Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tarkoittaako tämä lause sitä että 55 lentotuntia kohden sattui yksi lentohäiriö? Alkuperäinen muotoilu on hieman outo, ei häiriöitä varmastikaan tullut 55 kpl tuntia kohdenLentolaivue 34:lle kirjattiin vuonna 1943 yhteensä 37 lentohäiriötä, mikä teki 55 sellaista lentotuntia kohti.
Mietin tuota samaa muotoilua, mutta en tunne kirjoittajaa enkä kuulu tuohon ryhmään, en sitä ole kysellyt. Onhan siinä muutakin epätarkkuuksia.Tarkoittaako tämä lause sitä että 55 lentotuntia kohden sattui yksi lentohäiriö? Alkuperäinen muotoilu on hieman outo, ei häiriöitä varmastikaan tullut 55 kpl tuntia kohden
Hepun nimi on Jukka Raunio. Ei Ruona. Toiseksi, kyseinen tekstipätkä pohjautuu saman kirjoittajan julkaisuun "Suomen Ilmailuhistoriallisen Lehden Erikoisnumero 6: Messerschmitt Bf 109 G Taustasta, tuotannosta, hankinnasta ja käyttökokemuksista".FB:n historiakeskustelussa, Jukka Ruona:
Listaus Lentolaivue 34:n MT-ongelmista vuonna 1943. MT-211 poistui uunituoreena, kun se karkasi koekäyttäjältä Malmin hallin oveen 10. huhtikuuta. Sen perärunko laitettiin Kuorevedellä koneyksilöön MT-213, jonka päälle MT-216 rullasi Utissa. Loppu meni varaosiksi. SA-kuvat.
Lentolaivue 34:lle kirjattiin vuonna 1943 yhteensä 37 lentohäiriötä, mikä teki 55 sellaista lentotuntia kohti. Näistä 12 johtui ohjaajasta, 10 voimalaitteesta, 9 sotatoimista, 3 polttoaineesta tai öljystä, 1 lentolaitteesta ja 2 sekalaisista syistä. Ohjaajasta johtuvien määrä oli suuri verrattuna muuhun sotakalustoon. Vain Lentosotakoulussa se oli suurempi. Myös sotatoimien aiheuttamat häiriöt olivat keskiarvon yläpuolella.
Ensimmäinen lentohäiriö Malmilla olisi kuulunut kohtaan ”muu henkilöstö”, koska MT-211 karkasi koekäyttäjältä hallin oveen. Ohjaajasta johtuneet 11 tapausta olivat enimmäkseen laskuvaurioita (kahdeksan), joista kuusi meni pitkäksi tai kiitoradan sivuun ja kaksi vahingossa mahalleen. Vain MT-208 pääsi vuonna 1943 ”klassisesti” kiertämään startissa, jolloin sen laskuteline petti. Kaksi konetta törmäsi yhteen rullauksessa. Kahdessa tapauksessa laskutelineen heikkous johti vaurioihin, sillä laskut yhdelle pyörälle eivät olleet poikkeuksellisen kovia. Yhdestä petti pyörän laakeri.
Kymmenestä voimalaitetapauksesta viisi johtui kiertokangen pettämisestä tai sen laakerin kiinnileikkautumisesta (juurisyy saattoi olla sama kaikissa näistä). Kaksi konetta syttyi tämän takia tuleen, ja ohjaajat hyppäsivät laskuvarjoilla. Neljä tarkemmin määrittelemätöntä moottorivikaa johti pakkolaskuun. Jokunen moottorivaurio tapahtui koekäytössä, koska niitä ei löydy lentovauriotilastosta.
Kopioimani FB-kommentti ei mennyt Rauniolta kaikin osin kielellisesti kohdalleen. Hyvä että kaivoit oikean luvun. Häiriö / 55 tuntia kohti kuulostaa uskottavalta.Vihkosesta selviää, että tarkoitetaan yhtä lentohäiriötä per 55 lentotuntia.
Joo, itsekin ihmettelin lausetta ja kyseinen lause löytyy sellaisenaan myös lehdessä, mutta samalla aukeamalla olevasta taulukosta voi päätellä oikean tarkoituksen.Kopioimani FB-kommentti ei mennyt Rauniolta kaikin osin kielellisesti kohdalleen. Hyvä että kaivoit oikean luvun. Häiriö / 55 tuntia kohti kuulostaa uskottavalta.