Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Varmasti halua olisi, mutta mahtaako sellaista eduskuntaa löytyä ihan vielä, joka sen hyväksyy.

Jospa asia siirtyisi ensin näppärästi pois Eduskunnan käsistä? No joo. Ehkä tämä kauhuskenaario on tulevaisuutta vasta vähän pidemmällä jänteellä. Mikään ei kuitenkaan yllätä kun rahamiehet junailevat asioita.
 
Täytyy myöntää, että tietty sukupolvenvaihdos on menossa Kokoomuksessa, joka oli joskus jopa ryhdikäs. Sauli Niinistön kaltaiset sosiaalisen silmän omaavat patrioottiporvarit ovat katoavia dinosauruksia. Aikaisemmissa poliitikoissa on ollut rosvonsa jo aikaisemmin, on ollut Valco-Sorsaa ja Noppa-Virolaista ja taisipa Ulf "Sunkku" Sundqvistkin joutua selittelemään muutamaan kertaan.

Pitää muistaa se, että hallinnonaloja on paljon ja työtä tehdään jatkuvasti - myös hyvää työtä. On vain harmi, jos pienten piirien edunvalvontahankkeet tai parin suursijoittajan ja veroparatiisiyhtiön lobbaus kulkevat joissakin tapauksissa koko maan edun ohitse. Uskoakseni tämä on seurausta siitä, että poliitikkojen kakkoskaarti ja avustajat helposti menevät lobbariyhtiöihin palkollisiksi ja hyödyntävät poliittisia suhteitaan siellä.

Samalla täytyy huomata, että media nostaa aika hanakasti metelin näkemistään epäkohdista. Myös onnistumisista pitäisi puhua, vaikka ei kannatakaan olla hiljaa, jos hapan alkaa haista.
 
Sale poikkesi Hurstin vähävaraisten joulujuhlaan. Hän sanoi: "Vanha sananlasku sanoo: jos aurinko paistaa jouluaattona, niin koko ensi vuosi on onnellisempi,"

Toivotaan niin. On ennenkin eletty huonoja aikoja - ja huonompia kuin nyt.

Veikko Hursti -vainaa oli sotaveteraani. Jos en väärin muista, hän taisi sotia vuodesta 1943 Ratsuväkiprikaatissa, olikohan yksikkönsä HRR. Tämä pitäisi tarkistaa. Heikki jatkaa työtä ja näkee, että Suomessa on vielä paljon suomalaisia autettavia.

http://yle.fi/uutiset/heikki_hursti...hlassa_minua_itkettaa_tassa_edessanne/8552604
 
Täytyy myöntää, että tietty sukupolvenvaihdos on menossa Kokoomuksessa, joka oli joskus jopa ryhdikäs.
Kyllä. Ville Rydmanin tulemista on odotettu messiaan lailla ja hän tulee. Ryhti ja tahti eivät onnistu nykyisten stupidojen johdolla.
 
Kyllä. Ville Rydmanin tulemista on odotettu messiaan lailla ja hän tulee. Ryhti ja tahti eivät onnistu nykyisten stupidojen johdolla.

Rydman on kyllä allekirjoittaneen silmään täysin epäuskottava hahmo mihinkään vastuulliseen tehtävään.
 
Kyseessä ei ole kärkipoliitikko, vaan se "tykinruoka", mutta näitä on aika paljon nyt tuolla eduskunnassa... Jos ajatellaan, että eduskunnan kansanedustajat ovat kansakunnan poikkileikkaus, niin taitaa väkiluku olla vakavasti hiipumaan päin...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015122520870928_uu.shtml

On tää kyllä omitusta hommaa...
MUOKS!
Onkin puoluesihteeristä (sihteerikkö siis) kyse, liekö edes kansanedustaja.... My bad!
 
Virasto suomii Finaviaa kovin sanankääntein: "Riski äärettömästä tappiosta"
LogistiikkaPolitiikkaValtionyhtiötTutkimus

2015124463021.jpg

KUVA: PEKKA KARHUNEN/KL
Lentokenttäyhtiö Finavian johdannaissotkusta saa karun kuvan Valtiontalouden tarkastusviraston vuonna 2013 laatimasta raportista.


Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan vuoden 2009 tilinpäätöksessä olisi pitänyt esittää tiedot noin 160 miljoonan nimellisarvoisista johdannaisista. Sen sijaan tilinpäätöksessä ei mainittu johdannaisista sanaakaan. Epäsuorasti asian saattoi päätellä kyseisen vuoden toimintakertomuksesta. Siellä näet ilmoitettiin, että vuoden 2009 lopussa konsernin suojausaste oli 39 prosenttia.

Tarkastajien mukaan toimintakertomus ja tilinpäätöksen liitetiedot olivat näin keskenään ristiriidassa. Silti vuoden 2009 tilintarkastuskertomuksessa nimenomaan oli lausuma, että tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen tiedot ovat ristiriidattomia.

Finavian edeltäjässä Ilmailuhallituksessa rikottiin lakeja, asetuksia ja sääntöjä.

Yhdeksän miljoonan tappiot kirjattu
Vuoden 2010 tilinpäätöksessä kerrottiin, että koronvaihtosopimuksilla olisi suojauduttu korkoriskiltä, yhtiön hallituksen 2001 ja 2008 rahoituspoliittisten linjausten mukaisesti. Tarkastuksessa kuitenkin ilmeni, että vuonna 2010 tehdyt strukturoidut johdannaissopimukset eivät olleet suojaavia. Lisäksi 2010 tilinpäätöksen liitetiedoista puuttui nimellisarvoltaan noin 30 miljoonan määräiset johdannaisvastuut.

Epämääräisillä kirjauksillaan yhtiö rikkoi myös valtion liikelaitosten kirjanpidosta ja tilinpäätöksistä annettua valtioneuvoston asetusta, jonka mukaan toimintakertomuksessa on esitettävä tärkeimmät tiedot liikelaitokseen talouteen ja toimintaan liittyvistä riskeistä samoin kuin riskienhallinnan järjestelyistä.

Ei-suojaavista johdannaisista jouduttiin kirjaamaan 2013 osavuosikatsauksessa yhdeksän miljoonaa euron tappiot. Pahimmillaan arvostustappiot voivat nousta 60 jopa miljoonaan euroon, mikä on eri johdannaisten käypä arvo 2014 tasekirjassa.




"Teoriassa riski äärettömästä tappiosta"
Valtiontalouden tarkastusvirasto ihmettelee, millä oikeutuksella valtion liikelaitos ylipäätään teki johdannaissopimuksia. Tarkastusraportti muistuttaa eduskunnan päätöksestä, jonka mukaan vain Valtiokonttori, valtioneuvosto ja valtiovarainministeriö tietyin rajauksin voivat tehdä valtion velanhallintaan liittyviä johdannaissopimuksia.

Tarkastusvirasto huomauttaa, että valtion liikelaitoksen velanotto on eduskunnan suostumuksen takana, ja ei-suojaaviin johdannaisiin voi liittyä riskejä, joiden realisoituminen rinnastuu velkavastuiden lisääntymiseen.

”Ei-suojaaviin asetettuihin myyntioptioihin liittyy teoriassa riski äärettömästä tappiosta”, raportti toteaa.

Vaikka Ilmailulaitos muuttui osakeyhtiöksi 2010, säilyy valtiolla toissijainen vastuu laitoksen johdannaisista.

Omistajaohjauksen osalta raportti muistuttaa valtioneuvoston omasta omistajaohjauksen ohjeistuksesta ja corporate governance -suosituksista. Valtio on linjannut tukevansa omistajana korkeatasoista ja avointa raportointia yhtiön taloudesta ja toiminnasta. Periaatepäätöksen mukaan listayhtiöiden hallinnointikoodia käytetään soveltuvin osin mallina myös listaamattomien valtio-omisteisten yhtiöiden hallinnossa ja raportoinnissa.

Valtiontalouden tarkastusvirasto vaati joulukuun 2013 tarkastusraportissaan johdannaissotkun perinpohjaista selvittämistä yhtiöltä. Lisäksi se vaati omistajaohjaustehtävistä vastaavaa liikenneministeriötä arvioimaan johdon ja tilintarkastajien toiminnan huolellisuutta.

