Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Eiköhän tehtävät puolustusministerin avustajana ja europarlamentaarikkona ole parempaa valmistautumista ministerin tehtävään, kuin varusmiespalvelusaikainen joukkueenjohtajakoulutus ja sotahistorian tutkiminen.

Puolustusministerin avustajana toimiminen on toki jo kunnon perehdytys, sitä en tiennytkään. Ok. Mutta saattaa jopa hävitä puolustusvaliokunnan pj:na toimimiselle. Europarlamentaarikkona toimimista en laskisi tähän kategoriaan.
 
"Työmies sauhusi tuumaustunnilla!"
kirppis_1.jpg
 
Ensinnäkin meillä ei enää ole sissejä ja niiden tilalla olevat joukot menettävät nykyisillä toimintatavoilla eniten jos jv-miinoja käytetään niiden toiminta-alueella yhtään laajemmin. Viuhkat ovat edelleen olemassa ja niitä käytetään niissä tilanteissa joissa siitä on etua.
Taktinen ajattelusi on ihan oikeanlaista, mutta nuo vaikutukset joita kuvaat, hoidetaan tehokkaasti muilla kuin jv-miinoilla.
Näitä juttuja on oikeasti mietitty, simuloitu monin eri tavoin ja tilantein ja myös käytännössä kokeiltu paljon.
:D:D:D Tuota..tuota.. Ehkä ei entisen kaltaisia ErPpejä/ErKkejä tai SISSIK/SISSIP mutta kuinka Rajan joukot RJK/RJP?
Ainakin viime syksyisessä Itä-Suomen harjoituksessa näyttivät toimivan aikalailla entiseen malliin, mitä nyt hekoilla heiteltiin mutta niin ennenkin?

Tuosta JV-miina asiassa kylläkin samaa mieltä. Itselle ja muille omille joukoille enemmän haittaa kuin hyötyä.
Tämä korostuu uudessa liikkuvammassa tavassa myös ja etenkin hajautetussa mallissa. Vaikka jukkueella/komppanialla oisikkin oma tonttinsa, siellä liikkuu iskevinä osina myös muita omia joukkoja ja olisi suuri riski että omat menee passiivimiinoihin.

Valvotut sulutteet on eri juttu ja niihin voi asennella sopivasti viuhkoja, kuten omaa toimintaakin suojaamaan esim. tst-asemissa sivuilla/takana, ylläkköpaikoissa ja TK:ssa aivan kuten edesmenneitä putkimiinoja.

VetoLangallakin saa viuhkat laukaistua, joten niitä voinee "tilapäisesti" sitoa puihin vetosytyttimen toisesta päästään? saahan? vai onko kiellettyä ;) ?
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tehtävät puolustusministerin avustajana ja europarlamentaarikkona ole parempaa valmistautumista ministerin tehtävään, kuin varusmiespalvelusaikainen joukkueenjohtajakoulutus ja sotahistorian tutkiminen.

Korjaan: Stefan Wallin oli kulttuuri- ja urheiluministeri 2008, jolloin Carl Haglund toimi hänen avustajanaan. Tätä aikaisemmin Haglund toimi 2007-2008 RKP:n ministeriryhmän erikoisavustajana. Vanhasen II hallituksessa Puolustusministerinä oli kokoomuksen Jyri Häkämies. No, joka tapauksessa Haglundilla on ollut näkymää toimintaan ministeriöiden virkamiesjohdon ja poliittisten päätöksentekijöiden rajapinnassa.
 
On siinä yksi olennainen ero, mutta en lähde sitä nyt tässä enempää avaamaan. Voi näyttää äkkiseltään samalta, muttei sittenkään ole.
On siinä useitakin eroja, toiminnassa ainakin. Jotain jopa pitänyt pois oppia kun on vanhan mallin koulutus. Lisäksi ennen niin sissien mollaamat tykärit ovat nyt enemmänkin kuin kavereita ;) ja kalusto tuo lisää tulivoimaa ja liike kykyä.
 
