanutkin .
Koska vaunun ajaja ja johtaja tuli 1.K:sta vaunun mukana ei kylläkään rjoht. ja jjohtajalla ollut paljoa sanomista ajattamiseen . Ja kun ei ollut nakkipipoa ei pystynyt oikein mitenkään kommunikoimaankaan . Vaunusta ei kyllä taistelijat juuri mitään nähneet vaikka olisivat niistä prismoista tihrustelleetkin . Hyvä oli taistelijan lämpöisessä vaunussa torkkua siirtojen ajan satunnainen bensan tai pakokaasun haju saattoi tietysti haitata . Kiitettävästi vaunuja kylläkin käytettiin tetsatessa , tosin luvattoman usein niissä oli vikoja . Kannen pienemmästä takaluukusta jalkautuminen kiellettiin kun M85 tst-vöitä rikkoontui tiuhaan , samoin niiden sivuluukkujen aukaisu oli kielletty .
 
Juu juu , samaa kaliiberia allekirjoittanutkin .
Koska vaunun ajaja ja johtaja tuli 1.K:sta vaunun mukana ei kylläkään rjoht. ja jjohtajalla ollut paljoa sanomista ajattamiseen . Ja kun ei ollut nakkipipoa ei pystynyt oikein mitenkään kommunikoimaankaan . Vaunusta ei kyllä taistelijat juuri mitään nähneet vaikka olisivat niistä prismoista tihrustelleetkin . Hyvä oli taistelijan lämpöisessä vaunussa torkkua siirtojen ajan satunnainen bensan tai pakokaasun haju saattoi tietysti haitata . Kiitettävästi vaunuja kylläkin käytettiin tetsatessa , tosin luvattoman usein niissä oli vikoja . Kannen pienemmästä takaluukusta jalkautuminen kiellettiin kun M85 tst-vöitä rikkoontui tiuhaan , samoin niiden sivuluukkujen aukaisu oli kielletty .
Samaa teräksistä taistelijajoukkoa siis :cool:;)
Tuo on surullisen totta tuo, että vieraasta komppaniasta tulleet olivat ikäänkuin ajokeikalla, eivät taistelemassa. Kommunikointi oli liian vähäistä, se on aivan totta. Ja sitten kun he eivät olleet meikäläisiä, niin koko BTR-porukkaa leimasi se, että heille ei jalkaväen hommat kuulu millään lailla, he nukkuvat vaunussa jne jne. Suoritukset eivät olleet mitenkään ylitsepursuavan tehokkaita.
Heistä siis välittyi ajatus, että he ovat olemassa pelkästään ajamista varten, eivätkä käyttämässä asejärjestelmää jääkärijoukkueen taistelun edistämiseksi.
Törmäsin tähän porukkaan itse asiassa myöhemmin jatkosijoitettuna, ja vaadin kaikki 20 vaihdettaviksi sijoitusluetteloista. He kun olivat kiväärimiehinä, enkä pystynyt luottamaan asenteen parantumiseen. Perusteltu pyyntö täytettiin ja sain pioneereja tilalle. Kyllä kelpasi.

Edit: miten teille oli käsketty kenttälapio? Tetsareita meni nimenomaan siksi paljon, että takaluukusta mennessä lapion varsi otti aina kiinni ja kun niin tapahtui riittävän usein, niin kuului että rits. Ratkaisu oli lapion pistäminen kuokka-asentoon ja sijoittaminen takalaukkuihin, varsi läppien alle ja kuokka yhteen laitimmaisista koteloista. Tosin kyllä se silloinkin jumitti, jos ei tullut tietyssä kulmassa.
Me käytimme kaikkia kannen luukkuja.

Edit2: Tietääkseni myöhemmin vaunumiehet liitettiin komppaniaamme, ehkä mainituista yhteistoiminnan pulmista johtuen.
 
