Kärkipoliitikkojen vahtimisketju

Tähän haluan tuoda kunnolla OFFTOPIC pointin.
Arvoisat foorumistit muistakaa, että Kiinasta tulee vaan paskaa tai aivan täyttä paskaa....
;)
Pahoittelen, jos jotkut pahoittaa mielensä...
Huomioikaa ihmisarvon ja ihmisoikeudet sekä patenttien ja ideoiden kunnioittaminen myös mielenne pahastuessa....
Paska maa on tuo itäinen sosialismimaa...
 
Viimeksi muokattu:
Tienaamaanhan tuonne on menty eikä mitään hyväntekeväisyys kutsumustyötä kansalaisten hyväksi.. :rolleyes:

http://m.iltalehti.fi/uutiset/201701262200060678_uu.shtml

Näkökulma: Berner osti raadollisesti kolme professoria hiljaiseksi

Torstai 26.1.2017 klo 21.07

Toistaiseksi keskeytetyn tiereformin taustalta pomppaa esiin kiinnostavia yksityiskohtia, kirjoittaa Iltalehden Olli Ainola.

Poimittu kirjoituksesta:

Kukin professori sai 8.600- 20.000 euron korvauksen työstään.

Ostiko Berner professoreilta sopivia mielipiteitä? Heille maksettiin sentään iso korvaus.

Tästä ei ollut kysymys. Selitys on paljon raadollisempi.

///

Professorit ovat tehneet ministeriön kanssa sopimuksen, joissa on tärkeä ehto. Professoreita sitoo yksityisoikeudellinen vaitiolovelvollisuus. He ovat lupautuneet siihen, että ministeriö päättää, mitä he voivat sanoa käsiteltävästä asiasta.

Miksi tällä on merkitystä? Siksi, että he sopimuksen tehdessään ja rahaa ottaessaan ovat samalla sulkeneet itsensä pois perustuslakivaliokunnasta, kun tieyhtiötä käsitellään.

Perustuslakivaliokunta ei voi käyttää näitä kriittisiä asiantuntijoita, jos Bernerin idea joskus valmistuisi lakiesitykseksi.

Valiokunta joutuu käyttämään asiantuntijoina sellaisia lainoppineita, jotka suhtautuvat väljemmin perustuslaillisuuteen. Sanottakoon heitä vaikka lampaiksi.

Berner toisin sanoen osti kolme ansioitunutta professoria hiljaiseksi.
 
Tästä löytyy omalla tavallaan tärkeä yhteys:
Keskustan puoluehallitus: Voimakas tuki Bernerin tavoitteille - "Saanut paljon kuraa niskaansa"
- Ennen kaikkea osoitimme tukemme ministeri Bernerille, joka on joutunut kovan julkisen ryöpytyksen kohteeksi, sanoo puoluesihteeri Jouni Ovaska.



    • Keskustan puoluehallitus osoitti voimakkaan tukensa julkisen ryöpytyksen kohteeksi joutuneelle Bernerille.
    • Puoluehallitus haluaa, että Bernerin selvitystä käytetään myös tulevien liikenneuudistusten pohjana.
    • Puoluesihteeri Ovaska kiistää, että Bernerin esitystä olisi käytetty "koepallona" muutosvastarinnan kartoituksessa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701262200060481_uu.shtml

Nimittäin Bernerin ehdotus liikenneväylien omistuksen jakaminen niin että maakunnat olisivat saaneet yhtiöstä 35% olisi todellinen taivaan lahja KEPUlaisten maakuntien hallinnolle. Varsinkin kun SOTE on viemässä kuntien rahoituksesta reilut puolet..

Maakunnissa, joita KEPUn vaatimuksesta on 14 kpl, tulee olemaan suuri tarve kaikenlaisille toimialajohtajille SOTEn myötä. Jokainen voi ihan itse miettiä minkä puolueen ehdokkaat maalaiskunnista nousee näille uusille virkapaikoille.

Jos vielä olisi saatu liikenneverkon omistusta (ohjaisi tieverkoston kehitystä maakunnissa) mukaan maakuntien hallintoon se olisi tiennyt taas uusia virkapaikkoja kyvykkäille edustajille.

Puolueille on tärkeää saada madollisimman paljon sopivia alueellisia virkapaikkoja. Nimittäin aika harvat puolueensa aktiivit pääsevät nousemaan urallaan politiikan portaita..kunnanhallintoon ja kansanedustajiksi. Siksi tarvitaan monenlaisia hallintovirkoja vaihtoehdoiksi.