Ehkäpä Puolustusministeriö vielä pärjää Jussista huolimatta tai hänen kanssaan. Suurin itku on tällä hetkellä työ- ja elinkeinoministeriön puolella...
 
VetoLangallakin saa viuhkat laukaistua, joten niitä voinee "tilapäisesti" sito puihin vetosytyttimen toisesta päästään? saahan? vai onko kiellettyä ;) ?

Periaatteessa kyllä, mutta joudut selittämään, että miksi vedit sen vetolangan viuhkapanoksen etupuolelle, kun useimmat tekevät täsmälleen päinvastoin. Jos siis joutuisit oikeuteen. Tästä syystä olisi uskottavampaa, jos olisi jonkinlaisia sirpalepanoksia joiden vaikutusalue kattaa 360 sektorin.
 
Periaatteessa kyllä, mutta joudut selittämään, että miksi vedit sen vetolangan viuhkapanoksen etupuolelle, kun useimmat tekevät täsmälleen päinvastoin. Jos siis joutuisit oikeuteen. Tästä syystä olisi uskottavampaa, jos olisi jonkinlaisia sirpalepanoksia joiden vaikutusalue kattaa 360 sektorin.

Heitinten ammukset veto/sähkösytytyksellä
 
Heitinten ammukset veto/sähkösytytyksellä

Heittimen ammus lienee helppo kiinnittää puun kylkeen, se pyrstön muoto auttaa.

Toisaalta, jos saa käsiinsä niitä naapurin käyttämiä 30mm:n AGL:n ammuksia, niin niistäkin saisi aikaan pitkän "Daisy-Chainin" kohtuu vaivalla.
 
Jes. Siltähän tämä näyttää, kerta toisensa jälkeen. Kohta meillä on miljoona-armeija huru-ukkoja rynkyn ja suojaviitan kanssa traktorikyytiä odottamassa.
Älä pilkkaa! Vielä tulee aika kun ydinviittaa tarvitaan ja vain ne selviytyvät, jotka ovat nähneet opetuselokuvan ydinräjähdyksestä selviämiestä. Mieleen on painunut kohtaus jossa teroitetaan, jos olet ajoneuvon lavalla ydinpommin räjähtäessä, pysy matalana. Muuten voi käydä huonosti! (Tässä kohti joku onneton nousee kuikuilemaan traktorin lavalla ja lentää selälleen).

Sitten havuilla ydinviitta puhtaaksi ja tulitus RK:lla alkaa taas :uzi:
 
Ministerillä on perinteisesti ollut aika vahva valta hoitaa tonttiaan, ja keskeinen tapa tämän käyttämiseen on ollut henkilönimitykset. Nimenomaan tavalla, joissa selkeästi näkyy henkilökohtainen valta esim. laajojen asiantuntijatyöryhmien esittämien näkemysten sijaan. Voitaisiin ehkä usein jopa puhua vallan väärinkäytöstä.

Näitähän meillä oli edellisessäkin hallituksessa kaksi casea. Ja muita on päälle.
  1. Vasemmiston Kyllöskä irtisanoi Tervalan
  2. Demareiden Paatero irtisanoi Solidiumin Pekka Ala-Pietilän. Vaikka todellisena taustapiruna toimi Eero Heliövaara
  3. @VUps muistutti lukuisista sisäministeriön kansliapäällikön sekoiluista
  4. Presidentti halonen ehti osoittaa valtaansa useaan otteeseen. Esim. Suomen pankin johtokunnassa
  5. Paras kaikista oli kuitenkin Kokoomuksen Kimmo Sasi. Viimeisenä ministeripäivänään toimitusministeriössä piti VR:n yhtiökokouksen ja vaihtoi koko hallituksen. No, uusi hallitus ei istunutkaan kuin n. pari viikkoa, kun uusi liikenneministeri ensimmäisenä toimenaan järjesti uuden yhtiökokouksen, erotti uuden ja palautti vanhan. Todella surullinen näytelmä.

