kuului siihen 2 panssariprikaatia, 11 jääkäriprikaatia ja 14 jalkaväkiprikaatia.
Ja sitten vielä erilliset komppaniat ja pataljoonat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
kuului siihen 2 panssariprikaatia, 11 jääkäriprikaatia ja 14 jalkaväkiprikaatia.
Pitää tehdä ero sissitoiminnan ja sissisodan välillä.
Sano, tai valehtele edes, että kulttuuri on vähemmän neuvostoliittolainen tänä päivänä...
Teuvohan muuttuu mielikuvissani ihan toiseksi, hän oli sentään innostunut laitteesta, ja epäilemättä perehtynyt siihen.
Entäs T.T. asutuskeskustaisteluharjoituksessa, jossa piti vyöryttää kotikasarmi:
- Ammutte BTR:llä reiän seinään ja menette siitä sisään.![]()
Kokoonpanot (eli siis harjoitusvahvuudet) vähän vaihteli mutta kolme tulenjohtueita oli. Komentojaokseen kuului komentoryhmä sekä vielä tulenjohtopartio.
T.T tilanteessa, jossa harjoiteltiin vaunuun sisään kiipeämistä ja ulos kiipeämistä. Jotenkinhan se kylki siitä piti mennä ylös ja alas.T.T. seisoen vaunun tornin päällä: "Kevyellä konekiväärillä ammutaan jalkaväkeä ja raskaalla tuhotaan panssarivaunut!!"
No, se siitä ja asiaan: Uskon itse hankkimani kokemuksen perusteella, että BTR-60 kaluston koulutus henkilökunnalle oli poikkeus eikä sääntö. Esimerkiksi Vekarallahan rakennettiin kulttuuria ja toimintatapoja monta vuotta ennen teloille siirtymistä eikä mitään aiemmin kuvaamiani ongelmia ollut.
Kiitos palautteestaTätä keskustelua on tosi kiinnostava seurata. Erityisesti veli @JR49 muistelot BTR:n osalta. Aivan erilailla kiinnostavaa kuin omat muistot Transporterin alustalle rakennetusta MOSKEstaTosin edelleen Transporterit vainoavat, sellainen kuulemma olisi taas kerran kalustona jos torveen soitettaisiin
![]()
Kiitos palautteesta. Joskus tulee mietittyä, että kertooko jo liikaa omista kokemuksistaan ja onko niitä tarinoitu kyllästymiseen asti.
Minulle muuten yhtä eksoottista olisi, jos joku avautuisi tarkkaan esim. Nasu-joukkueen hyökkäämisestä JPR90-viitekehyksessä täysvahvuisessa mies- ja materiaalikokoonpanossa.
Tätä keskustelua on tosi kiinnostava seurata. Erityisesti veli @JR49 muistelot BTR:n osalta. Aivan erilailla kiinnostavaa kuin omat muistot Transporterin alustalle rakennetusta MOSKEstaTosin edelleen Transporterit vainoavat, sellainen kuulemma olisi taas kerran kalustona jos torveen soitettaisiin
![]()
Tietäjät tietääMOSKE oli yöpäivystäjän unelmalaite kun oven sai sisäpuolelta lukkoon
Tietäjät tietää![]()
Senkin pinnarit. Oliko moske se alumiiniseinäinen koppi, kirjaimellisesti paksulla foliolla elektroniselta vaikuttamiselta suojattu yksiö?
Jep, juurikin se. ItPston johtoportaan kalustoa.
Niissä oli kahvinkeitin ihan normivarusteena, nykyversiossa (JONE) en enää keitintä havainnut, tai sitten se on vaan paremmin integroitu ajoneuvoon![]()
Jep, toimivan kahvinkeittimen merkitys haastavassa ilmapuolustustilanteessa, kun vihulaisen Migit mouruaa isänmaan sinisellä taivaalla, on käytännössä mittaamatonAhaa, no nyt ymmärrän, eli sen sisällä oli jotain bold tähdellistä suojattavaa elektromagneettiselta impulssilta.
