Jääkäriryhmän taistelutekniikka

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AJJV
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ei juhlita perinteisin tavoin, mutta tarkoitus on siirtää työtaakkaa tukiampujalle. Luotisateen sijasta kohdistettu vaikutus.
No ei. TUKIAMP käyttää tulta 100-150m etäisyydelle toki vaikeampiin maaleihin kuin normaali RKM. KKM käyttää tulta ensisijassa +150m etäisyyksille. Aseista tulee ottaa irti paras mahdollinen teho; ei KVKK:a (7.62x39) korvattu kahdella PKM:llä (7.52x54R) sen takia että se olisi erityisen hyvä 150m etäisyyksille vaan siksi että se toimii pidemmille etäisyyksille!
 
Ei juhlita perinteisin tavoin, mutta tarkoitus on siirtää työtaakkaa tukiampujalle. Luotisateen sijasta kohdistettu vaikutus.

Vaan kun sillä luotisateella on lamauttava vaikutus, vaikkei ihan osuisi kohdilleenkaan. Tukiampujan yksittäis laukaukset hukkuvat kotonaan jos ei joka lks osu.

RK:n tehokkaalle ampuma etäisyyksille. RK:tä käytetään sinne 100-150m:n ja KK:ta sitten sinne +150m etäysyyksille. Eli taistelukenttä tulisi jakaa ryhmässä KK:n ja RK:n välillä pituussuunnassa eikä sivuttaissuunnassa.
miettikääpä miten haastavaa se ryhmän puollustukseen sijoittaminen on kun pyritään käyttämään aseiden teho maksimaalisesti hyväksi. Monestikko suomalaisessa maastossa on edes ampuma-alas yli 75 metriä? Varsinkin kun Pesälä pyritään tekemään pari kolmesataa metriä metsän sisään. Kivääriaseiden lisäksi kun huomioidaan sinkoaseide ja erillaisten panosten käyttö. Ei muuten ole mitää helppo rasti.
 
Eipä ole hirmuisesti keskustelu lentänyt.


Jatketaan ryhmän liikkeestä. TIEN/AUKON ylitys miten toimit?

Normaali metsämaasto toimit kätki ryhmän johrajana vastaan tulee odotetusti tie, tavoitte tien takana n.500m päässä. Miten toimit?

Kärkipartio yli, muut viuhkana perässä? Mies kerrallaan yli? Partio kerrallaan yli?
 
Eipä ole hirmuisesti keskustelu lentänyt.


Jatketaan ryhmän liikkeestä. TIEN/AUKON ylitys miten toimit?

Normaali metsämaasto toimit kätki ryhmän johrajana vastaan tulee odotetusti tie, tavoitte tien takana n.500m päässä. Miten toimit?

Kärkipartio yli, muut viuhkana perässä? Mies kerrallaan yli? Partio kerrallaan yli?

Savutusta hyödyntäen eteenpäin.
Savut oikeaan paikkaan itse heittämällä, tai heittimillä.
 
Savutusta hyödyntäen eteenpäin.
Savut oikeaan paikkaan itse heittämällä, tai heittimillä.
Jos et ole vielä tulen alla kohta olet. Savu vetää tulta puoleensa ja SAHTE:t harvoin saadaan niin kauas että olisivat viholliselle niin suuri haitta etteivät näe ampua riittävän tarkasti. SAHTE:n käyttöarvo on vähän niin ja näin. KRH-savutus on sitten toki toinen juttu, mutta pysäyttää liikkeen kun sitä ruvetaan järjestelemään. Se kannattaa tehdä vasta jos muita vaihtoehtoja ei ole.

Jos ylitys on tuollainen taajaman perus hiekka/asvaltti tie kahdella kaistalla niin aukko ei ole juuri 15m isompi järkevässä ylityskohdassa. Jos ei olla taistelukosketuksessa niin varovasti tien viereen suojaan vitjassa ja yhden aikaisesti raju syöksy yli. Jos ollaan taistelukosketuksessa niin tulituki tien laitaan, sidotaan vihollisen taisteluun, ehkä savutus hämäykseksi aivan toiseen suuntaan ja ryhmän iskevällä osalla tulituen turvin yli tiestä vihollisen näköpiirin ulkopuolella. Lopuksi iskevällä osalla koukku paikalleen sidotun vihollisen sivuun/selkään. Homma muuttuu vaikemmaksi jos pitää ylittää joku valtatie, mutta sepä ei olekaan enää mikään yhden ryhmän temppu.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on tavoite? Paikka maastossa vai vihulainen?
Hyökkäyksen tavoite on aina maastonkohta, joku rakennus tai vastaava fyysinen paikka. Tehtävä voi olla tuhota vihollisen kyseisessä maastonkohdassa. Pidetään termit selvänä.
 
Ollaan pruukattu tehdä näin jos ei kosketusta.