Jos Räty olisi hoitanut huonosti hommansa, Niinistöllä olisi täysi oikeus ja velvollisuuskin vaihtaa miestä. Mitään viitteitä tästä ei kuitenkaan ole, vaan päinvastoin, vaikuttaa siltä että Niinistöllä on tiettyjä antipatioita upseerikuntaa kohtaan ja ihan omat henkilökohtaiset ajatuksensa puolustusvoimien kehittämisen linjasta.

Koko idea poliittisessa ministerissä on valvoa virkamiehiä ja varmistaa, että virkamiehet toimivat kuten heidän käskijänsä, kansan valitsemat poliitikot käskevät.
Asiantuntijatyöryhmillä on puolensa, mutta niitä puolia on aina kaksi. Onko nyt niin, että puolustusministeriössä on totuttu hoitamaan asiat kuten halutaan ja ministeri on toiminut vain leimasimena.

Vaikka poliitikot eivät ole hyvässä maineessa, ei virkamiesten valta kuullosta yhtään houkuttelevalta. Päinvastoin sellainen kuullostaa enemmän Neuvostoliitolta.

Siihen miten Räty on työnsä hoitanut on vaikea vastata, mutta usein näissä kysymyksissä on aina kaksi mielipidettä. Kuka on sitten oikeassa, pomo yleensä.
 
Koko idea poliittisessa ministerissä on valvoa virkamiehiä ja varmistaa, että virkamiehet toimivat kuten heidän käskijänsä, kansan valitsemat poliitikot käskevät.
Asiantuntijatyöryhmillä on puolensa, mutta niitä puolia on aina kaksi. Onko nyt niin, että puolustusministeriössä on totuttu hoitamaan asiat kuten halutaan ja ministeri on toiminut vain leimasimena.

Vaikka poliitikot eivät ole hyvässä maineessa, ei virkamiesten valta kuullosta yhtään houkuttelevalta. Päinvastoin sellainen kuullostaa enemmän Neuvostoliitolta.

Siihen miten Räty on työnsä hoitanut on vaikea vastata, mutta usein näissä kysymyksissä on aina kaksi mielipidettä. Kuka on sitten oikeassa, pomo yleensä.

Olen periaatteessa täysin samaa mieltä.

Käytännössä, olen kuitenkin täysin eri mieltä, silloin jos valtaa väärinkäytetään ja nimitysvaltaiset henkilöt tekevät täysin yksin päätöksiä, henkilökohtaisten mieltymystensä mukaan, vastoin yleistä prosessia ja työryhmien suosituksia.

Erittäin hyvänä esimerkkinä toimi armoitettu presidenttimme, Tarja Halonen. Hänen tuittuileva ja omapäinen toimintansa taisi laittaa sinetin sille, että presidentiltä vietiin loputkin muodolliset valtaoikeudet sisäpolitiikan saralta.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288338033830.html

Presidentti Tarja Halonen piti päänsä. Halonen käveli hallituksen yksimielisen kansliapäällikköesityksen ylitse.

Kun hallitus esitti sisäministeriön kansliapäälliköksi EU:n rajatarkastusviraston päällikköä Ilkka Laitista, Halonen valitsi virkaan sen nykyisen haltijan Ritva Viljasen.

Perjantaina presidentti Halonen perusteli ratkaisuaan tiedotusvälineille.

- Hänellä (Viljanen) on parhaat mahdollisuudet toimia menestyksellisesti sisäministeriön kansliapäällikkönä. Hän on toiminut tehtävässä viisi vuotta ja hoitanut tehtävänsä moitteettomasti ja ansiokkaasti. Viljanen on hakijoista ansioitunein eikä ole esitetty sellaista syytä, miksi häntä ei nimitettäisi toiselle viisivuotiskaudelle, Halonen perusteli.

Halonen puolusteli Viljasen valintaa rauhallisesti monin sanakääntein.

