Jalkaväkiryhmä kokoonpanoja muailmalla.

Kun joukko lähtee taisteluun niin sen ensimmäinen ja vakavin homma on kuljettaa taisteluvälineet pelipaikalle. Kaikki muu on lopultakin toissijaista. Kuka on luvannut, että sodassa pitää olla kivaa ja ergonomiat kondiksessa?

Ihan hypona: kolme miestä lähtee pelipaikalle, jossa aiotaan ampua hetki jalkautuvaa vihollista. Ja sitten löttötuoheen. Kk-mies ottaa aseen, piippu pussissaan mukaan ja pari kannua. Kaveri ottaa kaksi kannua ja oman välineistönsä. Kolmas on ta-mies ja hän kantaa omansa ja yhden kannun. Mukana on viisi kannua. Valmistelluissa asemissa on paikalla kieron näköinen wanhan liiton aselajimies, hän neuvoo miten miinat on paikoillaan, hän näyttää komeron, jossa on pari kannua ja rk-patruunoita, vettä ja viledaa. Vielä tämä lihavahko varajääkäri neuvoo missä on naapurin asema ja neuvoo kädestä pitäen vaihtoasemat ja kas, sielläkin on komero, jossa paukkuja ja mikä tärkeintä: ruokaa ja tupakkaa.

Valmistellut asemat on iso pointti, joka mahdollistaa monta juttua....tai on mahdollistamatta. Materiaalia on oltava mistä panna peliin, pula-aikainen pihtailu ei ole tätä päivää. Huollossa on otettu muutenkin lusikka kauniiseen käteen ja asioita aiotaan tehdä niinkuin järki sanoo. Ohjesääntöjä voidaan aina muuttaa, niiden on oltava alisteisia taistelutemppujen kehittämisen suhteen.
 
Mikäs se meillä ryhmä nykyään? Jalkaväessä 9 jamppaa mitkä jakautuu 3 partioon? Miten tehtävät jakautuu noihin? (Tukiampuja, räjäyttäjä ym.)

Mitens Ceeveillä joilla on kai 8 jamppaa vaunussa, ja Bemareilla joilla on 7? Mie en ymmärrä. Ei kai vaan Gekados kun PV:n edes Maavoimien sivuilta en löydä.
 
Wiki sitten puhelee tällaista:

Komppania 2005

Suomalaisen jääkärijoukkueen M05 kokoonpano on 3 upseeria, 5 aliupseeria ja 27 miestä, yhteensä 35 sotilasta. Joukkueeseen kuuluu:

  • joukkueenjohtaja (upseeri)
  • joukkueen varajohtaja (upseeri)
  • lääkintämies
  • taistelulähetti
  • tulenjohtopartio, jossa tulenjohtaja (upseeri), tulenjohtoaliupseeri, tulenjohtomies (etäisyydenmittaaja) ja kaksi viestimiestä
  • kolme jääkäriryhmää, joissa kussakin ryhmänjohtaja (aliupseeri) ja seitsemän taistelijaa, joista yksi on usein korpraali ja ryhmän varajohtaja ja yksi on ajoneuvon kuljettaja
  • panssarintorjuntapartio, jossa partionjohtaja (aliupseeri) ja kaksi taistelijaa
Eli jääkäriryhmässä näyttäisi tuon mukaan olevan 7+1 kuski.
 
Mikäs se meillä ryhmä nykyään? Jalkaväessä 9 jamppaa mitkä jakautuu 3 partioon? Miten tehtävät jakautuu noihin? (Tukiampuja, räjäyttäjä ym.)

Mitens Ceeveillä joilla on kai 8 jamppaa vaunussa, ja Bemareilla joilla on 7? Mie en ymmärrä. Ei kai vaan Gekados kun PV:n edes Maavoimien sivuilta en löydä.

Koska Suomessa jalkaväki liikkuu usealla eri kalustolla, on ryhmien kokoonpanotkin hieman erilaisia kalustosta ja organisaatiosta riippuen. On olemassa raakasti sanottuna noin viittä erilaista jääkäriryhmän kokoonpanoa nykyisissä organisaatioissa:

1) Alueellisten joukkojen taisteluosastojen jääkärikomppanioiden jääkäriryhmät, joiden vahvuus on yhdeksän taistelijaa.
Jakautuu kolmeen partioon:
- Kärkipartio: PJOHT, KK-mies sekä yksi RK-mies
- Johtopartio: RJOHT, TST-pelastaja sekä tukiampuja
- Tukipartio: RVJOHT, KK-mies sekä RK-mies ("pioneeri")
Aseistus on seitsemän rynnäkkökivääriä, kaksi konekivääriä sekä X kevyttä kertasinkoa.