Tässä valmistaudutaan jo siihen että SOTE-ratkaisun jälkeen kuntien määrä tulee varmasti vähenemään..mutta onneksi maakuntahallinto osaltaan korvaa tilannetta.

P.S: Lisään vielä: Ehkä kaikki tämä auttaa myös ymmärtämään miksi Kepulle/Sipilälle ei missään tapauksessa kelvannut viiden (5) maakunnan malli. He tavoittelivat itseasiassa 18 maakunnan kokonaisuutta..mutta kompromissina tuli siis 14 kpl maakuntia. Näistä n. 10 kpl sijoittuu kepulaisen dominoimille kuntahallinnon alueille.
 
Viimeksi muokattu:
Nimittäin Bernerin ehdotus liikenneväylien omistuksen jakaminen niin että maakunnat olisivat saaneet yhtiöstä 35% olisi todellinen taivaan lahja KEPUlaisten maakuntien hallinnolle. Varsinkin kun SOTE on viemässä kuntien rahoituksesta reilut puolet..

Tämä on yksi pointti. Maakuntien asema (maakuntien keskustalaiset virat):cool: on turvattava. Maakuntiin liittyvät virat ovat puolueelle ehdottoman tärkeitä. Ovatko Suomelle....se on toinen juttu, mutta ketä kiinnostaa....:D
 
Onko pientä paniikin poikasta havaittavissa "vastuullisessa mediassa" kun vastaavia "uutisia" tulee nyt viikottain?

Soini kelpaa suomalaisille, Halla-aho omalle puolueelle
Soini voittaa ylivoimaisesti Halla-ahon suomalaisten keskuudessa. Halla-aho on rinnalla perussuomalaisten keskuudessa.

TUORE HS-gallup antaa osviittaa siitä, mitä perussuomalaisille saattaisi tapahtua, jos puolueen puheenjohtajaksi tulisi euroedustaja Jussi Halla-aho. Hän on kertonut asettuvansa todennäköisesti ehdolle seuraavaksi puheenjohtajaksi.

Tiedustelussa Timo Soini on ylivoimainen Halla-ahoon verrattuna niin kauan kuin kannatusta mitataan suomalaisten keskuudessa yleisesti. Soini saa tuen 62 prosentilta, Halla-aho 17 prosentilta.

Kun perussuomalaisia äänestävät vertailevat Soinia ja Halla-ahoa, tilanne onkin hyvin tiukka.

Kaksikko on ihan tasalukemissa. Jos Soini haluaa jatkaa, se ei olekaan mikään ilmoitusluonteinen asia, joka vahvistetaan kukkapuskan kanssa kauden jatkoa pyytämään saapuneelle lähetystölle.

Perussuomalaisten puheenjohtajan valitsevat perussuomalaiset. Jos valinta osuu Halla-ahoon, puolueen fokus siirtynee maahanmuuton kysymyksiin.

Euroedustajanakin hänen huomiotaan ovat saaneet pakolaisasiat. Halla-aho on jättänyt EU-komission vastattavaksi kirjallisen kysymyksen kansalaisjärjestöjen roolista Välimeren pakolaiskriisissä. Hänen mukaansa kansalaisjärjestöt tekevät 40 prosenttia kaikista keskisen Välimeren pelastusoperaatioista. Halla-ahon mukaan tämä toiminta houkuttelee lisää pakolaisia, minkä vuoksi se pitäisi estää.

Jos Halla-aho nousee perussuomalaisten johtoon, HS-gallupista pystyy päättelemään, että linjan muutos maistuisi laajalle äänestäjäkunnalle huonosti. Se taas tarkoittaisi sitä, että Halla-ahon vetämän puolueen ulkorajat kovenisivat.

Silloin suuret siirtymät muista puolueista tai epätietoisista kohti perussuomalaisia eivät olisi todennäköisiä. Soinin vaihto Halla-ahoon voisi tarkoittaa sitä, että jytkyt on puolueessa jytkytelty.

Perussuomalaisten puheenjohtajavalintaan – kuten tietysti myös sosiaalidemokraattien johtajavalintaan – vaikuttaa sekin, että puolue joutuu ottamaan huomioon tulevat eduskuntavaalit ja niiden jälkeisen tilanteen.