Finavian hallitus päätti kuitenkin 9. joulukuuta, että yhtiö ei nosta kannetta vuosina 2009-2011 tehdyistä ei-suojaavista johdannaissopimuksista. Päätöksen tekivät varatuomari Juha Häkkinen ja Linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä sekä henkilöstöä hallituksessa edustava Marjo Carita Pylkäs.

Hallituksen puheenjohtaja Riitta Tiuraniemi ja hallituksen jäsen Pirkko Salminen jättivät päätökseen eriävän mielipiteen ja erosivat hallituksesta. Tiuraniemi ilmoitti HS:ssa lähtönsä syyksi liikenneministeri Anne Bernerin(kesk) puuttumisen Finavian hallituksen työhän. Tiuraniemen mukaan liikenneministeriö puuttui ilman yhtiökokousta kahteen johdannaistappioihin liittyvään hallituksen selvittelyyn (14.12.).

Sotkut Vehviläisen ministerikaudelta
Finavian tynkähallitus käsitteli asiaa toistamiseen 18. joulukuuta, kun valtiontalouden tarkastusvirasto oli päättänyt käynnistää uuden selvitystyön Finavian ja liikenneministeriön toiminnasta asiassa. Liikenneministeri Berner antoi 18. joulukuuta tiedotteen, jossa hän totesi, että omistajan saaman selvityksen mukaan yhtiön päätökset perustuvat huolelliseen harkintaan.

Ministeriön mukaan ”yhtiön toimet asian selvittämiseksi mm. Finanssivalvonnan ja poliisitutkinnan toimenpitein kuvastavat hyvin hallituksen pitkäjänteistä sitoutumista asian selvittämiseksi. Finavia on tehnyt Finanssivalvonnalle tutkintapyynnön, jossa se syyttää pankkeja johdannaisten myymisestä yhtiölle.

Veronmaksajien varojen käyttösyytöksiin Berner totesi lähettämässään vastineessa Kauppalehdelle, että Finavia toimii markkinaehtoisesti, eikä se saa rahoitusta valtiolta. Valtiontalouden tarkastusviraston raportin mukaan johdannaisspekulaatioista käytetyt varat ovat tulleet valtion budjetista. ”Liikelaitos (nyk. Finavia) on vuosittain saattanut nostaa valtiontalousarviossa hyväksytyn lainojen enimmäismäärän, vaikka investoinnit eivät olisi sitä sillä hetkellä vielä vaatineet. Näin varautumisesta tuleviin investointeihin lainanotolla syntyi ylijäämää, jota ryhdyttiin sijoittamaan.”

Liikenne- ja viestintäministeriön alaisen Ilmailulaitoksen, sittemmin osakeyhtiöksi muutetun Finavian omistajaohjauksesta vastasi johdannaisvuosina nykyinen kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen. Hän toimi liikenneministerinä vuosina 2007-2011.
 
Virasto suomii Finaviaa kovin sanankääntein: "Riski äärettömästä tappiosta"
LogistiikkaPolitiikkaValtionyhtiötTutkimus

2015124463021.jpg

KUVA: PEKKA KARHUNEN/KL
Lentokenttäyhtiö Finavian johdannaissotkusta saa karun kuvan Valtiontalouden tarkastusviraston vuonna 2013 laatimasta raportista.


Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan vuoden 2009 tilinpäätöksessä olisi pitänyt esittää tiedot noin 160 miljoonan nimellisarvoisista johdannaisista. Sen sijaan tilinpäätöksessä ei mainittu johdannaisista sanaakaan. Epäsuorasti asian saattoi päätellä kyseisen vuoden toimintakertomuksesta. Siellä näet ilmoitettiin, että vuoden 2009 lopussa konsernin suojausaste oli 39 prosenttia.

Tarkastajien mukaan toimintakertomus ja tilinpäätöksen liitetiedot olivat näin keskenään ristiriidassa. Silti vuoden 2009 tilintarkastuskertomuksessa nimenomaan oli lausuma, että tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen tiedot ovat ristiriidattomia.

Finavian edeltäjässä Ilmailuhallituksessa rikottiin lakeja, asetuksia ja sääntöjä.

