Jääkäriprikaati-90 -organisaatio?

Sitten mekanisoidun osaston pitäisi kyetä iskemään kohtaamistaistelussa. Ja lujaa

Onko Lappi edes todennäköisin alue mekanisoidulle osastolle? Itse en tätä keskustelua aloittanut.

Koska vastustaja on uraan sidottu sen tuhoamiseen löytyy parempiakin keinoja kuin kohtaamistaistelu, eli ne joukkomme jotka eivät ole.
 
Onko Lappi edes todennäköisin alue mekanisoidulle osastolle? Itse en tätä keskustelua aloittanut.

Koska vastustaja on uraan sidottu sen tuhoamiseen löytyy parempiakin keinoja kuin kohtaamistaistelu, eli ne joukkomme jotka eivät ole.

Ei ole mitään (sotatoimien kannalta) yhtenäistä Lappia. Siinä on vissi ero ollaanko ranualaisella hillajängällä, Sallassa mäntymetsässä vai Saariselällä puuttomassa tunturissa. Maakunnan etelärajalta Simosta on linnuntietä maakunnan pohjoisrajalle Utsjoelle about sama matka kuin Helsingistä Ouluun.
 
Ei ole mitään (sotatoimien kannalta) yhtenäistä Lappia. Siinä on vissi ero ollaanko ranualaisella hillajängällä, Sallassa mäntymetsässä vai Saariselällä puuttomassa tunturissa. Maakunnan etelärajalta Simosta on linnuntietä maakunnan pohjoisrajalle Utsjoelle about sama matka kuin Helsingistä Ouluun.

Totta mutta mitään näistä en näe ensisijaisena toiminta-alueena mekanisoiduille taisteluosastoile, Parolan moottoroidut todennäköisin vahvennus.
Ei sieltä voi tulla kuin Ivalon, Sallan, Kemijärven ja Kuusamon (tiedän ettei Lappia) kirkonkylän kautta.
 
, mihin kaikkeen BTR-60 kykenikään :);). Nykytermeillä voisi sanoa, että minun aikanani Savon Prikaatissa vallitsi hype.
Kun itse palvelin muutamaa vuotta aiemmin, ei hypetyksestä ollut vielä tietoakaan. Meille traktori/polkupyöräjääkäreille pidetty BTR- oppitunti oli lähinnä ko. ajopelin pilkallista mollaamista. Mieleen jäi, että BTR:n ainoa hyvä puoli oli aseistus. Nyt jälkikäteen voi sanoa, että tuo kyseisen kouluttajan arvio olikin varsin realistinen, vaikka tuolloin muistan ihmetelleeni moista pessimismiä.
 
Kun itse palvelin muutamaa vuotta aiemmin, ei hypetyksestä ollut vielä tietoakaan. Meille traktori/polkupyöräjääkäreille pidetty BTR- oppitunti oli lähinnä ko. ajopelin pilkallista mollaamista. Mieleen jäi, että BTR:n ainoa hyvä puoli oli aseistus. Nyt jälkikäteen voi sanoa, että tuo kyseisen kouluttajan arvio olikin varsin realistinen, vaikka tuolloin muistan ihmetelleeni moista pessimismiä.
Oliko teillä silloin Karkialammella siis BTR:ä?
 
Ensimmäisessä BTR-60 versiossa ei ollut kattoa ollenkaan, varmaan paras versio.


Tuollainenkin on Suomessa ollut käytössä. Ilmeisesti ykköskappale?

Miten Savon pumppu mahtoi nuo BTR:t kokoonpanoonsa sijoittaa? Niitähän oli vain n. 110kpl. Kalustettiinko niillä kaksi täyttä pataljoonaa vai annettiinko ne talleilta kuskeille saapumisjärjestyksessä? Ja jos jälikimmäisen mukaan niin annettiinko BTR:t nopeille vai hitaille hakijoille?
 
Tuollainenkin on Suomessa ollut käytössä. Ilmeisesti ykköskappale?