- Minulle annettujen asiantuntijalausuntojen pohjalta ketään ei ole asetettu ykkössijalle, Halonen vakuutteli.

Halonen kiisti, että sukupuoli tai Viljasen demaritausta olisi vaikuttanut valintaan.

- Näillä Viljasen ansioilla olisi kyllä tullut myös mieskin valittua. Häntä ei ole sen takia valittu, että hän olisi nainen tai tietyn poliittisen suunnan edustaja.

Sisäministeri Anne Holmlundin (kok) ja Viljasen välit eivät ole parhaat mahdolliset. IS kertoi tänään, että virkamiesten enemmistö piti Viljasen uudelleenvalintaa myös takaiskuna.

- Ministeri on ykkönen ministeriössään. Kantani on tukea voimakkaasti aina kunkin ministerin takana kansliapäällikköä.

- Ministeri Holmlund uskoo, että työilmapiiri ja -mahdollisuudet ovat hyvät.

Halonen vähätteli kysymystä siitä, että miksi ministeri ei saa valita lähintä virkamiestään, kansliapäällikköä.

- Kyllä hän saa valita. Hän saa valita poliittisen avustajansa ja aiheelliseksi katsotuissa ministeriöissä on valtiosihteerijärjestelmä, Halonen kuittasi.

Halonen alkoi tuskailla vain tiedotustilaisuuden lopulla, kun häneltä kysyttiin nimityksen mahdollisesta jääviydestä.

Sisäministeriössä istuva maahanmuuttoministeri Astrid Thors (r) oli nimittänyt Halosen puolison, professori Pentti Arajärven projektitehtäviin.

- En usko, että ministeri Thors tai Holmlund ovat pitäneet asiaa ongelmallisena. Jos puolisoa pyydetään johonkin tehtäviin, ja jos nimittäjät ovat sitä mieltä, en voi mennä sanomaan, että menkää kotoa kysymään.

- Professori Arajärvi on ollut monissa selvitystehtävissä. On pikkuisen haettua yrittää löytää jotain erityistä. En toki ole jäävi. Muuten olisin opetuspuolella koko ajan jäävi, koska mieheni on Joensuun professori, Halonen selosti.

Halonen oli melko haluton kommentoimaan, miten hänen nimityksensä vaikuttaa perustuslain uudistukseen.

- Minun nimitysvaltaani ei tulla karsimaan, todennäköisesti, vaan seuraavan. Toivomukseni on, että nykyisen perustuslain hyvät ja toimivat puolet otetaan huomioon.

- Tämä julkinen keskustelu saattaa olla hyödyllinen, että nähdään, minkälaisia tekijöitä näihin nimityksiin on saattanut liittyä, Halonen muotoili.

Presidentti kiisti, että hän olisi muuttanut linjaansa. Halonen on sanonut, että hänen ei ole syytä puuttua hallituksen yksimielisiin esityksiin.

- Olen sanonut, että minulla on suuria vaikeuksia nimittää, jos hallitus on yksimielinen. Pidän siitä kiinni edelleen. Tämänkertainen prosessi oli tavallista hankalampi.

- Hallitus on todennut, että esittelevällä ministerillä on oikeus tehdä ehdotuksensa. Se ei ole enää kovin kollektiivinen päätös, mutta se on täysin hallituksen päätettävissä, Halonen sanoi ja kiisti kritisoivansa hallitusta.
 
Olen periaatteessa täysin samaa mieltä.

Käytännössä, olen kuitenkin täysin eri mieltä, silloin jos valtaa väärinkäytetään ja nimitysvaltaiset henkilöt tekevät täysin yksin päätöksiä, henkilökohtaisten mieltymystensä mukaan, vastoin yleistä prosessia ja työryhmien suosituksia.

