Jatkosotaan liittyvää

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jatkosodan länsirintama dokkari Yleltä eli Hankoniemen linnoituksista ja tapahtumista.

 
Katselin dokkaria Hanssin-Jukasta, 1935 valmistuneesta DC-2-koneesta, joka nyt on Tuulosen kauppakeskuksessa.

Kiinnostava tieto on, että Hanssin-Jukka teki huoltolentoja etenemisvaiheessa Petroskoin suunnalle. Välittömästi kun kenttä oli vallattu, kone toi polttoainetta ja muuta tärkeätä suoraan eteen. Pioneerit kulkivat edellä raivaamassa. Siinä on aselajien yhteistoimintaa!

Simo Brofeldt keksi kuljetuttaa syksyllä 1941 vakavasti haavoittuneita. Turha koneen lähteä tyhjänä takaisin. Ilmaevakuointi on mahdollisesti ollut Suomessa ensimmäisenä tai ainakin ensimmäisten joukossa maailmassa käytössä.

Toistasataa haavoittunutta on tuotu Hanssin-Jukalla.

 
FB:n historiakeskustelussa, Jukka Ruona:

Listaus Lentolaivue 34:n MT-ongelmista vuonna 1943. MT-211 poistui uunituoreena, kun se karkasi koekäyttäjältä Malmin hallin oveen 10. huhtikuuta. Sen perärunko laitettiin Kuorevedellä koneyksilöön MT-213, jonka päälle MT-216 rullasi Utissa. Loppu meni varaosiksi. SA-kuvat.

Lentolaivue 34:lle kirjattiin vuonna 1943 yhteensä 37 lentohäiriötä, mikä teki 55 sellaista lentotuntia kohti. Näistä 12 johtui ohjaajasta, 10 voimalaitteesta, 9 sotatoimista, 3 polttoaineesta tai öljystä, 1 lentolaitteesta ja 2 sekalaisista syistä. Ohjaajasta johtuvien määrä oli suuri verrattuna muuhun sotakalustoon. Vain Lentosotakoulussa se oli suurempi. Myös sotatoimien aiheuttamat häiriöt olivat keskiarvon yläpuolella.

Ensimmäinen lentohäiriö Malmilla olisi kuulunut kohtaan ”muu henkilöstö”, koska MT-211 karkasi koekäyttäjältä hallin oveen. Ohjaajasta johtuneet 11 tapausta olivat enimmäkseen laskuvaurioita (kahdeksan), joista kuusi meni pitkäksi tai kiitoradan sivuun ja kaksi vahingossa mahalleen. Vain MT-208 pääsi vuonna 1943 ”klassisesti” kiertämään startissa, jolloin sen laskuteline petti. Kaksi konetta törmäsi yhteen rullauksessa. Kahdessa tapauksessa laskutelineen heikkous johti vaurioihin, sillä laskut yhdelle pyörälle eivät olleet poikkeuksellisen kovia. Yhdestä petti pyörän laakeri.

Kymmenestä voimalaitetapauksesta viisi johtui kiertokangen pettämisestä tai sen laakerin kiinnileikkautumisesta (juurisyy saattoi olla sama kaikissa näistä). Kaksi konetta syttyi tämän takia tuleen, ja ohjaajat hyppäsivät laskuvarjoilla. Neljä tarkemmin määrittelemätöntä moottorivikaa johti pakkolaskuun. Jokunen moottorivaurio tapahtui koekäytössä, koska niitä ei löydy lentovauriotilastosta.
 
Back
Top