Ryhmän kokoonpanoa sekä etenemismuotoja voi tarkastella esimerkiksi Taistelijan oppaan sivuilta 117-122. Tai Sotilaan käsikirjasta (vuoden 2015) sivuilta 134-139.
Tämän lisäksi JK-PSAJON organisaatioissa ryhmään kuuluvaksi luetaan XA-185:n miehistö: johtaja ja ajaja. Kun taas muilla ajoneuvokalustoilla (traktori, maastoskootteri, telakuorma-auto) kuljettajat kuuluvat joukkueen johto-osiin.

Ymmärrykseni mukaan myös moottoroitujen taisteluosastojen panssarijääkäriryhmä noudattaa ylläolevaa kaavaa.

2) Prikaati-05 muotoiset jääkäriryhmät
Joissa ryhmän kokoonpanoon vaikuttaa ajoneuvokalusto:
- Telakuorma-autokalustolla liikkuvat ryhmät ova juurikin tämän:

Wiki sitten puhelee tällaista:

Komppania 2005

Suomalaisen jääkärijoukkueen M05 kokoonpano on 3 upseeria, 5 aliupseeria ja 27 miestä, yhteensä 35 sotilasta. Joukkueeseen kuuluu:

  • joukkueenjohtaja (upseeri)
  • joukkueen varajohtaja (upseeri)
  • lääkintämies
  • taistelulähetti
  • tulenjohtopartio, jossa tulenjohtaja (upseeri), tulenjohtoaliupseeri, tulenjohtomies (etäisyydenmittaaja) ja kaksi viestimiestä
  • kolme jääkäriryhmää, joissa kussakin ryhmänjohtaja (aliupseeri) ja seitsemän taistelijaa, joista yksi on usein korpraali ja ryhmän varajohtaja ja yksi on ajoneuvon kuljettaja
  • panssarintorjuntapartio, jossa partionjohtaja (aliupseeri) ja kaksi taistelijaa
Eli jääkäriryhmässä näyttäisi tuon mukaan olevan 7+1 kuski.

Mukaisia, jolloin ryhmä jakautuu taistelijapareihin:
- RJOHT (+ kuljettaja)
- KK-taistelijapari
- KES-taistelijapari
- VJOHT ja hänen taistelijaparinsa
Aseistus on seitsemän rynnäkkökivääriä, konekivääri sekä kevyitä ja raskaita kertasinkoja.
Kokoonpanon voi nähdä Taistelijan oppaan liitteestä 8.

Sekä CV9030:lla että XA-kalustolla liikkuvien ryhmien vahvuus taas on 10, joista seitsemän on jalkautuva ryhmä ylläolevan jaottelun mukaan. Tämän lisäksi ryhmään kuuluu ryhmän ajoneuvon miehistö: johtaja, ajaja sekä ampuja.
CV9030:lla liikkuvan ryhmän voi nähdä Panssarijääkärijoukkueen (CV9030) käsikirjan sivulla 17.
Aseistus on jalkautuvalla osalla kuusi rynnäkkökivääriä, konekivääri sekä kevyitä ja raskaita kertasinkoja. Lisäksi tietenkin ryhmän ajoneuvoase.


3) Mekanisoidun taisteluosaston panssarijääkäriryhmä

Ryhmän vahvuus on yhdeksän, joista kuusi jalkautuu ja kolme on vaunumiehistö (johtaja, ajaja ja ampuja).
Jalkautuva osa jakautuu kahteen puoliryhmään:
- RJOHT sekä kertasinkotaistelijapari
- VJOHT sekä KK-taistelijapari

Aseistus on viisi rynnäkkökivääriä, konekivääri sekä kevyitä ja raskaita kertasinkoja. Lisäksi BMP-2.
 
KAIJPR tai ne siitä muodostetut taisteluosastot (TEKA) ovat varmaankin myös nykyään 9 taistelijaa+kuljettaja.
 
