Olen periaatteessa täysin samaa mieltä.
Käytännössä, olen kuitenkin täysin eri mieltä, silloin jos valtaa väärinkäytetään ja nimitysvaltaiset henkilöt tekevät täysin yksin päätöksiä, henkilökohtaisten mieltymystensä mukaan, vastoin yleistä prosessia ja työryhmien suosituksia.
Erittäin hyvänä esimerkkinä toimi armoitettu presidenttimme, Tarja Halonen. Hänen tuittuileva ja omapäinen toimintansa taisi laittaa sinetin sille, että presidentiltä vietiin loputkin muodolliset valtaoikeudet sisäpolitiikan saralta.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288338033830.html
Presidentti Tarja Halonen piti päänsä. Halonen käveli hallituksen yksimielisen kansliapäällikköesityksen ylitse.
Kun hallitus esitti sisäministeriön kansliapäälliköksi EU:n rajatarkastusviraston päällikköä
Ilkka Laitista, Halonen valitsi virkaan sen nykyisen haltijan
Ritva Viljasen.
Perjantaina presidentti Halonen perusteli ratkaisuaan tiedotusvälineille.
- Hänellä (Viljanen) on parhaat mahdollisuudet toimia menestyksellisesti sisäministeriön kansliapäällikkönä. Hän on toiminut tehtävässä viisi vuotta ja hoitanut tehtävänsä moitteettomasti ja ansiokkaasti. Viljanen on hakijoista ansioitunein eikä ole esitetty sellaista syytä, miksi häntä ei nimitettäisi toiselle viisivuotiskaudelle, Halonen perusteli.
Halonen puolusteli Viljasen valintaa rauhallisesti monin sanakääntein.
- Minulle annettujen asiantuntijalausuntojen pohjalta ketään ei ole asetettu ykkössijalle, Halonen vakuutteli.
Halonen kiisti, että sukupuoli tai Viljasen demaritausta olisi vaikuttanut valintaan.
- Näillä Viljasen ansioilla olisi kyllä tullut myös mieskin valittua. Häntä ei ole sen takia valittu, että hän olisi nainen tai tietyn poliittisen suunnan edustaja.
Sisäministeri
Anne Holmlundin (kok) ja Viljasen välit eivät ole parhaat mahdolliset. IS kertoi tänään, että virkamiesten enemmistö piti Viljasen uudelleenvalintaa myös takaiskuna.
- Ministeri on ykkönen ministeriössään. Kantani on tukea voimakkaasti aina kunkin ministerin takana kansliapäällikköä.
- Ministeri Holmlund uskoo, että työilmapiiri ja -mahdollisuudet ovat hyvät.
Halonen vähätteli kysymystä siitä, että miksi ministeri ei saa valita lähintä virkamiestään, kansliapäällikköä.
- Kyllä hän saa valita. Hän saa valita poliittisen avustajansa ja aiheelliseksi katsotuissa ministeriöissä on valtiosihteerijärjestelmä, Halonen kuittasi.
Halonen alkoi tuskailla vain tiedotustilaisuuden lopulla, kun häneltä kysyttiin nimityksen mahdollisesta jääviydestä.
Sisäministeriössä istuva maahanmuuttoministeri
Astrid Thors (r) oli nimittänyt Halosen puolison, professori
Pentti Arajärven projektitehtäviin.
- En usko, että ministeri Thors tai Holmlund ovat pitäneet asiaa ongelmallisena. Jos puolisoa pyydetään johonkin tehtäviin, ja jos nimittäjät ovat sitä mieltä, en voi mennä sanomaan, että menkää kotoa kysymään.
- Professori Arajärvi on ollut monissa selvitystehtävissä. On pikkuisen haettua yrittää löytää jotain erityistä. En toki ole jäävi. Muuten olisin opetuspuolella koko ajan jäävi, koska mieheni on Joensuun professori, Halonen selosti.
Halonen oli melko haluton kommentoimaan, miten hänen nimityksensä vaikuttaa perustuslain uudistukseen.
- Minun nimitysvaltaani ei tulla karsimaan, todennäköisesti, vaan seuraavan. Toivomukseni on, että nykyisen perustuslain hyvät ja toimivat puolet otetaan huomioon.
- Tämä julkinen keskustelu saattaa olla hyödyllinen, että nähdään, minkälaisia tekijöitä näihin nimityksiin on saattanut liittyä, Halonen muotoili.
Presidentti kiisti, että hän olisi muuttanut linjaansa. Halonen on sanonut, että hänen ei ole syytä puuttua hallituksen yksimielisiin esityksiin.
- Olen sanonut, että minulla on suuria vaikeuksia nimittää, jos hallitus on yksimielinen. Pidän siitä kiinni edelleen. Tämänkertainen prosessi oli tavallista hankalampi.
- Hallitus on todennut, että esittelevällä ministerillä on oikeus tehdä ehdotuksensa. Se ei ole enää kovin kollektiivinen päätös, mutta se on täysin hallituksen päätettävissä, Halonen sanoi ja kiisti kritisoivansa hallitusta.