Vastuuseen pyrkivän puolueen nokkahahmon on oltava sellainen, että häntä voi tarjota kansalle ja muille puolueille kelpaavana pääministeriehdokkaana.
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005064037.html
 
Tämä se vasta "vesseli" on ....:confused:
Tuo voi hyvinkin olla tulevaisuutta jos Trump päätyy jonkinlaiseen uusprotektionismiin tai jotenkin muuten onnistuu sössimään USA:n aseman maailmassa. Näinä lähivuosina tehdään päätöksiä jotka heijastuu kymmenien vuosien päähän. Sinänsä jännää seurata mitä tapahtuu.
 
Tästä löytyy omalla tavallaan tärkeä yhteys:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701262200060481_uu.shtml

Nimittäin Bernerin ehdotus liikenneväylien omistuksen jakaminen niin että maakunnat olisivat saaneet yhtiöstä 35% olisi todellinen taivaan lahja KEPUlaisten maakuntien hallinnolle. Varsinkin kun SOTE on viemässä kuntien rahoituksesta reilut puolet..

Maakunnissa, joita KEPUn vaatimuksesta on 14 kpl, tulee olemaan suuri tarve kaikenlaisille toimialajohtajille SOTEn myötä. Jokainen voi ihan itse miettiä minkä puolueen ehdokkaat maalaiskunnista nousee näille uusille virkapaikoille.

Jos vielä olisi saatu liikenneverkon omistusta (ohjaisi tieverkoston kehitystä maakunnissa) mukaan maakuntien hallintoon se olisi tiennyt taas uusia virkapaikkoja kyvykkäille edustajille.

Puolueille on tärkeää saada madollisimman paljon sopivia alueellisia virkapaikkoja. Nimittäin aika harvat puolueensa aktiivit pääsevät nousemaan urallaan politiikan portaita..kunnanhallintoon ja kansanedustajiksi. Siksi tarvitaan monenlaisia hallintovirkoja vaihtoehdoiksi.

Tässä valmistaudutaan jo siihen että SOTE-ratkaisun jälkeen kuntien määrä tulee varmasti vähenemään..mutta onneksi maakuntahallinto osaltaan korvaa tilannetta.

P.S: Lisään vielä: Ehkä kaikki tämä auttaa myös ymmärtämään miksi Kepulle/Sipilälle ei missään tapauksessa kelvannut viiden (5) maakunnan malli. He tavoittelivat itseasiassa 18 maakunnan kokonaisuutta..mutta kompromissina tuli siis 14 kpl maakuntia. Näistä n. 10 kpl sijoittuu kepulaisen dominoimille kuntahallinnon alueille.

Toisaalta liikenneinvestointien päättämistä olisi kyllä syytä ohjata eduskunnalta alueille. Onhan se ihan hölmöä, että eduskunnassa kiistellään muutaman kymmenen miljoonan euron projektien keskinäisestä tärkeysjärjestyksestä ja rakennetaan niistä paketteja poliittisin perustein. Aivan kuin Helsingin joukkoliikennejärjestelyt, maakuntakeskusten ohitustiet, hirviaidat ja metsäteollisuuden kuljetustarpeet olisivat yhteismitallisesti arvioitavissa. Soininvaara joskus ehdotti, että jokaiselle maakunnalle voisi jyvittää oman osuutensa liikennemäärärahoista, jonka käytöstä ne saisivat itse päättää. Nythän meillä on monta maakuntaa, joissa ei tehdä mitään liikenneinvestointeja, ellei Keskusta ole hallitusvuorossa ja kyseinen maakunta keskustan sisäisessä ministerivuorossa.

Maakuntia on liikaa, Lipposta edeltänyt läänijako oli tarkoituksenmukainen.
 
HSTV:n keskusteluohjelma Studio Kulmapöytä: Timo Soini pohtii, kuinka vaikeaa on sopeutua elämään puheenjohtajuuden jälkeen

HSTV:n Studio Kulmapöydän lähetyksessä Soini pohtii jo nyt, miten hankalaa on sopeutua elämään puheenjohtajuuden jälkeen.

Viime päivinä on pohdittu sitä, aikooko perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini hakea kesäkuussa vielä uutta jatkokautta puolueen johdossa.

Yksi näistä pohtijoista on Timo Soini itse.