@Sardaukar tämä huitelee aivan asian vierestä mutta puhutaan Wikipediasta vaikka WP:nä eikä wikinä. Niin monta tuhatta muuta (hyvääkin) wiki-pohjaista projektia ja saittia olemassa (kai suurin osa yritysmaailmassa sisällä näkymättömissä). Juu meikäläistä riivaa pedanttiuden perkele. :D

@KanKon, kiitoksia tuosta tarjoilusta. Voitko vielä avata CV- ja BMP-ryhmien eroavaisuudet jos niitä on? (Apumeisselinä hatara ymmärrys näistä. Harvoilla mtsäleireillä pääsin olemaan KvKK-mies vaikka yleensä muut oli ihan joviaalia sakkia. Vaan ne Keuruulta tuotetut alikessut ei varmaan vieläkään ymmärrä meidän hinkua herättää ne ja päästä vielä aamukolmelta tekemään uus hyökkäys pliis ja saahan toppeja sitten heitellä :D)
 
Koska Suomessa jalkaväki liikkuu usealla eri kalustolla, on ryhmien kokoonpanotkin hieman erilaisia kalustosta ja organisaatiosta riippuen. On olemassa raakasti sanottuna noin viittä erilaista jääkäriryhmän kokoonpanoa nykyisissä organisaatioissa:

1) Alueellisten joukkojen taisteluosastojen jääkärikomppanioiden jääkäriryhmät, joiden vahvuus on yhdeksän taistelijaa.
Jakautuu kolmeen partioon:
- Kärkipartio: PJOHT, KK-mies sekä yksi RK-mies
- Johtopartio: RJOHT, TST-pelastaja sekä tukiampuja
- Tukipartio: RVJOHT, KK-mies sekä RK-mies ("pioneeri")
Aseistus on seitsemän rynnäkkökivääriä, kaksi konekivääriä sekä X kevyttä kertasinkoa.

Ryhmän kokoonpanoa sekä etenemismuotoja voi tarkastella esimerkiksi Taistelijan oppaan sivuilta 117-122. Tai Sotilaan käsikirjasta (vuoden 2015) sivuilta 134-139.
Tämän lisäksi JK-PSAJON organisaatioissa ryhmään kuuluvaksi luetaan XA-185:n miehistö: johtaja ja ajaja. Kun taas muilla ajoneuvokalustoilla (traktori, maastoskootteri, telakuorma-auto) kuljettajat kuuluvat joukkueen johto-osiin.

Ymmärrykseni mukaan myös moottoroitujen taisteluosastojen panssarijääkäriryhmä noudattaa ylläolevaa kaavaa.

2) Prikaati-05 muotoiset jääkäriryhmät
Joissa ryhmän kokoonpanoon vaikuttaa ajoneuvokalusto:
- Telakuorma-autokalustolla liikkuvat ryhmät ova juurikin tämän:



Mukaisia, jolloin ryhmä jakautuu taistelijapareihin:
- RJOHT (+ kuljettaja)
- KK-taistelijapari
- KES-taistelijapari
- VJOHT ja hänen taistelijaparinsa
Aseistus on seitsemän rynnäkkökivääriä, konekivääri sekä kevyitä ja raskaita kertasinkoja.
Kokoonpanon voi nähdä Taistelijan oppaan liitteestä 8.

Sekä CV9030:lla että XA-kalustolla liikkuvien ryhmien vahvuus taas on 10, joista seitsemän on jalkautuva ryhmä ylläolevan jaottelun mukaan. Tämän lisäksi ryhmään kuuluu ryhmän ajoneuvon miehistö: johtaja, ajaja sekä ampuja.
CV9030:lla liikkuvan ryhmän voi nähdä Panssarijääkärijoukkueen (CV9030) käsikirjan sivulla 17.
Aseistus on jalkautuvalla osalla kuusi rynnäkkökivääriä, konekivääri sekä kevyitä ja raskaita kertasinkoja. Lisäksi tietenkin ryhmän ajoneuvoase.


