Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Olipa asiaton juttu taas, mutta eipä yllätä.
Et sitten malttanut millään?
Tästä tulee yhtä lentävä lause kuin esimerkistäänkin , lause joka on lujasti sidottu aikaan ja paikkaan. :salut::solthum::uzi:

No kiitos Geronimo, vaikka kolkuttelinkin nyt ilmeisesti sopivuuden rajoja. Eihän tänne sitäpaitsi tule edes juuri noita varsinaisesti mustia miehiä joten voisi korjata tuon viimeisen sanan turvapaikanhakijaksi.

Mutta nyt ei olisi pahempaan aikaan voinut sattua tämä tulijoiden vyöry Suomen talouden kannalta joten tarvii varmaan koettaa pysyä asialinjalla eikä pelata tunteilla.
 
Ei ehkä sinulle, vaan poliitikolle!
Poliitiikot on niin pieni vähemmistö joiden vuoksi ei yhtä työpäivää kannata uhrata.
Tosiasiassa eihän niissä vappumarsseissa käy kuin kourallinen ihmisiä suurempi väkijoukko saadaan kokoon vaikka alennusmyynteihin.
 
Yksituumaisuus on vaikeaa silloin, kun on pakko liikkua vaikka osa haluaa pysyä paikallaan. Pitää pohtia mistä on vastuussa valtioneuvosto ja mistä vastaa esim. ay-liike.

Vastakkainasetteluteemaan liittyy myös kysymys että kenen etua ay-liike ensisijaisesti ajaa? Voisiko valittu linja edistää vastakkainasettelua eri työntekijäryhmien (esim. palkansaaja täyspäiväisessä vakisuhteeessa, nollasopimuslainen, pienyrittäjä) välillä tai palkansaajien ja työttömien välillä? Mielestäni toimet päinvastoin pienentävät vastakkainasettelua työntekijäryhmien välillä. Työvoimakustannusten alentuessa yhä suurempi joukko pääsee työn syrjään kiinni.

Kuinka monen yksityisalalla toimivan 25 vuosilomapäiväisen mielestä julkisen puolen 38 työpäivän vuosilomamaksimi kuulostaa reilulta? Etenkin kun tuo kustannetaan viime kädessä yksityisen sektorin toimesta. Mikä on sunnuntain merkitys maallistuvassa yhteiskunnassa kun matkaamme kohti 24/7 mallia. Kärsiikö 20v marketin kassa enemmän arki-illan työvuorosta kuin vastaavasta ajankäytöstä sunnuntaina?

Tiedän, että työnantajallani tietyt tuotantotoiminnat (Suomessa tuhansia työpaikkoja) eivät normaalissa markkinatilanteessa pyöri sunnuntaina juuri noiden ylimääräisten työvoimakustanusten johdosta. Ketä tällainen lopputulos palvelee?

Jaa, vai niin. Vai pääsee. Vai teetetäänkö entisillä vaan vielä enemmän töitä, kun ylitöiden teettäminen halpenee? Mitteepä lottoot? No, en ole pitkälle miettinyt, kun ei osu omaan ropeliin nämä jutut ainakaan suoraan.

Seuraan kohtuullisella mielenkiinnolla, mitkä näistä teeseistä jäävät eloon ja tulevat toimeenpannuiksi. Jos pitäisi arvata, niin julkinen sektori jää hipaisematta mitä tulee lomiin jne.
 
Jaa, vai niin. Vai pääsee. Vai teetetäänkö entisillä vaan vielä enemmän töitä, kun ylitöiden teettäminen halpenee? Mitteepä lottoot? No, en ole pitkälle miettinyt, kun ei osu omaan ropeliin nämä jutut ainakaan suoraan.

Seuraan kohtuullisella mielenkiinnolla, mitkä näistä teeseistä jäävät eloon ja tulevat toimeenpannuiksi. Jos pitäisi arvata, niin julkinen sektori jää hipaisematta mitä tulee lomiin jne.
Mitäpä jos logiikka toimisi seuraavasti. Yritykset voivat ottaa lisää töitä ja tilauksia (jos niitä suinkin on saatavissa) kun ylitöiden tekeminen on hiukan halvempaa, näin saadaan tilauskantaa ja kun se toivottavasti vakiintuu, voidaan palkata lisää jengiä. Kun ei se övereinä teetetty pitkän päälle kuitenkaan niin hyvin tuota.