Pohdinnan vaikeudesta kertoo sekin, että HSTV:n Studio Kulmapöydän lähetyksessä Soini pohtii jo nyt, miten hankalaa on sopeutua elämään puheenjohtajuuden jälkeen. Elämä voi tuntua oudolta uudessa tilanteessa.

Tämän aamun HS kertoi, että jos perussuomalaisissa olisi edessä puheenjohtajakisa, suomalaisten mielestä vahvin haastaja Soini vastaan olisi puolustusministeri Jussi Niinistö (ps).

Suomalaisten mielipidettä mittaavan HS-gallupin mukaan Soini on kuitenkin selvästi edellä Niinistöä, noin 13 prosenttiyksikkö. Tutkimusen virhemarginaali on 3 prosenttiyksikkö suuntansa.

Kuva kuitenkin muuttuu täysin, jos katseen kohdistaa koko kansan sijaan perussuomalaisten äänestäjiin. Pienemmässä joukossa tutkimuksen virhemarginaali tosin kasvaa roimasti, mutta suuntaa antavanakin voidaan todeta, että perussuomalaisten kannattajien joukossa Soini ja Halla-aho näyttäyvät tasaväkisinä. Heidän kannatuksensa on käytännössä yhtä suurta.

Halla-aho on ilmoittanut ”hyvin todennäköisesti” lähtevänsä ehdolle kesäkuussa.

Jos Timo Soini on Halla-ahon kannatuksesta yllättynyt, hän ei ainakaan näytä sitä Studio Kulmapöydän lähetyksessä.

Soini muistuttaa, että perussuomalaisten puheenjohtajaa eivät valitse perussuomalaisten äänestäjät, vaan puolueen jäsenet. He jotka ovat maksaneet jäsenmaksunsa ja tulevat kesäkuussa puoluekokoukseen Jyväskylään.

”Uskoisin, että siinä joukossa tilanne on toisenlainen”, Soini sanoo.

Kaikkien suomalaisten joukossa Halla-ahon suosio ei ole järin suurta. Jussi Niinistö on suosituin, mutta myös eduskuntaryhmän vetäjä Sampo Terho (ps) pärjää kohtuullisen hyvin. Myös eduskunnan puhemies Maria Lohela on kansan silmissä Jussi Halla-ajoa suositumpi.

Soini tekee pohdintaansa puolueen johtamisen suhteen parhaillaan ja hakee päätöstä.

Soini käy jonkinlaista kamppailua järjen ja tunteen välillä.

Soinin mukaan järki kertoo, että ”tämä oli tässä”. Soini on kohta johtanut perussuomalaisia 20 vuotta.

Toisaalta hän viihtyy ulkoministerinä ja puolue on hänen elämäntyönsä, joten tunne kehottaa jatkamaan.

Yksi peruste jatkamiselle on paikka hallituksessa. Soini kertoo olevansa hallituksen jatkamisen jonkinlainen takuumies. Hän itse on sitoutunut hallituksen politiikkaan, ja toisaalta muut hallituspuolueet myös luottavat, että Soini pitää joukkonsa hallituksessa.


Soinista olisi ikävää nähdä, että hallitus hajoaisi Suomen 100-vuotisjuhlavuonna.

Toisaalta Soini myöntää kysyttäessä, ettei mikään määrää, että esimerkiksi Jussi Halla-aho hajoittaisi puolueen puheenjohtajana. Perussuomalaiset voisi jatkaa hallituksessa myös Halla-ahon johdolla.

On yksi ihminen, jota Soini kuuntelee erityisen tarkkaan päätöstä tehdessään. Se on ihminen on Soinin vaimo Tiina Soini.

”Minulla on erittäin viisas vaimo”, Soini kiittää.

Myös muita luotettuja miehiä ja naisia on, joiden kanssa Soini voi päätöstään pohtia. Nimiä hän ei paljasta.

Lähetyksen loppupuolella ulkoministeri Soini kertoo myös, mitä Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on tehnyt oikein ensimmäisen viikkonsa aikana.
http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005064677.html?ref=rss
 
Pääkirjoitus

Soinin puolueella kohtalokas vuosi

Perussuomalaisilla on edessään kovia valintoja.