1. Partio omalle puolelle tietä suojaamaan, mieluiten kahdella KK:lla, joista toinen toiseen suuntaan tietä ja toinen toiseen. Partionjohtaja keskelle yhteys- ja piällysmieheksi.
2. Hetken tähystely suojamiesten toimesta ja merkki partionjohtajalle jos OK ylittää
3. Partionjohtaja välittää merkin RJ:lle ja ja RJ vetää kertarysäyksellä ryhmän yli tien helvetinperkeleellistä munaravia
4. Ryhmän pääosa tien toisella puolella metsän siimeksessä ryhmittyy partiokiilaan/puolikaareen 180 asteen suojauksella
5. Ryhmän pääosan merkillä suojapartio tien yli toiselle puolelle
6. Eteenpäin RJ:n määräämässä muodossa

Kaikissa toimintatavoissa on aina riskinsä. Yksi mitä itse mietin usein on se, että jos miehet menevät yksi kerrallaan tien yli "tipoittain" niin paskan iskeytyessä tuulettimeen ryhmä hajoaa ikävästi. Pahimmillaan yksi - kaksi ensimmäistä miestä pääsee yli ja vihollinen havaitsee tämän, nostaa vyösyöttöisen poskelle ja ottaa tienpätkän piikille. Seuraavat sitten juoksevat tähdättyyn sarjaan ja huonoimmillaan saavat osumaa kesken ylityksen. Sitten on huonolla tuurilla ryhmä kolmessa osassa. yksi-kaksi tien toisellapuolella, yksi-kaksi tantereessa tiellä haavoittuneena ja loput tien toisella puolella. Huonolla tuurilla pakka sekaisin ja ryhmä jakaantuneena/hajoneena siten että se pysty tukemaan osilla toisiaan tai sitä ei pysty johtamaan muuten tehokkaasti.
 
Jos ei olla taistelukosketuksessa niin varovasti tien viereen suojaan vitjassa ja yhden aikaisesti raju syöksy yli.

Tämä pitää muistaa. Manööverinä hyvin KISS ja parhaimmillaan täysi yllätysetu puolellaan. Tähystykseltään herpaantunut vihollinen saa sen vyösyöttöisen poskelle ja tien piikille vasta siinä vaiheessa kun ryhmä on mennyt heilahtaen yli, ja suojaan toiselle puolelle. Parhaimmillaan.
 
Tämä pitää muistaa. Manööverinä hyvin KISS ja parhaimmillaan täysi yllätysetu puolellaan. Tähystykseltään herpaantunut vihollinen saa sen vyösyöttöisen poskelle ja tien piikille vasta siinä vaiheessa kun ryhmä on mennyt heilahtaen yli, ja suojaan toiselle puolelle. Parhaimmillaan.
Panssarijääkäritaustaisena nämä meikäläisen jalkaväkitemput tuppaa olemaan erittäin KISS ja hyökkäyshenkisiä. Tilanteet muuttuu nopeasti mekanisoidussa taistelussa jolloin yksinkertaisuus ja PTM:t on kova juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Panssarijääkäritaustaisena nämä meikäläisen jalkaväkitemput tuppaa olemaan erittäin KISS. Tilanteet muuttuu nopeasti mekanisoidussataistelussa jolloin yksinkertaisuus ja PTM:t on kova juttu.

Itseäni monessa manööverissä häiritsee ehkä turha monimutkaisuus. Yksinkertaisista asioista saadaan tehtyä pahimmillaan monimutkaisia kimuranteilla mieskohtaisilla koreografioilla ja askelkuvioilla, joita on taatusti vaikea toteuttaa hankalassa maastossa sekä kovassa fyysisessä ja psyykkisessä rasituksessa/kuolemanpelossa.
 
Ymmärrän täysin panssarijääkäreiden hyökkäys henkisyyden ja tarpeen yksinkertaisiin taistelumenetrlmiin.


Itse edustan kevyttä jalkaväkeä ja kun ei ole suojaa on pakko hankkia sitä liikkeestä, tarkoittaa ehkä hiukan enemmän manööverejä.


Itse näkisin tienylitykseen oikeastaan kaksi järkevää vaihtoehtoa. käyttö ryhmän kokemuksen ja tarpeen mukaan. Ensimmäinen perinteinen vitjassa yli. Kk:t suojaa sivut pääosa ryhmästä yhdellä rykäisyllä yli. Reunimmäisetset suojaa sivut, kärkieteen ja Kk:t yli.

Toinen vaihtoehto mitä on partioittain yli.

Toimii mainiosti jos liikutaan esim partio jonossa.

Kärkipartio suojaa sivut automaattisesti kun kohtaa tien. (Näillä mm korkein käyttövalmius KES:sille)

Johtopartio tien yli tiivinä nippuna suojaten liikkeen aikana 180astetta eteen ja sivuille. Siirtyy varmistamaan tien takana suoraan eteen.

Tukipartio ylittää tien tiiviinä nippuna suojaten sivuille. Asettuu suojaamaan tietä sivuille. Kärkipartio aloittaa 180suojauksen taakse.