Viimeksi muokattu:
Joku aika sitten näin youtubesta videon jossa venäläiset jalkautuivat todella nopeasti BTR-60 kannelta. Asiaan vaikutti pari kymmentä kiloa TNT.tä renkaan alla. Meni kyllä muutama sekunti ennenkuin kärkimies putosi tuliasemaan. Ei mitään mukavaa touhua.
 
JR49. Tämä ei ole se mitä tarkoitan, asian ytimessä ei ole BTR vaan se osaaminen ja kokemus mikä sinulla on hankittuna jalkaväen ja sen taisteluajoneuvojen yhteistoiminnasta. Ja joukkueenjohtajan tehtävien tasalla. Kalusto vaihtuu, mutta moni perusasia pysyy ennallaan. Ja ne joilla on perusteet kunnossa mutta kokemusta vaikka siitä vanhemmasta kalustosta, oppivat ja oivaltavat uutta nopeasti tiedon päivittyessä. Tämä on paljon tärkeämpää know-how:ta kun joku edesmennyt 60-sarjalainen petteri ajoneuvona. :)

Mutta edelleen, kuten tuossa SJ:kin jo sanoi niin BPU-1 on BTR sarjan yksi vahvimpia ominaisuuksia. Jos jenkit ihastelevat hiekkalaatikolla sitä kuinka viisikymppiset "turns cover into concealment" niin kannattaa muistaa että 14,5x114mm omaa melkein tuplat ne joulet mitä viisikymppiset omaavat. Hyvin asemaanajettu BTR, vaikka hull-down asemaan, pilaa päivän yli 500m matkoilta miltä tahansa jalkaväkiosastolta joka yrittää lymyillä vaikka elementti- tai tiilitaloissa. Ja XA-sarjan kehälavettiampujista poiketen, et saa nitistettyä miestä millään 7.62mm kaliperisella TTA/TA asellakaan (ellei nyt joku viisastelija vedä hihasta jonkun .300 winmag alikaliperisabotin köyhdytetystä uraanista tehtynä, tai jotain muuta taistelukentän kuriositeettia).

Mitä meidän edesmenneiden Petterien vertailuista muihin vastaaviin vekottimiin tulee niin pitää muistaa että ne olivat 60-sarjalaisia eli ensimmäisiä niistä järkevistä BTR:istä jos näin voi sanoa. Päivityksiä tapahtui vuosien mittaan. XA-sarjalaisiakin olisi parempi verrata 80-sarjalaisiin Pettereihin jos ihan universaalisti viivalle halutaan konstruktioita laittaa.
No joo, en ole koskaan asiaa ajatellut noin. Sehän saattaisi selittää erään myöhemmän ajan sijoituksen ikämiehenä, mutta nuorempana kuin nyt...:unsure::unsure:
Totta on, että rutiinia oli tuolloin.

Aseen teho on epäilemättä kuten kerroit. Silloisella käyttötavalla siitä ei kuitenkaan olisi ollut kovin kauaa hyötyä, kun vaunuja ei olisi enää ollut kuin kourallinen.