Yhdeksän miljoonan tappiot kirjattu
Vuoden 2010 tilinpäätöksessä kerrottiin, että koronvaihtosopimuksilla olisi suojauduttu korkoriskiltä, yhtiön hallituksen 2001 ja 2008 rahoituspoliittisten linjausten mukaisesti. Tarkastuksessa kuitenkin ilmeni, että vuonna 2010 tehdyt strukturoidut johdannaissopimukset eivät olleet suojaavia. Lisäksi 2010 tilinpäätöksen liitetiedoista puuttui nimellisarvoltaan noin 30 miljoonan määräiset johdannaisvastuut.

Epämääräisillä kirjauksillaan yhtiö rikkoi myös valtion liikelaitosten kirjanpidosta ja tilinpäätöksistä annettua valtioneuvoston asetusta, jonka mukaan toimintakertomuksessa on esitettävä tärkeimmät tiedot liikelaitokseen talouteen ja toimintaan liittyvistä riskeistä samoin kuin riskienhallinnan järjestelyistä.

Ei-suojaavista johdannaisista jouduttiin kirjaamaan 2013 osavuosikatsauksessa yhdeksän miljoonaa euron tappiot. Pahimmillaan arvostustappiot voivat nousta 60 jopa miljoonaan euroon, mikä on eri johdannaisten käypä arvo 2014 tasekirjassa.




"Teoriassa riski äärettömästä tappiosta"
Valtiontalouden tarkastusvirasto ihmettelee, millä oikeutuksella valtion liikelaitos ylipäätään teki johdannaissopimuksia. Tarkastusraportti muistuttaa eduskunnan päätöksestä, jonka mukaan vain Valtiokonttori, valtioneuvosto ja valtiovarainministeriö tietyin rajauksin voivat tehdä valtion velanhallintaan liittyviä johdannaissopimuksia.

Tarkastusvirasto huomauttaa, että valtion liikelaitoksen velanotto on eduskunnan suostumuksen takana, ja ei-suojaaviin johdannaisiin voi liittyä riskejä, joiden realisoituminen rinnastuu velkavastuiden lisääntymiseen.

”Ei-suojaaviin asetettuihin myyntioptioihin liittyy teoriassa riski äärettömästä tappiosta”, raportti toteaa.

Vaikka Ilmailulaitos muuttui osakeyhtiöksi 2010, säilyy valtiolla toissijainen vastuu laitoksen johdannaisista.

Omistajaohjauksen osalta raportti muistuttaa valtioneuvoston omasta omistajaohjauksen ohjeistuksesta ja corporate governance -suosituksista. Valtio on linjannut tukevansa omistajana korkeatasoista ja avointa raportointia yhtiön taloudesta ja toiminnasta. Periaatepäätöksen mukaan listayhtiöiden hallinnointikoodia käytetään soveltuvin osin mallina myös listaamattomien valtio-omisteisten yhtiöiden hallinnossa ja raportoinnissa.

Valtiontalouden tarkastusvirasto vaati joulukuun 2013 tarkastusraportissaan johdannaissotkun perinpohjaista selvittämistä yhtiöltä. Lisäksi se vaati omistajaohjaustehtävistä vastaavaa liikenneministeriötä arvioimaan johdon ja tilintarkastajien toiminnan huolellisuutta.

Finavian hallitus päätti kuitenkin 9. joulukuuta, että yhtiö ei nosta kannetta vuosina 2009-2011 tehdyistä ei-suojaavista johdannaissopimuksista. Päätöksen tekivät varatuomari Juha Häkkinen ja Linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä sekä henkilöstöä hallituksessa edustava Marjo Carita Pylkäs.

Hallituksen puheenjohtaja Riitta Tiuraniemi ja hallituksen jäsen Pirkko Salminen jättivät päätökseen eriävän mielipiteen ja erosivat hallituksesta. Tiuraniemi ilmoitti HS:ssa lähtönsä syyksi liikenneministeri Anne Bernerin(kesk) puuttumisen Finavian hallituksen työhän. Tiuraniemen mukaan liikenneministeriö puuttui ilman yhtiökokousta kahteen johdannaistappioihin liittyvään hallituksen selvittelyyn (14.12.).

Sotkut Vehviläisen ministerikaudelta
Finavian tynkähallitus käsitteli asiaa toistamiseen 18. joulukuuta, kun valtiontalouden tarkastusvirasto oli päättänyt käynnistää uuden selvitystyön Finavian ja liikenneministeriön toiminnasta asiassa. Liikenneministeri Berner antoi 18. joulukuuta tiedotteen, jossa hän totesi, että omistajan saaman selvityksen mukaan yhtiön päätökset perustuvat huolelliseen harkintaan.

