Jääkäriprikaati-90 -organisaatio?

Sano, tai valehtele edes, että kulttuuri on vähemmän neuvostoliittolainen tänä päivänä...

Teuvohan muuttuu mielikuvissani ihan toiseksi, hän oli sentään innostunut laitteesta, ja epäilemättä perehtynyt siihen.
Entäs T.T. asutuskeskustaisteluharjoituksessa, jossa piti vyöryttää kotikasarmi:
- Ammutte BTR:llä reiän seinään ja menette siitä sisään. :cool:

T.T. seisoen vaunun tornin päällä: "Kevyellä konekiväärillä ammutaan jalkaväkeä ja raskaalla tuhotaan panssarivaunut!!"

No, se siitä ja asiaan: Uskon itse hankkimani kokemuksen perusteella, että BTR-60 kaluston koulutus henkilökunnalle oli poikkeus eikä sääntö. Esimerkiksi Vekarallahan rakennettiin kulttuuria ja toimintatapoja monta vuotta ennen teloille siirtymistä eikä mitään aiemmin kuvaamiani ongelmia ollut.
 
Kokoonpanot (eli siis harjoitusvahvuudet) vähän vaihteli mutta kolme tulenjohtueita oli. Komentojaokseen kuului komentoryhmä sekä vielä tulenjohtopartio.

Viimeisin kokoopano oli:

Patterin päällikkö, oto. tulenjohtokomentajan 1. sijainen

Komentojaos (en muista tarkkaan mutta tiedustelu-upseeri/TYK oli jaoksen johtaja ja yksi TJ-partio ainakin)

Tulenjohtue (3xTJR)

Viestijaos (Viestiupseeri, 2xradioautoryhmä, 3xpuhelinryhmä)

Huollon suhteen tukeuduttiin esikuntakomppaniaan
 
T.T. seisoen vaunun tornin päällä: "Kevyellä konekiväärillä ammutaan jalkaväkeä ja raskaalla tuhotaan panssarivaunut!!"

No, se siitä ja asiaan: Uskon itse hankkimani kokemuksen perusteella, että BTR-60 kaluston koulutus henkilökunnalle oli poikkeus eikä sääntö. Esimerkiksi Vekarallahan rakennettiin kulttuuria ja toimintatapoja monta vuotta ennen teloille siirtymistä eikä mitään aiemmin kuvaamiani ongelmia ollut.
T.T tilanteessa, jossa harjoiteltiin vaunuun sisään kiipeämistä ja ulos kiipeämistä. Jotenkinhan se kylki siitä piti mennä ylös ja alas.
- Rapukävelyä yks, kaks, kolme!
Minulla oli usein hankaluuksia pokan kanssa TT:tä kuunnellessa, mutta muistettakoon, että tämä persoonallinen kouluttaja valmensi noihin aikoihin komppaniamme edellisen ikäluokan jääkärit jääkäritaitokisan voittoon.

Asiaan: Hyvä että hämähäkinseittejä on ollut yhä vähemmän organisaatiossa nykyaikaa kohti edettäessä. Nykyäänhän niitä ei ole yhtään, kiitos Putinin.

Tällaisen historiallisen harvinaisuuden kaivoin esille. AUK I:llä kiväärilinjalaisille jaetusta Kiväärikäppyrästä sen viimeinen sivu. Käppyrä kulki maastossa mukana taskussa ja siinä oli tärkeimmät käskyt ja toimenpiteet eri taistelulajeissa.
Ei mahda olla monella tallessa. Huomatkaa lieriöeste varustetelineellä. Ne jo yksinomaan veivät runsaasti tilaa testattaessa, miten kaikki mahtui kyytiin.

BTR kiväärikäppyrä.jpg
 
Tätä keskustelua on tosi kiinnostava seurata. Erityisesti veli @JR49 muistelot BTR:n osalta. Aivan erilailla kiinnostavaa kuin omat muistot Transporterin alustalle rakennetusta MOSKEsta ;) Tosin edelleen Transporterit vainoavat, sellainen kuulemma olisi taas kerran kalustona jos torveen soitettaisiin :D
 
Tätä keskustelua on tosi kiinnostava seurata. Erityisesti veli @JR49 muistelot BTR:n osalta. Aivan erilailla kiinnostavaa kuin omat muistot Transporterin alustalle rakennetusta MOSKEsta ;) Tosin edelleen Transporterit vainoavat, sellainen kuulemma olisi taas kerran kalustona jos torveen soitettaisiin :D
Kiitos palautteesta :). Joskus tulee mietittyä, että kertooko jo liikaa omista kokemuksistaan ja onko niitä tarinoitu kyllästymiseen asti.

Minulle muuten yhtä eksoottista olisi, jos joku avautuisi tarkkaan esim. Nasu-joukkueen hyökkäämisestä JPR90-viitekehyksessä täysvahvuisessa mies- ja materiaalikokoonpanossa.
 
Kiitos palautteesta :). Joskus tulee mietittyä, että kertooko jo liikaa omista kokemuksistaan ja onko niitä tarinoitu kyllästymiseen asti.