Mikä sitten oli BTR:n oikea käyttötapa itäsuomalaisessa maastossa? Lopputuloksesta en tiedä. Tiesikö sitä kukaan tuossa vaiheessa, ei ehkä.
Ei ollut mitään yhteistä opetustilaisuutta, jossa asia olisi koulutettu toimiville johtajille. Muistaisin sen takuulla. Ei ollut mitään päällikön taisteluajatusta jota toteutettiin.
Tiedossa oli, että vaunuissa oli ylimaallinen ase. Jota piti käyttää tulituessa. Mutta että kuinka se tehtiin, sitä opiskeltiin käytännössä. Nykyisin olen sitä mieltä, että tyylimme olisi johtanut kaluston turhan nopeaan tuhoutumiseen. Olimme varmaankin kokeiluporukka sitä tietämättämme.
Tässä vanhassa viestissä on sivulauseessa ketjuun liittyvä seikka. Sitä en tuohon juuri avannut, mutta varajohtajanani tuolloin toiminut kokelas otti käskyn mukaan BTR:t komentoonsa, ja muodosti niistä sivusta tulevaa hyökkäystämme tukevan osaston.
Määritin kellonajan, jolla tulituki alkaa, vihollisen sijainnin hän tiesi. Tarkan toteutuksen jätin toimivalle johtajalle. Valtakunta radioista... ja tulenjohtoryhmästä...
Kun veto oli lopussa ja palaute annettu, tuo kokelas ei ollut kuullut mitään omasta suorituksestaan, sitä ei porukan kuullen käsitelty. Kuulin läheltä kun hän juoksi kapiaisen kiinni ja pyysi palautetta tulitukiosaston toiminnasta. Yliluutnantti totesi:
- Te tuhouduitte kaikki. Tulitte liian pitkälle näkyville sinkojen ja vaunujen tulialueelle.
Mutta väyliä oli vain yksi, jolla edetä. Olen varma, että tuonkin tapauksen johdosta meidän kapiaisilla alkoi varmasti raksuttaa. Lopullisestihan vasta simulaattoriaika paljasti hölmöimmät taktiikat.
https://maanpuolustus.net/threads/parhaimmat-hetket-jännitykset-mokat-hassut-sattumukset-vitutukset-etc.4064/post-412691

Oliko kyseessä pakko isossa kuvassa kompensoida puuttuvan orgaanisen kranaatinheitinjoukkueen puuttuva tulituki, viemällä vaunut etulinjaan? Näinkin voisi ajatella.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä mainio postaus jäi varmaan aika monelta tarkemmin tutkimatta. Kirjoittaja Esa Pulkkinen (64. kurssi) palveli nuorena upseerina Panssariprikaatissa sekä SKK:n jälkeen PE:n jv-toimistossa miettimässä JPr-konseptia. Diplomityönsä on ilman muuta edelleen salainen, mutta tästä julkisesta kirjoituksesta näkee aika hyvin miten JPr:ia oli tarkoitus käyttää. Jos ei ehdi koko palettiin paneutua niin voi aloittaa vaikka JPr:n siirtymisestä taistelualueelle ja siihen liittyviin haasteisiin. Ja miettiä sitten vaikka minkälaista ilmasuojaa meillä mahdetaan tarvita.

Ressuthan osaa parhaiten ryhmä- ja joukkuetason kun kaikki on sillä korkeudella ite toiminu. Forumilta tauon ottanut @CV9030FIN joskus ehdottelikin pelkästään siinä pysymistä; hänelle ominaisella vähemmän kohteliaalla, joskin erittäin selkeällä tyylillään. Tämän langan topic olisi kuitenkin prikaatitaso. Kyllä jokainen osaa ylemmistä portaistakin jotain kirjoittaa kun on vähän lähdettä. Suosittelen tutustumaan. sillä samat periaatteet pätevät edelleen.

Tässä lainaus tuosta.

2.6 Johtopäätöksiä

Sotatekninen kehitys ei näytä tuovan taistelukentälle mitään mullistavaa uutta asejärjestelmää, joka muuttaisi yleiset taktiset periaatteet. Rintamalinjat muuttuvat syvyyssuuntaisiksi vaikutusalueiksi, joissa mitoitusperusteena ovat asejärjestelmät ja niiden ulottuvuus. Taistelut käydään rajuina ja lyhytaikaisina. Taistelun lopputulosta on entistä vaikeampi arvioida voimasuhteiden perusteella, koska voimasuhteita vertailtaessa määrän lisäksi myös välineistön laatu on otettava huomioon.

Tulivoiman ja johtamiskyvyn nopea kehitys edellyttää tiettyjen osatekijöiden painottamista taktiikkaa kehitettäessä. Hajauttaminen on yksi kaikkein tärkeimmistä tekijöistä, samoin kyky taisteluun syvällä alueella. Suojan ja liikkuvuuden merkitystä ei voi väheksyä näiden liittyessä entistä kiinteämmin toisiinsa sekä tulenkäyttöön. Kokonaisuutena kehitys palvelee ehkä enemmän puolustajaa kuin hyökkääjää.
 