Näen kaikki liikahdukset positiivisena koska tilannehan on ajettu niin juntturaan että mikään muu kuin työehtojen parantaminen ja palkkojen korottaminen käy. Tietysti veronalennukset voitaisiin hyväksyä.
 
Varmasti työläisen unioneissa pohditaan näin: Toimenpidelista on EK:n aivoista ja hallitus pelaa äijää, että nyt näytetään. Sari Sairaanhoitaja saa kylmää kyytiä, siinä se. Yhteiskuntasopimuskeskustelu oli näytelmä, jonka tehtävä oli osoittaa ammattiyhdistysliike vastuuttomaksi ja syylliseksi.

EK on myös edunvalvontajärjestö. Se etsii etuja jäsenilleen eikä Suomelle.

Itse olen yhteiskuntarauhan kannalla isänmaallisista syistä ja kykenen nielemään elintason heikennyksiä - I have seen worst places than this, sanoi Wild Bob ennen kuin kuoli. Mutta tekemällä typerän näytelmän, jossa "neuvotellaan" asioista, joiden haluttu tulos on etukäteen joustamattomana pöydällä, kyse on puhtaasti näytelmästä.

Itse olisin valmis antamaan verohelpotuksia yrityksille, jos ne korvamerkittäisiin siihen, etä ne investoivat Suomeen. Mutta elinkeinoelämä oikein valmentaa "verosuunnitteluun". Kotimaahan investoivia ei palkita, Neitsytsaarille karkaavat palkitaan.

Lisäksi:

Kirkkopyhät ja sairaspäivä ovat pelkkä savuverho. Niiden suojassa tapahtuu suuria. Koulutuksesta päätettiin ottaa 600 miljoonaa. Koko Suomen ainoasta oikeasta kilpailuvaltista, jonka kautta päästään tutkimusten kautta innovaatioihin, kupataan mutta tuskin säästöä, vaan raha siirtyy sosiaali- ja terveyssektorille ja kohteita niillä piisaa. Joku vanhenee ja nuorta tulee.
 
Mitäpä jos logiikka toimisi seuraavasti. Yritykset voivat ottaa lisää töitä ja tilauksia (jos niitä suinkin on saatavissa) kun ylitöiden tekeminen on hiukan halvempaa, näin saadaan tilauskantaa ja kun se toivottavasti vakiintuu, voidaan palkata lisää jengiä. Kun ei se övereinä teetetty pitkän päälle kuitenkaan niin hyvin tuota.

Näen kaikki liikahdukset positiivisena koska tilannehan on ajettu niin juntturaan että mikään muu kuin työehtojen parantaminen ja palkkojen korottaminen käy. Tietysti veronalennukset voitaisiin hyväksyä.

Antaa sitten toimia vaan. Minuun ei osu tosiaan nämä jutut noin niinkuin perskohtaisesti.

Jokainen valitkoon osansa. Jos kansa on himokasta tekemään töitä henkensä edestä, suon sen auvon jokaiselle. Mulle riittää näillä vuosilla jo säällinen tekomäärä. Ei tehnyt raaka raataminen aikanaan minua autuaaksi, mutta jos se jollekin on suorastaan intohimo, niin eikun vaan.
 
Varmasti työläisen unioneissa pohditaan näin: Toimenpidelista on EK:n aivoista ja hallitus pelaa äijää, että nyt näytetään. Sari Sairaanhoitaja saa kylmää kyytiä, siinä se. Yhteiskuntasopimuskeskustelu oli näytelmä, jonka tehtävä oli osoittaa ammattiyhdistysliike vastuuttomaksi ja syylliseksi.

EK on myös edunvalvontajärjestö. Se etsii etuja jäsenilleen eikä Suomelle.

Itse olen yhteiskuntarauhan kannalla isänmaallisista syistä ja kykenen nielemään elintason heikennyksiä - I have seen worst places than this, sanoi Wild Bob ennen kuin kuoli. Mutta tekemällä typerän näytelmän, jossa "neuvotellaan" asioista, joiden haluttu tulos on etukäteen joustamattomana pöydällä, kyse on puhtaasti näytelmästä.

