RistoJ kirjoitti:
T-50/PAK-FA:ssa ei syystä tai toisesta ole käytetty kaartuvaa kanavaa ja epäilen syyksi ihan sellaisen massavalmistuksen vaikeuden/kalleuden Venäjällä ja ovat sen takia päätyneet yksinkertaisempaan ja todennäköisesti heidän vaatimuksiinsa nähden riittävään ratkaisuun.
Tarkkoja tietoja noista JSF- ja ATF-kilpailuista ei ole olemassa vaan kaikki netissä ja kirjallisuudessa liikkuvat tiedot ovat vain huhuja (kuten tuo että YF-23 olisi ollut vahvempi häiveominaisuuksissa). Fakta kuitenkin on, että sekä YF-23 että erityisesti (ei tainnut olla edes tiukka kilpailu) X-32 hävisivät kilpailunsa.
Boeing tiesi tasan tarkkaan Yhdysvaltojen häivevaatimukset koneelle suunnitellessaan X-32:n, kuitenkin tuossa koneessa moottori näkyy vielä paljon selvemmin kuin T-50:ssa. Tuo sinun ajattelusi, että sekä Boeing että Sukhoi, jotka molemmat kuuluvat maailman suurimpiin ja kokeneimpiin lentokonevalmistajiin, eivät kykenisi ottamaan huomioon moottorin tutkaheijastetta tyydyttävällä tavalla, kun molempien koneissa muuten oli selkeästi käytetty paljon vaivaa tutkaheijasteen minimoimiseksi, ei ole rationaalista ajattelua. Jostain syystä olet näköjään päättänyt, että jos kaartuvia kanavia ei ole käytetty, niin sen on pakko olla vakava suorituskyvyllinen kompromissi, huolimatta siitä että ainakin kaksi erittäin merkittävää lentokonevalmistajaa on päättänyt olla piilottamatta moottoreita pelkästään kanavamuotoilulla. Se on selvää, että ilmanottokanavan muotoilu on yksi mahdollinen keino kontrolloida tutkaheijasteita, mutta en tiedä mikä auktoriteetti sinä olet väittämään sitä ainoaksi, kun vastapuolella seisoo Boeing ja Sukhoi. Lisäksi muistaakseni netissä liikkui Japanin suunnitelemasta häivehävittäjästä dokumentteja, joista paljastui aie käyttää tutkablokkeria, en tosin sitä nyt nopealla etsimisellä löytänyt.
Enkä oikein tiedä mihin perustat väitteesi, että tuo muotoiltu kanava nyt on se kestämättömän kallis ja vaikea ominaisuus, johon juuri venäläisillä ei ole varaa, vaikka eurooppalaisilla ja ranskalaisillakin oli siihen varaa jo aiemman sukupolven koneiden kanssa. Vaikuttaa vain siltä, että syystä tai toisesta muotoiltu kanava on sinulle pyhä lehmä, jonka hylkääminen on pakko selittää, miten tahansa muuten kuin hyväksymällä, ettei se ole ainoa toimiva ratkaisu koneen tutkaheijasteen kontrolloimiseksi.
Kanavan muotoilu heikentää varmasti vähemmän tehoa kuin mitkään ylimääräiset kilkkeet kanavassa.
Sinä tuskin olet ilmailualan insinööri, joten parempi ehkä olla esittämättä oletuksiasi noin ehdottomin sanankääntein.