Miten Savon pumppu mahtoi nuo BTR:t kokoonpanoonsa sijoittaa? Niitähän oli vain n. 110kpl. Kalustettiinko niillä kaksi täyttä pataljoonaa vai annettiinko ne talleilta kuskeille saapumisjärjestyksessä? Ja jos jälikimmäisen mukaan niin annettiinko BTR:t nopeille vai hitaille hakijoille?


Helvetin vaikea keksiä mitään roolia tuolle romulle, avomallina ja kansilla varustettuna voisi toimia heitinvaununa,
 
Helvetin vaikea keksiä mitään roolia tuolle romulle, avomallina ja kansilla varustettuna voisi toimia heitinvaununa,

En tunne tuon PA-yksilön historiaa mutta kokeilukäyttöön se varmaan on hankittu. Ja sittemmin huonoksi todettu kun hankittavaksi kerran tuli PB.
 
Tarkoitin yleisesti koko BTR kalustoa, oikea kuolemanloukku.

Hyvinä puolina aseistus ja uintikyky. Mutta vaunusta ulostautuminen oli kyllä jäänyt suunnitteluvaiheessa miettimättä. Eikä se kovin näppärästi pelaa seuraavissakaan versioissa vaikka niissä luukut/ovet on saatu jo kyljille kannen sijasta. Ahtaalle vaikuttaa edelleen.
 
Eikä saa unohtaa BTR hienouksia ydinlinkoa ja mahtavaa suihkusysteemiä taistelijan peseytymiseen vaunun sivulla . Näillä oltaisiin iloisesti selvitty suuremmistakin ydinlaskeumista .
Tuota tulenjohtajien kuorma-auto ei kyllä 2/91 porukalle selvitetty , jossain kertauksessa jotain heikohkoa vihjailua . Muutenkaan ei tulenjohtajia koskaan mukana keikkunut , eihän tykistöjoukkoja Karkialammella ollutkaan .
 
Muutenkaan ei tulenjohtajia koskaan mukana keikkunut , eihän tykistöjoukkoja Karkialammella ollutkaan .
Kylläpä vain krh:n tulenjohtajat olivat mukana, ainakin jalkaisin tehdyissä harjoituksissa. Eivät joka kerta, mutta silloin tällöin. Sitä en muista, olivatko silloin kun vaunut olivat mukana, tuskinpa.
 
Noh noh noh poijjaat. BTR:iä moittiessa teiltä unohtuu kaksi tärkeää asiaa.

Ensinnäkin se että "huono kyyti on aina parempi kun hyvä marssi" ja toiseksi se että BPU-1:llä varustettuna BTR:ää voi jo pitää taisteluajoneuvona toisin kun XA-sarjalaisia kehälavetilla.
 
Mun varusmiesaikanani 70-luvun lopulla Kadettikoululla oli käytössä muutama BTR-60. Kadettien meidän RAuK:n kurssille vetämässä Pst-harjoituksessa ne sitten mallasivat panssarivaunuja. Silloin pääsimme jokainen oppilas sellaisen kyytiin hetkeksi ja minähän en meinannut päästä siitä luukusta sisään enkä ulos. Kenttälapion kun otti pois, niin sitten pääsi jotenkuten luukusta kulkemaan. Ei kyllä vakuuttanut se vehje. Siitä Kk:sta kyllä lähti miehekäs ääni, satuin seisomaan vaunun vieressä juuri tornin kohdalla kun ampuivat pienen sarjan sillä.
 
Noh noh noh poijjaat. BTR:iä moittiessa teiltä unohtuu kaksi tärkeää asiaa.

Ensinnäkin se että "huono kyyti on aina parempi kun hyvä marssi" ja toiseksi se että BPU-1:llä varustettuna BTR:ää voi jo pitää taisteluajoneuvona toisin kun XA-sarjalaisia kehälavetilla.
:) nyt on pakko kysyä, että kuinka paljon olet ryynännyt BTR:n kanssa?
 