3) Mekanisoidun taisteluosaston panssarijääkäriryhmä

Ryhmän vahvuus on yhdeksän, joista kuusi jalkautuu ja kolme on vaunumiehistö (johtaja, ajaja ja ampuja).
Jalkautuva osa jakautuu kahteen puoliryhmään:
- RJOHT sekä kertasinkotaistelijapari
- VJOHT sekä KK-taistelijapari

Aseistus on viisi rynnäkkökivääriä, konekivääri sekä kevyitä ja raskaita kertasinkoja. Lisäksi BMP-2.
Tämä oli erinomaisen hyvä rautalanka-yhteenveto eri jääkäriryhmien kokoonpanoista. Millainen on kaupunkijääkärien ryhmäkokoonpano? (ellei ole punaleimaista materiaalia...)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä sitäkin on julkisista lähteistä saatavilla. Taitaapi olla 10 taistelijaa. Yks kk ja tukiampuja. Oliko viellä niin että kahdella AU:lla
 
Wiki sitten puhelee tällaista:

Komppania 2005

Suomalaisen jääkärijoukkueen M05 kokoonpano on 3 upseeria, 5 aliupseeria ja 27 miestä, yhteensä 35 sotilasta. Joukkueeseen kuuluu:

  • joukkueenjohtaja (upseeri)
  • joukkueen varajohtaja (upseeri)
  • lääkintämies
  • taistelulähetti
  • tulenjohtopartio, jossa tulenjohtaja (upseeri), tulenjohtoaliupseeri, tulenjohtomies (etäisyydenmittaaja) ja kaksi viestimiestä
  • kolme jääkäriryhmää, joissa kussakin ryhmänjohtaja (aliupseeri) ja seitsemän taistelijaa, joista yksi on usein korpraali ja ryhmän varajohtaja ja yksi on ajoneuvon kuljettaja
  • panssarintorjuntapartio, jossa partionjohtaja (aliupseeri) ja kaksi taistelijaa
Eli jääkäriryhmässä näyttäisi tuon mukaan olevan 7+1 kuski.
Suurin heikkous tuossa on edelleen että kukaan muu kuin kuski ei ole saanut kunnon koulutusta sen ajoneuvon ajamiseen ... ihan sama kuin 1994. Miksei jääkäreitä kouluteta ajamaan omia romujaan, huoltokomppanian sämpyläjaloilla varmaan riittää muutakin kuskattavaa?
Plus Pasin ajaminen kuusipyorä luisussa olis ollut helvetin hauskaa...

Terveisin ei epäkatkera Aavikon mies

ps. Täällä Pärnussa suomalaisen jalkaväkiryhman kokoonpanosta noin puolet liikkuu yleesä jaloilla, loput rullaattoreilla, p-tuoleilla, sähköllä jne. Miksi kaikki nuoret suomalaiset on Ibitsalla, paitsi meikäläinen :confused:?
Muuten hyvää settiä täällä, mutta sotamuistomerkkien puute risoo.... kyllähän täällä tapeltiin, mutta missä opasteet? On kuin vaiettu historia, osaako joku foorumin reserviläisveljistä neuvoa mestoja? Cheers
 
Suurin heikkous tuossa on edelleen että kukaan muu kuin kuski ei ole saanut kunnon koulutusta sen ajoneuvon ajamiseen ... ihan sama kuin 1994. Miksei jääkäreitä kouluteta ajamaan omia romujaan, huoltokomppanian sämpyläjaloilla varmaan riittää muutakin kuskattavaa?
Plus Pasin ajaminen kuusipyorä luisussa olis ollut helvetin hauskaa...

Terveisin ei epäkatkera Aavikon mies

ps. Täällä Pärnussa suomalaisen jalkaväkiryhman kokoonpanosta noin puolet liikkuu yleesä jaloilla, loput rullaattoreilla, p-tuoleilla, sähköllä jne. Miksi kaikki nuoret suomalaiset on Ibitsalla, paitsi meikäläinen :confused:?
Muuten hyvää settiä täällä, mutta sotamuistomerkkien puute risoo.... kyllähän täällä tapeltiin, mutta missä opasteet? On kuin vaiettu historia, osaako joku foorumin reserviläisveljistä neuvoa mestoja? Cheers

Sitä varten just ne läskit ukot on, ne katsos kun eivät pääse karkuun sieltä pasista, niin on pakko vaan osallistua toimintaan. :D:D
Jääkärit sitten tappaa sen vihun paitsi jos ne ovat vahingossa maak miehiä, ne vaan alkaa paistaa makkaraa ja soittavat sotilaille, että ois sota, kiinnostaako. :p
 
.....

Plus Pasin ajaminen kuusipyorä luisussa olis ollut helvetin hauskaa...

....