No joo, en ole koskaan asiaa ajatellut noin. Sehän saattaisi selittää erään myöhemmän ajan sijoituksen ikämiehenä, mutta nuorempana kuin nyt...:unsure::unsure:
Totta on, että rutiinia oli tuolloin.

Aseen teho on epäilemättä kuten kerroit. Silloisella käyttötavalla siitä ei kuitenkaan olisi ollut kovin kauaa hyötyä, kun vaunuja ei olisi enää ollut kuin kourallinen.

Mikä sitten oli BTR:n oikea käyttötapa itäsuomalaisessa maastossa? Lopputuloksesta en tiedä. Tiesikö sitä kukaan tuossa vaiheessa, ei ehkä.
Ei ollut mitään yhteistä opetustilaisuutta, jossa asia olisi koulutettu toimiville johtajille. Muistaisin sen takuulla. Ei ollut mitään päällikön taisteluajatusta jota toteutettiin.
Tiedossa oli, että vaunuissa oli ylimaallinen ase. Jota piti käyttää tulituessa. Mutta että kuinka se tehtiin, sitä opiskeltiin käytännössä. Nykyisin olen sitä mieltä, että tyylimme olisi johtanut kaluston turhan nopeaan tuhoutumiseen. Olimme varmaankin kokeiluporukka sitä tietämättämme.
Tässä vanhassa viestissä on sivulauseessa ketjuun liittyvä seikka. Sitä en tuohon juuri avannut, mutta varajohtajanani tuolloin toiminut kokelas otti käskyn mukaan BTR:t komentoonsa, ja muodosti niistä sivusta tulevaa hyökkäystämme tukevan osaston.
Määritin kellonajan, jolla tulituki alkaa, vihollisen sijainnin hän tiesi. Tarkan toteutuksen jätin toimivalle johtajalle. Valtakunta radioista... ja tulenjohtoryhmästä...
Kun veto oli lopussa ja palaute annettu, tuo kokelas ei ollut kuullut mitään omasta suorituksestaan, sitä ei porukan kuullen käsitelty. Kuulin läheltä kun hän juoksi kapiaisen kiinni ja pyysi palautetta tulitukiosaston toiminnasta. Yliluutnantti totesi:
- Te tuhouduitte kaikki. Tulitte liian pitkälle näkyville sinkojen ja vaunujen tulialueelle.
Mutta väyliä oli vain yksi, jolla edetä. Olen varma, että tuonkin tapauksen johdosta meidän kapiaisilla alkoi varmasti raksuttaa. Lopullisestihan vasta simulaattoriaika paljasti hölmöimmät taktiikat.
https://maanpuolustus.net/threads/parhaimmat-hetket-jännitykset-mokat-hassut-sattumukset-vitutukset-etc.4064/post-412691

Oliko kyseessä pakko isossa kuvassa kompensoida puuttuvan orgaanisen kranaatinheitinjoukkueen puuttuva tulituki, viemällä vaunut etulinjaan? Näinkin voisi ajatella.


Yritän näin AUK:n käymättömän alikersantin pohjalta muodostaa kuvaa noista manöövereistä. Lopputulokseni on se, että kenelläkään teillä ei oikeasti ole ollut mitään realistisia mahdollisuuksia onnistua annetussa taistelutehtävässä.

Ensinnäkin, sellaista sotilasajoneuvoa tuskin on tehtykään, joka liikkuu kun "kärppä hangilla" itäsuomalaisessa maastossa urien ulkopuolella. Siis siinä vuorotelen mäkisessä ja soisessa keppihelvetissä. Ainoa joka tulee mieleen, on helikopteri. :)

Toinen on se, että minkäänlainen hyökkäys jalkaväen ja kevyiden panssaroitujen miehistönkuljetusajoneuvojen toteuttamana puolustusasemissaolevaa mekanisoitua vihollista vastaan kuulostaa hyvin epätoivoiselta tai jopa idioottimaiselta. Siis jos teillä on ollut vastassa vihollinen joka on käytännössä moottoroitu (=mekanisoitu) jv-komppania kymmenellä rynnäkkövaunulla varustettuna ja vahvistettuna vielä vaunujoukkueella.

