Tien, aukean, risteyksen tms. ylitystapa riippunee ensinnäkin ihan hitokseen tilanteesta.
Jos viholliseen ei ole taistelukosketusta, niin toiminta lienee hyvinkin jouhevaa ja mahdollisimman vähän säätämistä sisältävää. Isommat aukeat yms. ylitettäneen niin, että joku suojaa koko ajan, mutta esimerkiksi rakennetulla alueella partioidessa tai muuten edetessä ei kannata ruveta hieromaan, jos tahtoo joskus päästä jonnekin. Taistelijoiden, partioiden, ryhmien ja joukkueiden välisillä etäisyyksillä ja niiden kasvattamisella vastataan osaltaan mahdollisiin yllätyksellisiin uhkiin.
Taistelukosketuksessa homma sitten vakavoituukin ja eteneminen hidastuu kun maastoa pitää kollata tarkemmin.
Jos ollaan itse tulikosketuksessa, menee homma taas oman palettinsa mukaan. Tilanne määrittää sen, mikä on järkevää.