Kun "jouduin" kapiaiseksi, PV ajatti kuorma-autokortin (ilmaiseksi), Pasin ajoluvat ja tutka-Pasin (MOSTKA 87) ajoluvan. Pasi-kurssi Vekaranjärvellä oli kyllä yksi todella hauska elämys, moni olisi varmasti valmis maksamaan hyvin päästäkseen tekemään niitä off-road-juttuja Pasilla. Ehken tuossa olis PV:lle "hei, me tienataan tällä"-paikka. Viehän venäläisetkin vaikka Sukhoilla lentämään, jos on rahaa lyödä pöytään.

Joku varusmies, joka ajoi tiellä onnistui kyllä tekemään hiekkatiellä jonkin kuusipyöräluisun, kun ojan penkka petti..hyvä etteivät menneet enemmän nurin...varmasti oli mustelmia sisälläolijoissa. olivat ojassa noin 45 asteen kulmassa sivulle.
 
Viimeksi muokattu:
KAIJPR tai ne siitä muodostetut taisteluosastot (TEKA) ovat varmaankin myös nykyään 9 taistelijaa+kuljettaja.

Jos puhutaan TSTOS-TEKA -joukoista, niin ryhmän vahvuus on se yhdeksän miestä. Telakuorma-auton kuljettaja on organisaatiokaaviossa jääkärijoukkueen "johto-osassa", vaikka toki toimiikin ennen jalkauttamista ryhmän mukana. Jalkautumisen jälkeen ryhmän lähtiessä tekemään omia temppujaan, jää telakuorma-auto lähtökohtaisesti taakse, eikä telakuorma-auton kuljettaja hyökkää jalkautuneena ryhmän osana.

@Sardaukar tämä huitelee aivan asian vierestä mutta puhutaan Wikipediasta vaikka WP:nä eikä wikinä. Niin monta tuhatta muuta (hyvääkin) wiki-pohjaista projektia ja saittia olemassa (kai suurin osa yritysmaailmassa sisällä näkymättömissä). Juu meikäläistä riivaa pedanttiuden perkele. :D

@KanKon, kiitoksia tuosta tarjoilusta. Voitko vielä avata CV- ja BMP-ryhmien eroavaisuudet jos niitä on? (Apumeisselinä hatara ymmärrys näistä. Harvoilla mtsäleireillä pääsin olemaan KvKK-mies vaikka yleensä muut oli ihan joviaalia sakkia. Vaan ne Keuruulta tuotetut alikessut ei varmaan vieläkään ymmärrä meidän hinkua herättää ne ja päästä vielä aamukolmelta tekemään uus hyökkäys pliis ja saahan toppeja sitten heitellä :D)

Ei niillä lähtökohtaisesti ymmärtääkseni ole muuta eroa kuin, että PSJP:n panssarijääkäriryhmässä on yksi rynnäkkökiväärimies enemmän. Molemmissa ryhmissä on yksi konekivääri ja sekalainen määrä kertasinkoja (sekä kevyitä että raskaita). PSJP:n panssarijääkäriryhmässä ryhmänjohtajalta puuttuu oma taistelijapari/partio. Ryhmien toiminta jalkautuessa, hyökätessä, puolustaessa ja huoltaessa on pääosiltaan samanlaista. Ryhmien toiminnassa korostuu toimeenpanon nopeus, rynnäkköpanssarivaunun hyödyntäminen ja oikeanlainen häikäilemättömyys (niinkuin hyökätessä pitää aina olla).

Tämä oli erinomaisen hyvä rautalanka-yhteenveto eri jääkäriryhmien kokoonpanoista. Millainen on kaupunkijääkärien ryhmäkokonpano? (ellei ole punaleimaista materiaaliaa...)

Kyllä sitäkin on julkisista lähteistä saatavilla. Taitaapi olla 10 taistelijaa. Yks kk ja tukiampuja. Oliko viellä niin että kahdella AU:lla

Ainoa julkinen lähde, jossa kaupunkijääkäriryhmää käsitellään on Wikipedia. Tarkempi kokoonpano löytyy Kaupunkijääkärikomppanian käsikirjasta, paperista jossa on TLL IV -leima.

Plus Pasin ajaminen kuusipyorä luisussa olis ollut helvetin hauskaa...