Jos jonkun muun puolueen kannatus oli eduskuntavaaleista puoliintunut, sitä pidettäisiin hätätilana. Perussuomalaisissa ollaan kuitenkin kuin ei mitään olisi tapahtunut, tai tapahtumassa. Europarlamentaarikko Jussi Halla-aho tosin kolisuttelee lähtötelineissä puheenjohtajakisa mielessä. Halla-ahon tavoitteena näyttää kuitenkin olevan ennemminkin maahanmuuttovastaisen linjan eteenpäin vieminen kuin perussuomalaisten puolueen aseman vaaliminen.

Perussuomalaiset nousi hallitukseen kakkospuolueena, eduskuntavaaleissa saadulla 17,7 prosentin kannatuksella. Nyt tammikuussa Taloustutkimuksen Ylelle tekemässä mittauksessa perussuomalaisia kannatti enää 8,8 prosenttia vastanneista. Viime kuntavaaleissa 2012 perussuomalaiset keräsi 12,3 prosentin kannatuksen. Perussuomalaisilla onkin kovan työn takana päästä kevään kuntavaaleissa edes saman tason kannatukseen.

Puheenjohtaja Timo Soini on kovan paikan edessä. Taas kerran. Soini valittiin perussuomalaisten puheenjohtajaksi 1997 eli hänellä tulee 20 vuotta täyteen kuluvana vuonna. Soinille olisi jo suonut mahdollisuuden vetäytyä suurimmasta puoluevastuusta. Kovimmat maahanmuuttovastaiset eivät tätä näytä suovan. Soinin olisi helppo vetäytyä, jos jokin maltillinen seuraajaehdokas olisi vahvoilla. Sampo Terho pystyisi jatkamaan Soinin perintöä, mutta haaste on nyt niin rankka, että jopa Soini voi olla helisemässä Halla-ahon kanssa.

Jos Soini haluaa varmistaa, että puolue pysyy hänen linjoillaan, on hänen oltava valmis jatkamaan puheenjohtajana. Matsista voi sittenkin tulla kova, mutta Soini on selvinnyt ennenkin kovista paikoista. Puheenjohtajan paikasta luopuminen olisi Soinilta sellaista riskinottoa, joka voi viedä perussuomalaiset marginalisoitumisen tielle ja kaataa jopa nykyisen hallituksen. Ulkoministerin paikka näyttää olevan Soinille mieluisa ja tuskin haluaa sitäkään vaarantaa. Pari vuotta lisää puheenjohtajana pitää pakan koossa.

Suomen taloudellinen tilanne on paranemassa, mutta toisaalta monet isot poliittiset ratkaisut ovat edelleen kriittisessä vaiheessa. Perussuomalaisten kriisiintyminen tässä vaiheessa ei olisi hyvä asia. Vaikka neljän vuoden kausi ei olekaan mikään itsetarkoitus, niin nykyisen hallituksen olisi hyvä saada työnsä tehtyä.
http://m.iltalehti.fi/paakirjoitus/201701282200061175_pk.shtml
 
Kansanedustaja Tom Packalén haluaa suitsia nettivihaa teknologoiden avulla:

Eduskunta - Riksdagen kirjoitti:
Euroopan neuvosto haluaa suitsia nettivihaa

"Keskustelupalstojen moderointi manuaalisesti on työlästä. Ratkaisu voi löytyä tekoälystä ja koneoppimisesta, joilla epäasialliset kommentit saadaan seulottua pois some-palstoilta sekunnin murto-osissa", Packalén mainitsi.

Kuinka ollakaan, Tom Packalén on osakas yrityksessä, joka tekee tekstin louhinta- ja analysointisovelluksia:

Utopia Analytiocs kirjoitti:
Poikkeuksellista erityisosaamista analytiikkakentällä ovat kieliriippumattomat tekstinlouhintaratkaisumme, jotka mahdollistavat suurten, millä tahansa kielellä olevien tekstimassojen automaattisen käsittelyn, visualisoinnin ja analysoinnin. Utopian tilastollinen lähestymistapa soveltuu kaikille toimialoille ja on erityisen hyvä yleensä vaikeiksi koetuissa epätäsmällisissä kirjoitustyyleissä, kuten sähköposteissa ja sosiaalisen median keskusteluissa.
 
Bernerin piinaviikot. Onneksi Persut ovat hallituksessa. Takinkääntöpuheista huolimatta.