Ministeriön mukaan ”yhtiön toimet asian selvittämiseksi mm. Finanssivalvonnan ja poliisitutkinnan toimenpitein kuvastavat hyvin hallituksen pitkäjänteistä sitoutumista asian selvittämiseksi. Finavia on tehnyt Finanssivalvonnalle tutkintapyynnön, jossa se syyttää pankkeja johdannaisten myymisestä yhtiölle.

Veronmaksajien varojen käyttösyytöksiin Berner totesi lähettämässään vastineessa Kauppalehdelle, että Finavia toimii markkinaehtoisesti, eikä se saa rahoitusta valtiolta. Valtiontalouden tarkastusviraston raportin mukaan johdannaisspekulaatioista käytetyt varat ovat tulleet valtion budjetista. ”Liikelaitos (nyk. Finavia) on vuosittain saattanut nostaa valtiontalousarviossa hyväksytyn lainojen enimmäismäärän, vaikka investoinnit eivät olisi sitä sillä hetkellä vielä vaatineet. Näin varautumisesta tuleviin investointeihin lainanotolla syntyi ylijäämää, jota ryhdyttiin sijoittamaan.”

Liikenne- ja viestintäministeriön alaisen Ilmailulaitoksen, sittemmin osakeyhtiöksi muutetun Finavian omistajaohjauksesta vastasi johdannaisvuosina nykyinen kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen. Hän toimi liikenneministerinä vuosina 2007-2011.


Kepun sotku.
 
Politiikka 29.12.2015 klo 6:51
Politiikan hullu vuosi 2015 – Tärkeimmät tapahtumat, kummallisimmat käänteet 12 klikkauksella

Vuosi 2015 jää poliittiseen historiaan uuden alun, innostuksen, yllättävien kriisien ja kohtuullisen kohelluksen vuotena. Uudet ministerit aloittivat korostaen keskinäistä luottamusta ja yhteishenkeä ja jo puolen vuoden jälkeen pääministeri uhkasi hajottaa koko hallituksen sote-kiistaan. Valtiovarainministeri jakoi väärää tietoa eduskunnan edessä ja tarpoi anteeksipyyntöjen suossa. Ulkoministeri kuritti puoluettaan erottamalla varapuheenjohtajan. Oppositio kasvatti kannatustaan ja tykitti välikysymyksiä. Turvapaikanhakijat vyöryivät yli rajan ja työmarkkinoilla yhteiskuntasopimus kaatui neljä kertaa.

http://yle.fi/uutiset/politiikan_hu...mallisimmat_kaanteet_12_klikkauksella/8520701
 
Hyvä veli ja sisko, kun hoidatte tätä meidän kaikkien rahalla perustamaamme yhtiötä, niin muistaistteko sitten pari pientä seikkaa. Käytä rahaa mahdollisimman paljon aina vuoden loppuun mennessä, että saamme antaa sinun käyttöösi entistä enemmän budjettia jotta voit taas palkata minun tyttären tämänhetken poikaystävän ja saadaan vielä nuo minun serkutkin teille duuniin. Sitten voitte ottaa meidän hallintopalkkioita ja bonuksia meille bonuksia jakavista yhtiöistä vakuutukset siihen firmaan, jonka annamme sinun käytettäväksi. Tämän kaiken saat, jos sitoudut siihen, että mitä isomman tappion teet, saat sen paremman bonuksen, ainakin sen 10 miljoonaa/vuosi ja sitten annat meillekkin ilmaiset lennot ja niitä bonuksia niiden muiden yhtiöitten kautta tuleviin sopimuksiin, joita sinä meidän kanssamme teet. Mitään ei tarvi allekirjoittaa, kunhan hoidat vaan sen meidän kesämökin rannan ruoppauksen sillä teidän urakoitsijan kustannusten liittämisellä sinun budjettiisi ja saadaan vitusti paljon lisää bonuksia....

LIIBALAABAA täynnä kaikki poliittiset hyvätveljet ja rakkaat sisaret... :)
Ja suomipoika maksaa, naama messingillä!
 