Tämä mainio postaus jäi varmaan aika monelta tarkemmin tutkimatta. Kirjoittaja Esa Pulkkinen (64. kurssi) palveli nuorena upseerina Panssariprikaatissa sekä SKK:n jälkeen PE:n jv-toimistossa miettimässä JPr-konseptia. Diplomityönsä on ilman muuta edelleen salainen, mutta tästä julkisesta kirjoituksesta näkee aika hyvin miten JPr:ia oli tarkoitus käyttää. Jos ei ehdi koko palettiin paneutua niin voi aloittaa vaikka JPr:n siirtymisestä taistelualueelle ja siihen liittyviin haasteisiin. Ja miettiä sitten vaikka minkälaista ilmasuojaa meillä mahdetaan tarvita.

Ressuthan osaa parhaiten ryhmä- ja joukkuetason kun kaikki on sillä korkeudella ite toiminu. Forumilta tauon ottanut @CV9030FIN joskus ehdottelikin pelkästään siinä pysymistä; hänelle ominaisella vähemmän kohteliaalla, joskin erittäin selkeällä tyylillään. Tämän langan topic olisi kuitenkin prikaatitaso. Kyllä jokainen osaa ylemmistä portaistakin jotain kirjoittaa kun on vähän lähdettä. Suosittelen tutustumaan. sillä samat periaatteet pätevät edelleen.
 
Viimeksi muokattu:
:) nyt on pakko kysyä, että kuinka paljon olet ryynännyt BTR:n kanssa?

Olen. Hieman, toki en yhtä paljon kun sinä. Olen myös marssinut jalan ihan riittävästi, ja myös muutamaan kertaan istunut kuorma-auton lavalla, joka on juuttunut mutaan ja liejuun. Ja jonka BTR on lopulta kiskonut sieltä ylös. Usean muun ajoneuvon lisäksi. :)

Ihan oikeasti, jos jääkärijoukkueella on ahdasta siellä ajoneuvoissa kamojensa kanssa, niin onko lopulta parempi istua siellä ajoneuvossa ahtaasti moottorimarssilla vaiko marssia jalan tiellä ja vielä osaa noista joukkuevarusteista kantaen? ;)
 
Tämä mainio postaus jäi varmaan aika monelta tarkemmin tutkimatta. Kirjoittaja Esa Pulkkinen (64. kurssi) palveli nuorena upseerina Panssariprikaatissa sekä SKK:n jälkeen PE:n jv-toimistossa miettimässä JPr-konseptia. Diplomityönsä on ilman muuta edelleen salainen, mutta tästä julkisesta kirjoituksesta näkee aika hyvin miten JPr:ia oli tarkoitus käyttää. Jos ei ehdi koko palettiin paneutua niin voi aloittaa vaikka JPr:n siirtymisestä taistelualueelle ja siihen liittyviin haasteisiin. Ja miettiä sitten vaikka minkälaista ilmasuojaa meillä mahdetaan tarvita.

Ressuthan osaa parhaiten ryhmä- ja joukkuetason kun kaikki on sillä korkeudella ite toiminu. Forumilta tauon ottanut @CV9030FIN joskus ehdottelikin pelkästään siinä pysymistä; hänelle ominaisella vähemmän kohteliaalla, joskin erittäin selkeällä tyylillään. Tämän langan topic olisi kuitenkin prikaatitaso. Kyllä jokainen osaa ylemmistä portaistakin jotain kirjoittaa kun on vähän lähdettä. Suosittelen tutustumaan. sillä samat periaatteet pätevät edelleen.

Silti, näin nojatuoliportaasta katsellen konsepti tuntuu äärimmäisen kunnianhimoiselta. Pitäisi puolustaa divisioonaa vastaan, lyödä hyökkäyksessä rykmentti. Varustetaso sillä tasolla ettei noita pumppuja voinut kovin montaa varustaa. Ilmasuoja tuossa konseptissa nimenomaan pohdituttaa kun prikaatin it-psto:n kalustokin oli mitä oli. Ei sillä, rohkeasti on haettu omia vahvuuksia hyödyntävää konseptia, sen näkee amatöörikin.
 
Back
Top