Toissa viikolla liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner esitteli liikenneverkkoselvityksensä, mutta tukea ei tullut edes hallituskumppaneilta. Mitä tapahtui? HS vie lukijat matkalle kulissien taakse – tämä on kertomus kovasta poliittisesta pelistä, jonka keskeisiä pelureita ovat ministereiden avustajat. Bernerillä ei sellaista ole.





http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005065283.html?share=ff0528900a9eb5c206d045f89bd7effe
 
Bernerin piinaviikot. Onneksi Persut ovat hallituksessa. Takinkääntöpuheista huolimatta.

Toissa viikolla liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner esitteli liikenneverkkoselvityksensä, mutta tukea ei tullut edes hallituskumppaneilta. Mitä tapahtui? HS vie lukijat matkalle kulissien taakse – tämä on kertomus kovasta poliittisesta pelistä, jonka keskeisiä pelureita ovat ministereiden avustajat. Bernerillä ei sellaista ole.


http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005065283.html?share=ff0528900a9eb5c206d045f89bd7effe

Bernerin puheissa vain on huomattavan paljon järkeä - autovero poistamalla saataisiin vanhat koslat, jotka sekä aiheuttavat enemmän päästöjä että ovat isompi turvallisuusriski, korvattua uusilla autoilla.(En ymmärrä, miten autokauppiaat voivat vastustaa tätä!) Epäsuorat säästöt pelti- ja henkilövahinkojen välttämisellä olisivat varsin merkittävät.

Myös autojen seurantaan on hyvinkin yksinkertainen syy, joka ainakin toistaiseksi on kuitenkin kyseenalainen. Lähitulevaisuudessa, sanotaan vaikka 20 vuoden tähtäimellä, yksittäiset ihmiset tuskinpa omistavat enää juurikaan autoja. Autojen älyominaisuudet kehittyvät jatkuvasti ja jatkossa "auton omistaminen" saattaa hyvinkin olla käyttöoikeuden omistaminen jonkin erillisen liikenneyhtiön ajoneuvoihin jotka toimittavat ihmisiä paikasta A paikkaan B, ikään kuin taksi ilman kuskia mutta huomattavasti paremmalla tehokkuudella.

Tällä hetkellä älyautot tms. eivät selvästikään ole vielä nykypäivää - joten seurannan ainoa hyöty olisi verottaa niitä henkilöitä eniten, jotka autoa eniten käyttävät. Tämä kuulostaa ihan reilulta ja tällä rahalla saataisiin myös ylläpidettyä teitä. Sama vaikutus taitaisi tosin myös olla polttoaineveron nostolla, mutta sillä nyt ei varauduttaisi tulevaisuuteen.

Ja viimeiseksi - tieverkoston yhtiöittäminen. Jatkossa maakunnat tai kunnat voisivat olla tieverkoston osa-omistajia. Noin 77% eli 350000km tieverkosta on yksityis- ja metsäautoteitä. Ei ole mitään järjellistä syytä, miksi näiden pitäisi olla hallinoituja ja omistettuja valtakunnan(Tai edes ELY) tasolta. Huom! En siis missään tapauksessa kannata esimerkiksi VT ja KT yhtiöittämistä, tai ainakaan sen myymistä yhtään kenellekään. Valtio-omisteinen yhtiöittäminen ei voi ikinä aiheuttaa oikeastaan minkäänlaista haittaa, yksityistäminen tai julkinen yhtiöittäminen kylläkin.

EDIT: Ehkä uudistusta ei kannata ajaa läpi sellaisenaan, mutta otetaan sieltä edes ne hyvät jutut käsittelyyn!
 
Höpö-höpö! Ainaa tulee olemaan poikkeuksia mutta olen varma että keskiverto-suomalaismies haluaa omistaa oman autonsa.
Minä olen ihan varma, että sinä päivänä kun ihmisillä ei ole enää omia autoja joko:
1. elämme kehitysmaassa (tämä on se todennäköisin)
2. kommunismi on herätetty kuolleista ja on nyt hallitseva maailmankatsomus
3. autot on korvattu jollain lentävillä laitteilla tmv.
 
Höpö-höpö! Ainaa tulee olemaan poikkeuksia mutta olen varma että keskiverto-suomalaismies haluaa omistaa oman autonsa.

Siitä olen samaa mieltä, että poikkeuksia tulee aina olemaan. Vuoden 2011 lopulla Suomen yli 100 000 asukkaan taajamissa asui kuitenkin 2 142 554 suomalaista. Määrä on tästä luonnollisesti vielä kasvanut.