Minulle muuten yhtä eksoottista olisi, jos joku avautuisi tarkkaan esim. Nasu-joukkueen hyökkäämisestä JPR90-viitekehyksessä täysvahvuisessa mies- ja materiaalikokoonpanossa.

BTR on ainakin näin pohjoisessa asevelvollisuuden suorittaneelle aika eksoottinen kapistus, oma kosketus ilmatorjunnassa itäkalustoon oli pääsääntöisesti linkki-Gazit, Uazit ja jokunen Ural, muuten oltiin ihan länsikalustolla taikka kotimaisella. Sinällään on harmi kun ei itse oikeastaan vieläkään voi kertoa noita IT:n juttuja täällä foorumilla, osa siitä mitä aikoinaan koulutettiin on edelleen suht validia osaamista, ainoastaan käytettävä laite on hieman erilainen.
 
Last edited by a moderator:
Tätä keskustelua on tosi kiinnostava seurata. Erityisesti veli @JR49 muistelot BTR:n osalta. Aivan erilailla kiinnostavaa kuin omat muistot Transporterin alustalle rakennetusta MOSKEsta ;) Tosin edelleen Transporterit vainoavat, sellainen kuulemma olisi taas kerran kalustona jos torveen soitettaisiin :D

MOSKE oli yöpäivystäjän unelmalaite kun oven sai sisäpuolelta lukkoon
 
Senkin pinnarit:cool:. Oliko moske se alumiiniseinäinen koppi, kirjaimellisesti paksulla foliolla elektroniselta vaikuttamiselta suojattu yksiö?

Jep, juurikin se. ItPston johtoportaan kalustoa.
Niissä oli kahvinkeitin ihan normivarusteena, nykyversiossa (JONE) en enää keitintä havainnut, tai sitten se on vaan paremmin integroitu ajoneuvoon :D
 
Jep, toimivan kahvinkeittimen merkitys haastavassa ilmapuolustustilanteessa, kun vihulaisen Migit mouruaa isänmaan sinisellä taivaalla, on käytännössä mittaamaton ;)

Kaikissa moderneissa sodissa kahvi on ollut ehdoton voitonavain. Kunnon kahvi kuhauttaa juojan suoniin tulista voimaa ja aivot pelaavat kuin polkusingeri. Ilmatorjunnasta mulla onkin ollut kysyttävää, mutta sillekin taitaa löytyä lirpake.
 
Mentäskö välillä viestijärjestelmiin eli YVI-1:een? Aiheestahan minä en ymmärrä mitään sinänsä, mutta milloin se otettiin laajamittaisesti käyttöön ja milloin luovuttu (jos luovuttu) ja miten se toimi käytännössä.
Se oli nimittäin minun aikanani pataljoonatason isossa sotaharjoituksessa käytössä, ja olin siinä esikunnassa sijoitettuna, ja YVI-1:tä eivät saaneet toimimaan. Tai oikeammin yhteydet katkesivat kesken harjoituksen, se on jäänyt hyvin mieleen, koska merkitsi minullekin erinäisiä hommia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Yhtymän_viestijärjestelmä
 
Mentäskö välillä viestijärjestelmiin eli YVI-1:een? Aiheestahan minä en ymmärrä mitään sinänsä, mutta milloin se otettiin laajamittaisesti käyttöön ja milloin luovuttu (jos luovuttu) ja miten se toimi käytännössä.
Se oli nimittäin minun aikanani pataljoonatason isossa sotaharjoituksessa käytössä, ja olin siinä esikunnassa sijoitettuna, ja YVI-1:tä eivät saaneet toimimaan. Tai oikeammin yhteydet katkesivat kesken harjoituksen, se on jäänyt hyvin mieleen, koska merkitsi minullekin erinäisiä hommia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Yhtymän_viestijärjestelmä

Järjestelmässä oli iivanan kuorma-autoilla kulkevia linkkiasemia. Nämä olivat yhteydessä toisiinsa radiolinkillä. Linkkiasemissa oli keskussanomalaite ja kenttäkeskus. Joukot liittyivät asemaan sekä kenttäpuhelimella että sanomalaitteella.

Kenttäpuhelinta varten rakennettiin parikaapelilinja. Jokaiselle kenttäpuhelimelle oli oma numero ja kenttäkeskus yhdisti puhelun toiseen kenttäkeskukseen josta se meni parikaapelia pitkin vastaanottajan puhelimeen joka alkoi pirisemään.

Sanomalaiteyhteys toimi samalla lailla mutta radiotiellä. Sanomalaite ilmoittautui kiinni keskussanomalaitteeseen. Kun SANLA:lla tehtiin sanoma, se lähti radiotiellä keskussanomalaitteeseen. Siitä sanoma meni tulvahaulla linkkiverkon yli kunnes se tavoitti sen KSL:n, johon vastaanottajan SANLA oli ilmoittautunut kiinni.