Kärkipartio ylittää tien nippuna. Suojaten sivulle ja taakse.

Ryhmä jatkaa taivoitteeseen käsketyissä muodossa.

Hyötyjä tässä koko ajan korkea tulevaisuus miinuksena hitaampi ylitys. Jos loppuun päästään KK:llä ruitaisemasn nniin huonosti käy mutta silloin ei myöskään ylityspaikka ole ihan nappiin valittu...
 
Panssarijääkäritaustaisena nämä meikäläisen jalkaväkitemput tuppaa olemaan erittäin KISS ja hyökkäyshenkisiä. Tilanteet muuttuu nopeasti mekanisoidussataistelussa jolloin yksinkertaisuus ja PTM:t on kova juttu.
Vasta juttelin yhden panssarijääkärin kanssa niin eihän teidän taisteluiden keskitalo aika ole juuri mitään. Muisranko väärin että alle 10 minuutin on ratkaisut tapahtuneet?

Eihän tossu porukka ennätä siinä ajassa edes asemiin :D
 
Onko riittävän yksinkertaista?

No jaa. Oli yksinkertaista, mutta minusta voimaa (JV) käytettiin vähän turhan varovasti "tipipoittain" eikä "lorauksittain" niin kuin pitäisi. Ei voi toki tietää koko stooria ja tuossa vohollstilannekin oli ulkopuoliselle vähintäänkin epäselvä.
 
Kärki suojaa, 2 muuta partioittain yli ja toiselle puolelle suojaus about 180 astetta, muut ryhmät jonossa yli, jatketaan kohti tavoitetta avojonossa, joukkueen kärkiryhmä vaihtuu, äskeinen jää viimeiseksi. Viimeinen rutistus tavoitteeseen joukkue avorivissä..
 
Viimeksi muokattu:
minusta voimaa (JV) käytettiin vähän turhan varovasti "tipipoittain" eikä "lorauksittain" niin kuin pitäisi. Ei voi toki tietää koko stooria ja tuossa vihollstilannekin oli ulkopuoliselle vähintäänkin epäselvä.
Kyllä mä itekin tuon näin. PorPr:n VYKS rakennuksia valtaamassa. KASI-simulaattori käytössä ja pääsivät kyllä tappioitta tien yli, vaikka menevät tosiaan yksi kerrallaan kuin hirviradalla. Tosin puolustavia KaarJR:n
kaupunkitaistelijoita oli aika vähän.
 
Taistelutilanteessa harvemmin ryhmä-/joukkuetasolla mikään monimutkainen toimii. Komppapäällikkö sitten voi jo miettiä hieman paremmin, mutta kiire sillekin tulee.
 
Tien, aukean, risteyksen tms. ylitystapa riippunee ensinnäkin ihan hitokseen tilanteesta.

Jos viholliseen ei ole taistelukosketusta, niin toiminta lienee hyvinkin jouhevaa ja mahdollisimman vähän säätämistä sisältävää. Isommat aukeat yms. ylitettäneen niin, että joku suojaa koko ajan, mutta esimerkiksi rakennetulla alueella partioidessa tai muuten edetessä ei kannata ruveta hieromaan, jos tahtoo joskus päästä jonnekin. Taistelijoiden, partioiden, ryhmien ja joukkueiden välisillä etäisyyksillä ja niiden kasvattamisella vastataan osaltaan mahdollisiin yllätyksellisiin uhkiin.

Taistelukosketuksessa homma sitten vakavoituukin ja eteneminen hidastuu kun maastoa pitää kollata tarkemmin.

Jos ollaan itse tulikosketuksessa, menee homma taas oman palettinsa mukaan. Tilanne määrittää sen, mikä on järkevää.
 
Taistelutilanteessa harvemmin ryhmä-/joukkuetasolla mikään monimutkainen toimii. Komppapäällikkö sitten voi jo miettiä hieman paremmin, mutta kiire sillekin tulee.
Ryhmätasolla allekirjoitan täysin, mutta väitän että joukkeen johtajalla on ihan kohtuullisesti (sen viis sekunttia joista 3 menee tilannekuvan hahmottamiseen ja loppu käskyyn) aikaa niin kauankuin oma liike on jalkojen varassa ja vihollinen on passiivinen. Konevoiman tullessa mukaan vauhti kiihtyy entisestään. Ryhmä tasolla aikaa ei ole ja laajan käsityksen saaminen tilanteesta vaikeaa koska RJ on sitoutunut taisteluun. Mutta siksi on joukkueen ja ryhmän perustaistelumenetelmät.

@Stagideus onko sulla savolaisia juuria? Oisko heittää esimerkkejä miyä käyttäisit, Tuollaisenaan hyvä teksi jää vähän vajaaksi. "Suottaahan niitä menetelmiä olla erillaissii, tai suottaa olla et myö jiähään tähä" ;) :)
 
Back
Top