Iskevän osan pitäisi olla sellainen, että se pystyy riistämään tuolta mekanisoidulta puolustautujalta sen vahvuudet eli liikkuvuuden, tulivoiman, panssaroinnin sekä tähystysmahdollisuuden. Luonnollisesti siis, ei pyritä haastamaan vihollisen vahvuuksia vaan kiistämään ne. Tietysti maasto rajoittaa puolustajan liikkuvuutta siinä missä hyökkääjänkin, mutta jos tulialueet on raivattu kunnolla ja sääkin on vielä mitä mainioin, niin tulivoimaa puolustautuja pystyy hyödyntämään hyvässä mitassa. Petterien tukemalla, eteenpäin möyrivällä jalkaväellä tuskin on mitään mahdollisuuksia tulialueille saavuttuaan. Vahvaa epäsuoraa sekä mieluiten vielä ilmatukeakin tarvitaan ja runsaasti.
 
Viimeksi muokattu:
Lopputulokseni on se, että kenelläkään teillä ei oikeasti ole ollut mitään realistisia mahdollisuuksia onnistua annetussa taistelutehtävässä.

Nohnoh.... Kuviohan meni niin, että epistä saatanasti, ajoneuvoilla tai jalan parasta mahdollista vauhtia vihollisen syliin tulituen säksättäessa, ja tähdätty kertalaukaus sinne, missä raaja liikahti. <3 epis
 
Nohnoh.... Kuviohan meni niin, että epistä saatanasti, ajoneuvoilla tai jalan parasta mahdollista vauhtia vihollisen syliin tulituen säksättäessa, ja tähdätty kertalaukaus sinne, missä raaja liikahti. <3 epis

Tuskin riittää epäreilu. Jos kolmesta tstpsv:stä jää yksikin toimintakykyiseksi ja kymmenestä ryntövaunusta kolme, niin se riittää jo pilaamaan päivän hyökkäävältä osastolta. Tuokin tarkoittaisi tulivalmistelussa jo 70% vaunutappiota, mikä olisi yltiöpositiivinen tulos.

Muutenkin APC:n taistelu IFV:tä tai MBT:tä vastaan kuullostaa aika huimalta yhtälöltä.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä lainaus tuosta.

Jeps, nimenomaan puolustuksen teho parantui. Myös sen puolustautuvan mekanisoidun vihollisen vs. hyökkäävän, hyvin kevyesti varustautuneen jääkärijoukon. Sen takia muissa maissa pyrittiin pois motorisoiduista jalkaväkikokoonpanoista 1960-luvulta alkaen ja jv-kokoonpanoja käytettiin lähinnä erityistehtävissä.

Suomessa tehtiin erilainen periaateratkaisu varustaa suuri määrä motorisoitua jalkaväkeä (jääkäreitä) joiden jalkaväkitulivoima oli heikko, eli ei kevyt-krh:ta, ei krkk:ta, vähän pst-ohjuksia, ei keskiraskasta kk:ta ym.

Ratkaisussa näkyy halu hyödyntää suurta miesmäärää vs. vastustajan pieni miesmäärä, panostettiin määrään laadun sijaan. Liikkuvuudella oli tarkoitus iskeä vihollisen sivustaan, tosin näin skeptikkona mieleen tulee jo vihollisen sivustaa vartioivien pst- ja it-kokoonpanojen suuri tulivoima.

Nythän jääkäriprikaatit ovat menneen talven lumia ja jääkäripataljooniakin on tarkoitus käyttää uudella tavalla joka minimoi kevyen varustuksen haittoja. Konseptin kritisointi on ilman muuta jälkiviisautta, mutta joka tapauksessa kertoo kylmän sodan Suomen puolustuksen erikoisista reunaehdoista ja äärimmäisen pienistä resursseista jotka olivat käytössä.
 