Toistaiseksi haluan myös itse omistaa oman autoni. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että noin 99% ajasta autoni on käyttämättä parkissa kadulla. Töihin ei kannata autolla lähteä kun kävelen sinne yhtä kauan kuin etsisin parkkipaikkaa - ja sitten kiekkoa pitäisi käydä tunnin välein siirtämässä eteenpäin. Näin ollen käytän autoani vain isompien tavaroiden roudaamiseen tai pidempiin matkoihin.

Ihmisen laiskuus on yksi asia jota en ikinä lähtisi aliarvioimaan. Jos voisin tilata auton kännykällä kotoa töihin ja toisinpäin noin 10 sekunnissa, ilman murehtimista parkkipaikoista tms., niin minun kävelyni loppuisi siihen. Palvelun hinta ei siis olisi jotain kympin luokkaa kuten taksilla, vaan joitain kymmeniä senttejä. Puhumattakaan siitä että se auto oikeasti tulisi paikalle vaikkapa 15 sekunnissa, toisin kuin taksit.

Jos nykyinen kehitys jatkuu, 20 vuoden päästä näillä alueilla asuu 2,5-3 miljoonaa suomalaista, joista suurimmalla osalla ei ole mitään syytä omistaa autoa. Käyttöön saa käytännössä kaikki oman auton omistamisen suomat vapaudet, ilman sen aiheuttamia ongelmia.
 
Taajamien ulkopuolella, täällä peräkylillä on kyllä paree omistaa 4-WD
maasturi jotta pääsee esim. lähimpään kauppaan jonne ei jaksa/kykene pyöräillä kun matkaa rapiat 20km...
Voi ajella vaikka pientareella jos tie hoitamaton.
 
Bernerin puheissa vain on huomattavan paljon järkeä - autovero poistamalla saataisiin vanhat koslat, jotka sekä aiheuttavat enemmän päästöjä että ovat isompi turvallisuusriski, korvattua uusilla autoilla.(En ymmärrä, miten autokauppiaat voivat vastustaa tätä!) Epäsuorat säästöt pelti- ja henkilövahinkojen välttämisellä olisivat varsin merkittävät.

Myös autojen seurantaan on hyvinkin yksinkertainen syy, joka ainakin toistaiseksi on kuitenkin kyseenalainen. Lähitulevaisuudessa, sanotaan vaikka 20 vuoden tähtäimellä, yksittäiset ihmiset tuskinpa omistavat enää juurikaan autoja. Autojen älyominaisuudet kehittyvät jatkuvasti ja jatkossa "auton omistaminen" saattaa hyvinkin olla käyttöoikeuden omistaminen jonkin erillisen liikenneyhtiön ajoneuvoihin jotka toimittavat ihmisiä paikasta A paikkaan B, ikään kuin taksi ilman kuskia mutta huomattavasti paremmalla tehokkuudella.

Tällä hetkellä älyautot tms. eivät selvästikään ole vielä nykypäivää - joten seurannan ainoa hyöty olisi verottaa niitä henkilöitä eniten, jotka autoa eniten käyttävät. Tämä kuulostaa ihan reilulta ja tällä rahalla saataisiin myös ylläpidettyä teitä. Sama vaikutus taitaisi tosin myös olla polttoaineveron nostolla, mutta sillä nyt ei varauduttaisi tulevaisuuteen.

Ja viimeiseksi - tieverkoston yhtiöittäminen. Jatkossa maakunnat tai kunnat voisivat olla tieverkoston osa-omistajia. Noin 77% eli 350000km tieverkosta on yksityis- ja metsäautoteitä. Ei ole mitään järjellistä syytä, miksi näiden pitäisi olla hallinoituja ja omistettuja valtakunnan(Tai edes ELY) tasolta. Huom! En siis missään tapauksessa kannata esimerkiksi VT ja KT yhtiöittämistä, tai ainakaan sen myymistä yhtään kenellekään. Valtio-omisteinen yhtiöittäminen ei voi ikinä aiheuttaa oikeastaan minkäänlaista haittaa, yksityistäminen tai julkinen yhtiöittäminen kylläkin.

EDIT: Ehkä uudistusta ei kannata ajaa läpi sellaisenaan, mutta otetaan sieltä edes ne hyvät jutut käsittelyyn!

Ideasta viis jos valmistelu oli kerrotun kaltaista. Autokauppiaat menetti viikon myynneistään puolet. Aivan turhaan.
 
Back
Top