Erittäin hyvänä esimerkkinä toimi armoitettu presidenttimme, Tarja Halonen. Hänen tuittuileva ja omapäinen toimintansa taisi laittaa sinetin sille, että presidentiltä vietiin loputkin muodolliset valtaoikeudet sisäpolitiikan saralta.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288338033830.html

Presidentti Tarja Halonen piti päänsä. Halonen käveli hallituksen yksimielisen kansliapäällikköesityksen ylitse.

Kun hallitus esitti sisäministeriön kansliapäälliköksi EU:n rajatarkastusviraston päällikköä Ilkka Laitista, Halonen valitsi virkaan sen nykyisen haltijan Ritva Viljasen.

Perjantaina presidentti Halonen perusteli ratkaisuaan tiedotusvälineille.

- Hänellä (Viljanen) on parhaat mahdollisuudet toimia menestyksellisesti sisäministeriön kansliapäällikkönä. Hän on toiminut tehtävässä viisi vuotta ja hoitanut tehtävänsä moitteettomasti ja ansiokkaasti. Viljanen on hakijoista ansioitunein eikä ole esitetty sellaista syytä, miksi häntä ei nimitettäisi toiselle viisivuotiskaudelle, Halonen perusteli.

Halonen puolusteli Viljasen valintaa rauhallisesti monin sanakääntein.

- Minulle annettujen asiantuntijalausuntojen pohjalta ketään ei ole asetettu ykkössijalle, Halonen vakuutteli.

Halonen kiisti, että sukupuoli tai Viljasen demaritausta olisi vaikuttanut valintaan.

- Näillä Viljasen ansioilla olisi kyllä tullut myös mieskin valittua. Häntä ei ole sen takia valittu, että hän olisi nainen tai tietyn poliittisen suunnan edustaja.

Sisäministeri Anne Holmlundin (kok) ja Viljasen välit eivät ole parhaat mahdolliset. IS kertoi tänään, että virkamiesten enemmistö piti Viljasen uudelleenvalintaa myös takaiskuna.

- Ministeri on ykkönen ministeriössään. Kantani on tukea voimakkaasti aina kunkin ministerin takana kansliapäällikköä.

- Ministeri Holmlund uskoo, että työilmapiiri ja -mahdollisuudet ovat hyvät.

Halonen vähätteli kysymystä siitä, että miksi ministeri ei saa valita lähintä virkamiestään, kansliapäällikköä.

- Kyllä hän saa valita. Hän saa valita poliittisen avustajansa ja aiheelliseksi katsotuissa ministeriöissä on valtiosihteerijärjestelmä, Halonen kuittasi.

Halonen alkoi tuskailla vain tiedotustilaisuuden lopulla, kun häneltä kysyttiin nimityksen mahdollisesta jääviydestä.

Sisäministeriössä istuva maahanmuuttoministeri Astrid Thors (r) oli nimittänyt Halosen puolison, professori Pentti Arajärven projektitehtäviin.

- En usko, että ministeri Thors tai Holmlund ovat pitäneet asiaa ongelmallisena. Jos puolisoa pyydetään johonkin tehtäviin, ja jos nimittäjät ovat sitä mieltä, en voi mennä sanomaan, että menkää kotoa kysymään.

- Professori Arajärvi on ollut monissa selvitystehtävissä. On pikkuisen haettua yrittää löytää jotain erityistä. En toki ole jäävi. Muuten olisin opetuspuolella koko ajan jäävi, koska mieheni on Joensuun professori, Halonen selosti.

Halonen oli melko haluton kommentoimaan, miten hänen nimityksensä vaikuttaa perustuslain uudistukseen.

- Minun nimitysvaltaani ei tulla karsimaan, todennäköisesti, vaan seuraavan. Toivomukseni on, että nykyisen perustuslain hyvät ja toimivat puolet otetaan huomioon.

- Tämä julkinen keskustelu saattaa olla hyödyllinen, että nähdään, minkälaisia tekijöitä näihin nimityksiin on saattanut liittyä, Halonen muotoili.