Vähintäänkin mielenkiintoinen kokemus. Onneksi sentään kontrolloiduissa olosuhteissa liukkaan kelin radalla, eikä esimerkiksi kenttätien ja 2,4 tasan risteyksessä.
 
Sitä varten just ne läskit ukot on, ne katsos kun eivät pääse karkuun sieltä pasista, niin on pakko vaan osallistua toimintaan. :D:D
Jääkärit sitten tappaa sen vihun paitsi jos ne ovat vahingossa maak miehiä, ne vaan alkaa paistaa makkaraa ja soittavat sotilaille, että ois sota, kiinnostaako. :p
Joo ja bolshoi harasoo papirosa.... täällä ei meikäläisen amatöörivenäjästä juuri pidetä, mutta uskomaton kulttuuriteko etelänserkuilta että nuorisonsa osaa Virossa käytännössä sujuvasti NELJÄÄ kieltä... eikä yksikään ole arabi tai somali jota suomessa kouluissa "kotouttamisen" perusteella tuputetaan haluttomalle ja lahjattomalle roskajoukolle.
Jään tänne perkele!
 
Kun "jouduin" kapiaiseksi, PV ajatti kuorma-autokortin (ilmaiseksi), Pasin ajoluvat ja tutka-Pasin (MOSTKA 87) ajoluvan. Pasi-kurssi Vekaranjärvellä oli kyllä yksi todella hauska elämys, moni olisi varmasti valmis maksamaan hyvin päästäkseen tekemään niitä off-road-juttuja Pasilla. Ehken tuossa olis PV:lle "hei, me tienataan tällä"-paikka. Viehän venäläisetkin vaikka Sukhoilla lentämään, jos on rahaa lyödä pöytään.

Joku varusmies, joka ajoi tiellä onnistui kyllä tekemään hiekkatiellä jonkin kuusipyöräluisun, kun ojan penkka petti..hyvä etteivät menneet enemmän nurin...varmasti oli mustelmia sisälläolijoissa. olivat ojassa noin 45 asteen kulmassa sivulle.
Shalom... tarkoitin siis tuolla kuskikoulutuksella sitä että olis ollut tosi hyödyllistä oppia missä PASI-ajoneuvon todelliset suorituskykyrajat menevät, jos oikeasti olis joskus ollut kiire (esim. poispäin..)
Eli miten pahoista paikoista kannattaa edes yrittää läpi, jos kuskista on laskettu läpi jne. ja vaunu täynnä huutavia haavoittuneita niin ei haluata kauheasti jäädä juntturaan venaamaan jotain hinausvaunuidiootteja joilla olis varmaan siinä tilanteessa parempaakin tekemistä... sehän siinä olis tärkeätä.
Privyet, mites Serbskajassa muuten :)? Kesä jatkunee vielä pitkälle syyskuuhun niillä teikäläisten leveysasteilla?
 
Shalom... tarkoitin siis tuolla kuskikoulutuksella sitä että olis ollut tosi hyödyllistä oppia missä PASI-ajoneuvon todelliset suorituskykyrajat menevät, jos oikeasti olis joskus ollut kiire (esim. poispäin..)
Eli miten pahoista paikoista kannattaa edes yrittää läpi, jos kuskista on laskettu läpi jne. ja vaunu täynnä huutavia haavoittuneita niin ei haluata kauheasti jäädä juntturaan venaamaan jotain hinausvaunuidiootteja joilla olis varmaan siinä tilanteessa parempaakin tekemistä... sehän siinä olis tärkeätä.
Privyet, mites Serbskajassa muuten :)? Kesä jatkunee vielä pitkälle syyskuuhun niillä teikäläisten leveysasteilla?

Tod.näk. jos paska iskee tuulettimeen, niin eiköhän sitä 5 min pikakoulutusta Pasin ajamisesta löydy jokaisessa yksikössä jossa niitä on...ei ole rakettitiedettä. Nautin sen ajamisesta, automaattivaihteisto ja kohtuullisen hyvä ohjaus, tosi hyvä ajaa. Mitään ihmekikkoja ei kuskilta tarvita. Paitsi kun laskivat ikkunoiden eteen sirpalesuojalevyt, niin aika selvänäkijä pitää olla mettässä että ei törmää siihen ensimmäiseen puuhun...

