Torni
Kapteeni
Espanjan keikka säästi melko varmasti hengen, mutta tuuri ei riittänyt loppuun asti.
Ja kiitos @tulikomento linkistä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Espanjan keikka säästi melko varmasti hengen, mutta tuuri ei riittänyt loppuun asti.
Oliko suomalaisilla sota-aikana sellainen käsitys, että kärjistäen pst-aseen piti tehota kahdesta kilometristä julmasti karjaisemalla vaunun etupanssariin, muuten ase oli täysi pas*a? Näet Palokankaan raskasasekirjassa on ote sota-aikaisesta raportista, jonka mukaan vain 75 mm tai isommat pst-tykit ovat "ajanmukaisia". Näkemys on kovin yksisilmäinen, sillä esimerkiksi sakujen 50 mm tykki läpäisi esimerkiksi T-34:n kylkipanssarin helposti. Kyseisen raportin ajatus ei anna kovinkaan ruusuista kuvaa suomalaisen pst:n taktisista kyvyistä.
57 millinen oli v. 1944 ihan ajantasainen pst-kanuuna. Liittoutuneilla oli eri malliin kovametallia tarjolla kuin sakuilla niin pienempikin kaliiberi riitti. Pensasneuvostoliittolaisilla 45 millinen oli kyllä sivustatuli käytössä. Ko. tykeillä varustetut komppaniat tunnettiin nimellä hyvästi isänmaa, olivat siis pelkkää tykinruokaa Saksalaisille.Joo, toki noin, mutta: Suomalaisessa maastossa jos missä oli paljon helpompaa sijoittaa tykit niin, että vaunujen oli pakko "tarjota" kylkeään. Ja jos esimerkiksi lukee saksalaisten sota-aikaisin panssarimiesten taistelukertomuksia, niin huomattavan paljon kalustotappioita tuli aseista, jotka näennäisesti olivat "vanhentuneita". Esimerkiksi länsirintamalla brittien 6-naulaisella (57 mm) tuhottiin paljon sakuvaunuja.
Herää myös kysymys, että ohjeistettiinko suomalaisia pst-miehiä tulittamaan esimerkiksi 45 mm tykillä vaunujen teloja ja tähystyslaitteita. Vaikka vaunu ei tuhoudu, se voi olla silti taistelukyvytön.
Aseman vaihto tai irtautuminen ei ollut useinkaan mahdollista vihollisen tulen alla, ja tykkejä menetettiin paljon juuri siksi. Ihan samat heikkotehoisten tykkien ongelmat ne olivat muissakin maissa, esim saksalaiset siirtyivät 37- millisistä 50- millisten kautta 75- ja 88- millisiin.Sen takia on ne vaihtoasemat ja naamiointi. Sen ajan vaunujen tähystyslaitteet eivät olleet ihan niin kattavat kuin nykyään.
Luonnollinen ampumasuunta laakatulella on rintamasuunta, edestä tuleva vaunu. Jos läpäisyn takia ollaan pakotettuja sivustatuleen, pitäisi tuhoamisvarmuus kohottaa absoluuttiseksi lisäämällä tuliyksikköjen määrää massavaikutukseen pääsemiseksi, -parhaimmassa tapauksessa lisäämällä aseen tulinopeutta tai kehittämällä yksityisen aseen tarkkuus erittäin suureksi.Sivustatuli merkitsee joka tapauksessa taktillista heikkoutta ja kohottaa asekohtaisia laatuvaatimuksia. On helppo teoriassa perustella sivustatulen välttämättömyyttä ja vaatia sitä. Toisaalta on tunnettua suomalaisen taistelijan herkkyys sivusta- ja selustauhkalle. Saksalaiset esittävät sotakokemuksenaan, että panssarintorjunnassa suunnitelmalliset, yllätykseen ja sivustatulitusmahdollisuuksiin tähtäävät panssarivaunujen läpipäästämisteoriat eivät menestyneet käytännössä. Päämääränä on pidettävä läpäisyä rintamasuunnasta. Nykyaikaisten vaunujen suuret viistoutuskulmat ja paksu panssarointi aiheuttavat tässä suhteessa tavattoman suuria vaikeuksia. Todennäköisesti tulevaisuudessa vain pieni osa panssarintorjuntatulesta täyttää tämän vaatimuksen, ja vasta käytäntö osoittaa, millainen merkitys on läpäisyltään epätyydyttävällä tuleIla. Viime sodan kokemukset saksalaisten puolella ovat tässä suhteessa valaisevat. Sota-arkistossamme on OKW:n ja Päämajan kirjeenvaihdosta viime sodan ajalta havaittavissa, millaisissa vaikeuksissa Saksan korkein sodanjohto oli, kun joukkojen luottamus sattumanvaraisesti läpäiseviin panssarintorjunta-aseisiin alkoi horjua.
Tämä on täysin totta.Frick on näköjään tulkinnut ihan väärin nuo. Hyvin todennäköisesti hänellä ei ole ollut käytössä noita panssarimiesten taistelukertomuksia, joita esimerkiksi Jentzin kirjoissa on.