Jep, toimivan kahvinkeittimen merkitys haastavassa ilmapuolustustilanteessa, kun vihulaisen Migit mouruaa isänmaan sinisellä taivaalla, on käytännössä mittaamaton![]()
Mentäskö välillä viestijärjestelmiin eli YVI-1:een? Aiheestahan minä en ymmärrä mitään sinänsä, mutta milloin se otettiin laajamittaisesti käyttöön ja milloin luovuttu (jos luovuttu) ja miten se toimi käytännössä.
Se oli nimittäin minun aikanani pataljoonatason isossa sotaharjoituksessa käytössä, ja olin siinä esikunnassa sijoitettuna, ja YVI-1:tä eivät saaneet toimimaan. Tai oikeammin yhteydet katkesivat kesken harjoituksen, se on jäänyt hyvin mieleen, koska merkitsi minullekin erinäisiä hommia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Yhtymän_viestijärjestelmä
Mentäskö välillä viestijärjestelmiin eli YVI-1:een? Aiheestahan minä en ymmärrä mitään sinänsä, mutta milloin se otettiin laajamittaisesti käyttöön ja milloin luovuttu (jos luovuttu) ja miten se toimi käytännössä.
Se oli nimittäin minun aikanani pataljoonatason isossa sotaharjoituksessa käytössä, ja olin siinä esikunnassa sijoitettuna, ja YVI-1:tä eivät saaneet toimimaan. Tai oikeammin yhteydet katkesivat kesken harjoituksen, se on jäänyt hyvin mieleen, koska merkitsi minullekin erinäisiä hommia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Yhtymän_viestijärjestelmä
Järjestelmässä oli iivanan kuorma-autoilla kulkevia linkkiasemia. Nämä olivat yhteydessä toisiinsa radiolinkillä. Linkkiasemissa oli keskussanomalaite ja kenttäkeskus. Joukot liittyivät asemaan sekä kenttäpuhelimella että sanomalaitteella.
Kenttäpuhelinta varten rakennettiin parikaapelilinja. Jokaiselle kenttäpuhelimelle oli oma numero ja kenttäkeskus yhdisti puhelun toiseen kenttäkeskukseen josta se meni parikaapelia pitkin vastaanottajan puhelimeen joka alkoi pirisemään.
Sanomalaiteyhteys toimi samalla lailla mutta radiotiellä. Sanomalaite ilmoittautui kiinni keskussanomalaitteeseen. Kun SANLA:lla tehtiin sanoma, se lähti radiotiellä keskussanomalaitteeseen. Siitä sanoma meni tulvahaulla linkkiverkon yli kunnes se tavoitti sen KSL:n, johon vastaanottajan SANLA oli ilmoittautunut kiinni.
KSL, SANLA ja ilmatorjunnan tuliasemapääte eli TASP oli Nokian tekemiä. Systeemi oli aikanaan aika hieno, maailmanluokan keksintö 80-luvun lopulla.
Mitä ongelmia siinä saattoi olla?Järjestelmässä oli iivanan kuorma-autoilla kulkevia linkkiasemia. Nämä olivat yhteydessä toisiinsa radiolinkillä. Linkkiasemissa oli keskussanomalaite ja kenttäkeskus. Joukot liittyivät asemaan sekä kenttäpuhelimella että sanomalaitteella.
Kenttäpuhelinta varten rakennettiin parikaapelilinja. Jokaiselle kenttäpuhelimelle oli oma numero ja kenttäkeskus yhdisti puhelun toiseen kenttäkeskukseen josta se meni parikaapelia pitkin vastaanottajan puhelimeen joka alkoi pirisemään.
Sanomalaiteyhteys toimi samalla lailla mutta radiotiellä. Sanomalaite ilmoittautui kiinni keskussanomalaitteeseen. Kun SANLA:lla tehtiin sanoma, se lähti radiotiellä keskussanomalaitteeseen. Siitä sanoma meni tulvahaulla linkkiverkon yli kunnes se tavoitti sen KSL:n, johon vastaanottajan SANLA oli ilmoittautunut kiinni.
KSL, SANLA ja ilmatorjunnan tuliasemapääte eli TASP oli Nokian tekemiä. Systeemi oli aikanaan aika hieno, maailmanluokan keksintö 80-luvun lopulla.