Presidentti kiisti, että hän olisi muuttanut linjaansa. Halonen on sanonut, että hänen ei ole syytä puuttua hallituksen yksimielisiin esityksiin.

- Olen sanonut, että minulla on suuria vaikeuksia nimittää, jos hallitus on yksimielinen. Pidän siitä kiinni edelleen. Tämänkertainen prosessi oli tavallista hankalampi.

- Hallitus on todennut, että esittelevällä ministerillä on oikeus tehdä ehdotuksensa. Se ei ole enää kovin kollektiivinen päätös, mutta se on täysin hallituksen päätettävissä, Halonen sanoi ja kiisti kritisoivansa hallitusta.

Kyllä, emme ilmeisesti ole kaukana toistemme mielipiteistä.
Ongelmana on "yleinen prosessi" ja työryhmien kokoonpano.
Nythän johtavalla virkamiehellä oli määräaikainen virka, virka laitettiin hakuun juuri niin kuin pitää. Valtaa ei tietenkään pidä väärinkäyttää, mutta se milloin näin tapahtuu on toinen juttu. Ei johtavan virkamiehen vaihto voi olla väärinkäytös, vaan normaalia toimintaa.
Nuo työryhmät ovat taas omasta näkövinkkelistä surullisen kuuluisia. Olen nähnyt työryhmiä joiden kokoonpanosta on voinut nähdä lopputuloksen, eikä ole mennyt pieleen.
 
Koko idea poliittisessa ministerissä on valvoa virkamiehiä ja varmistaa, että virkamiehet toimivat kuten heidän käskijänsä, kansan valitsemat poliitikot käskevät.
Asiantuntijatyöryhmillä on puolensa, mutta niitä puolia on aina kaksi. Onko nyt niin, että puolustusministeriössä on totuttu hoitamaan asiat kuten halutaan ja ministeri on toiminut vain leimasimena.

Vaikka poliitikot eivät ole hyvässä maineessa, ei virkamiesten valta kuullosta yhtään houkuttelevalta. Päinvastoin sellainen kuullostaa enemmän Neuvostoliitolta.

Siihen miten Räty on työnsä hoitanut on vaikea vastata, mutta usein näissä kysymyksissä on aina kaksi mielipidettä. Kuka on sitten oikeassa, pomo yleensä.

Valtionhallinnon ylimpien virkojen muuttaminen määräaikaisiksi lienee säädetty juuri muuttamaan virkavallan ja poliittisen vallan voimatasapainoa. Sopii muistella esimerkiksi "Buntta" Wahlroosin tai Aimo Pajusen suvereenia vallankäyttöä ministeriöidensä pitkäaikaisina kansliapäälliköinä. Ministeriöihin lienee lisäksi parina viime vuosikymmenenä päätynyt enemmän valtaa valtion aluehallinnon ohentamisen ja keskusvirastojen lakkauttamisen seurauksena.
 
Valtionhallinnon ylimpien virkojen muuttaminen määräaikaisiksi lienee säädetty juuri muuttamaan virkavallan ja poliittisen vallan voimatasapainoa. Sopii muistella esimerkiksi "Buntta" Wahlroosin tai Aimo Pajusen suvereenia vallankäyttöä ministeriöidensä pitkäaikaisina kansliapäälliköinä. Ministeriöihin lienee lisäksi parina viime vuosikymmenenä päätynyt enemmän valtaa valtion aluehallinnon ohentamisen ja keskusvirastojen lakkauttamisen seurauksena.

Samaa määräaikaisuus periaatetta noudatetaan myös kuntapuolella, onneksi.
 
Sipilän hallituksen toiminta on ollut heikompaa kuin toivoin ja odotin.

Perussuomalaisten ministereistä Linström kunnostautui toukokuun lopussa pelottelemalla työnantajia kela-maksun palauttamisella ja Jussi Niinistö taas on antanut hölmöjä lausuntoja lähes viikoittain. Pahin taisi olla se, ettei Suomi puolusta Ahvenanmaata ahvenanmaalaisten itsensä takia, vaan alueen strategisen merkityksen takia. En ole Ahvenanmaalta, mutta jos omasta kotimaakunnastani sanottaisiin näin, ottaisin tosi pahasti kierroksia.