Itse olisin valmis antamaan verohelpotuksia yrityksille, jos ne korvamerkittäisiin siihen, etä ne investoivat Suomeen. Mutta elinkeinoelämä oikein valmentaa "verosuunnitteluun". Kotimaahan investoivia ei palkita, Neitsytsaarille karkaavat palkitaan.

Lisäksi:

Kirkkopyhät ja sairaspäivä ovat pelkkä savuverho. Niiden suojassa tapahtuu suuria. Koulutuksesta päätettiin ottaa 600 miljoonaa. Koko Suomen ainoasta oikeasta kilpailuvaltista, jonka kautta päästään tutkimusten kautta innovaatioihin, kupataan mutta tuskin säästöä, vaan raha siirtyy sosiaali- ja terveyssektorille ja kohteita niillä piisaa. Joku vanhenee ja nuorta tulee.

Jep. Näytelmähän tämä on. Taustalla ei suinkaan ole aina ne asiat, joista julkisuudessa kohkataan. Hallitus itseasiassa pyrkii toimeenpanemaan jo vuosia sitten kehitettyä agendaa, joka olisi ajettu kehiin täysin riippumatta siitä, miten Suomi Oy pärjää.
 
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1441692800865.html

Hallitus teki, mitä lupasi.


Kannattaa muistaa sekin, että Suomessa oli eduskuntavaalit huhtikuussa, kirjoittaa Ilta-Sanomien politiikan toimituksen esimies Mika Koskinen.
Politiikka on mahdollisuuksien taidetta. Politiikka on myös ajoituksen taidetta.

Hetken näytti jo siltä, että Juha Sipilänhttp://www.iltasanomat.fi/haku/?search-term=Juha%20Sipil%C3%A4n (kesk) hallituksen vauhdikas startti on vaihtumassa vatulointiin. Viime viikolla kritiikki yltyi, kun hallitus keskittyi kertomaan aikataulu-uutisia.

Sitten hallitus iski pöytään sellaiset esitykset, joita ei ole ennen nähty. Ei ole sattuma, että ajoitus osui samaan päivään, jolloin eduskunta aloitti syysistuntokautensa. Hallitus näytti, missä kaappi seisoo.

Olin eilen eduskunnassa, kun sinne kiiri tieto hallituksen iltapäivän tiedotustilaisuudesta. Moni opposition edustaja näytti tyrmistyneeltä: Mitä? Nytkö esitykset jo tulevat? Moni taisi aavistaa, että kyyti on kylmää yhteiskuntasopimuksen kaatumisen jälkeen.

Yksityiskohdista voidaan olla montaa mieltä. On kuitenkin sanottava, että hallitus tekee juuri sitä, mitä sen pitää. Sipilä yritti yhteiskuntasopimusta kahdesti. Ensin hallitustunnustelijana, sitten pääministerinä. Vasemmistopuolueet ja vasemmistojohtoinen ay-liike suhtautuivat hankkeeseen alusta asti nuivasti. Yhteiskuntasopimus kaatui ensimmäisen kerran 6. toukokuuta. Työntekijäpuoli vetosi kiireeseen ja piti sopimusesitystä liian yksipuolisena.

Toinen yritys epäonnistui vajaat kolme viikkoa sitten. Sopimus kaatui prosenttitavoitteeseen yksikkötyökustannusten alentamiseksi. SAK ei hyväksynyt 5 prosentin tavoitetta. Se ei lähtenyt edes neuvottelemaan. Sitä saa, mitä tilaa. Jos kolmikanta ei toimi, hallituksen on otettava ohjat.

Kannattaa muistaa sekin, että Suomessa oli eduskuntavaalit huhtikuussa. Keskusta ajoi vaaleihin liputtamalla avoimesti kilpailukykyä parantavan yhteiskuntasopimuksen puolesta. Keskusta voitti vaalit. Kansa halusi tällaisen hallituksen.
Mika Koskinen
 
Itse olisin valmis antamaan verohelpotuksia yrityksille, jos ne korvamerkittäisiin siihen, etä ne investoivat Suomeen. Mutta elinkeinoelämä oikein valmentaa "verosuunnitteluun". Kotimaahan investoivia ei palkita, Neitsytsaarille karkaavat palkitaan.