Talvisodassa Frick toimi komppanianpäällikkönä Kevyt osasto 11:ssä, jatkosodassa hän toimi komppanianpäällikkönä ja komentajan apulaisena Jääkäripataljoona 4:ssä. Frick haavoittui sodissa viisi kertaa. Komppanianpäällikkönä Frick toimi Jääkäripataljoona 4:ssä vuodesta 1945 ja Panssarivaunupataljoonassa 1946–1959
Kovia kavereita kaikki. Mietin jos pitäisi suorittaa hankala tehtävä niin kenet näistä haluaisin mukaan.
Varmaan Leo Kojo olisi valinta:
"... kunnostautuen erikoisesti syöksyryhmätehtävissä. Niinpä hän yhdessä ainoassa taistelussa tuhosi henkilökohtaisesti kasapanoksilla 25 vihollisen korsua taistelulähetin konepistoolilla pitäessä viholliset matalalla. Erään toisen kerran teki vihollinen yllättäen voimakkaan vastaiskun, jolloin vääpeli Kojo jäi yksin vihollisen keskelle. Ottaen viholliselta saaliiksi konepistoolin ja puoliautomaattikiväärin, jatkoi hän kaikesta huolimatta taistelua tulittaen vuoron perään kummallakin aseellaan. Tarkalla tulellaan kaatoi hän kolmattakymmentä vihollista, jolloin vastaisku tyrehtyi "
... ja niillekin, joille T-20 Komsomoletseja riitti, se saattoi olla täysin alitehoinen. 75 K 40 veturina se oli jo äärirajoillaan, 50 PstK 38 kulki jo paremmin. Tässä voisi taas viitata siihen ehdotukseen, jossa T-26 psv:t olisi konvertoitu pstk-vetureiksi...Sivustatuliasemien laajempi hyödyntäminen olisi vaatinut myös maastokelpoista tykinvetokalustoa. Meillä ei ollut kuin sotasaalis-Komsomoletseja, eikä niitäkään riittänyt kuin tärkeimmille joukoille. Loput vetivät tykkinsä auton tai hevosen perässä, joista auto oli täysin tiehen sidottu, eikä hevostakaan voinut käyttää vihollisen tulen alla.
Aseman vaihto tai irtautuminen ei ollut useinkaan mahdollista vihollisen tulen alla, ja tykkejä menetettiin paljon juuri siksi. Ihan samat heikkotehoisten tykkien ongelmat ne olivat muissakin maissa, esim saksalaiset siirtyivät 37- millisistä 50- millisten kautta 75- ja 88- millisiin.
Joo, tätä aihetta on käsitelty täällä jo aiemmin. Heikko ja epäluotettava Komsomolets oli parasta, mitä oli käytettävissä. T-26 päätyi muistaakseni kokeiluihin, joissa se todettiin käyttökelpoiseksi vetäjäksi. Päättävät korkeat tahot eivät ilmeisesti kuitenkaan pitäneet pst:n liikkuvuutta kovin korkealla prioriteettilistallaan, ja asia tulikin varsinaisesti housuihin vasta kesällä -44.... ja niillekin, joille T-20 Komsomoletseja riitti, se saattoi olla täysin alitehoinen. 75 K 40 veturina se oli jo äärirajoillaan, 50 PstK 38 kulki jo paremmin. Tässä voisi taas viitata siihen ehdotukseen, jossa T-26 psv:t olisi konvertoitu pstk-vetureiksi...
Noiden kanssa olisi ollut useampi vuosi aikaa toimia, ne olivat jo vuonna 41 vanhentuneita. Minimissään torni pois ja päälle kangassuoja niin se olisi riittänyt...Joo, tätä aihetta on käsitelty täällä jo aiemmin. Heikko ja epäluotettava Komsomolets oli parasta, mitä oli käytettävissä. T-26 päätyi muistaakseni kokeiluihin, joissa se todettiin käyttökelpoiseksi vetäjäksi. Päättävät korkeat tahot eivät ilmeisesti kuitenkaan pitäneet pst:n liikkuvuutta kovin korkealla prioriteettilistallaan, ja asia tulikin varsinaisesti housuihin vasta kesällä -44.
Edelleen: Sakut saavuttivat suurimmat voittonsa idässä aikana, jolloin sakujen pst- ja vaunutykit eivät kyenneet läpäisemään T-34:ää ja Klimiä edestä. Jos Frick olisi 100 % oikeassa, Barbarossan olisi pitänyt romahtaa viikossa ja vuoden 1941 vuoden lopussa Puna-armeijan olla Berliinissä.Ajatus, että pärjätään kevyemmillä pst-tykeillä ampumalla sivustatulta on syntynyt kirjoituspöydän ääressä. Juuri kuten Frick kirjoittaa. Jokainen voi myös mennä arkistoon lukemaan, mityä sakujen OKW asiasta omalle Päämajallemme kirjoitti.