Kreikan tilanne ei ole kehittynyt äänestäjien toivomalla tavalla. Tosin Suomen poliittinen pääoma ei riitä Kreikka-päätösten muuttamiseen, eikä sitä pääomaa kannata siihen tuhlatakaan. Lisäksi Kreikan tilanteesta on Ukrainan kriisin ja pakolaiskriisin takia tullut myös turvallisuuspoliittinen tekijä.

Teollisuuspolitiikassa menee myös surkeasti. Talvivaara kaatui kokonaisuudessaan veronmaksajien selkään. Tuottaakohan kaivos joskus niin paljon lisäarvoa, että se kattaa investoinnit ja ympäristöarvojen tappiot? Fennovoimaa ei myöskään haluttu torpata, vaikka sille olisi ollut kiistattomat sekä vahvat ulko- ja turvallisuuspoliittiset perusteet. Oliko niin, että Fortumin päätös investoida voimakkaasti venäjälle 2007 ajoi Suomen ansaan, joka nyt laukesi?

Sisäistä devalvaatiota ei ole saatu vielä tehtyä, vaikka sen tarve on kaikille itsestään selvä ja sen mahdollisuuteen periaatteessa sitouduttiin jo EMU-jäsenyyden myötä. No, käytyjen neuvottelujen ansiosta AY-liikkeellä tuskin on eväitä yleislakkoon. Hieman ihmettelin, että valtion toimenpiteitä suunnitellaan vasta vuoteen 2016 tai 2017.

Putinversteherin Paula Lehtomäen nimittäminen valtiosihteeriksi valtioneuvoston kansliaan oli pettymys.
 
J. Niinistö kuitenkin kerää parhaansa mukaan kunnian puolustusbudjetin korotuksista. Tosiasia kuitenkin on, että senkin budjetin suuruuden päättää koko hallitus ja suurin yksittäinen ministeriö, joka siihen vaikuttaa on VVM ja sitä johtava ministeri, ei PLM ja sitä johtava ministeri.
PLM:n rooli on miettiä miten VVM:n sille jakama raha käytetään. Jää nähtäväksi meneekö se raha halpoihin peltirynkkyihin vai hankitaanko sillä sitä mitä tarvitaan.
 
J. Niinistö kuitenkin kerää parhaansa mukaan kunnian puolustusbudjetin korotuksista. Tosiasia kuitenkin on, että senkin budjetin suuruuden päättää koko hallitus ja suurin yksittäinen ministeriö, joka siihen vaikuttaa on VVM ja sitä johtava ministeri, ei PLM ja sitä johtava ministeri.
PLM:n rooli on miettiä miten VVM:n sille jakama raha käytetään. Jää nähtäväksi meneekö se raha halpoihin peltirynkkyihin vai hankitaanko sillä sitä mitä tarvitaan.

Ottaen huomioon mistä puolueesta tuo korotus ehdotus oli lähtöisin ja kuka sitä ajoi läpi, niin onko se nyt väärin jos siitä kerää kunnian? Joku siitä kuitenkin kunnian ottaa ja mikään muu puolue ei siitä kunniaa ansaitse.

Jää nähtäväksi, että tuleeko sitä rahaa nyt alunalkaenkaan, vai muuttaako hallitus mielensä.
 
Budjetista päätökset tekee hallitus ja VVM esittelee. Jokainen nyt hallituksessa oleva puolue lupasi ennen vaaleja että puolustus saa lisärahaa. On todella väärin pistää tämä leikksusten päättyminen persujen saati Niinistön piikkiin.
Ja toistan taas: vielä ei päästä edes leikkauksia edeltäneelle tasolle. Ei tässä hurraamiseen suurta aihetta ole.
 
Back
Top