Hyvä veli ja sisko, kun hoidatte tätä meidän kaikkien rahalla perustamaamme yhtiötä, niin muistaistteko sitten pari pientä seikkaa. Käytä rahaa mahdollisimman paljon aina vuoden loppuun mennessä, että saamme antaa sinun käyttöösi entistä enemmän budjettia jotta voit taas palkata minun tyttären tämänhetken poikaystävän ja saadaan vielä nuo minun serkutkin teille duuniin. Sitten voitte ottaa meidän hallintopalkkioita ja bonuksia meille bonuksia jakavista yhtiöistä vakuutukset siihen firmaan, jonka annamme sinun käytettäväksi. Tämän kaiken saat, jos sitoudut siihen, että mitä isomman tappion teet, saat sen paremman bonuksen, ainakin sen 10 miljoonaa/vuosi ja sitten annat meillekkin ilmaiset lennot ja niitä bonuksia niiden muiden yhtiöitten kautta tuleviin sopimuksiin, joita sinä meidän kanssamme teet. Mitään ei tarvi allekirjoittaa, kunhan hoidat vaan sen meidän kesämökin rannan ruoppauksen sillä teidän urakoitsijan kustannusten liittämisellä sinun budjettiisi ja saadaan vitusti paljon lisää bonuksia....!

Kuulepas nyt provokaattori. Täällä on ollut kaikenlaisia humautuksia, mutta ensimmäisen kerran joku on niin röyhkeä, että laittaa pöytään Keskustan puolueohjelman sellaisenaan.
 
Täytyy myöntää, että tietty sukupolvenvaihdos on menossa Kokoomuksessa, joka oli joskus jopa ryhdikäs. Sauli Niinistön kaltaiset sosiaalisen silmän omaavat patrioottiporvarit ovat katoavia dinosauruksia. Aikaisemmissa poliitikoissa on ollut rosvonsa jo aikaisemmin, on ollut Valco-Sorsaa ja Noppa-Virolaista ja taisipa Ulf "Sunkku" Sundqvistkin joutua selittelemään muutamaan kertaan.

Pitää muistaa se, että hallinnonaloja on paljon ja työtä tehdään jatkuvasti - myös hyvää työtä. On vain harmi, jos pienten piirien edunvalvontahankkeet tai parin suursijoittajan ja veroparatiisiyhtiön lobbaus kulkevat joissakin tapauksissa koko maan edun ohitse. Uskoakseni tämä on seurausta siitä, että poliitikkojen kakkoskaarti ja avustajat helposti menevät lobbariyhtiöihin palkollisiksi ja hyödyntävät poliittisia suhteitaan siellä.

Samalla täytyy huomata, että media nostaa aika hanakasti metelin näkemistään epäkohdista. Myös onnistumisista pitäisi puhua, vaikka ei kannatakaan olla hiljaa, jos hapan alkaa haista.

Jep, harvoin onnistumisista media jauhaa. Rypemisestä saa muikeat otsikot.
 
Niin on ja Vehviläinen oli tässä avainhenkilönä. Joskus ja usein mietin, puuttuuko tahto, halu, ymmärrys vaiko mikä? Enkä tiedä, mikä on pahin vaihtoehto.

Onneksi siihen saadaan selkoa!

http://yle.fi/uutiset/heinaluoma_fi...svaliokunnan_kasittelyyn_ensi_kevaana/8558747

Eduskunnan tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja Eero Heinäluoma sanoo, että Finavian tappiolliset johdannaiskaupat ja niitä koskevat selvitykset päätyvät tarkastusvaliokunnan arvioitavaksi. Valtiolta ei voi kadota yli 30 miljoonaa euroa ilman että tiedetään, mitä on tapahtunut, sanoo Heinäluoma.
 
No ihan varmaan saadaan. :facepalm:

Hitto kun olisi Sipilä tottunut poliitikko. Olisi antanut Bernerin väistyä ja pelannut rohkeasti ja "oikeudenmukaisesti", niin luotto omaan puolueeseen olisi noussut. Tällä tavalla jopa Katainen osasi toimia, vaikka "ääni värisi", kun hän joutui rankaisemaan ystäväänsä Ileä...

Nyt SDP:n osakkeet nousevat. Heinäluoma on näköjään kova luu vieläkin.
 
Back
Top