Iskevän osan pitäisi olla sellainen, että se pystyy riistämään tuolta mekanisoidulta puolustautujalta sen vahvuudet eli liikkuvuuden, tulivoiman, panssaroinnin sekä tähystysmahdollisuuden. Luonnollisesti siis, ei pyritä haastamaan vihollisen vahvuuksia vaan kiistämään ne. Tietysti maasto rajoittaa puolustajan liikkuvuutta siinä missä hyökkääjänkin, mutta jos tulialueet on raivattu kunnolla ja sääkin on vielä mitä mainioin, niin tulivoimaa puolustautuja pystyy hyödyntämään hyvässä mitassa. Petterien tukemalla, eteenpäin möyrivällä jalkaväellä tuskin on mitään mahdollisuuksia tulialueille saavuttuaan. Vahvaa epäsuoraa sekä mieluiten vielä ilmatukeakin tarvitaan ja runsaasti.

Siksipä alueellisessa taistelussa näitä perinteisiä hyökkäyksiä vähän koulutetulla jalkaväellä on kai pyritty vähentämään. Ei kannata muuten unohtaa vastustajan kaivautumista ja miinoja, kun liike pysähtyy, kaivautuminen alkaa. Vielä ainakin 1990-luvun varusmiespalveluksessa esim. hersyt laskettiin erityisampumatarvikkeiksi...
 
Huolto ja sitä vastaan iskeminen on modernin materiaaliriippuvaisen sodankäynnin voittava resepti. Ilman polttoainetta metsän keskellä oleva mekanisoitu yksikkö muuttuu vihollisen näkökulmasta hyödykkeestä haitaksi ja sen asejärjestelmien teho häviää nopeasti. Vaikutusta voidaan saada erittäin edullisesti, kunhan ennakkotyöt etenemisurien sivustaan on tehty huolella ja osaavia sissejä löytyy. Sinänsä ihmettelisin jos vihollinen pyrkisi toistamaan mottisodan virheitään, mutta toki "voitonparaati Oulussa ensiviikolla" on varmasti edelleen houkutteleva visio gloorianjanoiselle kenraalille.
 
Sinänsä ihmettelisin jos vihollinen pyrkisi toistamaan mottisodan virheitään, mutta toki "voitonparaati Oulussa ensiviikolla" on varmasti edelleen houkutteleva visio gloorianjanoiselle kenraalille.

Jokaisen armeijan tavoitteena on "voittaa sota", mutta miten?
Saksalaisten tavoite 1941 oli tuhota puna-armeijan läntiset osat, jonka olisi pitänyt riittää sodan voittamiseen.
Napoleon päätteli että voittoon 1812 riittää Moskovan Valtaus
Jenkit Vietnamissa pyrkivät tappamaan vihollisia nopeammin kuin he pystyisivät tappioita korvaamaan.

Kaikissa kolmessa tapauksessa tavoite saavutettiin, mutta sota hävittiin siitä huolimatta, koska tavoite ei riittänyt sodan voittamiseen. En tiedä mikä on Venäläisten tavoite mahd sodan voittamiseksi Suomea vastaan, mutta arvaan että se on aseellisen voiman murskaaminen, väestökeskusten miehittäminen ja hallintokoneiston haltuunotto. Venäläisillä on epäilemättä kyky mobilisoida paljonkin voimavaroja Suomea vastaan pl. täysimittainen eurooppalainen suursota, mutta heidän mahdollisuutensa nyt ja lähitulevaisuudessa pidentyvään konfliktiin on rajattu. Ts. sinne Ouluunkin on päästävä ja suhteellisen nopeasti.

Virolaiset ovat vieneet kansalliset rakenteensa pilveen https://e-estonia.com/, joka tarkoittaa sitä että vaikka venäläiset onnistuvat kaikessa kolmessa on kansalla vielä (teoreettinen) mahdollisuus keskitettyyn vastarintaan
 
Back
Top