Tuo kuullostaa hyvältä, mutta miksi tuota ei ole kukaan julkisuudessa ehdottanut? Vai eikö media kirjoita, kun firmalla on oma lehmä ojassa?
 
Itse olisin valmis antamaan verohelpotuksia yrityksille, jos ne korvamerkittäisiin siihen, etä ne investoivat Suomeen.
En tunne faktoja sanoa kumpi on kansantalouden kannalta hyödyllisempää, työllisyysasteen kasvun tukeminen työvoimakustannuksia alentamalla vai investointien tukeminen. Investoinneista huomioisin kuitenkin seuraavaa:
- teollisuuden merkittävätkään investoinnit eivät välttämättä vaikuta työllisyyteen mitenkään, huomattava osa investoinneista tehdään motiivilla oman toiminnan tehostaminen (samalla jengillä enemmän tai sama määrä vähemmällä väellä)
- suomalainen veronkantaja saa olla tarkkana, että saa osuutensa (verosubventoidun) investoinnin kautta syntyneestä lisätuotosta. Siivu saattaa jäädä ohueksi mikäli voitto pääosin näytetään jossakin veronmaksajaystävällisemmässä valtiossa.

Näistä syistä hieman skeptisyyttä investointien verohelpotusten kansantaloushyötyjä kohtaan.

Tuossa 2014 listaa käynnissä olleista merkittävimmistä teollisuuden investoinneista
http://www.hs.fi/talous/a1412392427698
 
Tuo kuullostaa hyvältä, mutta miksi tuota ei ole kukaan julkisuudessa ehdottanut? Vai eikö media kirjoita, kun firmalla on oma lehmä ojassa?
Menee protektionismin puolelle. Kiellettyä kotimarkkinoiden suosimista.

Ja jos nyt kysellään miksi ei saisi, on koska olemme vapaakauppa-alueella, jossa tällaiset toimet pääsäntöisesti ovat kiellettyjä. Tilanne olisi tasan sama, vaikka olisimme vain ETA-sopimuksen varassa kuten Norja tai erillisten sopimusten varassa kuten Sveitsi.

Protektionismi myös heikentää hyvinvointia noin makroskaalassa.

On politikoiden asia tehdä talouselämälle sellaiset edellytykset, että talouselämä on kilpailukykyinen. Tähän tämä halliutus nyt pyrkii, ja AY-liike jatkaa kusemista housuihin pakkasella. Suomi on ollut 7 vuotta pakkasella. Koko EU-on lievässä nousussa, mutta Suomi ei. Viime hallitus ei tehnyt mitään tällä saralla, paitsi otti velkaa. Nyt on toimien aika.
 
Viime hallitus ei tehnyt mitään tällä saralla, paitsi otti velkaa. Nyt on toimien aika.

Viimeiset kaksi hallitusta. Molemmat lykkäsivät päätökset seuraavalle. Ellen ihan väärin muista ja ihmettelen miten voisin muistaa väärin, koska kriisiä on kestänyt 7 vuotta.
 
Protektionismi myös heikentää hyvinvointia noin makroskaalassa.
.

Piittaako Saksa tai Ranska makroista? Eikö Saksan ylijäämää suljetussa (euro) systeemissä vastaa jonkun toisen alijäämä? Vaikka Kreikan. Tai Suomen. Näin ainakin talousprofessorit väittävät.

Kukaan ei anna mitalia urhealle pienelle Suomelle siitä, että se uhrautuu uljaan Ranskan tai voimakkaan Berliinin edestä.
 
Eikö Saksan ylijäämää suljetussa (euro) systeemissä vastaa jonkun toisen alijäämä? Vaikka Kreikan. Tai Suomen. Näin ainakin talousprofessorit väittävät.

Ei mene ihan noin. Yli ja alijäämät ovat kaikkien maiden kesken. Mutta kuvio voi hyvin mennä niin, että esim. Saksalla on ylijäämä Kiinaan, ja sitten taas Kreikalla on alijäämä Kiinaan. Ne siis kyllä balansoivat toisensa, mutta kaikkien maailman maiden kesken.

Ongelma on, että yhteisessä valuuttakurssijärjstelmässä euro tuo Saksalle kilpailuetua, muille se taas on haitaksi, kun on nostettu kustannuksia liikaa. Keskimääräisesti euron arvo on ihan "sopivalla tasolla" suhteessa muihin valuuttoihin.
 