Olen just nyt Suomessa, serbilandiassa meni oleskelulupa umpeen, joten nautin Suomen ilmoja vähän aikaa taas. Kohta sitten taas jonnekin liikkeelle. ;)
 
Ainoa julkinen lähde, jossa kaupunkijääkäriryhmää käsitellään on Wikipedia. Tarkempi kokoonpano löytyy Kaupunkijääkärikomppanian käsikirjasta, paperista jossa on TLL IV -leima.


Mulla on tässä kädessäni ihan muutamalla eurolla myynnissä ollut maanpuolustusaiheinen (kotimainen) julkaisu, jossa kyllä käydään koko KAJK sekä TORJK/Patl eri versioina läpi hyvinkin tarkkaan. Ei varmaan olisi julkaistu jos olisi salassapidettävää materiaalia. Toki jo muutaman vuoden vanha.
 
Mulla on tässä kädessäni ihan muutamalla eurolla myynnissä ollut maanpuolustusaiheinen (kotimainen) julkaisu, jossa kyllä käydään koko KAJK sekä TORJK/Patl eri versioina läpi hyvinkin tarkkaan. Ei varmaan olisi julkaistu jos olisi salassapidettävää materiaalia. Toki jo muutaman vuoden vanha.

En epäile sitä. Kirjoitin viestiini hieman väärin: ainoa julkinen lähden jonka nopealla haulla löysin ja missä käsitellään KAJK:n ryhmää oli Wikipedia. Ja tiedän, että kyseistä ryhmää käsitellään Kaupunkijääkärikomppanian käsikirjassa tarkemmin.

Muutenkin puhuttaessa organisaatioista ja niiden kalustosta en itse näe että ne ovat kovinkaan salaista tietoa. Mutta koska Valtioneuvoston asetus tietoturvallisuudesta valtionhallinnossa määrittää, että materiaalin tietoturvaluokka on suojaustaso IV, jos asiakirjaan sisältyvän salassa pidettävän tiedon oikeudeton paljastuminen tai oikeudeton käyttö voi aiheuttaa haittaa salassapitosäännöksessä tarkoitetulle yleiselle tai yksityiselle edulle. Niin usein PV tulkitsee asiat mahdollisimman tiukan kriteeristön mukaisesti, jolloin materiaalia turvaluokitellaan helposti. Ja linja on sinällään viime vuosina osittain tiukentunut. Esimerkkinä olkoon alueellisten joukkojen jääkärikomppaniat, joiden organisaatiota ja kalustoa en itse ole löytänyt mistään julkisesta lähteestä kovinkaan tarkasti. Kuitenkin esimerkiksi Panssari-lehdessä käsitellään usein seikkaperäisestikin panssarijoukkojen organisaatioita ja käyttöperiaatteita, mm. noin vuoden takaisessa numerossa moottoroidun taisteluosaston panssarijääkärikomppanian toimintaa ansiokkaasti.
 

En epäile sitä. Kirjoitin viestiini hieman väärin: ainoa julkinen lähden jonka nopealla haulla löysin ja missä käsitellään KAJK:n ryhmää oli Wikipedia. Ja tiedän, että kyseistä ryhmää käsitellään Kaupunkijääkärikomppanian käsikirjassa tarkemmin.

Muutenkin puhuttaessa organisaatioista ja niiden kalustosta en itse näe että ne ovat kovinkaan salaista tietoa. Mutta koska Valtioneuvoston asetus tietoturvallisuudesta valtionhallinnossa määrittää, että materiaalin tietoturvaluokka on suojaustaso IV, jos asiakirjaan sisältyvän salassa pidettävän tiedon oikeudeton paljastuminen tai oikeudeton käyttö voi aiheuttaa haittaa salassapitosäännöksessä tarkoitetulle yleiselle tai yksityiselle edulle. Niin usein PV tulkitsee asiat mahdollisimman tiukan kriteeristön mukaisesti, jolloin materiaalia turvaluokitellaan helposti. Ja linja on sinällään viime vuosina osittain tiukentunut. Esimerkkinä olkoon alueellisten joukkojen jääkärikomppaniat, joiden organisaatiota ja kalustoa en itse ole löytänyt mistään julkisesta lähteestä kovinkaan tarkasti. Kuitenkin esimerkiksi Panssari-lehdessä käsitellään usein seikkaperäisestikin panssarijoukkojen organisaatioita ja käyttöperiaatteita, mm. noin vuoden takaisessa numerossa moottoroidun taisteluosaston panssarijääkärikomppanian toimintaa ansiokkaasti.