KSL, SANLA ja ilmatorjunnan tuliasemapääte eli TASP oli Nokian tekemiä. Systeemi oli aikanaan aika hieno, maailmanluokan keksintö 80-luvun lopulla.
 
Mentäskö välillä viestijärjestelmiin eli YVI-1:een? Aiheestahan minä en ymmärrä mitään sinänsä, mutta milloin se otettiin laajamittaisesti käyttöön ja milloin luovuttu (jos luovuttu) ja miten se toimi käytännössä.
Se oli nimittäin minun aikanani pataljoonatason isossa sotaharjoituksessa käytössä, ja olin siinä esikunnassa sijoitettuna, ja YVI-1:tä eivät saaneet toimimaan. Tai oikeammin yhteydet katkesivat kesken harjoituksen, se on jäänyt hyvin mieleen, koska merkitsi minullekin erinäisiä hommia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Yhtymän_viestijärjestelmä

Itse sain RUKissa viikon intensiivikurssin YVIin viestikomppanian puolella. Ne hatarat muistikuvat järjestelmän käytöstä on kyllä aika tuskaisia. Jotenkin siinä taas kerran tiivistyi suomalainen tietoliikenne osaaminen parhaudessaan ja hirveydessään :D
Tuo toimimattomuus taisi pitkälti johtua suunnatuista linkeistä? Kun sattui sopivan tuulinen keli ja mastot heilui tarpeeksi, niin yhteydet pätki kokoajan. Tais olla niin, että ns runkoverkko YVIin tehtiin vain kolmella asemalla (alunperin) myöhemmin niitä sitten onneksi lisättiin. Muistan kyllä tosi hyvin, että YVIä ei tahdottu saamaan toimimaan harjoituksissa, itse olin yhdessä 90-luvun isoimmassa harjoituksessa sijoitettuna it-yhteysupseeriksi prikaatin esikuntaan ja kyllä everstien/kenraalien naamat punoitti aika vankasti kun yhteydet ei toimineet.
 
Last edited by a moderator:
Järjestelmässä oli iivanan kuorma-autoilla kulkevia linkkiasemia. Nämä olivat yhteydessä toisiinsa radiolinkillä. Linkkiasemissa oli keskussanomalaite ja kenttäkeskus. Joukot liittyivät asemaan sekä kenttäpuhelimella että sanomalaitteella.

Kenttäpuhelinta varten rakennettiin parikaapelilinja. Jokaiselle kenttäpuhelimelle oli oma numero ja kenttäkeskus yhdisti puhelun toiseen kenttäkeskukseen josta se meni parikaapelia pitkin vastaanottajan puhelimeen joka alkoi pirisemään.

Sanomalaiteyhteys toimi samalla lailla mutta radiotiellä. Sanomalaite ilmoittautui kiinni keskussanomalaitteeseen. Kun SANLA:lla tehtiin sanoma, se lähti radiotiellä keskussanomalaitteeseen. Siitä sanoma meni tulvahaulla linkkiverkon yli kunnes se tavoitti sen KSL:n, johon vastaanottajan SANLA oli ilmoittautunut kiinni.

KSL, SANLA ja ilmatorjunnan tuliasemapääte eli TASP oli Nokian tekemiä. Systeemi oli aikanaan aika hieno, maailmanluokan keksintö 80-luvun lopulla.

Muistat paremmin nämä huvitukset :) Itse olen jo osan nollannut pääkopastani, tosin TASP on niin hyvin päässä, että niillä opeilla melkein osasi vielä alustaa TASP-06:n
 
Järjestelmässä oli iivanan kuorma-autoilla kulkevia linkkiasemia. Nämä olivat yhteydessä toisiinsa radiolinkillä. Linkkiasemissa oli keskussanomalaite ja kenttäkeskus. Joukot liittyivät asemaan sekä kenttäpuhelimella että sanomalaitteella.

Kenttäpuhelinta varten rakennettiin parikaapelilinja. Jokaiselle kenttäpuhelimelle oli oma numero ja kenttäkeskus yhdisti puhelun toiseen kenttäkeskukseen josta se meni parikaapelia pitkin vastaanottajan puhelimeen joka alkoi pirisemään.

Sanomalaiteyhteys toimi samalla lailla mutta radiotiellä. Sanomalaite ilmoittautui kiinni keskussanomalaitteeseen. Kun SANLA:lla tehtiin sanoma, se lähti radiotiellä keskussanomalaitteeseen. Siitä sanoma meni tulvahaulla linkkiverkon yli kunnes se tavoitti sen KSL:n, johon vastaanottajan SANLA oli ilmoittautunut kiinni.

KSL, SANLA ja ilmatorjunnan tuliasemapääte eli TASP oli Nokian tekemiä. Systeemi oli aikanaan aika hieno, maailmanluokan keksintö 80-luvun lopulla.
Mitä ongelmia siinä saattoi olla?
Veli @Woodsman jo mainitsi suunnatut linkit yhdistettynä tuuliseen säähän. Mainitussa harjoituksessa todellakin tuuli ja myrskysi noin puolet ajasta.
 
Back
Top