Piittaako Saksa tai Ranska makroista? Eikö Saksan ylijäämää suljetussa (euro) systeemissä vastaa jonkun toisen alijäämä? Vaikka Kreikan. Tai Suomen. Näin ainakin talousprofessorit väittävät.

Kukaan ei anna mitalia urhealle pienelle Suomelle siitä, että se uhrautuu uljaan Ranskan tai voimakkaan Berliinin edestä.
Toistan, samat säännöt koskisivat vaikka olisimme ETA:ssa tai erillissopimuksella. Kotimaisten yritysten suosiminen verokeinoilla olisi kiellettyä. Tämä ei ole euro-valuuttaan liittyvä asia.
 
Pelkkää retoriikka ilman katteellista vaikutusten arviointia on huono juttu. Pitää etsiä vastausta kysymyksiin, mikä etu tulee tuosta ja tästä... Konkretiaa. Ei siis "sateenkaarihallitus ei tehnyt mitään, nyt tehdään... palautetaan työn edellytykset... kilpailukyky..." ym. retoriikka.

Puolen miljardin tulonsiirto koulutuksesta pakolaisiin tuskin on innovaatioista riippuvaiselle maalle mikään survival-liike. Eikä edes vähennä velanoton tarvetta.
 
Toistan, samat säännöt koskisivat vaikka olisimme ETA:ssa tai erillissopimuksella. Kotimaisten yritysten suosiminen verokeinoilla olisi kiellettyä. Tämä ei ole euro-valuuttaan liittyvä asia.

En puhunut kotimaisten yritysten suosimisesta vaan Suomeen investoivien suosimisesta.
 
Itse olisin valmis antamaan verohelpotuksia yrityksille, jos ne korvamerkittäisiin siihen, etä ne investoivat Suomeen. Mutta elinkeinoelämä oikein valmentaa "verosuunnitteluun". Kotimaahan investoivia ei palkita, Neitsytsaarille karkaavat palkitaan.

Paras tapa kannustaa investointeihin on laskea yritysverotusta kaikilta yrityksiltä tasapuolisesti. Jos verohelpotuksia yritetään kohdentaa kotimaahan investoiville, avataan veronkiertomahdollisuuksia, sillä investoinnit on mahdollista naamioida kotimaisiksi kierrättämällä ne bulvaanien kautta. Myös kaikenlaiset tuotekehitys- ja kasvuyritysten sijoittamisvähennykset vain lisäävät veronkiertoa: http://edistyspuolue.fi/lehdistotie...ustimet-lisaavat-byrokratiaa-ja-veronkiertoa/

Koulutuksesta päätettiin ottaa 600 miljoonaa. Koko Suomen ainoasta oikeasta kilpailuvaltista, jonka kautta päästään tutkimusten kautta innovaatioihin, kupataan mutta tuskin säästöä, vaan raha siirtyy sosiaali- ja terveyssektorille ja kohteita niillä piisaa. Joku vanhenee ja nuorta tulee.

Suomen "ilmainen" koulutusjärjestelmä aiheuttaa valtavaa tehottomuutta, sillä esim. lääketieteelliseen pyrkivät joutuvat hakemaan opiskelupaikkaa keskimäärin useampia kertoja. Turha hakemisrumba lyhentää tuottavia työuria. Vain sosialismissa on jonoja, vapaassa markkinataloudessa koulutusta voi vapaasti ostaa.

Poistamalla korkeakoulujen pääsykokeet ja perimällä koulutuksesta kustannuksia vastaava maksu, jonka opiskelijat voisivat maksaa esim. valtion takamaalla opintolainalla, poistettaisiin monia ongelmia. Kaikki pääsisivät heti opiskelemaan haluamaansa alaa, eikä mm. lääkäreistä olisi enää pulaa, vaan heitä valmistuisi tarvittava määrä. Lääkäriliitto ja muut akateemiset etujärjestöt luonnollisesti vastustavat pääsykokeiden poistamista ja koulutusmäärien nostoa, sillä ammattiin valmistuvien määrän kasvaessa lääkärien ja muiden akateemisten ammattien palkat laskisivat.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top