Käytännössä asiakirjan laatija määrittää tietyn kriteeristön avulla suojaluokituksen. Käytetyt lähteet antavat osviittaa myös mihin se saattaa kuulua. Organisaatiot on mahdoton pitää salassa, koska PV itse kertoo vaikka tarkkailijoille sen. Onhan meillä jenkkien prikaatin organisaatio miehen ja aseen tarkkuudella tiedossa, samoin venäläisten. Tässä valossa en näe kansallista turvallisuutta tai PVn mainetta uhkaavana jos jonkun joukkotyypin organisaatio tunnetaan yleisesti, koska Venäjällä se tiedetään jo. He kyllä tietävät, että kuka ja millainen organisaatio on vastassa jos tiellä menee AMV/CV/BMP/Pasi. He tietävät joukkojen suorituskyvyn.
 
Mielestäni jokaiselle joukkueelle koko armeijassa pitää hankkia raskaasti (Leopard 2 luokkaa) panssaroitu telaketjullinen ajoneuvo ammusten ja varusteiden kuljetukseen. Nykyään on aivan liian helppo tuhota kevyitä ajoneuvoja, ainoastaan Leopard 2 tasoisesti panssaroitu ajoneuvo kykenee viemään varusteet ja ammukset aivan etulinjaan asti.
Tämä mahdollistaa jalkaväkiryhmien aseistamisen raskaasti ilman että niiden liikkuvuus kärsii. Esimerkiksi voitaisiin antaa ryhmälle aseistuksena:
2x KK (pistooli sekä kessi)
2x apilas (rynkky)
4x kes (rynkky)
2x ito (rynkky ja kessi)
Kiitos Raskaan Etulinjan HuolTo panssarI:n (REHTI) voidaan jalkaväkeä käyttää entistä paremmin vihollispanssareita vastaan ja parantaa huomattavasti ammushuoltoa.

Rehtien kyytiin voidaan laittaa kaikki varusteet mitä ei tarvitse aina kantaa tai tilanne ei vaadi. Kranaattipistoolit, kessit, apilakset, kenties raskas KK, kenties kranaatinheitin, tarkkuuskiväärit, itot ja ammuksia kaikkiin voidaan kantaa Rehdin sisällä sekä päällä, muiden ajoneuvojen lisäksi, ja tarvittaessa voidaan koko ryhmälle antaa rynkyt ja kranaattipistooli ja toinen ryhmä voi tukea tarkkuuskivääreillä, apilaksilla, itoilla ja konekivääreillä - tai mitä tilanne vaatiikaan.

Valitettavasti tällä hetkellä rahaa ei ole. Mutta heti kun sitä liikenee, pitäisi ostaa esimerkiksi tornittomia Leopard 2:sia, muokata sisätilaa jotta ne voivat kantaa mahdollisimman paljon kalustoa ja paukkuja hyvässä turvassa kaikelta kevyeltä aseistukselta vaikka tulisi suoria osumia, ja ei ole ensimmäisestä osumasta poissa pelissä raskaammiltakin aseilta mitä Leopard 2 taistelupanssarivaunukin pystyy ottamaan.
Paljon ajoneuvoja tarvittaisiin? Itse laskin 250 000 jaettuna 40 eli noin 6 000 ajoneuvoa, mutta osa tuosta kuuluu käsittääkseni tykistöön, IT, kuljettajia yms yms, ja tykistölle ja muille kevyempi ajoneuvo varmaan riittää.
 
Viimeksi muokattu:
Katosvaan viimeksi se oli Leopard kasematti ja tällä kertaa REHTI. Ihme kun ei jokaiselle taistelijalle omaa tornitonta taistelupanssarivaunua. Eikö 230 000 Leopardia kuulosta paremmalta kuin 6000. Ja mitä etuja se toisi kun ne vaunuista otetut tornit laitettais kiinteisiin asemiin lentokenttien varsille.

Ideointi on ihan jees ja toivottavaa, mutta vähän kannattaa viedä sitä pohdintaa pidemmälle, kun näitä ei oikein voi mistään kohtaa pitää muuna kuin ehkä just ja just iltavapaisiin sopivana. Juke sentään oli tuottaistanut omat ideansa edes jollain tapaa.
 
Back
Top